abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59795522
quote:
Het is de streng christelijke Amerikaanse archeoloog Steven Collins die het verhaal weer heeft opgerakeld. De man was al jarenlang geobsedeerd door het verhaal van Sodom en Gomorra, toen hij tijdens één van zijn archeologische missies in Jordanië stuitte op twee heuvels. Hij raakte ervan overtuigd dat op deze twee plekken net boven de Dode Zee de zondige steden lagen. Hij vond bewijs op oude kaarten en in voorwerpen die hij op de heuvels vond. Maar het ultieme bewijs heeft Collins nog niet gevonden. Daar is hij met een team van bijna tachtig Amerikaanse vrijwilligers al drie jaar naar op zoek. Collins beweert bezig te zijn met een heilige missie. Als hij aantoont dat Sodom en Gomorra echt hebben bestaan, is dat voor hem het bewijs van de ‘waarheid van de bijbel’.
Bron: http://www.depers.nl/buit(...)s-uit-de-Bijbel.html

Beetje rondneuzend op de site van meneer Collins, kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat we hier te maken hebben met een behoorlijke fundamentalist, maar het blijft interesant om te zien wat voor bewijs hij kan opgraven. Ik heb helaas (nog) niets kunnen vinden over wat er daadwerkelijk gevonden is en hoe hij er nou precies bij komt dat het hier om Sodom en Gomorra gaat.

Hoe je dan de stap kunt maken van 'Sodom en Gomorra gevonden' tot 'hier is het bewijs voor de bijbel' is natuurlijk een tweede. Het feit dat Jeruzalem bestaat is volgens mij niet voldoende bewijs om te stellen dat de hele bijbel de waarheid is, dus waarom zou dat voor Sodom en Gomorra wel gelden?
pi_59795696
Ik dacht dat ze er in de VS allang over uit waren dat Sodom en Gomorra in Nederland lagen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59795966
Sodom en Gomorra zouden veel ouder zijn dan Jeruzalem, ik denk dat dat voor hem meespeelt. Het zou de historische accuraatheid van de bijbel meer weergeven.
  maandag 30 juni 2008 @ 16:02:16 #4
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_59796112
"Ahaaa, we hebben 1 ding gevonden dat op waarheid gebaseed is, nou MOET de rest ook wel waar zijn !"
zzz
  maandag 30 juni 2008 @ 16:16:10 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59796433
Ik denk dat we meneer Collins maar eens moeten vragen of hij ook gelooft dat de Ilias geheel waar is, sinds Schliemann Troje opgegraven heeft.

Het lijkt me duidelijk dat de beste man al een overtuiging heeft, namelijk dat de Bijbel waar is, en dat hij daar bewijs voor zoekt. Indien hij verder echter nuttig archeologisch onderzoek doet, ook nog eens gesponsord door Amerikanen, lijkt me dat hij vooral z'n gang moet gaan als hij netjes te werk gaat.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 30 juni 2008 @ 16:18:06 #6
31101 _Led_
pi_59796480
Nou schijnt Afghanistan ook te bestaan, waarmee dus bewezen is dat John Rambo...
zzz
pi_59796688
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:02 schreef L.Denninger het volgende:
"Ahaaa, we hebben 1 ding gevonden dat op waarheid gebaseed is, nou MOET de rest ook wel waar zijn !"
Maak een huisje van snoep en alle sprookjes van Grimm zijn ook waar...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_59797471
Het is niet bepaald volgens de wetenschappelijke methode om zo onderzoek te bedrijven.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_59798347
quote:
Op maandag 30 juni 2008 15:46 schreef Monolith het volgende:
Ik dacht dat ze er in de VS allang over uit waren dat Sodom en Gomorra in Nederland lagen.
Sodom en Groningen

Die knakker ( "I am a T-warrior!" Waarbij de T dan voor Traditionalist staat oid ) die een tijd geleden bij Oprah zat en Nederland afschilderde als het morele afvoerputje van de wereld

Ik zapte over Oprah heen, ik zweer het..
pi_59798449
Nederland is toch ook het ook het morele afvoerputje van de wereld?
  maandag 30 juni 2008 @ 18:04:01 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59798832
quote:
Op maandag 30 juni 2008 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mooi hè.
pi_59798965
quote:
Open d'r een topic over
pi_59798978
quote:
Op maandag 30 juni 2008 18:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Mooi hè.
Voor een paar jaar was het wel leuk ja.
pi_59799015
quote:
Op maandag 30 juni 2008 18:10 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Open d'r een topic over
Over afvoerputjes?
  maandag 30 juni 2008 @ 18:12:45 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59799023
quote:
Op maandag 30 juni 2008 18:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Voor een paar jaar was het wel leuk ja.
Het kan mij niet gek genoeg en lang genoeg duren.

Sex, drugs en Rock 'n Roll.
pi_59799029
quote:
Op maandag 30 juni 2008 18:12 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het kan mij niet gek genoeg en lang genoeg duren.

Sex, drugs en Rock 'n Roll.
Sex drugs en houseparties toch
  maandag 30 juni 2008 @ 18:43:07 #17
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59799705
quote:
Op maandag 30 juni 2008 18:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sex drugs en houseparties toch
En een schrale anus, toch?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  maandag 30 juni 2008 @ 18:44:54 #18
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_59799740
Er was in de tijd dat Sodom en Gomorra bewoond moeten zijn geweest nog nauwelijks schrift in dat gebied. Geen idee dus hoe deze man wil bewijzen dat het hier om deze twee steden gaat.
pi_59801076
Ik kom uit Drachten en Gomorra.
pi_59805697
/ LB

Kunnen we overigens serieus reageren of niet op invoeren drukken aub.
pi_59806098
quote:
Qua wetgeving kan dat kloppen, qua gedrag niet bepaald.
pi_59806282
quote:
Op maandag 30 juni 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:
/ LB

Kunnen we overigens serieus reageren of niet op invoeren drukken aub.
Wees maar een beettje mild Trigger. het is vandaag "blauwe maandag" athans in de cafe's.
Iedereen (die rookt) is wat nerveus en diegenen die niet roken willen nu vooral niet uit.

En het onderwerp van het topic werkt toch op de lachspieren.... Hoe kan zo'n manier
van onderzoeken nou serieus genomen worden!!!!????

Ik heb zelf m'n werkzame jaren in de archeologie doorgebracht. En ik ken het gevaar van
"hineininterpretation" bij het interpreteren. Maar de methodiek van deze meneer stamt nog
rechtstreeks uit de scholastiek van de middeleeuwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 30-06-2008 23:22:11 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_59807055
quote:
Op maandag 30 juni 2008 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sodom en Gomorra zouden veel ouder zijn dan Jeruzalem, ik denk dat dat voor hem meespeelt. Het zou de historische accuraatheid van de bijbel meer weergeven.
Mwoah, dat de bijbel het zo nu en dan bij het rechte eind heeft weten we toch wel al lang? Het blijft een verzameling van verhalen die plaatsen en personen uit die tijd bevatten.

Over het 'zo nu en dan' en 'altijd' hangt dan weer af van je religie natuurlijk
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_59807414
quote:
Op maandag 30 juni 2008 23:03 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Mwoah, dat de bijbel het zo nu en dan bij het rechte eind heeft weten we toch wel al lang? Het blijft een verzameling van verhalen die plaatsen en personen uit die tijd bevatten.

Over het 'zo nu en dan' en 'altijd' hangt dan weer af van je religie natuurlijk
Het zou de bijbel in ieder geval betrouwbaarder maken dan wanneer men alle reden had om aan te nemen dat Sodom en Gomorra fictief zijn toch?

Ik geloof wel dat die steden bestaan hebben en zou het daarom ook leuk vinden als deze man ze vindt. Ik zou het echter zelf nooit als 'bewijs voor de waarheid van de bijbel' aannemen ofzo.
pi_59809209
quote:
Op maandag 30 juni 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het zou de bijbel in ieder geval betrouwbaarder maken dan wanneer men alle reden had om aan te nemen dat Sodom en Gomorra fictief zijn toch?
Betrouwbaarder op welk vlak? Er zijn zat zaken in de Bijbel die historisch of archeologisch zijn te bevestigen. En er staan ook zaken in die vanuit dat oogpunt zeer waarschijnlijk zijn aangedikt of domweg mythologisch van aard zijn.

Ik vind het wel aannemelijk dat Sodom en Gemorra echt hebben bestaan; er staan immers zat steden en plaatsen in de Bijbel die je vandaag de dag nog steeds kunt bezoeken. Op dat punt heeft de bijbel denk ik al een behoorlijk niveau van accuraatheid. Dat zegt dan weer weinig over de betrouwbaarheid op andere vlakken; alleen al gezien het feit dat de Bijbel uit tientallen boeken bestaat en door misschien wel evenveel schrijvers is opgeschreven.
pi_59809346
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Betrouwbaarder op welk vlak? Er zijn zat zaken in de Bijbel die historisch of archeologisch zijn te bevestigen. En er staan ook zaken in die vanuit dat oogpunt zeer waarschijnlijk zijn aangedikt of domweg mythologisch van aard zijn.

Ik vind het wel aannemelijk dat Sodom en Gemorra echt hebben bestaan; er staan immers zat steden en plaatsen in de Bijbel die je vandaag de dag nog steeds kunt bezoeken. Op dat punt heeft de bijbel denk ik al een behoorlijk niveau van accuraatheid. Dat zegt dan weer weinig over de betrouwbaarheid op andere vlakken; alleen al gezien het feit dat de Bijbel uit tientallen boeken bestaat en door misschien wel evenveel schrijvers is opgeschreven.
Nog betrouwbaarder qua historische accuraatheid dan hij nu al is, bedoel ik
pi_59809416
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nog betrouwbaarder qua historische accuraatheid dan hij nu al is, bedoel ik
Nou kijk, de bijbel is in een bepaalde setting geschreven; koningen, steden, landen, volkeren etc. Dus die setting zal wel kloppen; daarom verwacht ik ook niet echt dat Sodom en Gemorra compleet verzonnen zijn.

Maar bijvoorbeeld de immense rijkdommen van Salomo, of de beschrijving van de Exodus, of bepaalde veldslagen; dat zijn zaken die door nogal wat historici niet bepaald betrouwbaar worden geacht. Daarvoor heb je een andere aard van archeologische vondsten nodig, lijkt me.
pi_59809498
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou kijk, de bijbel is in een bepaalde setting geschreven; koningen, steden, landen, volkeren etc. Dus die setting zal wel kloppen; daarom verwacht ik ook niet echt dat Sodom en Gemorra compleet verzonnen zijn.

Maar bijvoorbeeld de immense rijkdommen van Salomo, of de beschrijving van de Exodus, of bepaalde veldslagen; dat zijn zaken die door nogal wat historici niet bepaald betrouwbaar worden geacht. Daarvoor heb je een andere aard van archeologische vondsten nodig, lijkt me.
Ja das waar. De exodus is wel interessant. Veith heeft daar ook een video over gemaakt. Gekeken bij welke pharaoh die zou plaats hebben gevonden, wat voor bewijs daarvoor is, de link tussen de exodus en Akhenaten die de religie in een monotheistische religie veranderde, etc.

the spade unearths the truth if you´re interested
pi_59809656
"Een kleitablet dat wetenschappers meer dan een eeuw in de war bracht is geïdentificeerd als een ooggetuige-verslag van een asteroïde die de Bijbelse steden Sodom en Gomorra zo'n 5000 jaar geleden vernietigde. De onderzoekers geloven dat de symbolen op de tablet een gedetailleerd verslag weergeven van hoe een anderhalve kilometer grote asteroïde het gebied trof en zo meer dan één miljoen vierkante kilometer met de grond gelijkmaakte. Het effect van de inslag, gelijkwaardig aan meer dan 1000 ton TNT, zou duizenden doden en één van de grootste grondverschuivingen ter wereld veroorzaakt hebben"

(Bron)
pi_59809712
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:49 schreef GaylordF0kker het volgende:
"Een kleitablet dat wetenschappers meer dan een eeuw in de war bracht is geïdentificeerd als een ooggetuige-verslag van een asteroïde die de Bijbelse steden Sodom en Gomorra zo'n 5000 jaar geleden vernietigde. De onderzoekers geloven dat de symbolen op de tablet een gedetailleerd verslag weergeven van hoe een anderhalve kilometer grote asteroïde het gebied trof en zo meer dan één miljoen vierkante kilometer met de grond gelijkmaakte. Het effect van de inslag, gelijkwaardig aan meer dan 1000 ton TNT, zou duizenden doden en één van de grootste grondverschuivingen ter wereld veroorzaakt hebben"

(Bron)
Alleen een beetje jammer dat daar weinig geologisch bewijs voor te vinden is.
Ik zou sowieso niet sitejes als 'grenswetenschap.nl' als bron hanteren.
pi_59809796
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Alleen een beetje jammer dat daar weinig geologisch bewijs voor te vinden is.
Ik zou sowieso niet sitejes als 'grenswetenschap.nl' als bron hanteren.
Wat vind je van deze bron?

http://www.timesonline.co(...)e/article3649054.ece
quote:
The researchers say that the asteroid’s impact would explain why at Köfels there is evidence of an ancient landslide 5km wide and 500m thick.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 01:03:54 #32
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_59809841
Uit het artikel:
quote:
Ook Al-Hudin slaapt in het sjieke hotel, dus van hem mag het opgraven nog wel even duren. Al twijfelt hij over de ware motieven van Collins, die vooral dollartekens in zijn ogen zou hebben. ‘Als hij het bewijs vindt, wordt hij beroemd en miljardair.’

Toeristen

De Amerikaan heeft volgens hem plannen om de grond van de Sodomheuvel op te kopen en er een toeristische trekpleister van te maken. Maar veel tijd heeft hij niet, denkt de archeoloog. ‘Als er over twee jaar nóg geen bewijs is, worden de geldschieters onrustig.’ En dan worden Sodom en Gomorra niet de toeristische trekpleisters waar Collins van droomt, maar blijven het dezelfde heuvels van zand en steen die het al duizenden jaren zijn.
Over morele verdorvenheid gesproken
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_59811560
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat vind je van deze bron?

http://www.timesonline.co(...)e/article3649054.ece
[..]
Kofels ligt in Oostenrijk. Iemand de persoon uit de OP dus wel eens vertellen dat hij totaal op de verkeerde plek aan het zoeken is.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 08:40:55 #34
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_59811641
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 00:49 schreef GaylordF0kker het volgende:

(Bron)
Het maakte 1 miljoen verkante kilometer met de grond gelijk, and all we got was this lousy clay tablet?? Lijkt me toch dat zoiets wel wat meer impact veroorzaakt wat nu nog na te gaan is (bijvoorbeeld de sterfte van miljoenen mensen door gebrek aan zonlicht na dat impact, etc.)
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
pi_59813479
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 08:40 schreef Mr_Brownstone het volgende:

[..]

Het maakte 1 miljoen verkante kilometer met de grond gelijk, and all we got was this lousy clay tablet?? Lijkt me toch dat zoiets wel wat meer impact veroorzaakt wat nu nog na te gaan is (bijvoorbeeld de sterfte van miljoenen mensen door gebrek aan zonlicht na dat impact, etc.)
Volgens het artikel in de Times is op basis van de tekst berekend dat de impact in de buurt van Köfels in Oostenrijk zou hebben plaatsgevonden. Hier staat wel een aardige kritische beschouwing van het boek waarin dit gepubliceerd is (geheel verassend is er niet bepaald sprake van peer review) en hier een update na reactie van de auteur van het boek. Even een paar puntjes van kritiek uit die stukjes:
quote:
The researchers hypothesize:

That Sumerians made regular celestial observations (probably true);

One of them observed a large body very close to Earth before it had entered the atmosphere (very improbable - whereas seeing a very bright meteor is not only probable, but certain, if you keep looking)
They recorded the trajectory to an accuracy of +/- one degree or less (plausible)

The tablet they recorded this on was reproduced by a scribe 2,423 years later (possible, but why?)
Even though apparently no other nights’ observations were similarly copied (why not? There would have been TONS of interesting stuff, and just as correlated with significant happenings on Earth - not by causation, but by coincidence)

And this tablet has never been translated before (I’ll stipulate that this is true even though I don’t really know)

Two researchers - one a space infrastructure engineer, the other a rocket engine engineer, and neither linguists - translated it (huh? how?)

And the tablet records an impactor (maybe)
even though the impact glass found at the site is 8,000 to 16,000 years old (not 5,000 years old as the hypothesis says)

And the impactor was a >1 km Aten asteroid (seriously, people, it requires several hours or days of precise, modern astronomical observations to determine if an asteroid is an Aten - you need either triangulated observations over a short time, or observations over a longer period of time, to extract that kind of data from the observations they say the Sumerians recorded)

And that impactor landed at Köfels (maybe, but you need triangulated observations of incoming impactors to really determine where and if a possible impactor landed, because you can’t tell celestial distances or radial velocities - motion toward or away from you - by just looking)

But not before “clipping” a mountain (oh, come ON! can we say “ad hoc hypothesis?”)

Which turned it into something other than a solid (I’ve heard of shock melting, but turning an entire 1 km impacting asteroid into a liquid with a glancing blow with a mountain is beyond the pale, and turning it all into gas would be even more ludicrous)

Which then created no craters when it landed (it still should have)

But which did distribute ejecta all over the eastern Mediterranean (you don’t get ejecta without a crater)
Which ejecta has not been found anywhere in the eastern Mediterranean (ouch)
  dinsdag 1 juli 2008 @ 10:42:17 #36
31101 _Led_
pi_59813758
Een stuk interessanter imho is de vondst van de tombe van Jesus en zijn familie, inclusief DNA-resten.
Uiteraard is de vertoning van de discovery-channel documentaire enorm tegengewerkt door allerlei christelijke organisaties, maar ik kan iedereen aanraden "The jesus tomb" te lezen.
http://www.amazon.com/Jesus-Family-Tomb-Evidence-Discovery/dp/0061205346/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1214901613&sr=1-1

Kort gezegd, de kans dat die tombe niet van jesus en zijn familie was was zo'n 1 op 16 miljoen - en dat was een conservatieve berekening.
http://dsc.discovery.com/(...)citc=w99-502-ah-1024

Dat lijkt me een stuk belangrijker dan of Sodom en Gomorra nou wel of niet bestaan hebben
zzz
pi_59814934
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 10:42 schreef L.Denninger het volgende:
Een stuk interessanter imho is de vondst van de tombe van Jesus en zijn familie, inclusief DNA-resten.
Uiteraard is de vertoning van de discovery-channel documentaire enorm tegengewerkt door allerlei christelijke organisaties, maar ik kan iedereen aanraden "The jesus tomb" te lezen.
http://www.amazon.com/Jesus-Family-Tomb-Evidence-Discovery/dp/0061205346/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1214901613&sr=1-1

Kort gezegd, de kans dat die tombe niet van jesus en zijn familie was was zo'n 1 op 16 miljoen - en dat was een conservatieve berekening.
http://dsc.discovery.com/(...)citc=w99-502-ah-1024

Dat lijkt me een stuk belangrijker dan of Sodom en Gomorra nou wel of niet bestaan hebben
Hehe ja, dat zal wel.

Er is genoeg kritiek gekomen op deze vondst. Die conservatieve berekening is hoogst onbetrouwbaar.

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1593893,00.html
http://www.garyhabermas.c(...)ofjesus_response.htm

Het is een sensatieverhaal met weinig succes. Als het werkelijk zo zeker was dat dat echt de tombe van Jezus was, zou de wereld op zijn kop staan denk ik.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 11:42:31 #38
31101 _Led_
pi_59815167
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 11:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hehe ja, dat zal wel.

Er is genoeg kritiek gekomen op deze vondst. Die conservatieve berekening is hoogst onbetrouwbaar.

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1593893,00.html
http://www.garyhabermas.c(...)ofjesus_response.htm

Het is een sensatieverhaal met weinig succes. Als het werkelijk zo zeker was dat dat echt de tombe van Jezus was, zou de wereld op zijn kop staan denk ik.
In de laatste druk pareren ze die kritiek in mijn ogen redelijk succesvol.
En dat de wereld niet op zijn kop staat zou kunnen komen omdat veel gelovigen het niet willen weten,
en de uitzending van de documentaire (en reclame ervoor) onmogelijk gemaakt is door vele christelijke organisaties die de macht hebben om discovery channel plat te leggen door een gebrek aan advertentieinkomsten - discovery heeft zelf gezegd dat ze gedwongen werden de documentaire niet uit te zenden omdat ze anders geen financien meer hadden en kapot zouden gaan.

Tenslotte komen er een aantal zaken op losse schroeven te staan als uit komt dat Jezus getrouwd was, een zoon had en oudere broers.
(Hoe kan Maria onbevlekt ontvangen zijn als Jezus oudere broers had ?)

Het doet natuurlijk niks af aan de persoon die jezus geweest is en de zinnige dingen die hij te vertellen had,
alleen weprt het een ander licht op de geschiedenis, de invloed van de georganiseerde religie en de manipulatie door anderen die later de religie naar hun hand hebben geprobeerd te zetten voor persoonlijk gewin.

[ Bericht 5% gewijzigd door _Led_ op 01-07-2008 11:50:09 ]
zzz
  dinsdag 1 juli 2008 @ 11:48:19 #39
130803 Gripper
Get a grip
pi_59815310
In die serie op national geographic, bible uncovered, was dit item ook al eens. Ook toen meenden ze dat de steden gevonden waren. Niet verwoest door een meteoriet, maar door een gasbrand: In die omgeving zat destijds veel gas/olie, en door een aardbeving kon de grond zo poreus worden dat een gasbel kon opstijgen. As er dan ook maar een iemand in de stad een kaarsje aan heeft, is het snel gebeurd... Dat zou het bijbels verhaal waarin de steden door vuur en zwavel worden vernietigd goed onderschrijven.

De onderzoeker had ruïnes gevonden van 2 steden, enkele kilometers van elkaar vandaan, ergens in Jordanië, en ergens in de kleilagen was een duidelijk zichtbare donkere laag (roet) te zien, die duidde op een grote brand die de stad had verwoest.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_59815368
Volgens mij zijn de Ebla kleitabletten nog steeds het meest overtuigende bewijs voor het bestaan van Sodom en Gomorra evenals andere steden genoemd in Genesis.
pi_59815571
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 11:42 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

In de laatste druk pareren ze die kritiek in mijn ogen redelijk succesvol.
En dat de wereld niet op zijn kop staat zou kunnen komen omdat veel gelovigen het niet willen weten,
en de uitzending van de documentaire (en reclame ervoor) onmogelijk gemaakt is door vele christelijke organisaties die de macht hebben om discovery channel plat te leggen door een gebrek aan advertentieinkomsten - discovery heeft zelf gezegd dat ze gedwongen werden de documentaire niet uit te zenden omdat ze anders geen financien meer hadden en kapot zouden gaan.
Dat lijkt me erg sterk. De rijksten der aarde zijn zeker geen christenen. Genoeg financiers die die klap wel op kunnen en willen vangen als dit het einde van het christelijke geloof zou kunnen betekenen.

Ik acht discovery channel overigens niet objectief, evenals National Geographic. Dit soort uitspraken vertrouw ik dus ook niet. Wat mij betreft is het een matig succesvol sensatieverhaal. Een broodje aap verhaal

Overigens zie ik op een aantal sites dat ie wel is uitgezonden.

THE LOST TOMB OF JESUS airs in the U.S. on the following networks:

*World Premiere* on Discovery Channel: Sunday, March 4 at 9pm ET/PT
Discovery Times Channel: Monday, March 5 at 8pm ET/PT
Discovery en Espanol: Sunday, March 18 at 9pm ET/PT
Discovery HD Theater: Wednesday, March 28 at 9pm ET/PT

Waar heb je dat van die adverntenties dus vandaan?
quote:
Tenslotte komen er een aantal zaken op losse schroeven te staan als uit komt dat Jezus getrouwd was, een zoon had en oudere broers.
Alles zou op losse schroeven komen te staan.
quote:
Het doet natuurlijk niks af aan de persoon die jezus geweest is en de zinnige dingen die hij te vertellen had,
alleen weprt het een ander licht op de geschiedenis, de invloed van de georganiseerde religie en de manipulatie door anderen die later de religie naar hun hand hebben geprobeerd te zetten voor persoonlijk gewin.
De persoon Jezus was óf een gestoorde gek of Hij was God of alles wat in het nieuwe testament over hem beschreven staat is verzonnen. Sommige van Zijn uitspraken zijn zo radicaal en bizar (bijv. dat Hij uit de hemel komt) dat je Hem eigenlijk niet alleen als wijze leermeester kan zien ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 01-07-2008 12:13:23 ]
pi_59816317
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 11:42 schreef L.Denninger het volgende:
Je hebt geen idee waar je het over hebt?
quote:
De onbevlekte ontvangenis heeft niets te maken met de conceptie van Jesus, maar wel met die van Maria zelf. Het moment dat Maria, in de schoot van haar moeder Anna, tot leven kwam, is het moment waarop Maria onbevlekt, en dat wil zeggen zonder erfzonde op haar ziel, werd ontvangen.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 12:47:38 #43
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_59816614
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:16 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat we meneer Collins maar eens moeten vragen of hij ook gelooft dat de Ilias geheel waar is, sinds Schliemann Troje opgegraven heeft.

Het lijkt me duidelijk dat de beste man al een overtuiging heeft, namelijk dat de Bijbel waar is, en dat hij daar bewijs voor zoekt. Indien hij verder echter nuttig archeologisch onderzoek doet, ook nog eens gesponsord door Amerikanen, lijkt me dat hij vooral z'n gang moet gaan als hij netjes te werk gaat.
Inderdaad, en niet op bijvoorbeeld dezelfde manier als Schliemann. Ik kan me zo voorstellen dat deze man zoekt wat hij wil vinden, en de rest negeert..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 1 juli 2008 @ 13:24:29 #44
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59817389
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 11:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De persoon Jezus was óf een gestoorde gek of Hij was God of alles wat in het nieuwe testament over hem beschreven staat is verzonnen. Sommige van Zijn uitspraken zijn zo radicaal en bizar (bijv. dat Hij uit de hemel komt) dat je Hem eigenlijk niet alleen als wijze leermeester kan zien ofzo.
Waarom moet dat per se? Ik kan talloze scenario's bedenken naast die twee van jou.
pi_59817647
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom moet dat per se? Ik kan talloze scenario's bedenken naast die twee van jou.
Het zijn 3 scenario's. Dat moet niet, maar dat zijn de meest logische conclusies die ik (en velen met mij) heb kunnen trekken. Ik ben benieuwd naar jouw scenario's.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 13:44:52 #46
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59817789
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat moet niet, maar dat zijn de meest logische conclusies die ik (en velen met mij) heb kunnen trekken. Ik ben benieuwd naar jouw scenario's.
Dat er een man liep met veel charisma die -eventueel- zelf geloofde dat hij God's zoon was. Dat veel van z'n daden als een soort mythe overdreven zijn en zodoende door latere generaties overdreven zijn.
Ook slechts een/mijn scenario hoor.
pi_59817885
Die docu over the lost tomb of Jesus is volgens mij gewoon uitgezonden, ik kan me in elk geval herinneren dat ik hem gezien heb. Verhaal over een graftombe in een woonwijk in Jeruzalem, die ze opgraven en waar ze vervolgens op het laatste moment van worden weggestuurd. Ik kan me de details niet meer herinneren, maar ik weet nog wel dat ze mij niet konden overtuigen van hun gelijk.

Via google kun je zelfs de website van die docu vinden en hem kopen. Moet ook vast wel ergens 'anders' te vinden zijn
pi_59817908
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat er een man liep met veel charisma die -eventueel- zelf geloofde dat hij God's zoon was. Dat veel van z'n daden als een soort mythe overdreven zijn en zodoende door latere generaties overdreven zijn.
Ook slechts een/mijn scenario hoor.
Zo kan je het ook nog uitleggen. Maar iemand die gelooft de zoon van God te zijn en dat zolang volhoudt totdat hij er voor gemarteld en afgemaakt wordt, is in mijn ogen toch wel redelijk gek.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 14:00:02 #49
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59818211
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:47 schreef Antaresje het volgende:
Moet ook vast wel ergens 'anders' te vinden zijn
In delen op Youtube bijvoorbeeld.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 14:02:03 #50
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59818263
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zo kan je het ook nog uitleggen. Maar iemand die gelooft de zoon van God te zijn en dat zolang volhoudt totdat hij er voor gemarteld en afgemaakt wordt, is in mijn ogen toch wel redelijk gek.
Tsja, ik heb mensen gekkere dingen zien doen. Bovendien kunnen de martelingen etc ook weer onderwerp van interpretatie of van de mythificatie zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')