En dat is nu net de kern van dit 'probleem', niet iedere horecabaas kan dat.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
rokers ook heur... tenzij je kroeg geen cabine heeft aangeschaft
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit diverse andere landen en economische modellen is al meerdere keren gebleken dat een half-om-half situatie niet echt werkt. Er is tevens een sprake van een sociologisch aspect.... als er 1 roker in de groep zit, dan wordt over het algemeen gekozen voor een rookkroeg, waardoor de niet-roken kroegen omzet verliezen. Dat is een feit, en ik heb hierover wel eens wat ingewikkelde stukken gelezen over sociologie en macro-economie, maar de bottom line is dat het opzetten van niet-rokers cafe's in geen enkel land tot successen heeft geleid.
Dat punt zou opgaan als er geen niet-rokers gelegenheden geweest zouden zijn. Dat was niet het geval. Ergo, als niet-roker heb je altijd de keus gehad. Als je van die mogelijkheid gebruikt had gemaakt zou de markt vanzelf ingezien hebben dat er ruimte was voor niet-rokers cafe's.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Omdat elke horeca-ondernemer bang is zijn klanten te verliezen, mede natuurlijk omdat er 35 onderzoeken zijn die dat uitwijzen... Dat deze onderzoeken gefinancierd zijn door de tabaksindustrie heeft natuurlijk helemaal niets met de uitslag te maken
Men maakt elkaar bang, er hoeft maar een klant te zeggen; ik blijf thuis en men ziet een maatschappelijke reactie er in...
Daarom dus...
ik ben anders nog nooit een niet rokers café tegengekomen... kan ik er ook moeilijk gebruik van maken...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?
[..]
Dat punt zou opgaan als er geen niet-rokers gelegenheden geweest zouden zijn. Dat was niet het geval. Ergo, als niet-roker heb je altijd de keus gehad. Als je van die mogelijkheid gebruikt had gemaakt zou de markt vanzelf ingezien hebben dat er ruimte was voor niet-rokers cafe's.
Die uitbater wilde niet op basis van wat onderzoeken geen niet rokers café beginnen, maar op basis van de voorbeelden in de buurt die een zieltogend bestaan leden, in tegenstelling tot de rokers cafés.
Blijkbaar vond de gemiddelde niet-roker het allemaal niet zo belangrijk.
Ze zijn er anders echt wel. Alleen je moet er moeite voor doen om ze te vinden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:53 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik ben anders nog nooit een niet rokers café tegengekomen... kan ik er ook moeilijk gebruik van maken...
ja, dus dat zou betekenen dat ik ergens in hutemutjedorp maar uit moet gaan want in mijn eigen stad is er geeneen...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:01 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ze zijn er anders echt wel. Alleen je moet er moeite voor doen om ze te vinden.
Dus je geeft toe dat je liever lui dan moe bent en dus liever gaat lopen janken in plaats van zelf je "probleem" op te lossen? En de reden dat het geen echte kans kreeg kwam simpelweg omdat er weinig vraag naar was, zoals al eerder gemeld. Als er echt animo was voor rookvrije cafe's, waren die er al echt veel eerder geweest.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:18 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja, dus dat zou betekenen dat ik ergens in hutemutjedorp maar uit moet gaan want in mijn eigen stad is er geeneen...
Nee zo krijgt rookvrije horeca een echte kans
Tja, met 70% niet-rokers en 30% rokers zou je denken dat het wel zou kunnen niet? Helaas wijst de praktijk anders uit..... als de rookvrije horeca een succes zou zijn, dan had het rookverbod ook nooit gehoeven.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?
Dat komt deels door de horeca, die niet wilde investeren in roken en niet-roken delen in bijvoorbeeld restaurants. Dat is namelijk een heel goed voorbeeld van "we komen er samen wel uit". De regering had met de horeca afspraken gemaakt in 2004, waarin stond dat bijv. in 2006 de helft van de horeca rookvrij moest zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:55 schreef MadMaster het volgende:
Waar het mij om gaat is dat men de slogan 'Roken? Samen komen we er wel uit...' kennelijk niet meer van kracht wil laten zijn.
Dus jij bent zo iemand die de kroegeigenaar straft voor iets waar hij niets aan kan doen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:33 schreef gebruikersnaam het volgende:
In de kroeg kom ik niet meer sinds vandaag. en met mij velen.
Andersom is het hetzelfde. De rokers kunnen tijdens een etentje gewoon even buiten gaan staan om te gaan roken. Maar ja, dat vinden ze ongezellig. En daarom vinden ze dat er binnen maar gewoon gerookt moet mogen worden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja, met 70% niet-rokers en 30% rokers zou je denken dat het wel zou kunnen niet? Helaas wijst de praktijk anders uit..... als de rookvrije horeca een succes zou zijn, dan had het rookverbod ook nooit gehoeven.
In elke groep die uitgaan zitten rokers en niet-rokers, en ik denk dat op een koude winterdag de niet-roken horeca behoorlijk onaantrekkelijk is voor de rokers die toch aan hun verslaving moeten voldoen. Ironisch genoeg heeft de rookvrije horeca ook nooit echt gewerkt in staten als (Zuid!) California, waar je onderhand 11 maanden uit het jaar buiten kunt staan.
Je kunt het ook zo zien, de IT-bedrijfeigenaar start op eigen iniatief een websitebouwbedrijfje (eigen onderneming dus), dat is dus zijn tokoquote:Op woensdag 2 juli 2008 08:54 schreef Ab-Normaal het volgende:
Je kunt het ook zo zien, de kroegbaas start op eigen iniatief een kroeg (eigen onderneming dus), dat is dus zijn toko
hij bepaald hoe het allemaal gaat draaien.
Maar de niet-rokers zeggen nu doodleuk dat roken niet meer mag.
En wiens schuld is het dan dat er kroegen failliet gaan?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:33 schreef gebruikersnaam het volgende:
In de kroeg kom ik niet meer sinds vandaag. en met mij velen.
Dit vind ik niet eens erg.
Nogal stom ja.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:54 schreef Ab-Normaal het volgende:
Je kunt het ook zo zien, de kroegbaas start op eigen iniatief een kroeg (eigen onderneming dus), dat is dus zijn toko
hij bepaald hoe het allemaal gaat draaien.
Maar de niet-rokers zeggen nu doodleuk dat roken niet meer mag.
Lijkt een beetje op, iemand thuis houdt feestjes, en jij wil daar ook heen maar er wordt gerookt dus ga naar de wet toe en zal die vent even naaien en zorgen dat ik er nu wel heen kan.
Wil je op zo moment als je hem naait daar nog langs?
Ondernemers in die branche moeten zelf kunnen bepalen wat ze willen en hoe, gaat het fout zijn hun namelijk ook de gene die voor de kosten opdraaien, niet de mensen die hun nu ineens regels toe leggen.
Maarja mischien beetje een stomme vergelijking.
vroeger werd er op elke werkvloer gerookt, dat was toen normaal, de regel...quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Mwah opzich toch raar, ik vind een kroeg of een IT bedrijf een heel ander iets.
Wie investeert er nou, waar wordt nu al zolang gerookt.
Deze beslissing is niet alleen maar door niet-rokers genomen overigens. De regering, die ook bestaat uit rokende personen, heeft deze maatregelen doorgevoerd. Overigens lijkt het me sterk dat nou mensen in 1 klap alles kwijtraken. Zo brengen ze het wel, maar ik zie nou niet gelijk elke kroeg op de fles gaan. Als dat al zou gebeuren omdat nu een compolete schare mensen wegblijven, zegt dat wel wat over onze rokende medemens; dat hun beslissingen gestuurd worden door de drang naar nicotine. Dat soort mensen hebben hulp nodig.quote:En nu beslissen de niet rokers dus dat iemand die zo hard heeft gewerkt mischien alles in 1 klap kwijt raakt is toch raar.
Die kans is kleiner in een ict bedrijf lijkt mij heh?
op welke manier is mijn niet roken een last to iemand anders?quote:Overigens niet rokers zijn ook tot last in de samenleving maar dat wordt niet gezien.
ja, dat is een mooi rijtje, maar dat doen rokers dan niet? Of wel? Dus eigenlijk zeg je dat rokers naast al deze dingen ook nog eens mensen extra tot last zijn?quote:Denk aan vlees eten, gsm gebruik, auto gebruik, ook allemaal slecht voor de mensheid denk aan uitstoot, straling, dierenleed etc etc.
ja ik ga daar een beetje tegen mijn zin in zitten.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij bent zo iemand die de kroegeigenaar straft voor iets waar hij niets aan kan doen.
Iemand die meeleeft met de kroegeigenaar zou juist gewoon wel moeten gaan.
Ehm, sinds er gerookt wordt in Nederland gebeurde dat overal: In het klaslokaal, op de ziekenzaal, in vliegtuig en trein, op de werkplek enz.....en ja, ook in kroegen en restaurants.quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Mwah opzich toch raar, ik vind een kroeg of een IT bedrijf een heel ander iets.
Wie investeert er nou, waar wordt nu al zolang gerookt.
???? Ik heb nergens een petitie kunnen tekenen om het roken in de horeca verboden te krijgen.quote:En nu beslissen de niet rokers dus dat iemand die zo hard heeft gewerkt mischien alles in 1 klap kwijt raakt is toch raar.
Rokers eten geen vlees, bellen niet mobiel, doen alles op de fiets?quote:Overigens niet rokers zijn ook tot last in de samenleving maar dat wordt niet gezien.
Denk aan vlees eten, gsm gebruik, auto gebruik, ook allemaal slecht voor de mensheid denk aan uitstoot, straling, dierenleed etc etc.
Dan is er toch geen probleem!! Er zijn veel meer niet-rokers dan rokers, dus zal de klandizie eerder toe dan afnemen. 't Is niet zo dat rokers veel meer drinken dan niet-rokers.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:49 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
ja ik ga daar een beetje tegen mijn zin in zitten.
en de kroeg eigenaren worden al jaren gestraft door wegblijvende niet rokers, dus dat probleem kan je tegen elkaar wegstrepen.
of toch niet
Sterf,quote:Op dinsdag 1 juli 2008 04:06 schreef maartena het volgende:
De 20e eeuw was de Gouden Eeuw van de roker. Helaas voor de rokers is die Gouden Eeuw nu voorbij, en betreden we net als vele andere landen de 21e eeuw, met een fatsoenlijk rookverbod.
EDIT; kut, er was nog een bladzijde.quote:Op maandag 30 juni 2008 20:15 schreef MikeyMo het volgende:
ook zo mooi, een eigenaar van een klein kroegje; ja as dat rookverbod ingaat gaan ik failliet want dan blijven de klanten weg, ja zij gaan nog steeds uit maar ik kan de tent wel sluiten...
eh wtf; dus je klanten gaan na 1 juli naar andere kroegen toe en dat ligt dan aan het feit dat ze niet bij je mogen roken?
en waar ben ik jou als niet roker dan tot last mee?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:31 schreef Ab-Normaal het volgende:
Bedoel maar te zeggen dat de niet rokers net doen of ze niemand tot last zijn er daar moet je ook naar kjiken.
Zeg niet dat de rokers dat ook niet doen maar toch.
Zo, gaat het weer een beetje meneer RickoKun?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:05 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Sterf,
Laat ze ook maar religie verbieden, veganisten ook want alleen groente is slecht voor je, en alcohol verbieden want ik heb echt veeeet vaak last van dronken gasten!
En wat te denken van MSN, allemaal kinderlokkers die daarop zitten! VERBIEDEN! En ik vind dat de regering LIGHT producten moet maken want het 'normale' drinken dat kan toch zowaar niet!Ook vind ik dat we dingen gewoon moeten censureren á lá GeenStijl jeweetz!
Sterf toch allemaal, betuttelde vieze homo's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |