Misschien is de martkwerking wel niet heilig op dit gebied?quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:43 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
sorry hoor, maar jij komt steeds met andere excuses aan ipv antwoord te geven.
Behoefte aan rookvrije kroegen zou door marktwerking een succes moeten zijn.
Niet rokers geven aan dat hun rokende vrienden daar niet naartoe willen.
Dus daarom zijn rookvrije kroegen nooit een succes geweest.
Als je een paar jaar geleden tegen die vrienden ruggegraat hasd getoond, ipv hier de moraliserende nietroker uit te hangen waren die rookvrije kroegen er al lang geweest, en had MM daar ook gewoon kunnen gaan stappen.
Zoals ik al eerder opmerkte: De vrije marktwerking kan ook de andere kant op werken, dus we zullen afwachten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:37 schreef DroogDok het volgende:
Ving gister een gesprek op van wat verstokte rokers die voor hun peuk naar de stoep voor de plaatselijke kroeg waren verbannen. Ze gingen weleens even wat oprichten waar ze dan alle klanten medeeigenaar van maakten en dan mocht je nog vast wel roken.
Klonk als een weldoordacht plan, waarom doen niet meer mensen dat?
Dat mag in Amerika dan weer wel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:48 schreef gebruikersnaam het volgende:
maar een rokende eigenaar die in zijn eentje in die kroeg werkt mag ook geen rokers toestaan in zijn zaak.
En toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen markt was voor die 7 van de 10 blije mensen
Ik woon in een staat waar al 10 jaar een rookverbod heerst (California, USA), dus ik hoefde echt niet "te wachten" op een rookverbod. Ik heb met eigen ogen gezien hoe een rookverbod werd ingevoerd, hoe er in het eerste jaar een paar mokkende rokers waren die van alles beweerden, en hoe twee jaar later er niemand meer klaagde over het rookverbod, en het is nu - 10 jaar later - niet eens meer een gespreksonderwerp, maar gewoon de orde van de dag en niets speciaals.quote:Op donderdag 3 juli 2008 09:46 schreef gebruikersnaam het volgende:
Deze mensen hebben dus geen ruggegraad, en het jaren lang voor hun zelf verpest.
Hier op internet hebben ze een grote bek tegen de anonieme rokers op dit forum, maar irl durfde ze niks tegen hun vrienden te zeggen.
alleen daarom al neem iktypes als MM een Maartena niet serieus.
IPV al die energie om ons rokers op dit forum te bekeren, hadden ze beter een vrienden kunnen overhalen.Dan hadden ze ook niet zo lang hoeven te wachten op dit rrokverbod, en was hun jubelstemming een stuk minder omdat ze al jaren lang naar een rookvrije kroeg hadden kunnen gaan.
Klagende niet rokers zijn dus eigenlijk maar zielige mensjes
De rookverboden in de VS zijn per staat anders, het is aan de staat om een wet te schriijven. In California is bijvoorbeeld een rookverbod, maar in Michigan bijvoorbeeld niet. Je kunt dus niet spreken over "dat mag in Amerika", want in feite mag iets waarschijnlijk in een aantal staten, en mag het in vele andere staten niet, en in weer andere staten alleen beperkt, en in weer een andere staat gelden weer andere speciale regels.quote:
In NY mag het dan weer wel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:33 schreef maartena het volgende:
[..]
De rookverboden in de VS zijn per staat anders, het is aan de staat om een wet te schriijven. In California is bijvoorbeeld een rookverbod, maar in Michigan bijvoorbeeld niet. Je kunt dus niet spreken over "dat mag in Amerika", want in feite mag iets waarschijnlijk in een aantal staten, en mag het in vele andere staten niet, en in weer andere staten alleen beperkt, en in weer een andere staat gelden weer andere speciale regels.
Net als de opmerking "in Amerika mag je een wapen dragen". In 50 staten mag je eigenaar zijn van een vuurwapen, maar slechts in 2 staten mag je dat wapen legaal op straat dragen. Texas en Montana als ik me niet vegis, maar kan het mis hebben.
Het zit dus een stuk gecompliceerder in elkaar. Wanneer ik het heb over het rookverbod hier, dan heb ik het exclusief over de staat California.
Omdat een kroegeigenaar eerst ondernemer is, en dan pas niet-roker. Tis een kwestie van de cijfers bekijken, en dan heb je aan de ene kant 30% rokers, en ik denk dat onder de niet-rokers de groep die "absoluut niet uitgaan vanwege rook" niet de 30% haalt, en dat het meerendeel gewoon meegaat naar de kroeg, of er nu gerookt werd of niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:48 schreef gebruikersnaam het volgende:
maar een rokende eigenaar die in zijn eentje in die kroeg werkt mag ook geen rokers toestaan in zijn zaak.
En toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen markt was voor die 7 van de 10 blije mensen
Serieus ik kan wel om jou huilen, laat ik de vergelijking een heel klein beetje anders stellen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:46 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nee JIJ bent dom. Bier wat uit de schappen gaat, auto's die massaal verdwijnen.. HALLO?! JE PEUKEN MOGEN NIET MEER IN DE KROEG, MAAR ZE VERDWIJNEN NIET HOOR. Hopeloze verslaafde.
Nou, gelijk mn laatste reactie op je, want met domme mensen in discussie gaan heb ik geen tijd voor
Ik niet per se. Weet je wel wat dat kost!! Een biertje thuis is veeeel goedkoper.quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:58 schreef Horatio het volgende:
[..]
Serieus ik kan wel om jou huilen, laat ik de vergelijking een heel klein beetje anders stellen.
Stel bier word verboden in de kroeg, zou jij dan vlak voor het verbod nog naar de kroeg gaan om een biertje te drinken?
Dus je weet dat je er mensen mee stoort, maar toch is er een verbod nodig tot je het achterwege laat? Je kunt natuurlijk het bellen in het openbaar ook gewoon beperken, als je je het zo goed kunt voorstellen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 16:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben zelf ontzettend bel geil () ik ga nergens heen zonder mn foon en ik sms/bel ook regelmatig. Maar ik zou er niet echt kapot van zijn als er in de horeca een bel verbod komt. Ik kan me heel goed voorstellen dat mijn geklep jouw lunch verstoort
Ik heb het puur over een afscheidsfeest van het roken in de kroeg. Daar ging de discussie tussen Ab-Normaal en Qwea op een gegeven moment over. Niet over roken in de kroeg algemeen. Net zoals ik het over een verzonnen afscheidsfeest van bier in de kroeg heb.quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik niet per se. Weet je wel wat dat kost!! Een biertje thuis is veeeel goedkoper.
Daarom kan je dat ook niet vergelijken. Die peuken neem je zelf overal mee naartoe. Maar je eigen biertje meenemen mag niet, dat moet je ter plekke kopen, voor ongeveer 6 keer zoveel als dat biertje thuis.
Verder kun je nog steeds uitgaan met een rookverbod, alleen eventjes buiten gaan staan, maar dat biertje kan je dan vergeten, zelfs buiten. Want ook daar mag je geen zelf meegebrachte drank nuttigen.
Oftewel, het blijft een onzinnige vergelijking.
Al die zaken worden toch ook aangepakt!! Het is niet zo dat aan andere ongezonde dingen niks gedaan wordt. Ook daar is men mee bezig. Er zijn campagnes voor gezonde voeding, schoollunches zijn tegenwoordig al veel gezonder. De hamburger en kroket heeft daar al plaatsgemaakt voor een broodje gezond op allerlei manieren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:58 schreef Horatio het volgende:
Rokers geven wel aan dat er heel veel andere dingen zijn die ongezond zijn, zoals uitlaatgassen enz. De niet rokers reageren daar op met![]()
slaat nergens op
![]()
. Maar het slaat wel ergens op, net alsof je 10 jaar langer en gezonder leeft doordat je in een rookvrije kroeg zit. De rook mag dan wel weg zijn maar andere dingen blijven nog net zo schadelijk of worden nog schadelijker.
Het gaat ook niet om de niet-rokers, maar om het personeel. De niet-roker kan er nog voor kiezen om dan maar niet naar de kroeg te gaan. Personeel heeft daar geen keuze in. Aangezien er nauwelijks niet-rookhoreca was, was het als nietroker dus ook onmogelijk om een rookvrije werkplek te vinden. Om dan maar voor een andere beroep te moeten kiezen, slaat nergens op. Een horecamedewerker heeft net zoveel rechten als een bioscoopmedewerker of kantoormedewerker. Dus ook op een rookvrije werkplek.quote:Het gaat de niet rokers helemaal niet om hun gezondheid, ze zoeken alleen een excuus om rokers te bashen.
Jij kan je geen kroeg voorstellen waarin niet gerookt wordt, je geeft dus toe dat nietrokers horeca vóór het rookverbod belachelijk was en kansloos.quote:Maar persoonlijk vind ik een rookverbod belachelijk, kan me geen kroeg voorstellen waarin niet gerookt word, denk dat dit de sfeer niet ten goede zal komen.
Wat nou met dank aan philip morris, hij kiest er toch zelf voor?quote:Op maandag 30 juni 2008 09:57 schreef Cothen het volgende:
Een oom van mij is vorige maand alvast gestopt met roken.
De dag daarna is hij gestopt met leven.
Met dank aan Philip Morris.
Lang leve het rookverbod
Tis toch van de zotte dat ik ongevraagd maar in de rooklucht van een ander moet gaan zitten eten :R
Ze moeten zich juist niet bemoeien met gezonde/ongezonde onzin. Ik kan prima voor mezelf bepalen wat ik wil hebben.quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Al die zaken worden toch ook aangepakt!! Het is niet zo dat aan andere ongezonde dingen niks gedaan wordt. Ook daar is men mee bezig. Er zijn campagnes voor gezonde voeding, schoollunches zijn tegenwoordig al veel gezonder. De hamburger en kroket heeft daar al plaatsgemaakt voor een broodje gezond op allerlei manieren.
Ook aan uitlaatgassen wordt wat gedaan.
Allemaal omdat het ongezond is.
En ja, iemand die dag in dag uit in de rook moet werken, alleen omdat er gasten zijn die per se willen roken, leven daardoor mogelijk WEL korter.
Inderdaad, net zoals de wegwerker die de hele dag uitlaatgassen inademt. Daarom wordt ook daar wat aan gedaan. Auto's volledig verbieden gaat niet, maar schonere auto's produceren kan wel en daar staat de ontwikkeling dan ook niet stil.
Roken is iets wat zeer gemakkelijk te verbieden is, net zoals drank verkopen aan minderjarigen.
Toen ik 13 was, kon ik gewoon een pilsje gaan kopen, kon ik overal sigaretten kopen. Een fles whiskey bij de slijter? Geen enkel probleem. Is nu allemaal verboden.
[..]
Ja maar hebben we het hier over een recht of een plicht?quote:Het gaat ook niet om de niet-rokers, maar om het personeel. De niet-roker kan er nog voor kiezen om dan maar niet naar de kroeg te gaan. Personeel heeft daar geen keuze in. Aangezien er nauwelijks niet-rookhoreca was, was het als nietroker dus ook onmogelijk om een rookvrije werkplek te vinden. Om dan maar voor een andere beroep te moeten kiezen, slaat nergens op. Een horecamedewerker heeft net zoveel rechten als een bioscoopmedewerker of kantoormedewerker. Dus ook op een rookvrije werkplek.
[..]
Een rookvrije kroeg is kansloos, restaurants en andere dergelijke keten waar je 50 euro betaald voor een schnitzel en een paar aardappeltjes mag per direct een rookverbod zitten, maar een kroeg?quote:Jij kan je geen kroeg voorstellen waarin niet gerookt wordt, je geeft dus toe dat nietrokers horeca vóór het rookverbod belachelijk was en kansloos.
DAT KAN DUS GEWOON! Een Horeca ondernemer staat volledig vrij om de helft van zijn zaak in te richten als rookruimte. De enige voorwaarde is dat er geen personeel mag werken in de rookruimte, en dat je dus zelf even naar de bar moet voor je pilsje.quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:56 schreef McKillem het volgende:
Die gozer hier op de hoek mag ook niet meer gerookt worden terwijl hij de enige werknemer/baas is en zo ongeveer al zijn klanten roken.
Waarom dit probleem uberhaupt niet opgelost kan worden door gewoon rookzalen/zone's in te richten was is en blijft me ook volstrekt onduidelijk.
Het spreekt boekdelen over ondernemen. Een kroegeigenaar is namelijk eerst ondernemer, dan pas roker of niet-roker. In een omgeving waar geen rookverbod is, is het moeilijker om geld te verdienen met een niet-roken kroeg, en als ondernemer onderneem je om zoveel mogelijk winst te maken.quote:Het feit dat de rookvrije kroeg niet al bestond blijft boekdelen spreken over de eigenlijke animo.
Amen! Iemand die het snaptquote:Op donderdag 3 juli 2008 22:39 schreef Vodkadruppel het volgende:
En als volgende week het rookverbod wordt afgeschaft, en er dus weer overal gerookt mag worden, blijven de niet rokers dan thuis?
Niet om te stoken maar ik sta doorgaans met pauze tussen de rokers ipv de normale kantine. De normale kantine is dood als wat...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 00:12 schreef maartena het volgende:
[..]
Amen! Iemand die het snapt
Natuurlijk blijven de niet-rokers dan niet thuis, net zoals de rokers nu ook niet thuis blijven. Een niet-roken horeca is net zo gezellig, en de meest stugge roker zal misschien een maand of 2 thuis op de bank blijven mopperen met een paar vrienden en een krat bier, maar uiteindelijk mis je toch sociale contacten en gaat men weer terug naar de kroeg, rookverbod of niet. Thuisblijven om een rookverbod is ook gigantische onzin. De niet-rokers doen dit niet als er wel gerookt mag worden, en de rokers doen dit niet als er niet gerookt mag worden, behoudens enkele zeer eigenwijze figuren dan.
Overigens is het kort geding van volgende week ALLEEN voor eenmanszaken, dus ZONDER personeel, en gaat het niet om een afschaffing, maar om uitstel naar 1 Jan. 2009. Wat de rechter ook mag beslissen, het rookverbod wordt niet afgeschaft, het wordt hoogtens voor de personeel-loze kroegen een maand of 6 uitgesteld.
Je zegt dus eigenlijk dat je te krenterig bent om zelf nog peuken te kopen en dat je op deze wijze gewoon gratis mee staat te paffen...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:00 schreef McKillem het volgende:
[..]
Niet om te stoken maar ik sta doorgaans met pauze tussen de rokers ipv de normale kantine. De normale kantine is dood als wat...
Dus dat een wel of niet roken bestemming allebij even gezellig is durf ik best wat tegenover te zetten.
Ik rook dus niet (meer) voor de duidelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |