Verdonkquote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:37 schreef DroogDok het volgende:
Eens.
Maar welke partij gaat dit anders doen dan? Kortom wat zijnde alternatieven, vooropgesteld dat ik niet gecharmeerd ben van Wilders en Verdonk.
Ja, die bedoel ik.quote:Op zondag 29 juni 2008 10:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Behoorlijk vooraanstaande ex policus
Waar uit leid je af dat flattax automatische betekend dat het duurder wordt?quote:Op zondag 29 juni 2008 14:43 schreef du_ke het volgende:
Vrij grote groepen gaan er flink op achteruit omdat die nu profiteren van de lagere tarieven en de belastingvrije voet of een leuke hypotheek hebben. Daarmee zorg je ervoor dat je invoering lastig wordt omdat je dat op een of andere manier moet compenseren bijvoorbeeld door toch een belastingvrije voet in te voeren voor je vlaktaks waardoor je alweer een progressief stelsel hebt.
Nu betaal je met een laag inkomen niet zo heel belasting door de diverse aftrekposten, belastingvrije voet en het progressieve stelsel dat we hebben. Als we een vlaktaks krijgen die evenveel op moet leveren als de huidige belastingen zit je op meen ik 40-44% ( bron via wiki: Raad voor Economische Adviseurs ) belasting. Dan gaat iedereen die in de 1e schijf (en ook in de 2e of 3e) zit er stevig op achteruit. En mensen met een modaal inkomen en een koopwoning b.v. zullen ook niet profiteren.quote:Op zondag 29 juni 2008 22:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar uit leid je af dat flattax automatische betekend dat het duurder wordt?
Zijn daar bronnen / onderzoeken van?
Van de vlaktaks wiki over progressie bij een belastingvrije voet.quote:Op zondag 29 juni 2008 15:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Ah, zo bedoel je dat dus. Inderdaad, het invoeren daarvan kan niet zomaar. Maar een vlaktax an sich is het meest praktische systeem.
[..]
Er bestaat een verschil tussen relatief meer belastingen betalen en een progressief belastingsysteem. Vergelijk het maar met box 3 van ons huidige systeem. Er is een bepaalde grens voor vermogen waarboven een fictief rendement berekend wordt. Het bestaan van deze grens maakt de vermogensrendementheffing niet progressief.
Lijkt me toch wel gewoon een progressief systeem. Of je voor progressie nou uitgaat van een maximaal percentage waar je opkomt als je veel verdient. Of percentages gekoppeld aan je inkomen maakt volgens mij niet zo veel uit.quote:[bewerk] Benthamse progressie
Die laatst genoemde schijf geeft aan de vlaktaks een progressief imago. Zo kunnen sociale correcties uitgevoerd worden door met die belastingsvrije schijf te spelen. Het aantal belastingen dat een individu moet betalen wordt dus als volgt berekend:
inkomstenbelasting=vlaktaks X (inkomsten - belastingvrije schijf)
Een voorbeeld werkt als volgt. Een vlaktaks kent een belastingvrije schijf van 30.000 en een tarief van 20%. Individu A verdient 40.000, individu B verdient 50.000 en individu C verdient 60.000. De belastingdruk wordt dan als volgt:
A betaalt (40.000-30.000) x 20% = 20% van 10.000 = 2.000. Op zijn totaal inkomen bedraagt de belastingdruk (2.000/40.000) x 100% = 5%.
B betaalt (50.000-30.000) x 20% = 20% van 20.000 = 4.000. Op zijn totaal inkomen bedraagt de belastingdruk (4.000/50.000) x 100% = 8%.
C betaalt (60.000-30.000) x 20% = 20% van 30.000 = 6.000. Op zijn totaal inkomen bedraagt de belastingdruk (6.000/60.000) x 100% = 10%.
Er is hierdoor dus een zeer milde progressie ontstaan, die ook wel bekend staat als de Benthamse progressie, vernoemd naar de filosoof Jeremy Bentham. De effectieve belastingdruk neemt met het stijgen van het inkomen toe tot vrijwel gelijk aan het tarief van de vlaktaks
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 29 juni 2008 23:03 schreef Peter_Europa het volgende:
Maar die kunnen wel makkelijker zich omhoog werken
Ik denk dat ons huidige systeem ook erg verstoord wordt door alle toeslagen en aanvullende heffingen en dat het daarom lijkt dat flattax altijd duurder zal zijnquote:Op zondag 29 juni 2008 23:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Van de vlaktaks wiki over progressie bij een belastingvrije voet.
[..]
Lijkt me toch wel gewoon een progressief systeem. Of je voor progressie nou uitgaat van een maximaal percentage waar je opkomt als je veel verdient. Of percentages gekoppeld aan je inkomen maakt volgens mij niet zo veel uit.
Het zal voor de lage inkomens door compensatie neutraal uitpakken, de middeninkomens, zeker die met een eigen huis, gaan er op achteruit en de topinkomens profiteren (maar die hebben het nu ook al goed geregeld).quote:Op zondag 29 juni 2008 23:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik denk dat ons huidige systeem ook erg verstoord wordt door alle toeslagen en aanvullende heffingen en dat het daarom lijkt dat flattax altijd duurder zal zijn
Het wordt pas enigzins interessant indien je bij de top zoveel % van verdienend Nederland zit.quote:Op zondag 29 juni 2008 23:03 schreef Peter_Europa het volgende:
Maar die kunnen wel makkelijker zich omhoog werken
Geloof me nou maar. Jij zult er niet op vooruitgaan, tenzij je 3x modaal verdient.quote:Op zondag 29 juni 2008 23:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik denk dat ons huidige systeem ook erg verstoord wordt door alle toeslagen en aanvullende heffingen en dat het daarom lijkt dat flattax altijd duurder zal zijn
Ik hield bij een nieuwe baan ook netto gewoon meer over hoorquote:Op zondag 29 juni 2008 23:15 schreef Peter_Europa het volgende:
Ik kan wel rekenen en het is niet interessant om je omhoog te werken als je alleen naar het financiele aspect kijkt
Waarom is het niet interessant? Als jij je omhoog werkt van vuilnisman tot directeur van de vuilnisdienst kan het best uit.quote:Op zondag 29 juni 2008 23:15 schreef Peter_Europa het volgende:
Ik kan wel rekenen en het is niet interessant om je omhoog te werken als je alleen naar het financiele aspect kijkt
Als je voor 10% extra, 30% meer inspanning moet doen is het niet interessantquote:Op zondag 29 juni 2008 23:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik hield bij een nieuwe baan ook netto gewoon meer over hoor.
Daarin zie je dat enkel de hele lage en hele hoge inkomensgroepen er op vooruitgaan (en dan enkel met een flinkebelastingvrije voet)quote:Op zondag 29 juni 2008 23:19 schreef Martijn_77 het volgende:
Een onderzoek over het huidige belasting stelsel en Flat Tax
Het gaat ook over de vuilnisman die chauffeur wordt en er 10% op vooruitgaat terwijl hij voor zijn functie er 40-50% op vooruit zou moeten gaanquote:Op zondag 29 juni 2008 23:16 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Waarom is het niet interessant? Als jij je omhoog werkt van vuilnisman tot directeur van de vuilnisdienst kan het best uit.
Dit onderschrijft mijn opmerking:quote:Op zondag 29 juni 2008 23:19 schreef Martijn_77 het volgende:
Een onderzoek over het huidige belasting stelsel en Flat Tax
Zie pagina 10 en 11.quote:Voor de laagste inkomens verandert er niets, aangezien hun inkomen niet boven de
belastingvrije som uitkomt.17 Voor de tweede decielgroep treedt een klein positieve
koopkrachteffect op. Een brede categorie van middeninkomens verliest: in het traject van
besteedbare inkomens van ƒ 25.000 tot ƒ 85.000 daalt de koopkracht (0,9 tot 3,1%). Bij de
tien procent hoogste inkomens is duidelijk sprake van winst. De koopkrachtstijging bij een
besteedbaar inkomen vanaf ƒ 85.000 bedraagt 4,7%. Merk overigens op dat, ondanks het feit
dat maar liefst acht decielen er op achteruitgaan en slechts twee deciel er op vooruit gaan, de
belastinghervorming budgettair-neutraal is (ex-ante). Dit komt doordat het topdeciel het
overgrote deel van de IB opbrengt. Hun aandeel in het totaal van de belastingopbrengst
bedroeg in 1998 circa 37 procent. Onder het gesimuleerde regime van de flat rate tax daalt dit
aandeel fors, maar bedraagt nog altijd 34 procent.
Dat komt niet omdat hij ipv schaal 2 nu schaal 3 IB betaalt...quote:Op zondag 29 juni 2008 23:23 schreef Peter_Europa het volgende:
[..]
Het gaat ook over de vuilnisman die chauffeur wordt en er 10% op vooruitgaat terwijl hij voor zijn functie er 40-50% op vooruit zou moeten gaan
20% meer voor 10% minder inspanning (in uren)quote:Op zondag 29 juni 2008 23:22 schreef Peter_Europa het volgende:
[..]
Als je voor 10% extra, 30% meer inspanning moet doen is het niet interessant
Als je 30% meer krijgt voor 30% meer inspanning wel
En laat nu net daar een flat-tax voor zorgen
Wel dusquote:Op zondag 29 juni 2008 23:25 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dat komt niet omdat hij ipv schaal 2 nu schaal 3 IB betaalt...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |