Maar waarom dan beiden een rood petje dragen (net als iedereen). En wat voor -symbolische?- functie heeft die rieten mand op de achterbank? Wat voor soort mensen is het en wat drijft hen hiertoe?quote:Op maandag 7 juli 2008 22:53 schreef k_man het volgende:
Ik ken ze, maar ik erger me niet aan ze. Zeker niet als ze in een mooie, oude wagen rijden. In een nieuwe auto wordt het al minder. Maar die leuke oude cabriootjes moeten gekoesterd en af en toe uitgelaten worden. Ter vermaak van de berijders en de toeschouwers.
quote:Literaire competentie betekent: kunnen omgaan met literaire teksten. Hiertoe zijn nodig: kennis van leesstrategieën en van structuuranalyse, van literaire conventies, genres, stijlkenmerken, literaire stromingen en historische kennis. Literaire competentie omvat tevens kennis van de politieke en sociale context in relatie tot biografische gegevens over de auteur, cultuurhistorische situering en kennis van het literatuuraanbod. De transactie tussen tekst en lezer overstijgt echter het zuiver cognitieve en analytische. Literaire competentie betekent ook esthetisch of niet-esthetisch ervaren, meemaken, scheppen en herscheppen, vatten en gevat worden, genieten, zich identificeren, reflecteren en relativeren.
Het juiste woord is 'onzin'.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek al maanden een woord voor het volgende:
"This third kind of literacy is really what one might call the “knowledgeable,” except that the word smacks too much of mere information and know-how and too little of the affective and experiential, which are what is crucial to it. It is a type of literacy that is concentrated in but not exclusive to books, and which today also involves film and the other arts. It can come from conversations on the street, lectures, and political rallies, but for a variety of reasons, it revolves around the printed word. It has to do with participating in certain basic or even essential experiences – knowing, if only vicariously, a form of life that touches on our own. In this sense, reading The Iliad is not just an exercise in reading (which is what it too often becomes in high school), and it is not a matter of being able to say you’ve read it or occasionally drop learned allusions. There is a sense in which living through the Trojan War is a part of all of us, and expected of us, if only in the safe and bloodless form of ever-newly translated Homeric verses. Reading Einstein or Darwin is not just acquiring knowledge; it is sharing an intellectual adventure that lies at the heart of our civilization. In this sense, literacy is a kind of love, not an ability or an accomplishment. It is participation, education in the classical sense – being brought up to be part of something, not just to be successful in a career."
Iemand een suggestie? Ik gebruik nu 'epistemologisch', maar daar zit ook te veel in van 'kennis' en te weinig van 'kunst en cultuur'. Er moet bovendien iets van 'horizonverbreding' in zitten.
Als ik er een woord voor weet te verzinnen, is het meteen geen onzin meer.quote:
Hm ja, alleen schuilt daar te zeer een waardeoordeel in. Ik onderscheid drie domeinen, namelijk instrumenteel (bv. straatborden lezen), sociaal/entertainment (bv. mailen om contact te houden of naar een soap kijken) en tot slot 'epistemisch' (bv. schoolboeken lezen, naar het nieuws kijken, zelf korte verhalen schrijven). Je zou kunnen zeggen dat je bij deze drie domeinen te maken hebt met het nuttige, het aangename, en het hogere. Ik zoek een neutrale, zakelijke term voor dat laatste. 'Epistemisch' is te nietszeggend en dekt de lading niet helemaal.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:08 schreef Gellius het volgende:
Ik neig naar het misschien wat onderschatte woord 'ontwikkeld', Claudia. 'Ontwikkeld' is een generieke term natuurlijk -want je kunt zowel kennis als vaardigheid ontwikkelen door oefening- , maar in het kader van jouw onderzoek zal het de lezer toch duidelijk zijn: het slaat niet zozeer op aanwezige kennis als op het vermogen om kennis op te doen èn in een context te plaatsen. Een 'ontwikkeld' mens is in staat om nieuwe kennis intuïtief op zijn waarde te schatten.
Het komt er wel in de buurt, maar het is iets anders. Dit gaat duidelijk over competentie, terwijl ik meer zoiets zoek als een 'functie'. 'Literair' past beter, maar dekt ook de lading niet geheel.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Zit het niet ergens in de buurt van literaire competentie?
Van een Vlaamse site:
[..]
Dat is onwerkbaar, vrees ik.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:23 schreef k_man het volgende:
Als het zo moeilijk is om het in één woord te vatten, gebruik er dan gewoon meerdere.
Context?quote:
Sorry.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Context?
Ik ben deze vulgariteit niet van je gewend.
Ik snak naar preutsheid.quote:
Ohja, La Gondola. Wat een drama.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:51 schreef Z het volgende:
Ik ken deze nog niet. Hij is in 'La Gondola'.
Met SPSS 16 heb ik nog niet gewerkt maar kijk er wel naar uit. Oudere versies deden bij sommige modules raar met wegingen, dat moet in SPSS 16 verholpen zijn.
Dat ben ik het niet met je eens. Ontwikkeld betekent hoogstens iets wat in de kern aanwezig is, en zich verder ontplooid heeft. In welke richting is onbelangrijk. Ik snap dat het academisch een onwerkbaar begrip is, maar ik vind het niet normatief.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
'Ontwikkeld' klinkt loos, net als 'het hogere'. Nou ja, de werkterm blijft 'epistemisch'. Ik moet binnen 2 maanden met iets beters zien te komen.
Wie?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Z het volgende:
De tieten van Dita zijn ook mooi ontwikkeld Gellius.
Dat is vorig jaar volgens mij ook al uitgezonden. Ik vind Ramsay geweldig als hij een stervend restaurant verder helpt. Dat competitieve programma met die Amerikaanse wanneabe koks vond ik vreselijk, hij werd alleen maar betaald om grof te zijn. Ik vind het fijner als ik ook zelf iets leer over koken.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:02 schreef Z het volgende:
Momma Cherri's Sould Food Shack. was leuk inderdaad, die was vorige week.
Is Gordon door de jaren heen wat 'zachter' geworden? Of kan ik hem beter hebben? Z'n eerste tv programma, dat je hem zag in z'n eigen restaurant, daar was hij veel harder toch? Het is wel een echte vakman, mooi om te zien.
Geen idee, het was meer een 'goeie genade 'plaatje. Je kunt niet iedere dag een stoommachine plaatsen.quote:
Ik denk wel dat hij voor de mensen in Kitchen Nightmares milder is dan voor zijn eigen personeel. Hij is in deze serie inderdaad beminnelijker dan in bijvoorbeeld Boiling Point.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:02 schreef Z het volgende:
Momma Cherri's Sould Food Shack. was leuk inderdaad, die was vorige week.
Is Gordon door de jaren heen wat 'zachter' geworden? Of kan ik hem beter hebben? Z'n eerste tv programma, dat je hem zag in z'n eigen restaurant, daar was hij veel harder toch? Het is wel een echte vakman, mooi om te zien.
Ik wist niet eens dat ik wat ontdekt had, maar ik ben op een niche gestuit dus?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:06 schreef ShadyLane het volgende:
Heeft Dita von Teese recentelijk iets bijzonders gedaan waardoor ze hier onderwerp van gesprek is, of hebben jullie gewoon pas vandaag haar bestaan ontdekt?
Mij lijkt het wel wat. Het is dat ik er nu te oud voor ben.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:13 schreef Z het volgende:
Mijn broer was chef-kok, ik heb hem ook wel eens geholpen in de keuken, met voorgerechten maken. Ik stond altijd met verbazing te kijken naar de timing die bij koken in een restaurant komt te kijken, en de kunst van het bereiden. Ik zou er niks van bakken als chef.
Macro's in SPSS?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:06 schreef Z het volgende:
Doorgaans zijn die nieuwe versies van SPSS prima hoor. Jammer alleen dat je zelf een licentie kopen... Ik heb thuis een illegale 14Om af en toe even te pielen. Ik ben me aan het verdiepen in macro's in SPSS.
Als je de taxonomie van Bloom gebruikt, zou je de cognitieve vaardigheden 'synthese' en 'evaluatie' hiervoor kunnen gebruiken. Ik vind het hanteren van die taxonomie als uitgangspunt handig omdat het veel gebruikt wordt en de meeste mensen dus begrijpen wat je bedoelt. Daarnaast geeft de taxonomie aan dat er een opbouw in vaardigheden is, waarbij de synthese en evaluatie worden gezien als de hoogste vaardigheden. Daaraan vooraf gaan: kennis (reproduceren), inzicht (kennis doorgronden) en toepassing (kennis toepassen in nieuwe situaties). De hoogste treden in de taxonomie sluiten wel aan bij jouw omschrijving volgens mij.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
'Ontwikkeld' klinkt loos, net als 'het hogere'. Nou ja, de werkterm blijft 'epistemisch'. Ik moet binnen 2 maanden met iets beters zien te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |