abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59943450
Dan had je moeten kijken.
Aldus.
  maandag 7 juli 2008 @ 18:54:05 #185
6536 dwerg
chagrijn
pi_59953891
Gwen vond het waarschijnlijk jammer dat Nadal zoveel matchpoints liet liggen. Het kostte al genoeg moeite om een kinderoppas te vinden.
I intend to live forever, or die trying.
  maandag 7 juli 2008 @ 19:02:58 #186
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_59954077
Het gaat weer nergens over hè? Het gaat weer helemaal nergens over hè.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_59956251
quote:
Op maandag 7 juli 2008 11:03 schreef Z het volgende:
Dan had je moeten kijken.
Kijken? Naar sport? Ik?
pi_59956452
Je rijdt toch ook in een soort van sportauto.
Aldus.
pi_59958563
Da's meer een leuke toerauto dan een sportauto hoor.

Maar ik kijk wel naar Formule 1 races. Dat schijnt ook sport te zijn.
  maandag 7 juli 2008 @ 22:28:54 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59959543
K_man, jij behoort toch niet tot die klasse van Cabrio-rijders die op zon- en feestdagen onze mooie landwegen bezoedelt door daar doelloos rond te toeren, waarbij jij en je bijrijder beiden zo'n kek rood petje dragen en zo'n grote ouderwetse rieten mand op je wagen geplaatst is??

Want aan dat soort mensen heb ik écht een ontzettende hekel.
The End Times are wild
pi_59959945
Nou.... ehm, tja.

Ik toer wel eens doelloos rond, maar zonder rood petje en zonder rieten mand.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2008 22:43:22 ]
  maandag 7 juli 2008 @ 22:45:24 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59960020
Maar je weet wél wat voor soort Cabrio-rijders ik bedoel, hé K! Niet?
The End Times are wild
pi_59960278
Ik ken ze, maar ik erger me niet aan ze. Zeker niet als ze in een mooie, oude wagen rijden. In een nieuwe auto wordt het al minder. Maar die leuke oude cabriootjes moeten gekoesterd en af en toe uitgelaten worden. Ter vermaak van de berijders en de toeschouwers.
  maandag 7 juli 2008 @ 22:55:44 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59960359
quote:
Op maandag 7 juli 2008 22:53 schreef k_man het volgende:
Ik ken ze, maar ik erger me niet aan ze. Zeker niet als ze in een mooie, oude wagen rijden. In een nieuwe auto wordt het al minder. Maar die leuke oude cabriootjes moeten gekoesterd en af en toe uitgelaten worden. Ter vermaak van de berijders en de toeschouwers.
Maar waarom dan beiden een rood petje dragen (net als iedereen). En wat voor -symbolische?- functie heeft die rieten mand op de achterbank? Wat voor soort mensen is het en wat drijft hen hiertoe?
Zijn het melancholieke mensen met een hang naar vermeend zonniger tijden? Francofielen die na de Euro Frankrijk niet meer inwillen? Wat zit er in die mand? Kaas en wijn soms?
The End Times are wild
pi_59960554
Op de achterbank? Een echte cabrio heeft geen achterbank, een rieten koffer kan - bij een oude auto althans - wel op de kofferbak. Op het rekje dat daar zit, omdat de kofferruimte zo klein is.

Het idee achter de rode petjes is mij nooit verteld, helaas.

Mijn petje is zwart.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2008 23:01:56 ]
pi_59960667
Achteraf gezien had Pim Fortuyn gewoon gelijk, laten we er maar niet langer om heen draaien: Wouke moet gewoon thuis gaan koken. En vooral niet meer in commercials optreden.
  maandag 7 juli 2008 @ 23:28:30 #197
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_59961374
Op het moment zelf was ik het er ook mee eens. Dat was ook zo ongeveer het enige.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_59971497
Ik zoek al maanden een woord voor het volgende:

"This third kind of literacy is really what one might call the “knowledgeable,” except that the word smacks too much of mere information and know-how and too little of the affective and experiential, which are what is crucial to it. It is a type of literacy that is concentrated in but not exclusive to books, and which today also involves film and the other arts. It can come from conversations on the street, lectures, and political rallies, but for a variety of reasons, it revolves around the printed word. It has to do with participating in certain basic or even essential experiences – knowing, if only vicariously, a form of life that touches on our own. In this sense, reading The Iliad is not just an exercise in reading (which is what it too often becomes in high school), and it is not a matter of being able to say you’ve read it or occasionally drop learned allusions. There is a sense in which living through the Trojan War is a part of all of us, and expected of us, if only in the safe and bloodless form of ever-newly translated Homeric verses. Reading Einstein or Darwin is not just acquiring knowledge; it is sharing an intellectual adventure that lies at the heart of our civilization. In this sense, literacy is a kind of love, not an ability or an accomplishment. It is participation, education in the classical sense – being brought up to be part of something, not just to be successful in a career."

Iemand een suggestie? Ik gebruik nu 'epistemologisch', maar daar zit ook te veel in van 'kennis' en te weinig van 'kunst en cultuur'. Er moet bovendien iets van 'horizonverbreding' in zitten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_59972795
Zit het niet ergens in de buurt van literaire competentie?
Van een Vlaamse site:
quote:
Literaire competentie betekent: kunnen omgaan met literaire teksten. Hiertoe zijn nodig: kennis van leesstrategieën en van structuuranalyse, van literaire conventies, genres, stijlkenmerken, literaire stromingen en historische kennis. Literaire competentie omvat tevens kennis van de politieke en sociale context in relatie tot biografische gegevens over de auteur, cultuurhistorische situering en kennis van het literatuuraanbod. De transactie tussen tekst en lezer overstijgt echter het zuiver cognitieve en analytische. Literaire competentie betekent ook esthetisch of niet-esthetisch ervaren, meemaken, scheppen en herscheppen, vatten en gevat worden, genieten, zich identificeren, reflecteren en relativeren.
pi_59976215
't Weer was in Griekenland veel lekkerder.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_59982476
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 14:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek al maanden een woord voor het volgende:

"This third kind of literacy is really what one might call the “knowledgeable,” except that the word smacks too much of mere information and know-how and too little of the affective and experiential, which are what is crucial to it. It is a type of literacy that is concentrated in but not exclusive to books, and which today also involves film and the other arts. It can come from conversations on the street, lectures, and political rallies, but for a variety of reasons, it revolves around the printed word. It has to do with participating in certain basic or even essential experiences – knowing, if only vicariously, a form of life that touches on our own. In this sense, reading The Iliad is not just an exercise in reading (which is what it too often becomes in high school), and it is not a matter of being able to say you’ve read it or occasionally drop learned allusions. There is a sense in which living through the Trojan War is a part of all of us, and expected of us, if only in the safe and bloodless form of ever-newly translated Homeric verses. Reading Einstein or Darwin is not just acquiring knowledge; it is sharing an intellectual adventure that lies at the heart of our civilization. In this sense, literacy is a kind of love, not an ability or an accomplishment. It is participation, education in the classical sense – being brought up to be part of something, not just to be successful in a career."

Iemand een suggestie? Ik gebruik nu 'epistemologisch', maar daar zit ook te veel in van 'kennis' en te weinig van 'kunst en cultuur'. Er moet bovendien iets van 'horizonverbreding' in zitten.
Het juiste woord is 'onzin'.
der Zorn Gottes.
pi_59982882
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 21:38 schreef Aguirre het volgende:

[..]

Het juiste woord is 'onzin'.
Als ik er een woord voor weet te verzinnen, is het meteen geen onzin meer.
pi_59983144
Ik neig naar het misschien wat onderschatte woord 'ontwikkeld', Claudia. 'Ontwikkeld' is een generieke term natuurlijk -want je kunt zowel kennis als vaardigheid ontwikkelen door oefening- , maar in het kader van jouw onderzoek zal het de lezer toch duidelijk zijn: het slaat niet zozeer op aanwezige kennis als op het vermogen om kennis op te doen èn in een context te plaatsen. Een 'ontwikkeld' mens is in staat om nieuwe kennis intuïtief op zijn waarde te schatten. Het is een sensibiliteit die weliswaar scherper wordt door oefening, maar die niet per sé door oefening alleen tot stand komt.
pi_59983274
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:08 schreef Gellius het volgende:
Ik neig naar het misschien wat onderschatte woord 'ontwikkeld', Claudia. 'Ontwikkeld' is een generieke term natuurlijk -want je kunt zowel kennis als vaardigheid ontwikkelen door oefening- , maar in het kader van jouw onderzoek zal het de lezer toch duidelijk zijn: het slaat niet zozeer op aanwezige kennis als op het vermogen om kennis op te doen èn in een context te plaatsen. Een 'ontwikkeld' mens is in staat om nieuwe kennis intuïtief op zijn waarde te schatten.
Hm ja, alleen schuilt daar te zeer een waardeoordeel in. Ik onderscheid drie domeinen, namelijk instrumenteel (bv. straatborden lezen), sociaal/entertainment (bv. mailen om contact te houden of naar een soap kijken) en tot slot 'epistemisch' (bv. schoolboeken lezen, naar het nieuws kijken, zelf korte verhalen schrijven). Je zou kunnen zeggen dat je bij deze drie domeinen te maken hebt met het nuttige, het aangename, en het hogere. Ik zoek een neutrale, zakelijke term voor dat laatste. 'Epistemisch' is te nietszeggend en dekt de lading niet helemaal.
pi_59983371
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 14:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Zit het niet ergens in de buurt van literaire competentie?
Van een Vlaamse site:
[..]
Het komt er wel in de buurt, maar het is iets anders. Dit gaat duidelijk over competentie, terwijl ik meer zoiets zoek als een 'functie'. 'Literair' past beter, maar dekt ook de lading niet geheel.

Ik vind het meer met verbeelding te maken hebben ('expressieve competentie') dan met het literaire. Het gaat om zoiets als 'horizonverbreding' of 'je nieuwe werelden eigen kunnen maken', zeg maar het tegenovergestelde van gebondenheid aan de onmiddellijke context.

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 08-07-2008 22:23:06 ]
pi_59983441
Ik zie het waardeoordeel niet zo. Dat wil zeggen, ik ben me bewust van hoe het begrip wel eens gebruikt wordt, maar welbeschouwd betekent 'ontwikkeld' alleen dat er iets 'meer getraind' aanwezig is. Maar het is een weinig wetenschappelijke term, dat ben ik met je eens.

Hm hm.
pi_59983518
'Ontwikkeld' klinkt loos, net als 'het hogere'. Nou ja, de werkterm blijft 'epistemisch'. Ik moet binnen 2 maanden met iets beters zien te komen.
pi_59983542
De tieten van Dita zijn ook mooi ontwikkeld Gellius.
Aldus.
pi_59983551
Als het zo moeilijk is om het in één woord te vatten, gebruik er dan gewoon meerdere.
pi_59983559
Mis ik iets?
pi_59983591
Als je van borsten houdt wel.
Aldus.
pi_59983592
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:23 schreef k_man het volgende:
Als het zo moeilijk is om het in één woord te vatten, gebruik er dan gewoon meerdere.
Dat is onwerkbaar, vrees ik.
pi_59983602
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:24 schreef Z het volgende:
Als je van borsten houdt wel.
Context?

Ik ben deze vulgariteit niet van je gewend.
pi_59983862
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Context?

Ik ben deze vulgariteit niet van je gewend.
Sorry.

Maar gellius begon.
Aldus.
pi_59983920
Mannen.

Het leven zou zoveel makkelijker zijn als we 'lichamelijkheid' uit het woordenboek en dus uit ons hoofd zouden schrappen.
pi_59984135
Wordt het dan allemaal niet wat frigide?
Aldus.
pi_59984180
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:45 schreef Z het volgende:
Wordt het dan allemaal niet wat frigide?
Ik snak naar preutsheid.
pi_59984203
Kunnen we het niet gewoon weer over statistiek hebben? Of over Gordon Ramsay? Ben je aan het kijken?
Aldus.
pi_59984221
Ik heb SPSS 16 gekocht.

Is Gordon nu bezig? Herhalingen zeker?
pi_59984289
Ik ken deze nog niet. Hij is in 'La Gondola'.

Met SPSS 16 heb ik nog niet gewerkt maar kijk er wel naar uit. Oudere versies deden bij sommige modules raar met wegingen, dat moet in SPSS 16 verholpen zijn.
Aldus.
pi_59984293
RTL 4
Aldus.
pi_59984492
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:51 schreef Z het volgende:
Ik ken deze nog niet. Hij is in 'La Gondola'.

Met SPSS 16 heb ik nog niet gewerkt maar kijk er wel naar uit. Oudere versies deden bij sommige modules raar met wegingen, dat moet in SPSS 16 verholpen zijn.
Ohja, La Gondola. Wat een drama. We gaan eind augustus een paar dagen naar Brighton en dan wil ik naar Momma Cherri's Sould Food Shack.

Ik moet helaas wel op 16 over omdat onze licenties niet vernieuwd worden. Allemaal bezuinigingen. Bedankt, Plasterk.
pi_59984571
Wie is die figuur hier met een van mijn favoriete films als username?
pi_59984578
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
'Ontwikkeld' klinkt loos, net als 'het hogere'. Nou ja, de werkterm blijft 'epistemisch'. Ik moet binnen 2 maanden met iets beters zien te komen.
Dat ben ik het niet met je eens. Ontwikkeld betekent hoogstens iets wat in de kern aanwezig is, en zich verder ontplooid heeft. In welke richting is onbelangrijk. Ik snap dat het academisch een onwerkbaar begrip is, maar ik vind het niet normatief.
pi_59984596
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Z het volgende:
De tieten van Dita zijn ook mooi ontwikkeld Gellius.
Wie?
pi_59984612
Momma Cherri's Sould Food Shack. was leuk inderdaad, die was vorige week.

Is Gordon door de jaren heen wat 'zachter' geworden? Of kan ik hem beter hebben? Z'n eerste tv programma, dat je hem zag in z'n eigen restaurant, daar was hij veel harder toch? Het is wel een echte vakman, mooi om te zien.
Aldus.
pi_59984642
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:01 schreef Gellius het volgende:

[..]

Wie?
Oh, ah. Ik was nog niet aan haar voorgesteld.
pi_59984656
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:01 schreef Gellius het volgende:

[..]

Wie?
Dita Von Teese volgens mij. Toch?
Aldus.
pi_59984716
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:02 schreef Z het volgende:

Is Gordon door de jaren heen wat 'zachter' geworden? Of kan ik hem beter hebben? Z'n eerste tv programma, dat je hem zag in z'n eigen restaurant, daar was hij veel harder toch? Het is wel een echte vakman, mooi om te zien.
Dat is vorig jaar volgens mij ook al uitgezonden. Ik vind Ramsay geweldig als hij een stervend restaurant verder helpt. Dat competitieve programma met die Amerikaanse wanneabe koks vond ik vreselijk, hij werd alleen maar betaald om grof te zijn. Ik vind het fijner als ik ook zelf iets leer over koken.
pi_59984734
Heeft Dita von Teese recentelijk iets bijzonders gedaan waardoor ze hier onderwerp van gesprek is, of hebben jullie gewoon pas vandaag haar bestaan ontdekt?
pi_59984736
Doorgaans zijn die nieuwe versies van SPSS prima hoor. Jammer alleen dat je zelf een licentie kopen... Ik heb thuis een illegale 14 Om af en toe even te pielen. Ik ben me aan het verdiepen in macro's in SPSS.
Aldus.
pi_59984764
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:03 schreef Z het volgende:

[..]

Dita Von Teese volgens mij. Toch?
Geen idee, het was meer een 'goeie genade 'plaatje. Je kunt niet iedere dag een stoommachine plaatsen.
pi_59984778
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:02 schreef Z het volgende:

Ik denk wel dat hij voor de mensen in Kitchen Nightmares milder is dan voor zijn eigen personeel. Hij is in deze serie inderdaad beminnelijker dan in bijvoorbeeld Boiling Point.
pi_59984804
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:06 schreef ShadyLane het volgende:
Heeft Dita von Teese recentelijk iets bijzonders gedaan waardoor ze hier onderwerp van gesprek is, of hebben jullie gewoon pas vandaag haar bestaan ontdekt?
Ik wist niet eens dat ik wat ontdekt had, maar ik ben op een niche gestuit dus?
pi_59984937
Mijn broer was chef-kok, ik heb hem ook wel eens geholpen in de keuken, met voorgerechten maken. Ik stond altijd met verbazing te kijken naar de timing die bij koken in een restaurant komt te kijken, en de kunst van het bereiden. Ik zou er niks van bakken als chef.
Aldus.
pi_59985080
Het lijkt me ook niks om voor dertig mensen te koken. Maar ik veer op bij materiaalkennis en ontledingen, van welke soort dan ook. Een motor, een vis, een kip, een computer.
  woensdag 9 juli 2008 @ 07:08:36 #237
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_59988569
Gaat het eindelijk over tieten... mag het niet.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_59988668
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:13 schreef Z het volgende:
Mijn broer was chef-kok, ik heb hem ook wel eens geholpen in de keuken, met voorgerechten maken. Ik stond altijd met verbazing te kijken naar de timing die bij koken in een restaurant komt te kijken, en de kunst van het bereiden. Ik zou er niks van bakken als chef.
Mij lijkt het wel wat. Het is dat ik er nu te oud voor ben.
pi_59988680
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:06 schreef Z het volgende:
Doorgaans zijn die nieuwe versies van SPSS prima hoor. Jammer alleen dat je zelf een licentie kopen... Ik heb thuis een illegale 14 Om af en toe even te pielen. Ik ben me aan het verdiepen in macro's in SPSS.
Macro's in SPSS?
pi_59989541
Macro's ja. En marcro's schrijf je, je neemt ze niet op zoals bijvoorbeeld in Excel kan. Met macro's kan je van alles dynamisch maken (variabelen), dus kan enorme syntaxen samenvatten in een Macro. Enorme syntaxen zullen niet snel voorkomen in jouw tak van onderzoek denk ik maar hier gebeurd het regelmatig. Ik heb bijvoorbeeld een macro geschreven om variabelen te hernoemen in zo'n 100 bestanden, en het bestand dan onder een andere naam op te slaan.
Aldus.
pi_59990764
Zo'n volledig gescripte quasi spontane Ramsay uitzending is wel amusant, maar jammer genoeg totaal niet instructief. Als je iets over bereidingen of materiaal e.d. wilt weten kun je beter naar Rick Stein kijken b.v.
Echt een man die met liefde over zijn producten praat. Maar ja, het is een vriendelijke man en hij scheldt niet zo leuk.
Niet toevallig ga ik daar over twee weken eten.
anonieme razernist
pi_59991497
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:22 schreef Claudia_x het volgende:
Als je de taxonomie van Bloom gebruikt, zou je de cognitieve vaardigheden 'synthese' en 'evaluatie' hiervoor kunnen gebruiken. Ik vind het hanteren van die taxonomie als uitgangspunt handig omdat het veel gebruikt wordt en de meeste mensen dus begrijpen wat je bedoelt. Daarnaast geeft de taxonomie aan dat er een opbouw in vaardigheden is, waarbij de synthese en evaluatie worden gezien als de hoogste vaardigheden. Daaraan vooraf gaan: kennis (reproduceren), inzicht (kennis doorgronden) en toepassing (kennis toepassen in nieuwe situaties). De hoogste treden in de taxonomie sluiten wel aan bij jouw omschrijving volgens mij.

Volgens Bloom betekent synthese: verbanden leggen tussen gevonden informatie; een stuk schrijven, creatief omgaan met kennis en inzicht. Evaluatie: waarde aangeven, bekritiseren, beargumenteren, conclusies trekken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_59991679
Nog even ter aanvulling:

Jij legt veel nadruk op het literaire aspect, omdat je onderzoek zich daar op richt (neem ik aan). Maar in feite heb je het over ontwikkeling van algemene vaardigheden, en die dan specifiek gericht op literatuur/kunst. Ik zou dus ontwikkeling van algemene cognitieve vaardigheden als uitgangspunt nemen (bijvoorbeeld door de taxonomie van Bloom te gebruiken) en dit vervolgens specifiek te benoemen voor het gebied waar jij je op richt. Dus bijvoorbeeld de synthese en evaluatie omschrijvingen van Bloom hanteren, maar dan vervolgens verwoorden hoe je de vaardigheden nader kunt aanduiden voor het domein/gebied waarmee jij je bezighoudt (het literaire).

Ik ben maar even aan het brainstormen, weet niet of dit bruikbaar voor je is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_60011426
Het klinkt misschien wat JAMmerig, maar mensen, ik voel me zo goed als ik gedronken heb!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')