Het volgende topic is vooral gebaseerd op aannamens en theorien, zie het niet als feit maar als mogelijkheid. Met deze eerste zin wil ik voorkomen dat ik mensen of bedrijven onterecht beschuldig van oplichting.
Ik ben een roker. Een heel fervent roker. Ik hou van sigaretten en ik weet zeker dat ik er nooit mee ga stoppen. Ik rook een pakje Marlboro per dag. Niet omdat ik denk dat ik dan heel stoer ben, maar omdat ik het lekker vind en er van kan genieten. Ik weet dat het slecht is voor mijn gezondheid, ik weet dat het smerig is voor mensen die zelf niet roken, maar ik kan er niet van afblijven en geniet er daarom van.
Vandaag heb ik bij de Albert Heijn op Rotterdam Centraal een pakje Marlboro gekocht. Ik haal mijn sigaretten als ze op zijn, ik vind het namelijk leuk om in verschillende winkels te komen waar sigaretten verkocht worden. Dat hoort een beetje bij de verslaving.
Ik heb het pakje van de AH 10 minuten geleden geopend. Het viel me op dat het plastic om de verpakking heel erg los zat. Ook staat er op het bandje waar je het plastic mee open trekt geen 'Marlboro', zoals gebruikelijk is met pakjes sigaretten. De sigaret zelf voelt dikker aan dan gebruikelijk en smaakt anders. Niet persé vies, maar wel anders dan ik gewend ben.
Ik weet het niet zeker, maar het kan zomaar zijn dat dit een nep-pakje is. Een beetje slimme inkoper koopt op een illegale manier bergen nep-sloffen op en mengt ze met 'echte' pakjes. Niemand die het zou merken/vermoeden als er tussen de 'echte' pakjes een paar sloffen nep-Marlboro zitten. Degene die de neppakjes mengt verdient zich meer dan geel aan deze nepsloffen. Als je bedenkt dat in het voormalige Oostblok voor een paar euro sloffen nep-Marlboro worden verhandeld, dan is het niet raar als iemand in die regio ook voor de Nederlandse markt pakjes Marlboro produceerd.
Als mijn theorie waar is, dan zou vrijwel elk bedrijf dat sigaretten verkoopt ook nep-Marlboro verkopen. Als je de sloffen goed mengt en het een beetje degelijk wegwerkt in je inkoop en verkoop-cijfers dan is er niemand die het merkt of kan bewijzen. De winst per slof zal tegen de 20 euro liggen, dus een groothandel in Marlboro zal een dief van eigen portemonnee zijn als ze het niet doen.
Het is slechts een theorie, maar wel ééntje die aannemelijk is. Ik ben benieuwd wat Fokkers van mijn theorie vinden!