We zijn drie maanden verder en ik heb honderden albums geluisterd. Er is dus het één en ander veranderd in muziekland. Ik had er makkelijk een top 250 van kunnen maken maar ik heb het "maar" bij honderd gelaten. Ik heb Radiohead uit de lijst verwijderd omdat het duidelijk uit 2007 kwam. De eerste 25 hebben een toelichting gekregen.
5 sterren
1. Last Shadow Puppets – Age of Understatement1+1=3
2. Jamie Lidell - Jim Als mensen hadden gezegd dat de beste soulplaat van de laatste jaren uit Duitsland zou komen, dan had ik hun spontaan uitgelachen. De oorkomstige Brit heeft echter het tegendeel laten bewijzen. Deze plaat is zo soul, dat Motown stikjaloers zal moeten zijn. Geen enkele misser.
3. Panic at the Disco - Pretty. Odd. Meest ondergewaardeerde plaat. Panic zal altijd leiden onder het emo-labeltje. Wie daar doorheen durft te kijken ziet dat de heren veel talent hebben. Met deze cd zetten ze een goede nieuwe start in. Gedurfd, gewaagd en heerlijk retro.
4. Elbow - The Seldom Seen Kid Binnenkort samen met Laura Marling in Eindhoven, maar het album is hier nooit de cd-speler uit geweest. Ontroert het wanneer het nodig is.
5. Oasis - Dig Out Your Soul De gebroeders keren terug met een ijzersterk nieuw album. Ik had een grote deceptie verwacht maar het werd een sterke wederopstanding.
6. Black Mountain - In the FutureDe verrassing van 2008. Heerlijke ouderwetse rockmuziek. Hiervoor laat je spontaan je haar groeien om toch te kunnen headbangen.
7. Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac BloodDit jaar is voor mij Volbeat opgestaan. In het begin van het jaar was ik al verslingerd aan hun vorige juweeltje, nu staat deze te draaien in het huis.
8. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust Sigur blijft boeien. De release was me niet echt opgevallen totdat ik ze zag op Lowlands. Wat een heerlijke plaat is dit geworden
4,5 sterren
9. Glasvegas - Glasvegas Glasvegas is een vreemde eend in de bijt. Je verstaat niks van het schots maar iedereen weet waar het over gaat. Qua sadness vaak depressiever dan Joy Division. Maar het blijft mooi. Daddy's gone blijft een onvergetelijke kraker.
10. MGMT - Oracular SpectacularNiet vaak moet ik het toegeven. De remixes zijn beter. Justice, Soulwax en dergelijke geven duidelijk aan dat de nummers op deze plaat hitgevoelig zijn. Het mist op enkele tracks net dat ene kleine mini dingetje. Daarom geen klassieker maar wel sterk album.
11. Antony and the Johnsons - Another WorldHet minialbum van Antony haalt veel punten. Heel veel. Die stem blijft het sterke wapen. Het is de beste EP die me warm maakt voor het album. Ik kan niet wachten.
12. The Verve - Forth Altijd fan geweest van The Verve. En met Love is Noise halen ze weliswaar het oude niveau terug. Maar de hele cd door hoor je toch een paar haperingen. Sterke songs maar niet zo sterk als vroeger.
13. De Jeugd van Tegenwoordig - De MachineHip Hop kan tof zijn. Dat bewijst de Jeugd voor mij. Bron kneitert me de beats om de oren. Samen met de grappige, leuke en soms geniale raps blijft dit een puik albumpje. Ja Jeugd, jullie zijn bazen.
14. Voicst - A Tale of Two DevilsOpvolger A Tale of Two Devils groeit Voicst verder. Naast die 3FM hit, staat er veel meer op. Zeker waar ze durven te experimenteren verdienen ze extra bonuspunten. Beste Nederlandse Rockband van het moment.
15. Joe Jackson – RainJoe Jackson is mijn held. Geloofwaardige teksten op schitterend pianomuziek. Rain is een verzameling van alles wat Joe te bieden heeft. Van pop via klassiek naar punk. Het staat er op. Na de afgelopen missers slaat Joe snoeihard terug.
16. Kaiser Chiefs - Off with Their Heads Namedropping gebeurd steeds vaker maar als je Mark Ronson, Lily Allen en de New Pony Club kan noemen dan maak je me wakker. Dat het hier dan zou gaan om de nieuwe Kaiser Chiefs cd was even schrikken. Wat zullen we krijgen. Niks anders is het antwoord. En daar ben ik blij om. Hoedje af voor de heren.
4 sterren
17. The Raconteurs - Consolers of the Lonely Licht tegenvallend. Ik had namelijk een 5 sterren album verwacht. Het werden er maar 4. De opvolghit van Steady as she goes staat er niet op. Jammer, maar dat betekend niet dat het album verloren is. Alleen die ene hit staat er niet op.
18. Scars On Broadway - Scars on Broadway System of a Down is dood. Leve Scars on Broadway. Vorig jaar liet Serj Tankian zien dat zonder de rest, het allemaal nog hetzelfde klinkt. Nu laat Scars het zien. Het is vertrouwelijk System uit het tijdperk Mezmerize/Hypnotize. Zonde dat SoaD uit elkaar is gegaan. Een combinatie van de twee nieuwe albums zou een klassieker hebben gemaakt. Nu krijgen we twee goede albums.
19. Hadouken! - Music for an Accelerated CultureMeest vernieuwende album voor mij. Hadouken! combineert Indie, dub en meer stijlen door de blender en maken er een dansbaar knalmuziek van. Niet elke track is even goed maar ideaal voor elke zaterdagavond.
20. Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair Nogmaals Antony. Nu in de discoband van zijn maatje Andy. Heerlijk foute discomuziek. Guilty Pleasure 2008.
21. Coldplay - Viva La Vida Or Death and All His Friends Nooit verwacht dat Coldplay deze lijst zou halen. Zeker, op hun vorige albums staan ook hitjes maar de rest vond ik niet interessant. Maar Brian Eno weet van deze muziek een geheel te maken. En warempel ik luister het hele album eens. Naast de singles staat nu eens een geheel album.
22. The Rascals - Rascalize Meeliften met de nummer 1 van de lijst. Daar zou je het op kunnen gooien. Maar het album is meer. Het laat zien waar dat retro geluid van Last Shadow Puppets vandaan komt. Natuurlijk mis je hier en daar toch die ene geniale riff die zijn kameraad wel er uit kan gooien. Maar het The Rascals hebben zeker een toekomst.
23. Pendulum - In Silico 3 geniale singles en leuke opvullers. Propane Nightmares is DE track van het album. Al neigt het geluid steeds meer naar de Prodigy te gaan. Vind ik niet vervelend, maar sommige "die-hards" zullen hier afhaken.
24. The Kooks - KonkCommercieel goed uitgewerkt album. Niet zo veel hits als hun debuut maar een zeer net album. The Kooks kunnen op langer termijn gaan werken aan een lange discografie. Ik zal ze zeker blijven volgen
25. Sia - Some People Have Real ProblemsThe Girl You Lost To Cocain is een erg goed liedje maar ook op dit album missen enkele nummers dat beetje extra. Erg jammer dat de dance-remix van Girl het zo goed doet juist. Sia verdient meer dan dat. Een hitje bleef jammer genoeg uit.
26. Adele - 19
3,5 sterren
27. Porcupine Tree - We Lost the Skyline
28. The Black Keys - Attack & Release
29. dEUS - Vantage Point
30. Gotye - Like Drawing Blood
31. Weezer - Weezer
32. Laura Marling - Alas I Cannot Swim
33. Mystery Jets - Twenty One
34. Triggerfinger - What Grabs Ya?
35. The Gutter Twins - Saturnalia
36. Shearwater - Rook
37. Drive-By Truckers - Brighter Than Creation's Dark
38. Gnarls Barkley - The Odd Couple
39. Tim Vanhamel - Welcome to the Blue House
40. Sam Sparro - Sam Sparro
41. The Kills - Midnight Boom
42. Los Campesinos! - Hold on Now, Youngster...
43. Death Cab for Cutie - Narrow Stairs
44. Scarlett Johansson - Anywhere I Lay My Head
45. Headphone - Ghostwriter
46. Black Kids - Partie Traumatic
47. Conor Oberst - Conor Oberst
48. a balladeer - Where Are You, Bambi Woods?
3 sterren
49. Late of the Pier - Fantasy Black Channel
50. Ben Folds - Way to Normal
51. Sam Roberts - Love at the End of the World
52. Nick Cave & The Bad Seeds - Dig!!! Lazarus Dig!!!
53. Jason Mraz - We Sing, We Dance, We Steal Things.
54. Foxboro Hot Tubs - Stop Drop and Roll!!!
55. Queen + Paul Rodgers - The Cosmos Rocks
56. Black Stone Cherry - Folklore and superstition
57. Dan Le Sac VS Scroobius Pip - Angles
58. One Day As A Lion - One Day As A Lion
59. Beck - Modern Guilt
60. Pete & the Pirates - Little Death
61. The Black Crowes - Warpaint
62. Malcolm Middleton - Sleight of Heart
63. The Offspring - Rise and Fall, Rage and Grace
64. Disturbed - Indestructible
65. The Pigeon Detectives - Emergency
66. Friendly Fires - Friendly Fires
67. Metallica - Death Magnetic
68. Infadels - Universe in Reverse
69. The Automatic - This Is a Fix
70. Duffy - Rockferry
71. Milow - Coming of Age
72. Kings of Leon - Only by the Night
73. Keane - Perfect Symmetry
74. Novastar - Almost Bangor
75. The Mars Volta - The Bedlam in Goliath
76. Bloc Party - Intimacy
77. Foals - Antidotes
78. Travis - Ode to J. Smith
79. One Night Only - Started a Fire
80. Sons and Daughters - This Gift
81. Danko Jones - Never Too Loud
82. Hot Chip - Made in the Dark
83. Sparks - Exotic Creatures of the Deep
84. Fleet Foxes - Fleet Foxes
85. Rise Against - Appeal to Reason
86. Flogging Molly - Float
87. Sun Kil Moon - April
88. British Sea Power - Do You Like Rock Music?
89. Le Le - Flage
90. The [New] Shining - Supernatural Showdown
91. The Dandy Warhols - ...Earth to the Dandy Warhols...
92. 3 Doors Down - 3 Doors Down
93. UNKLE - End Titles... Stories for Film
94. Buckcherry - Black Butterfly
95. Cat Power - Jukebox
96. The Hold Steady - Stay Positive
97. Calexico - Carried to Dust
98. Kraak & Smaak - Plastic People
99. Portishead - Third
100. Cold War Kids - Loyalty to Loyalty
Zo wat een lijst, en het jaar is nog niet eens voorbij