quote:Tsvangirai zoekt toevlucht in Nederlandse ambassade
De Zimbabwaanse oppositieleider Morgan Tsvangirai is de Nederlandse ambassade in Harare ingevlucht.
Please Wait ...
Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het verzoek van Tsvangirai kwam zondagavond binnen op de ambassade, die daar welwillend op heeft gereageerd. Tsvangirai zou zich in de veiligheid van het ambassadeterrein willen beraden op volgende stappen. „Hij is zeer welkom”, aldus minister Verhagen in een eerste reactie.
Nou, wat een watje...quote:Op maandag 23 juni 2008 16:16 schreef Xenwolfie het volgende:
Tsvangirai weet ook niet wat ie doen moet, eerst zegt ie dat ie opgeeft, dan wil hij doorgaan, en dan vlucht hij ineens.
Wat is daar raar aan? Zijn leven loopt gevaar, zijn medewerkers worden bedreigd en vermoord, zijn aanhang wordt bedreigd, vermoord en geintimideerd enz. enz.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:16 schreef Xenwolfie het volgende:
Tsvangirai weet ook niet wat ie doen moet, eerst zegt ie dat ie opgeeft, dan wil hij doorgaan, en dan vlucht hij ineens.
Vrijheid heeft een prijs.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is daar raar aan? Zijn leven loopt gevaar, zijn medewerkers worden bedreigd en vermoord, zijn aanhang wordt bedreigd, vermoord en geintimideerd enz. enz.
In feite kan Mugabe hem niks doen, als Mugabe hem zou vermoorden staat het leger van Zuid Afrika of een VN leger denk in voor de poort van Harare.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is daar raar aan? Zijn leven loopt gevaar, zijn medewerkers worden bedreigd en vermoord, zijn aanhang wordt bedreigd, vermoord en geintimideerd enz. enz.
Ja. Maar 't is gewoon zo. Als je wat wil bereiken moet je er wat voor over hebben. Anders zijn de gevolgen desastreus. (De prestaties van het Nederlandse eftal mogen hier als voorbeeld dienen.)quote:
Ned's elftal heeft hier niets mee te maken maar goed...quote:Op maandag 23 juni 2008 16:22 schreef GBA het volgende:
[..]
Ja. Maar 't is gewoon zo. Als je wat wil bereiken moet je er wat voor over hebben. Anders zijn de gevolgen desastreus. (De prestaties van het Nederlandse eftal mogen hier als voorbeeld dienen.)
Ja, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er huiverig voor bent dat anderen daar de prijs voor betalen. Want het is niet alleen dat ze jou in elkaar slaan, maar ook bijvoorbeeld je vrouw verkrachten.quote:
dat vraag ik mij ook af waarom niet die van de VS of de UKquote:Op maandag 23 juni 2008 16:02 schreef Monidique het volgende:
Waarom Nederland?
Misschien vanwege de bekendheid die Nederland heeft in politieke conflicten door het internationaal-gerechtshof hier?quote:Op maandag 23 juni 2008 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat vraag ik mij ook af waarom niet die van de VS of de UK
Het is een commonwealth land verder steunt de UK hem alquote:Op maandag 23 juni 2008 16:32 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Misschien vanwege de bekendheid die Nederland heeft in politieke conflicten door het internationaal-gerechtshof hier?
Dat doet toch niets af aan mijn punt? Ik zoek alleen een beweegreden waarom hij dan wel hier zijn toevlucht zou zoeken, dat vroeg je toch?quote:Op maandag 23 juni 2008 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is een commonwealth land verder steunt de UK hem al
Ligt denk ik ook aan wat hij zei (internationale reputatie). Toen ik eens in Dakar rondliep kwam er ook iemand die zei dat nederland zo geweldig was met ons internationaal huis voor vrede, internationaal gerechtshof, etc...quote:Op maandag 23 juni 2008 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is een commonwealth land verder steunt de UK hem al
Ik denk niet dat die landen ambassades hebben in Zimbabwe, hoewel laatst wel Amerikaanse diplomaten waren bedreigd en lastig gevallen door functionarissen.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat vraag ik mij ook af waarom niet die van de VS of de UK
Ik gok dat beide landen daar gewoon ambassades hebben zeker de UK als oud kolonisatorquote:Op maandag 23 juni 2008 16:48 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die landen ambassades hebben in Zimbabwe, hoewel laatst wel Amerikaanse diplomaten waren bedreigd en lastig gevallen door functionarissen.
De betrekkingen tussen Zimbabwe en Groot-Brittannië zijn de laatste tijd niet zo goed...quote:Op maandag 23 juni 2008 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik gok dat beide landen daar gewoon ambassades hebben zeker de UK als oud kolonisator
Heb even gegoogeld maar beiden hebben ambassadesquote:Op maandag 23 juni 2008 16:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
De betrekkingen tussen Zimbabwe en Groot-Brittannië zijn de laatste tijd niet zo goed...
quote:Tsvangirai gevlucht naar Nederlandse ambassade
DEN HAAG (ANP) - De Zimbabwaanse oppositieleider Morgan Tsvangirai heeft zijn toevlucht gezocht bij de Nederlandse ambassade in Harare. Zijn partij had de ambassade zondag gevraagd of Tsvangirai welkom zou zijn op de ambassade. Dat heeft minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) maandag gezegd.
De oppositieleider is zondag op het terrein aangekomen en heeft daar de nacht doorgebracht. Hij heeft tijdelijk zijn veiligheid gezocht op de Nederlandse ambassade en beraadt zich op verdere stappen, aldus Verhagen. Tsvangirai heeft geen asiel aangevraagd bij de Nederlanders.
Nederland is van mening dat met name Zuid-Afrika de druk op het regime van president Robert Mugabe moet opvoeren om tot een oplossing te komen. Volgens minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) is de internationale gemeenschap aan zet. Er is nog veel te weinig gebeurd vanuit de regio zelf, zei Koenders. Daarnaast is de hoop gevestigd op het initiatief van de Britten om een veroordeling van de VN-Veiligheidsraad te krijgen. Ook binnen de EU pleit Nederland voor opvoering van de druk, door middel van sancties.
De uitslag van de tweede ronde van de presidentsverkiezingen die vrijdag zouden plaatshebben mag volgens Koenders onder geen beding gerespecteerd worden. Koenders heeft regelmatig contact gehad met Tsvangirai, de laatste keer nog tien dagen geleden. Vanuit Frankrijk, waar hij samen met collega ministers voor Ontwikkelingssamenwerking de jaarlijkse Tidewater-conferentie bijwoonde, zei Koenders dat de internationale gemeenschap aan zet is.
In een verklaring van de gezamenlijke ministers en vertegenwoordigers van de VN stelden vanuit Frankrijk riepen zij met name de Afrikaanse leiders op tot het opvoeren van de druk op het regime van Mugabe om niet alleen de rechten van de bevolking te garanderen, maar ook de hulp mogelijk te maken. Er is momenteel een tekort van naar schatting een miljoen ton graan in Zimbabwe.
Nederland pleit al tijden voor eerlijke en vrije verkiezingen, veroordeelt al tijden het geweld van het regime en steunt mensenrechtenverdedigers. Nederland geeft geen steun aan de politieke partij MDC van Tsvangirai.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de Mugabe-aanhangers verwachtten dat Tsvangirai naar de VS of UK ambassade zou vluchten en in de omgeving daarvan de wacht hielden.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik gok dat beide landen daar gewoon ambassades hebben zeker de UK als oud kolonisator
waarom niet, ms is het wel zo simpel als het makkelijkst bereikbaar op het moeilijkste momentquote:Op maandag 23 juni 2008 16:02 schreef Monidique het volgende:
Waarom Nederland?
Dan is toch toch gewoon de reden, bijvoorbeeld?quote:Op maandag 23 juni 2008 17:59 schreef milagro het volgende:
[..]
waarom niet, ms is het wel zo simpel als het makkelijkst bereikbaar op het moeilijkste moment
Hoorde ik net op de radio:quote:Op maandag 23 juni 2008 16:02 schreef Monidique het volgende:
Waarom Nederland?
Een ambassade aanvallen is nogal wat hoor… De Zimbabwaanse wetten gelden niet op het terrein van de Nederlandse ambassade, en binnenvallen geeft een reden om hardere maatregelen te nemen tegen Mugabe.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:57 schreef Wheelgunner het volgende:
Hoe goed is die ambassade beveiligd voor het geval hij inderdaad echt daarin verblijft? Ik wel wat NL ambassades gezien maar dat stelde soms maar heel weinig voor...
En het is voor Mugabe's propaganda fijner als Tsvangirai hulp zoekt bij de Amerikanen of Britten.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoorde ik net op de radio:
Omdat de Nederlandse diplomaten heel erg actief zijn in Zimbabwe, veel contact hebben met mensenrechtenclubs en ook met de oppositiepartij. De Nederlandse ambassadeur was gistermiddag bij de persconferentie in het huis van Tsvangi en daarna zijn meteen die gesprekken gevoerd.
Het lijkt me ook niet dat Mugabe zoiets openlijk zou doen, maar hij heeft zijn aanhangers nou eenmaal niet helemaal in de hand. En om nou te vertrouwen op de lokale politie voor orde en veiligheid in dit geval...quote:Op maandag 23 juni 2008 19:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een ambassade aanvallen is nogal wat hoor… De Zimbabwaanse wetten gelden niet op het terrein van de Nederlandse ambassade, en binnenvallen geeft een reden om hardere maatregelen te nemen tegen Mugabe.
Tja een aanval op een ambassade is gewoon een oorlogsverklaring dus als het land waar je zit er dat voor over heeft dan heb je aan geen enkele beveiliging wat.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:57 schreef Wheelgunner het volgende:
Hoe goed is die ambassade beveiligd voor het geval hij inderdaad echt daarin verblijft? Ik heb wel wat NL ambassades gezien maar dat stelde soms maar heel weinig voor...
Hij zégt dat ie ze niet in de hand heeft... dat is heel iets anders.quote:Het lijkt me ook niet dat Mugabe zoiets openlijk zou doen, maar hij heeft zijn aanhangers nou eenmaal niet helemaal in de hand.
Eensch is.quote:Ik vind dat we zeker moreel verplicht zijn om Tsvangirai te helpen, maar dit is geen kattenpis waar we nu in betrokken raken.
Iddquote:Op maandag 23 juni 2008 18:46 schreef kawotski het volgende:
mooi dat ie in de Nederlandse ambassade zit. Wij hebben nogal een geschiedenis op gebied van mensenrechten dus wat dat betreft kan Nederland zich mooi van zijn beste kant laten zien, voor 1 keertje eens kudos voor dit land.
Heb je ook wat minder gekleurde bronnen voor die statement?quote:Op maandag 23 juni 2008 19:20 schreef rood_verzet het volgende:
Deze oppositieleider is net zo erg, als ware het niet erger, dan Mugabe...http://www.monthlyreview.org/0502bond.htm
Om erger dan Mugabe te zijn moet je zo ongeveer wel de zoon van de duivel zijn...quote:Op maandag 23 juni 2008 19:20 schreef rood_verzet het volgende:
Deze oppositieleider is net zo erg, als ware het niet erger, dan Mugabe...http://www.monthlyreview.org/0502bond.htm
Zoals te lezen valt in de enige twee alinea's waarin zijn naam voorkomt (misschien dat ergens anders nog naar 'm verwezen wordt, maar ja...):quote:Op maandag 23 juni 2008 19:20 schreef rood_verzet het volgende:
ZOMG! MORGAN HITLER!quote:How did Mugabe win? Most importantly, he ratcheted up state repression and rigged electoral rules against MDC leader Morgan Tsvangirai. The opposition was forced to cancel more than one hundred campaign rallies due to harassment; the broadcast media were monopolized by the ruling party; hundreds of thousands of voters were intimidated and more than a million disenfranchised; more than one hundred political murders and numerous assaults took place, with MDC supporters almost always the victims; and, in short, the executive apparatus was used freely to ensure Mugabe’s reelection, allegedly by 1.69 million votes to 1.28 million for Tsvangirai.
(...)
Instead, Mbeki went to Harare immediately after Mugabe’s swearing-in as president, and asked for a government of national unity in which Tsvangirai might have been given an honorary vice presidency—as F. W. de Klerk was in Nelson Mandela’s cabinet after the 1994 election. Mugabe apparently declined, and Tsvangirai was smart enough to know how quickly such a move would have discredited himself in the eyes of his mass constituency. Desperately attempting to avoid both tougher Commonwealth sanctions against Zimbabwe, and hoping to shore up support for Nepad (from which Tony Blair had reportedly threatened to withdraw), Mbeki and Obasanjo both reluctantly agreed to the one-year Commonwealth suspension, a purely symbolic gesture.
Inderdaad die man moet alle bescherming en verzorging krijgen die hij nodig heeft!quote:Op maandag 23 juni 2008 16:20 schreef shilizous_88 het volgende:
Dat de Nederlanders hem daar maar mooi beveiligen
Hij zit waarschijnlijk niet in de ambassade maar in een safe house in Harare.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:57 schreef Wheelgunner het volgende:
Hoe goed is die ambassade beveiligd voor het geval hij inderdaad echt daarin verblijft? Ik heb wel wat NL ambassades gezien maar dat stelde soms maar heel weinig voor...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |