#ANONIEM | vrijdag 20 juni 2008 @ 14:43 |
quote:http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=2385 | |
ElectricEye | vrijdag 20 juni 2008 @ 15:25 |
Zet de tekst eerst eens even in de goede volgorde. ![]() Fratsen als quote:lezen niet echt lekker weg. | |
#ANONIEM | vrijdag 20 juni 2008 @ 15:27 |
quote:Sorry, ging waarschijnlijk iets fout bij het overnemen dan. Maakt het niet minder interessant natuurlijk. ![]() | |
Iblis | vrijdag 20 juni 2008 @ 15:33 |
Op zich is het interessant om te zien hoe zulke tendensen ten opzichte van China gaan, maar in feite is denk ik de bewonderings- en afkeerspagaat met betrekking tot China niet uniek. Enerzijds is het een vreemde cultuur, anderzijds kunnen we dat gebruiken om ‘authentieke’ kennis zoals acupunctuur, Chinese astrologie en Oosterse wijsbegeerte uit te halen. Kijk naar Marokko: Cous-cous vinden we lekker, maar de Islam vinden we eng. Of Egypte, wat daar al niet in die piramiden zich afspeelt! En de kennis. Dat is verder een dode beschaving, dus veel hebben we er niet van te vrezen, wat bij China natuurlijk wat anders is… | |
ElectricEye | vrijdag 20 juni 2008 @ 15:34 |
quote:Klopt. En in feite kun je hierin lezen dat we altijd ons eigen denken en inzicht beschermen en voortrekken boven alles wat 'anders' is., ook als we daarvoor onszelf moeten bedienen van bedenkelijke subjectiviteit. Maar hiermee relativeert het ook datgene dat we nu foutief als 'racisme' betitelen. Dat is dus in werkelijkheid protectionisme en cultuurvoorkeur. Niets mis mee dus, het is de mens eigen. [ Bericht 0% gewijzigd door ElectricEye op 20-06-2008 15:51:37 ] | |
koffiegast | vrijdag 20 juni 2008 @ 17:11 |
Gewoon typisch kwestisch van een paar mensen die wat aanzien posities hebben kunnen bekleden en falikant de fout in gaan. Echt zonde altijd dat ouwe 'wij beter' 'wij zijn beschaafd'. Terwijl het allemaal niets beschaafd op zichzelf staat, het is enkel dat wij dat er van maken. Het is niet anders dan logisch dat Chinese regering censuur en dergelijk handhaaft. Het kan het land immers zo enigszins onder controle houden en in goede lijnen worden gestuurd (ja goed is subjectief, altijd zo), in plaats van zoals je nu bij westerse landen ziet: de regering probeert iedereen gelijk te geven, halve aanpakken worden gedaan, eeuwig getouwtrek. Al die leuzen zoals 'ik ben een vrij mens', 'mensen boven alles', etc. zijn de meeste foute uitvindingen die je kunt hebben. (Er zullen er nu vastwel mensen zijn die denken dat ik naar een communisme willen gaan, maar waarbij ik hier naar probeer te verwijzen is dat een mens voor mijn idee zoiezo altijd compleet onderhevig is aan zijn omgeving, zodoende dat vrijheid niet anders is dan de gedachte dat men een keuze heeft ook al staat zijn keuze vast) | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2008 @ 21:09 |
Kinderen van acht hebben een radicaal andere leerstrategie dan kinderen van twaalf en volwassenen. Achtjarigen leren vooral van positieve feedback (‘prima gedaan’). Maar bij negatieve feedback (‘jammer, mis’) gaan er nog nauwelijks alarmbellen rinkelen. Twaalfjarigen verwerken negatieve feedback juist heel goed, en gebruiken die om te leren van hun fouten. Zo doen volwassen het ook, alleen dan nog een stuk efficiënter. Hersengebieden voor cognitieve controle De switch in leerstrategie blijkt uit gedragsonderzoek, dat laat zien dat achtjarigen onevenredig inaccuraat reageren op negatieve feedback. Maar de switch is ook te zien in de hersenen, zo ontdekten ontwikkelingspsycholoog dr. Eveline Crone en haar collega’s van het Leidse Brain and Development Lab met fMRI-onderzoek. Namelijk in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de cognitieve controle. Deze gebieden zitten in de hersenschors. Omgekeerd Bij kinderen van acht en negen jaar reageren deze gebieden heel sterk op positieve feedback, en nauwelijks op negatieve. Maar bij kinderen van twaalf en dertien, en ook bij volwassenen, is dat omgekeerd. Hun ‘regelkamers’ in de hersenen worden juist bij negatieve feedback sterk geactiveerd, en veel minder bij positieve. Driedeling is nieuw Deze onderzoeksresultaten staan in The Journal of Neuroscience van 17 september. Crone en collega’s vergeleken in fMRI-onderzoek de hersenen van drie leeftijdsgroepen: kinderen van acht tot negen jaar, kinderen van elf tot dertien, en volwassenen van 18-25 jaar. Deze driedeling was nog nooit eerder gemaakt; gewoonlijk worden kinderen tegenover volwassenen gezet. Niet verwacht Crone was zelf verrast door de uitkomst: ‘We hadden verwacht dat de hersenen van achtjarigen op precies dezelfde manier zouden werken als die van twaalfjarigen, maar dan gewoon nog niet zo goed. Kinderen leren de hele tijd, dus de nieuwe kennis kan grote gevolgen hebben voor wie kinderen iets wil leren: hoe geef je acht- en twaalfjarigen instructie?’ Plusje of kruisje De onderzoekers gaven kinderen van beide leeftijdsgroepen, en volwassenen van 18-25 jaar een computeropdracht terwijl die in een MRI-scanner lagen. Ze moesten regels ontdekken. Als ze dat goed deden, verscheen er een plusje op het scherm, en als ze het fout deden een kruisje. MRI-scans lieten zien welke delen van de hersenen daarbij actief waren. Misschien wel heel efficiënt De verrassende uitkomsten zetten Crone wel aan het denken. ‘Je gaat minder denken in termen van “goed” en “nog niet zo goed”. Kinderen van acht kunnen misschien wel hartstikke efficiënt leren. Ze doen het alleen op een andere manier.’ Leren van je fouten is ingewikkeld Maar ze kan haar fMRI-resultaten wel plaatsen binnen de bestaande kennis over de ontwikkeling van kinderen. ‘Uit de literatuur blijkt dat jonge kinderen beter op beloning reageren dan op straf.’ Ook kan ze zich wel voorstellen hoe het komt: ‘De informatie dat je iets niet goed hebt gedaan, is ingewikkelder dan de informatie dat je iets wel goed hebt gedaan. Leren van je fouten is complexer dan doorgaan op dezelfde weg. Je moet je af gaan vragen wat er dan precies fout was en hoe het wel zou kunnen.’ Is het ervaring? Komt het verschil tussen acht- en twaalfjarigen door ervaring, of gaat de ontwikkeling van de hersenen zijn eigen gang? Dat weet nog niemand. ‘Dit soort hersenonderzoek is nog maar een jaar of tien mogelijk’, zegt Crone. ‘Er moeten nog heel veel vragen beantwoord worden. Maar waarschijnlijk is er een combinatie van hersenrijping en ervaring in het spel.’ Hersengebied voor positieve feedback In de hersenen zit ook een gebied dat heel sterk reageert op positieve feedback: de basale ganglia, buiten de hersenschors. De activiteit van dit hersengebied verandert niet van activiteit. Het is bij alle leeftijdsgroepen actief: bij volwassenen, maar ook bij kinderen van zowel acht als twaalf jaar. Evaluating the Negative or Valuing the Positive? Neural Mechanisms Supporting Feedback-Based Learning across Development Anna C. K. van Duijvenvoorde, Kiki Zanolie, Serge A. R. B. Rombouts, Maartje E. J. Raijmakers, en Eveline A. Crone The Journal of Neuroscience, 17 september 2008 Abstract Links: Brain and Development Lab Hersenen in actie (voor meedoen aan onderzoek) Universiteit Leiden | |
Swetsenegger | zondag 28 september 2008 @ 21:18 |
Interessant. Gelijk duidelijk waarom 'Nee' niet werkt bij m'n kinderen. | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2008 @ 21:19 |
Baby in de war quote:http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/40071024/ Filmpje [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2008 21:22:11 ] | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2008 @ 21:54 |
Beetje vreemd wel eigenlijk, dit is iets dat vanuit gedrag te beredeneren moet zijn lijkt mij. Logischerwijs hangen daar bepaalde hersenactiviteiten aan vast, daar heb je geen scan voor nodig. Of mis ik nou iets? | |
Monolith | zondag 28 september 2008 @ 22:39 |
Goed topic. ![]() quote:Wat bedoel je precies te zeggen? Hersenactiviteit geeft de mogelijkheid om te interpreteren wat er nou precies met 'input' gedaan wordt (in dit geval de positieve dan wel negatieve feedback). Je kunt daarnaast ook nog wel statistische onderzoeken doen die bepalen in hoeverre een bepaalde aanpak effectief is bij leren, maar ik neem aan dat men hier meer wilde kijken naar de onderliggende mechanismen. | |
wiggahlipz | dinsdag 30 september 2008 @ 15:56 |
Wat een hoop gezever. Filter de waarheid eruit en je houdt niets over , slechts wat los staande feiten. | |
Monolith | dinsdag 30 september 2008 @ 16:03 |
quote:Je zou eens een poging kunnen doen om wat concreter te reageren, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je beter in het 'waarheid' subforum kunt gaan posten. | |
MarMar | dinsdag 30 september 2008 @ 16:10 |
Nu weet ik (oa door opleidingen) dat de ontwikkeling van de hersenen hand in hand gaat met de aangeboden leerstof kort gezegd en nu vraag ik me af of het komt dat men later meer gaat reageren op negatieve feedback omdat er vaak meer aandacht gegeven wordt aan het negatieve dan aan het positieve. Tegelijk vraag ik me dan af of dat wel zo'n goede ontwikkeling is. | |
wiggahlipz | dinsdag 30 september 2008 @ 17:26 |
quote:Waar komt dat vermoeden vandaan? Men kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat ik meer op een forum als deze breng dan een hoop posters. | |
SeventhWave | dinsdag 30 september 2008 @ 19:22 |
quote:Als onderwijs zo belangrijk is zou je verwachten dat de wetenschap onderhand zou kunnen zeggen wat wel en niet werkt, hoe je kinderen het best kan onderwijzen, en waarom dat zo is. Ook doet mij dit denkbeeld erg op het communisme lijken, is het niet beter om een kind als een groeiend individu te behandelen in plaats van een programmeerbare entiteit? Al met al een interessant onderzoek omdat het impliceert dat het straffen van kinderen weinig zin heeft. | |
Floripas | dinsdag 30 september 2008 @ 21:03 |
quote:Zegt de man die intelligentie over hele rassen wil generaliseren. | |
Floripas | dinsdag 30 september 2008 @ 21:04 |
quote:Overigens is dit echt bizar. Betekent dat dat een constante radio op de achtergrond de cognitie van kinderen extreem beïnvloedt? | |
SeventhWave | dinsdag 30 september 2008 @ 21:21 |
quote:Zegt de muts die in 1 regel mij probeert te generaliseren. Ga lekker koken. | |
Floripas | dinsdag 30 september 2008 @ 21:27 |
quote:Oh? Is dat niet zo dan? Leg me dan eens uit waar ik het mis heb? | |
SeventhWave | dinsdag 30 september 2008 @ 21:34 |
quote:Is goed, maar dan moet jij mij eerst uitleggen wat het verschil is tussen een rechtse, en een linkse kut. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 september 2008 @ 21:37 |
7wave, probeer eens je toontje te matigen aub, minder aanvallerig is oke. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 september 2008 @ 22:00 |
quote:Nou wat ik bedoel te zeggen is eigenlijk precies wat er al staat. Dat ze de conclusies die getrokken zijn (buiten welk deel van de hersenen waarbij betrokken is uiteraard) ook hadden kunnen trekken aan de hand van analyse van bijvoorbeeld / onder andere gedrag. Natuurlijk is het resultaat wel leuk, en is het interessant voor hersenonderzoek in het algemeen. Maar voor het doel dat ze hier lijken te willen bereiken, zijnde uitvinden hoe hersenen leren op leeftijd X, was het hele scan gedoe niet nodig geweest. Zoals jij al zegt wilde ze hier blijkbaar, hoop ik toch, ook kijken naar onderliggende mechanismen. Maar zo komt het niet echt over. Het lijkt nu vooral een hoop gedoe om een resultaat dat op een veel simplistischere wijze bereikt had kunnen worden. Desalniettemin is het wel interessant. Ben benieuwd of bijvoorbeeld basisscholen ook rekening met dit soort resultaten gaan houden in de toekomst, qua hele studiewijze. Ik denk sowieso dat er nog een hoop te leren valt op het vlak van leren.. ![]() | |
MarMar | dinsdag 30 september 2008 @ 23:11 |
quote:"Leerstof" voor je brein bestaat uit veel meer dan onderwijs, ik bedoel te zeggen dat je brein zich ontwikkelt naar wat er aan informatie en prikkels binnenkomt, die komen deels uit onderwijs maar ook uit interactie, waarnemingen, ervaringen, noem maar op en aangezien dat alles weer bepaald wordt door je aard, je karakter, je emoties op dat moment etc. is het niet zo zwartwit. (Gelukkig maar zou ik zeggen) Ik vraag me af of het feit dat mensen meer en meer lijken te gaan reageren op negatieve respons naarmate ze ouder worden niet juist duidelijk maakt dat we er eens kritisch naar moeten kijken hoezeer we geneigd zijn ons negatief uit te drukken. edit: die laatste zin liep voor geen meter, praten en typen tegelijk ging niet goed! | |
Monolith | dinsdag 30 september 2008 @ 23:17 |
quote:Uit mijn algemene ervaring met mensen die holle frasen als degene uit jouw eerste post hanteren. Als je serieus wat wilt bijdragen aan dit subforum, dan zou je eens concreet kunnen aangeven wat er volgens jou allemaal schort aan het onderzoek uit de OP. | |
SeventhWave | woensdag 1 oktober 2008 @ 06:48 |
quote:Ik weet niet of mensen die alleen op positieve responses reageren als volwassen gezien zouden worden in de westerse maatschappij, of zelfstandig zouden kunnen functioneren. Zelf kritiek is zover ik kan zien een heel ander proces dan zelf motivatie. Dus wat dat betreft zou het zeer zinvol kunnen zijn dat het brein bij het ouder worden een andere leerstrategie aanneemt, en dit zou best een biologisch in plaats van cultureel proces kunnen zijn. | |
MarMar | woensdag 1 oktober 2008 @ 09:10 |
quote:Ik denk dat het zoals altijd beide is. De verbintenisjes die je hersenen leggen zijn biologisch, met een grote biologische basis van ontwikkeling zoals in de motoriek e.d. maar daarbij ook heel veel cultureel bepaalde invloeden van wat je leert en hoe. Je hebt imo een goed punt, met kritiek leren omgaan is natuurlijk wel belangrijk. Wat ik echter jammer vindt is dat kritiek veel meer de overhand krijgt. Als ik een beetje mijn eigen logica er op los laat kan ik ook niet anders constateren dan dat mensen de negatieve zaken veel meer aandacht geven. Ook zie ik dat naarmate een kind ouder wordt dat meer en meer gebeurt. Even als situatieschets: het gezin in het zwembad.. bij een iets ouder basisschool kind valt mij vaak op dat de ouders hun mond alleen open trekken om iets te snauwen als het kind iets dreigt te gaan doen wat niet mag volgens die ouders. Ik denk dat het een wisselwerking is en dat de balans best wat meer naar het opmerken van het positieve zou mogen, ik durf zelfs best te stellen dat je dan de situatie waarin kritiek nodig is vaak voor kunt zijn. Het nature versus nurture verhaal hè, het is altijd beide. | |
#ANONIEM | woensdag 1 oktober 2008 @ 17:56 |
quote:http://www.nu.nl/news/176(...)er_voor_jongens.html | |
#ANONIEM | donderdag 23 oktober 2008 @ 13:16 |
quote:Selectief en veilig geheugen wissen mogelijk ![]() | |
NanKing | donderdag 23 oktober 2008 @ 13:20 |
Heel bizar ![]() Ik zou 't doodeng vinden als dit soort dingen op mensen wordt toegepast. Slechte ervaring? Hoppa we wissen 't even. moest natuurlijk ook gelijk denken aan eternal sunshine of the spotless mind ![]() | |
Hephaistos. | donderdag 23 oktober 2008 @ 14:21 |
Nieuws uit de wetenschap: Selectief geheugen wissen. Misschien handig om dat topic even naar WFL te schoppen? | |
heartz | donderdag 23 oktober 2008 @ 20:15 |
Dan worden we pas echte geprogrammeerde robots, alle klote- ervaringen wissen..... | |
RedDevil085 | donderdag 23 oktober 2008 @ 20:37 |
quote:Staat toch goed daar? De handeling is wetenschappelijk, de gevolgen psychologisch... | |
Tokamak | donderdag 23 oktober 2008 @ 22:51 |
Eternal Sunshine of the spotless mind... Vind t maar eng. Btw als je aanknopende herinneringen niet zou wissen, maar wél enkel de bewuste herinnering, zou je dan niet een beetje ehh gek/angstig kunnen worden? | |
#ANONIEM | zondag 9 november 2008 @ 20:30 |
Samenvattingquote:Spraak kan je altijd verstaan, ongeacht wie de spreker is. Dit is best knap van ons brein, want geen twee sprekers spreken een klank op exact dezelfde manier uit. Altijd is er wel een klein verschil in bijvoorbeeld de stembandsluiting of de plaatsing van de tong in de mond, waardoor de klank net iets verschilt van die van een andere spreker. Toch weten we precies wat er gezegd wordt. Tegelijk kan je door die persoonlijke spraakkenmerken ook de spreker herkennen. Je weet meteen of je luistert naar een goede vriendin of naar een volslagen onbekende. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht publiceren deze week in Science hun onderzoek waarin ze berekend hebben welk gedeelte van de hersenen betrokken is bij spraakherkenning en welk bij sprekerherkenning. Hierbij hebben ze gebruik gemaakt van hersenscans (fMRI) van luisteraars en van een ingewikkeld algoritme dat vervolgens berekent welke hersenactiviteit waarvoor verantwoordelijk is. _______________________________________________________________________________________________ ![]() Wie zegt wat? De onderzoekers hebben de hersenscans van 7 proefpersonen met elkaar vergeleken. Op deze hersenscans was de hersenactiviteit zichtbaar tijdens het luisteren naar 3 klinkers (/a/, /i/ en /o/) uitgesproken door 3 verschillende Nederlandse sprekers. De onderzoekers beredeneerden dat hersengebieden die actief zijn onafhankelijk van wat er gezegd wordt, verantwoordelijk moesten zijn voor de sprekeridentificatie. Gebieden die actief zijn onafhankelijk van wie er spreekt zijn bepalend voor de herkenning van de klinkers, de spraakherkenning. Met andere woorden, de gebieden die de stem herkennen maakt het niks uit wat die spreker zegt, en de gebieden die de spraak herkennen maakt het niks uit wie het zegt. Om vast te stellen welke hersenactiviteit waarvoor verantwoordelijk is, hebben de onderzoekers gebruik gemaakt van data mining. Bij data mining probeert de computer patronen te vinden in grote hoeveelheden gegevens. In dit geval dus heeft de computer gekeken welke gebieden bij de proefpersonen actief waren ongeacht wat een bepaalde spreker zei en welke actief waren ongeacht van welke spreker iets zei. In de volgende figuur zie je precies welke patronen zo zijn gevonden. _______________________________________________________________________________________________ ![]() Met behulp van data mining heeft de computer vastgesteld welke hersengebieden alleen actief zijn bij klinkerherkenning (de rode gebieden) en welke alleen bij sprekerherkenning (de blauwe gebieden). _______________________________________________________________________________________________ Toch niet stap-voor-stap? De hersengebieden die actief zijn bij spraakherkenning en sprekeridentificatie liggen in een regio die betrokken is bij de primaire auditieve verwerking van spraak. Op basis van eerder onderzoek hadden de wetenschappers echter verwacht dat bij deze complexe taken ‘hogere level’- gebieden meer betrokken zouden zijn. Dit zijn de gebieden waar de spraak na de eerste, snelle verwerking verder verwerkt wordt tot de luisteraar de boodschap precies heeft begrepen. Volgens de onderzoekers ontkrachten hun bevindingen de theorie dat hersenen spraak stap-voor-stap steeds verder verwerken. Spraak- en sprekerherkenning zou niet zo hiërarchisch verlopen en al plaatsvinden in de primaire auditieve gebieden. Om dit zeker te weten moet verder onderzoek plaatsvinden, waarbij niet alleen naar losse klinkers, maar ook naar hele woorden en zinnen wordt gekeken. De vrouw die geen stemmen herkent Samenvatting: quote:Toen mevrouw KH in een tijdschrift las over prosopagnosia, een zeldzame afwijking waarbij mensen moeite hebben met het herkennen van gezichten, viel ineens alles op zijn plek. Zij had hetzelfde, maar dan met stemmen. Als haar dochter belde, herkende ze haar niet aan haar stem. Ze maakte speciale bel-afspraken met vrienden en familie, zodat ze precies wist wie ze aan de lijn zou krijgen. Bij een werkgever had ze zelfs een andere naam opgegeven om te weten wanneer een telefoontje zakelijk was en wanneer privé. Via de redactie van het tijdschrift heeft mevrouw KH contact opgenomen met onderzoekers van de University College London (UCL). De onderzoekers waren al bekend met gevallen van patiënten die na een beroerte of hersenletsel moeite hadden met het herkennen van stemmen, maar die hadden daarnaast ook altijd andere problemen als gevolg van hun letsel. Iemand die alleen phonagnosie had, zoals de stoornis is stemherkenning genoemd wordt, zonder hersenletsel en dan ook nog eens al van kinds af aan, dat waren ze nog nooit tegengekomen. _______________________________________________________________________________________________ ![]() _______________________________________________________________________________________________ Modulair De onderzoekers hebben mevrouw KH (ze wil graag anoniem blijven) uitgebreid onderzocht, in de hoop zo meer te weten te komen over hoe spraak door de hersenen wordt waargenomen. Misschien wordt spraak wel net zo verwerkt als beeld: modulair. Dit houdt in dat het verwerkingsproces wordt opgedeeld in verschillende modules waar aparte hersenengebieden verantwoordelijk voor zijn. Zo is een specifiek deel van de hersenschors actief bij het herkennen van gezichten. Als dit gedeelte niet goed functioneert heeft de persoon last van prosopagnosia en dus moeite met het herkennen van gezichten. Als het mogelijk is dat iemand alleen problemen heeft met het herkennen van stemmen, en verder moeiteloos spraak en geluid waarneemt, is de kans groot dat er ook zo’n specifiek hersengebiedje is voor het herkennen van stemmen. KH versus de rest Mevrouw KH heeft een hele hoop testjes voor de onderzoekers van UCL uitgevoerd. Om goed te kunnen vergelijken hebben 8 gezonde vrouwen van dezelfde leeftijd dezelfde tests gedaan. Uit de tests bleek duidelijk dat KH moeite had met het herkennen van stemmen. De controlepersonen hadden geen problemen om de stemmen van Margaret Thatcher, David Beckham of andere bekende Britten te herkennen, maar KH kreeg dit niet voor elkaar. Ook lukte het haar niet om 6 nieuwe stemmen te leren en te herkennen, terwijl de controlegroep hier weinig moeite mee _______________________________________________________________________________________________ ![]() _______________________________________________________________________________________________ Op andere tests scoorde mevrouw KH echter net zo goed als haar gezonde leeftijdsgenoten. Ze had geen gehoorproblemen, geen moeite met het herkennen van gezichten en geen problemen met het verstaan van spraak. Ook kon ze heel goed aan stemmen horen of de spreker boos, bang of juist blij was. Bovendien ging het herkennen van bekende melodieën of van omgevingsgeluiden, zoals het gekwaak van eenden of een applaus haar goed af. Haar enige probleem ligt dus in het koppelen van een stem aan de bijbehorende persoon. Herkenning? Het lijkt er dus op dat stemherkenning in de hersenen via een ander mechanisme plaatsvindt dan bijvoorbeeld spraakherkenning, emotieherkenning in stemmen of muziekwaarneming. Dit zou volgens de onderzoekers wijzen op dezelfde modulaire verwerking als bij visuele waarneming is gevonden. Om dit zeker te weten, moeten de onderzoekers echter nog specifiekere testen uitvoeren, liefst bij meerdere mensen met phonagnosie zonder hersenletsel. Mocht je jezelf dus in bovenstaand verhaal herkennen: de onderzoekers van UCL zouden je graag ontmoeten! Referenties & Bronnen. quote: [ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2008 20:37:47 ] | |
Aoristus | zondag 9 november 2008 @ 20:35 |
wat gebeurt er met dat hersendeel van dove mensen? | |
#ANONIEM | zondag 9 november 2008 @ 20:38 |
quote:Inderdaad, een ander goede vraag is kunnen doven stemmen in hun hoofd horen / verbeelden. Openbaart zich dat als ideeën of mentale beelden etc. | |
Aoristus | zondag 9 november 2008 @ 20:45 |
quote: Het schijnt wel belangrijk te zijn dat je jezelf hoort praten. Dove mensen kunnen nauwelijks praten, het klinkt niet en het ziet er ongelukkig uit. Misschien schakelt dat deel van het brein zich dan wel gewoon uit. Het schijnt dat kinderen tot een jaar of 3 een gigantisch taalgevoel hebben van nature. Dit zou suggereren dat je dat hersendeel kunt 'programmeren', door ze aan bijvoorbeeld Mandarijn, Spaans en een Scandinavische taal te onderwerpen. Daar moet je wel je hele leven profijt van hebben. En stel dat je dat hersengebiedje op latere leeftijd kan prikkelen, dan moet het vast een koud kunstje zijn om een nieuwe taal te leren. | |
kabelhaspel | zondag 9 november 2008 @ 20:59 |
Ik heb onlangs nog in mn hoofd voor Obama gestemd... ![]() | |
koffiegast | vrijdag 14 november 2008 @ 00:26 |
quote:ik blijf nog beetje skeptisch over dat hele hersendeel programmeren verhaal en 'laten we het kind gelijk 8 talen leren'. Ja het is niet anders dan logisch dat een kind niet al vooraf bepaalde perspectieven/vaste patronen heeft hoe hij dingen moet behandelen. Het probleem zit hem in, hoe leert de kind uberhaupt de opbouw van taal en kan deze zodanig verschillend onderling zijn dat de kind op een dergelijke manier slechter in staat is een andere taal te begrijpen of zelfs dat het invloed heeft op gebruik van alle talen? Hoe meer ik andere talen kijk, hoe raarder me Nederlands wordt bijvoorbeeld, zelfs als het grammaticaal correct is. Verder kunnen mensen die geinteresseerd zijn in hoe dergelijke spraakherkenning zou kunnen worden 'gecomputeerd' door menselijke breinen en computers, zoek op neurale netwerken/neural networks. Je splitst 1 foneem in veel verschillende informatie inputs en laat deze door middel van waarde hechten aan bepaalde inputs tot een bepaalde uitkomst komen (dus welke klank het is b.v., maar ook patronene/objecten herkenning, je auto zichzelf laten rijden, classificeren, etcetera.) | |
123hopsaflops | vrijdag 14 november 2008 @ 00:44 |
ik vraag me na het lezen van dit stuk af: zou die vrouw 'blij' zijn met zo'n handicap? ik bedoel: het is wel apart en je kunt er altijd met mensen over praten... of komt deze gedacht alleen in mijn (verziekte) brein voor? | |
RedDevil085 | vrijdag 14 november 2008 @ 14:27 |
quote:Puur en alleen naar haar leeftijd kijkend (uit eigen ervaring leid ik af dat oudere mensen graag over hun ziektes praten :S) en naar de technologische vooruitgang (nummermelding etc) misschien wel... maar ik kan me goed voorstellen dat het verdomd eng is om een "afwijking" te hebben die zo zeldzaam is... Denk dat je behoorlijk aan jezelf gaat twijfelen als je bijv. niet eens de stem van je eigen kinderen herkend... Interessant stukje trouwens... | |
#ANONIEM | vrijdag 14 november 2008 @ 23:56 |
quote:http://www.nrc.nl/wetensc(...)_sterk_op_minachting | |
#ANONIEM | vrijdag 14 november 2008 @ 23:58 |
quote:http://www.nu.nl/news/183(...)elijk_slapen%27.html | |
#ANONIEM | maandag 16 februari 2009 @ 23:40 |
SAMENVATTING: Jaloezie en leedvermaak zijn terug te zien in de hersenen. Ze activeren respectievelijk pijn- en genotsknopjes in het brein. En hoe jaloerser iemand is, hoe groter de beloning bij leedvermaak. Mannelijke proefpersonen kregen de opdracht bovenstaande drie (mogelijk) jaloersmakende sitaties in te denken. A: een succesvollere man B: een succesvollere vrouw C: een gelijkwaardige vrouw Bij A waren mannen al zo'n vier keer zo jaloers als bij B. (Afb: © 2009 National Institute of Radiological Sciences) Bij het vervolgexperiment bleek: hoe benijdenswaardiger de andere persoon, hoe groter het leedvermaak. (2009 National Institute of Radiological Sciences) quote:(Bron) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 23:45:28 ] | |
Locusta | dinsdag 17 februari 2009 @ 00:12 |
Mag ik vragen wat je discussiepunt is? Je zit hier immers op een discussieforum. Maar ik denk dat leedvermaak niemand vreemd is. Was het niet altijd heerlijk om de grootste trut van de klas finaal onderuit te zien gaan terwijl iedereen toekijkt? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 17 februari 2009 @ 00:15 |
quote:Gemerged, is een onderwerp wat ik al tijden volg en post op het forum, een minor wat ik volg houdt zich hier mee bezig. Het is natuurlijk een discussieforum, maar ook het delen van informatie en ontdekkingen.. Als je er last van hebt gelieve dat te melden in het fb topic. ![]() Het is me zeker niet vreemd, maar toch, het is in essentie een verschijnsel wat in strijd is met de gouden regel en tegen humanistische waarden zou ik zeggen. ![]() | |
Locusta | dinsdag 17 februari 2009 @ 00:20 |
quote:Ah, nu zit het bij een ander topic. Duidelijk ![]() ![]() Mwoah, ik denk dat leedvermaak wel redelijk ingebakken zit in de menselijke natuur. Maar voordat ik hier dieper op in ga, lees ik eerst het hele topic ff door ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 17 februari 2009 @ 00:24 |
quote:Nee, daar niet van, maar als je er last van had / hebt kunnen we er misschien wat aan doen, natuurlijk mag je dat vragen. ![]() Voor mij is het eigenlijk meer van toepassing van in hoeverre mijn mede user deze dingen herkent, zich er bewust van is en wat met de gegeven informatie doet. Tenslotte is het je gedrag en hersenen onder de loep, de resultaten wat er uit voortkomen worden weer verwerkt door je hersenen, dus een samenhangend geheel als je het mij vraagt. ![]() Vooral de reacties op zulke bewustwordingen is wat mij interesseert en een discussie zal voortbrengen. ![]() Wat versta je onder ingebakken in de menselijke natuur? Volgens mij is het meer een reactie op dingen die je mee maakt, dus niet zo vanzelfsprekend als jij doet denken als ik je goed begrijp iig. ![]() |