Klopt, maar ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die er alles voor over hebben om bepaalde aspecten uit het leven letterlijk willen vergeten. In mijn geval zal ik er alles voor over hebben om mijn 2 exen definitief uit mijn hoofd te laten wissen, zelfs de leuke momenten. Ook al hebben ze bij elkaar bijna 8 jaar van mijn leven bepaald. De naschok van het verlies heeft mijn leven negatief veranderd.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:51 schreef Re het volgende:
interessant stukje ja![]()
Het zou een oplossing kunnen zijn, belangrijkste is natuurlijk waar je de grens trekt dus het zal voornamelijk een ethische discussie worden denk ik.
Ben benieuwd hoe dat voelt. Je wist dan een belangrijk element van 8 jaar van je verleden, ontstaat er dan niet een gat? Ga je niet opzoek naar invulling daarvan? Lijkt me ook geen ideale situatie.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:59 schreef Eliminator20 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die er alles voor over hebben om bepaalde aspecten uit het leven letterlijk willen vergeten. In mijn geval zal ik er alles voor over hebben om mijn 2 exen definitief uit mijn hoofd te laten wissen, zelfs de leuke momenten. Ook al hebben ze bij elkaar bijna 8 jaar van mijn leven bepaald. De naschok van het verlies heeft mijn leven negatief veranderd.
Het verwijderen van die 2 zal mijn leven hoogstwaarschijnlijk verbeteren
Beetje het Eternal Sunshine of the Spotless Mind scenario...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:59 schreef Eliminator20 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die er alles voor over hebben om bepaalde aspecten uit het leven letterlijk willen vergeten. In mijn geval zal ik er alles voor over hebben om mijn 2 exen definitief uit mijn hoofd te laten wissen, zelfs de leuke momenten. Ook al hebben ze bij elkaar bijna 8 jaar van mijn leven bepaald. De naschok van het verlies heeft mijn leven negatief veranderd.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:07 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Beetje het Eternal Sunshine of the Spotless Mind scenario...
Interresant idee. De lichamelijke behoefte blijft er echter nog wel, dus als er achter komt dat dat naar nicotine is, ben je waarschijnlijk zo weer aan het roken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:11 schreef EggsTC het volgende:
Als er dan in het geheugen gewist wordt dat je rookt....?
Verleden tijd is niet puur en alleen verleden tijd: als je je geschiedenis niet weet dan weet je ook niet meer wie jezelf bent. Oftewel, het werkt door in de actualiteit. Het lijkt me daarom ook vrij onmogelijk om jezelf nog in de context van je leven te kunnen 'verstaan' als je delen gaat missen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:59 schreef Eliminator20 het volgende:
[..]
En grappig genoeg is die hele film juist een kritiek op dat idee. Het Nietzscheaanse concept van amor fati ('hou van het lot') speelt er juist een hoofdrol.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:07 schreef Eliminator20 het volgende:
Een paar jaar geleden is er ook een film over dit onderwerp verschenen: Eternal Sunshine of the Spotless Mind
http://www.imdb.com/title/tt0338013/
Daar word de ethiek over het vergeten van bepaalde dingen prachtig weergegeven
Dat duurt 2 dagen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:15 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Interresant idee. De lichamelijke behoefte blijft er echter nog wel, dus als er achter komt dat dat naar nicotine is, ben je waarschijnlijk zo weer aan het roken.
-edit-quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Verleden tijd is niet puur en alleen verleden tijd: als je je geschiedenis niet weet dan weet je ook niet meer wie jezelf bent. Oftewel, het werkt door in de actualiteit. Het lijkt me daarom ook vrij onmogelijk om jezelf nog in de context van je leven te kunnen 'verstaan' als je delen gaat missen.
Ja, maar ik vraag me dan af of je dan gaat denken "waar is de rest van mn gezin?" niet veel later volgt de gedachte "ohnee dat had ik uit mn geheugen laten wissen" weer een paar gedachten later komt voorbij "waarom had ik ze uit m'n geheugen laten wissen?". Ik vraag me af of het echt gewist is, en niet gewoon diep weggestopt dan.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:01 schreef Re het volgende:
tsja, het blijft natuurlijk een subjectief iets. Iemand die in een oorlogssituatie zijn hele gezin aan stukjes heeft zien schieten, iemand die een fobie heeft voor slakken... waar leg je de grens
het geheugen is natuurlijk erg complex, je hebt het leren, consolideren, opslaan en ophalen (zoals in het artikel staat) en dat kun je blijkbaar selectief aanpakken dus bijvoorbeeld alleen het ophalen van een bepaalde herinnering (hoe is mijn gezin kapotgeschoten, de gebeurtenis zelf) terwijl gewoon wel aanwezig blijft dat het gezin dood is geschoten, alleen de details zijn dan weg. Althans zo begrijp ik hetquote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:47 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag me dan af of je dan gaat denken "waar is de rest van mn gezin?" niet veel later volgt de gedachte "ohnee dat had ik uit mn geheugen laten wissen" weer een paar gedachten later komt voorbij "waarom had ik ze uit m'n geheugen laten wissen?". Ik vraag me af of het echt gewist is, en niet gewoon diep weggestopt dan.
Dat lijkt mij persoonlijk nog erger :S Realiseren dat er iets "mis is" maar niet weten wat het is... Beetje het Memento idee :Squote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:39 schreef Re het volgende:
[..]
het geheugen is natuurlijk erg complex, je hebt het leren, consolideren, opslaan en ophalen (zoals in het artikel staat) en dat kun je blijkbaar selectief aanpakken dus bijvoorbeeld alleen het ophalen van een bepaalde herinnering (hoe is mijn gezin kapotgeschoten, de gebeurtenis zelf) terwijl gewoon wel aanwezig blijft dat het gezin dood is geschoten, alleen de details zijn dan weg. Althans zo begrijp ik het
nah, dat hoeft natuurlijk niet, je weet dat je gezin is omgekomen in de oorlog, je weet dat je erbij was alleen de specifieke bloederige details weet je dan niet meer... die herinneringen die je je hele leven achtervolgen en je kapot maken zijn dan weg.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:47 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij persoonlijk nog erger :S Realiseren dat er iets "mis is" maar niet weten wat het is... Beetje het Memento idee :S
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |