abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59658334
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Net herlas ik Desmond Morris's The Naked Ape. Vanuit zoölogisch oogpunt beschijnt hij ook homoseksualiteit. Hij merkt op dat in groepen dieren vaak de agressieve leider benaderen door een seksuele houding aan te nemen. Vrouwtjes doen dit, maar mannetjes ook. Homoseksualiteit komt echter ook voor bij mannetjes die enige tijd van contact met vrouwtjes versneden zijn. Natuurlijke selectie heeft de drang tot geslachtsgemeenschap zo groot gemaakt dat dieren desnoods hun kwakje leggen in soortgenoten waarbij ze geen kinderen kunnen verwekken.

Dit werpt interessant licht op de menselijke seksualiteit. Als homoseksualiteit in het dierenrijk een 'substitute' is voor heteroseksueel geslachtsverkeer, dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat mensen 100% homoseksueel kunnen zijn.
Ten eerste vraag ik me af wat je onder "100% homoseksueel" verstaat. Seksualiteit is niet volledig discreet in de zin dat heteroseksualiteit, biseksualiteit en homoseksualiteit een discrete verdeling van het concep seksualiteit vormen in de zin dat heteroseksuelen uitsluitend seksueel aangetrokken zijn tot mensen van het andere geslacht, biseksuelen tot mensen van beiden geslachten en homoseksuelen tot mensen van het eigen geslacht. Er zijn wel onderzoeken die onder heteroseksuelen hebben gemeten in welke mate er sprake was van 'seksuele opwinding' bij het zien van naakte mensen van hetzelfde geslacht. Daar is vaak wel in meer of mindere mate sprake van.

Bovendien klopt je logica van geen kant. Er wordt gesteld dat bij bepaalde dieren de afwezigheid van contact met vrouwtjes tot homoseksualiteit kan leiden. Laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat dit een voldoende voorwaarde is. Het is echter geen noodzakelijke voorwaarde. De conclusie dat homoseksualiteit in de natuur 'substitute' is voor heteroseksueel geslachtsverkeer gaat alleen op als het zowel een noodzakelijke als een voldoende voorwaarde is.

@Wonderer: Als men onder 100% hetero- of homoseksueel verstaat dat elk fysiek teken van seksuele aantrekking afwezig is m.b.t. het geslacht 'waar men niet op valt', dan zou je kunnen stellen dat iedereen inderdaad biseksueel is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59661084
Ik denk dat je hetero - bi - homo als een schaalverdeling moet zien. Waarbij er maar weinig mensen zich begeven in de uitersten van dit spectrum. Maar er veel mensen zijn die er tussenin zitten en kenmerken hebben van zowel homo als hetero.

En deze kenmerken weer betrekking kunnen hebben op verschillende aspecten van het hetero en homo zijn. Aspecten die verder gaan dan sexuele opwinding alleen.

Met andere woorden: een verdomd complexe materie.
pi_59662119
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:24 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ik denk dat je hetero - bi - homo als een schaalverdeling moet zien. Waarbij er maar weinig mensen zich begeven in de uitersten van dit spectrum. Maar er veel mensen zijn die er tussenin zitten en kenmerken hebben van zowel homo als hetero.

En deze kenmerken weer betrekking kunnen hebben op verschillende aspecten van het hetero en homo zijn. Aspecten die verder gaan dan sexuele opwinding alleen.
Uiteraard gaat dat veel verder. Ik haalde het voorbeeld van fysieke tekenen van seksuele opwinding even aan om aan te geven dat 100% hetero of homo over het algemeen niet zo'n zinnige term is.
quote:
Met andere woorden: een verdomd complexe materie.
Klopt, zoals een studie die ik eerder al aanhaalde rapporteerde:
quote:
Biometric modeling revealed that, in men, genetic effects explained .34–.39 of the variance, the shared environment .00, and the individual-specific environment .61–.66 of the variance. Corresponding estimates among women were .18–.19 for genetic factors, .16–.17 for shared environmental, and 64–.66 for unique environmental factors. Although wide confidence intervals suggest cautious interpretation, the results are consistent with moderate, primarily genetic, familial effects, and moderate to large effects of the nonshared environment (social and biological) on same-sex sexual behavior.

Discussion
We did not perform sexlimitation tests in our model fitting because these would not be statistically powerful even in our large sample. Also, the large confidence intervals warrant careful interpretation. Nevertheless, our findings for women (suggestive of weaker but equal genetic and shared environmental effects and higher levels of same-sex behavior compared to men) are congruent with observations that female sexual attraction and behavior are more flexible in response to shared environmental factors contrasted to that of men (Baumeister, 2000; Lippa, 2006; Rahman, 2005). It has been suggested that individual differences in heterosexual and homosexual behavior result fromunique environmental factors such as prenatal exposure to sex hormones, progressive maternal immunization to sex-specific proteins, or neurodevelopmental instability (Rahman, 2005). Although the unique environmental variance component also includes measurement error, the present results support the notion that the individual-specific environment does indeed influence sexual preference.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 27 juni 2008 @ 01:42:11 #104
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_59722138
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 14:56 schreef Semisane het volgende:

[..]

Overigens, was dit niet al een jaartje of 2 bekent? Kan me herinneren dat ik zoiets eerder heb gelezen.
Volgens mij ook ja.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')