In het team zitten wel mensen die enthousiast zijn, maar er moet nog veel gebeuren om het project draaiende te krijgen. Dit betekent dat, nu ik wegga, andere mensen moeten komen die echt even heel hard hieraan gaan trekken. Mijn ervaring is dat bij zo'n nieuw project je altijd een paar mensen moet hebben die de rest meetrekken. Maar, dan moet de teamleider ook die mensen stimuleren, uren daarvoor willen geven, mee denken, en randvoorwaarden scheppen. Vooral die praktische kant is belangrijk. Die teamleider heeft over al deze zaken nog niet nagedacht, ik heb allerlei aanbevelingen op papier gezet waarmee zij niets doet. Nu ik weg ga, is het juist de bedoeling dat het door anderen, met name nu dus door haar, wordt opgepikt. Nu heb ik een vaste partner in crime, maar ik vind het niet kunnen als al het werk straks op zijn schouders terecht komt. Dat is niet reëel. Je kunt niet een groot onderwijskundig project door één iemand laten 'dragen' en dan verwachten dat die ene persoon een heel team meekrijgt, en dan als teamleider niets willen doen aan het scheppen van randvoorwaarden, en meedenken etc.
En ik zie het al gebeuren dat deze teamleider de boel laat verwateren en dan geen verantwoordelijkheid wil nemen. Dan wordt het heel makkelijk voor haar om de 'schuld' af te schuiven op mij (ik kan me dan niet meer verdedigen) en mijn collega (en die verdient dat niet).
[ Bericht 0% gewijzigd door mane op 27-06-2008 14:35:33 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.