quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:08 schreef Malle_beer het volgende:Rijden die blokkies zo zuinig dan?
Nog een vraagje: wat zijn gevoelige punten in dat blok?
M.a.w. waar moet je op letten als je een 1.6 VTEC wilt kopen?
Mwah ... zo onwijs zuinig nou ook weer niet maar met mijn VTi blok (B16A2) haal ik met rustig rijden makkelijk 1 op 12. M'n vriendin heeft een ED9 (D16Z5) en haalt met rustig rijden zelfs meer uit 'r tank.
Als je een VTEC blok koopt dan moet je met het volgende rekening houden:
- De beruchte VTEC tik.
quote:
VTEC-tik, dit kan bij ieder VTEC-blok voorkomen. Het klinkt alsof er een stalen kogel door de motor danst. De kans is klein, maar met een VTEC-tik kan het blok nog lang meegaan. Het is eerder irritant dan dat het kwaad kan
- Olie lekkage onder VTEC module:
quote:
Olie onder bij VTEC”potje” (DOHC-versie), dit duidt op lekkage van de keerring van de uitlaatnokkenas. Is gemakkelijk te verhelpen door de rubber “dop” te laten vervangen
verder de standaard dingen die voor ieder blok gelden:
- Is het blok altijd goed warmgereden? (De ECU van het blok staat niet toe dat de VTEC inslaat en de echt hoge toeren haalt als het blok niet aan specifieke waarden voldoet, zoals genoeg oliedruk en motor enigzins op temperatuur. Dit neemt echter niet weg dat de blokken onverwoestbaar zijn als er als een mongool mee wordt omgegaan).
- Is de distributieriem op tijd vervangen? Na 100.000 kilometer of 5 jaar moet dat ding gewoon vervangen zijn. Een brekende distributieriem met 8000+ toeren is spectaculair maar ook einde blok.
- Bij oudere modellen (B16A1, bijv.) : zijn alle pakkingen nog goed? Ook een compressietestje van de cylinders kan geen kwaad.
Er zijn nog wel wat puntjes waar op gelet dient te worden ... kijk daarvoor eens
hier (DelSol).