abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59532009
Ik heb het altijd al gedacht, maar nu is het dan officieel. Een wetenschappelijk studie wijst uit:

"Hoe hoger IQ, hoe minder geloof in God"

bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)geloof-in-God-.dhtml

Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven. Dat iemand in god wil geloven, dat begrijp ik wel trouwens.
pi_59532520
Oke ik heb vorige week nog een IQ test gedaan en toen kwam er 134 uit dus het hoeft niet per se.

Dit heeft ook niets met causale verbanden te maken aangezien mensen met een hoog IQ eerder op hogescholen en universiteiten terecht komen die volledig seculier zijn dus is het logisch dat het geloof dan afneemt. Er is sprake van elaboratie in dit onderzoek.
pi_59532700
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oke ik heb vorige week nog een IQ test gedaan en toen kwam er 134 uit dus het hoeft niet per se.
klopt, daar moet een verklaring voor zijn. deze ligt in jou geval , vermoed ik, niet op het vlak van iq. maar zijn te verklaren uit sociale/culturele factoren
pi_59532766
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:58 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

klopt, daar moet een verklaring voor zijn. deze ligt in jou geval , vermoed ik, niet op het vlak van iq. maar zijn te verklaren uit sociale/culturele factoren
Maar het zou in ieder geval nooit zo kunnen zijn dat God gewoon bestaat he
  donderdag 19 juni 2008 @ 22:00:24 #5
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_59532819
Ik denk dat intelligentie niet direct een bepalende factor is voor al dan niet geloven in God. Het bepaalt denk ik in het geval van geloof wel het godsbeeld. Omdat er vaak toch geloofd wordt dat God de mens naar zijn evenbeeld schiep, is het godsbeeld vaak andersom een projectie van wie iemand zelf is denk ik. Een hoger IQ leidt misschien tot een ander godsbeeld, maar ik denk niet per definitie toe minder geloof.
pi_59532881
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

ach, als er wetenschappelijk bewijs voor is, zou ik het best willen aannemen hoor

inzichten/kennis kunnen/moeten veranderen met de tijd ... dus wie weet .. in de toekomst.

maar nu?, nee er is op dit moment geen rationele reden om in god te geloven
  donderdag 19 juni 2008 @ 22:01:52 #7
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_59532903
quote:

[..]

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  donderdag 19 juni 2008 @ 22:06:19 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59533201
quote:

[..]

Die kans is veel kleiner dan dat jij gewoon lekker high word van je nieuwst drug.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_59533815
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

ach, als er wetenschappelijk bewijs voor is, zou ik het best willen aannemen hoor

inzichten/kennis kunnen/moeten veranderen met de tijd ... dus wie weet .. in de toekomst.

maar nu?, nee er is op dit moment geen rationele reden om in god te geloven
Voor jou is er nu geen rationele reden om in god te geloven. Denk je dat dat voor mij wel zou kunnen?
pi_59533946
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:44 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ik heb het altijd al gedacht, maar nu is het dan officieel. Een wetenschappelijk studie wijst uit:

Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven. Dat iemand in god wil geloven, dat begrijp ik wel trouwens.
correlatie != causaal verband

Het blijft statistiek, hoe je het ook wendt of keert.
pi_59534062
quote:
Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven.
Laatst zag ik een South Park aflevering ( ) waarbij dit als laatste werd gezegd:
quote:
Gary: Look, maybe us Mormons do believe in crazy stories that make absolutely no sense, and maybe Joseph Smith did make it all up, but I have a great life. and a great family, and I have the Book of Mormon to thank for that. The truth is, I don't care if Joseph Smith made it all up, because what the church teaches now is loving your family, being nice and helping people. And even though people in this town might think that's stupid, I still choose to believe in it. All I ever did was try to be your friend, Stan, but you're so high and mighty you couldn't look past my religion and just be my friend back. You've got a lot of growing up to do, buddy. Suck my balls.
Mensen hebben wat aan religie. Daarom kunnen mensen in God geloven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59534135
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Voor jou is er nu geen rationele reden om in god te geloven. Denk je dat dat voor mij wel zou kunnen?
ja hoor, maar die is dan te verklaren uit sociale/culturele factoren

dus rationeel, in die zin dat je er baat bij hebt, maar dan waarschijnlijk wel rationeel op het niveau van het onbewuste . rationeel in termen van sociale voordelen enz

maar niet rationeel in die zin, dat het komt vanuit wetenschappelijke inzichten/overwegingen, dat het aannemelijk is dat er een god is

zoiets ?
pi_59534504
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:25 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

ja hoor, maar die is dan te verklaren uit sociale/culturele factoren

dus rationeel, in die zin dat je er baat bij hebt, maar dan waarschijnlijk wel rationeel op het niveau van het onbewuste . rationeel in termen van sociale voordelen enz

maar niet rationeel in die zin, dat het komt vanuit wetenschappelijke inzichten/overwegingen, dat het aannemelijk is dat er een god is

zoiets ?
Zeg dan gewoon nee, ik geloof niet dat jij op rationele wijze de informatie die je tot je neemt kan interpreteren als bewijs dat God bestaat, zonder daarbij beïnvloed te worden door allerlei factoren waar je zelf geen vat op hebt, maar waar ikzelf wel inzicht in zou kunnen krijgen en jouw geloof ermee verklaren, daarmee aantonende dat jouw geloof niet rationeel gegrond is maar slechts bijgeloof gecreëerd door je sociale omgeving en andere fouten in je denken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-06-2008 22:48:36 ]
pi_59535594
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit heeft ook niets met causale verbanden te maken aangezien mensen met een hoog IQ eerder op hogescholen en universiteiten terecht komen die volledig seculier zijn dus is het logisch dat het geloof dan afneemt.
Ja. Heel logisch is dat. Niets causaals. Het is gewoon zo dat intelligente mensen naar de universiteit gaan en zoals iedereen weet, krijgen studenten te maken met speciale in hypnose onderwezen atheïstische docenten die de kleine tere zieltjes "reinigen" van het geloof. Geen causaal verband dus, het verband atheïsme en intelligentie ligt gewoon aan docerende athnotiseurs, waar slimme mensen nu eenmaal mee in aanraking komen.
pi_59535665
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:50 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Heel logisch is dat. Niets causaals. Het is gewoon zo dat intelligente mensen naar de universiteit gaan en zoals iedereen weet, krijgen studenten te maken met speciale in hypnose onderwezen atheïstische docenten die de kleine tere zieltjes "reinigen" van het geloof. Geen causaal verband dus, het verband atheïsme en intelligentie ligt gewoon aan docerende athnotiseurs, waar slimme mensen nu eenmaal mee in aanraking komen.
Dat ben ik niet met je eens.
pi_59538370
Leuk dit onderzoek, maar het zegt vrij weinig.

Vreemde man btw, die Lynn:
quote:
He argues the eugenic objectives of eliminating genetic diseases, increasing intelligence, and reducing personality disorders, remain desirable and are achievable by the human biosciences.
[..]
Lynn has also been known to argue based on eugenic principles for the extinction of entire cultures based on their "incompetence." In Lynn's own words:
"What is called for here is not genocide, the killing off of the populations of incompetent cultures. But we do need to think realistically in terms of "phasing out" of such peoples. If the world is to evolve more better humans, then obviously someone has to make way for them. ... To think otherwise is mere sentimentality."
bron
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_59540934
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:22 schreef Antaresje het volgende:

[..]

correlatie != causaal verband
Ga je mond spoelen

Als het donker is wordt er vaker ingebroken. Het donker zijn leidt niet tot inbraken, maar het feit dat er meer dieven te werk gaan leidt tot meer inbraken. Er is een hoge correlatie, maar géén causaal verband.
I feel kinda Locrian today
pi_59541600
Er is een correlatie van 1 tussen mensen die ademen en mensen die doodgaan. Maar ademen leidt niet tot dood gaan.
pi_59541779
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 07:30 schreef starla het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen

Als het donker is wordt er vaker ingebroken. Het donker zijn leidt niet tot inbraken, maar het feit dat er meer dieven te werk gaan leidt tot meer inbraken. Er is een hoge correlatie, maar géén causaal verband.
Kijk eens goed: correlatie != causaal verband

Dat uitroepteken staat er niet als typefout
pi_59542318
quote:

Er zijn zo veel verbanden mogelijk waardoor IQ gerelateerd kan zijn aan geloof.

Misschien weten intellectuelen ook dat ze meer weten dan andere mensen en voelen ze zich te goed om door de knieen te gaan voor God (zou me echt niets verbazen met die spelletjes die gespeeld worden om mooie posities te verwerven)

Verder zouden intellectuelen wel eens rijker kunnen zijn en daarmee zouden ze hun leven ook kunnen vullen met allerlei andere zaken (die andere mensen niet kunnen veroorloven).

Maar iedereen met een beetje meer fantasie kan er vast veel meer bedenken.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_59543333
Wat een bullshit verhaal zeg.
Je zult versteld raken hoeveel mensen er in een God of 'ietsisme' gelooft bij studies als natuurkunde.
En wat dacht je bijna alle grote wetenschappers in de historie die het fundament hebben gevormd van exacte studies?
En wat dacht je van landen als india waar de slimste mensen wonen en die massaal in een God geloven?

Mijn mening: zeer selectief onderzoek.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  vrijdag 20 juni 2008 @ 10:21:30 #22
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59543633
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 07:30 schreef starla het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen

Je kon geen matiger voorbeeld verzinnen?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 20 juni 2008 @ 10:22:07 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59543649
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 10:09 schreef kazakx het volgende:
Je zult versteld raken hoeveel mensen er in een God of 'ietsisme' gelooft bij studies als natuurkunde.
Ik vind ‘ietsisme’ nog wel iets anders dan God, en ik denk ook dat je dit wel vaker zult zien bij hogeropgeleiden. Het is net als met creationisme, en ik weet dat het denigrerend klinkt, maar het is niet anders: als je niet veel verstand hebt van biologie en geologie, alleen dan is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is plausibel. Als je kennis toeneemt dan zie je dat er in de Bijbel een heleboel zaken moeilijk letterlijk genomen kunnen worden. De manier van geloofsbeleving is drastisch veranderd in de 20e eeuw, onder invloed (onder meer) van de toegenomen wetenschap.
quote:
En wat dacht je bijna alle grote wetenschappers in de historie die het fundament hebben gevormd van exacte studies?
En wat dacht je van landen als india waar de slimste mensen wonen en die massaal in een God geloven?
Ook grote wetenschappers (of schriftgeleerden) zijn meestal een stuk ‘verfijnder’ in hun geloof, als ik het zo mag zeggen. Onlangs hadden we het over Averroes en Algazel: als je hun stukken leest, zeker met Averroes, dan is de rol van God veel abstracter. Idem voor b.v. Spinoza, maar ook Augustinus en Maimonides: hun schriftuitleg is veel vaker symbolisch. Augustinus stelde ook dat de ‘eerste laag’ de directe, was voor de eenvoudige gelovigen. Zij lazen dat God de aarde in 7 dagen maakte, dat was een mooi verhaal, daar hadden ze houvast aan. Echter, dat was volgens hem niet de belangrijkste boodschap. En Einstein, die graag als gelovige wordt aangevoerd, had natuurlijk een heel ander godsbeeld dan wat menigeen nog ‘God’ zou noemen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 10:23:07 #24
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59543678
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 10:09 schreef kazakx het volgende:

Mijn mening: zeer selectief onderzoek.
Ietsisme is van een volstrekt andere orde dan volmondig stellen een christen of moslim te zijn.

Mensen die in 'iets' geloven wil ik niet religieus noemen. Ik denk wel eens na over het leven, maar dat maakt me nog geen filosoof.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59543770
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 10:21 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Je kon geen matiger voorbeeld verzinnen?
Eigenlijk sla ik de spijker op z'n kop. Het laat héél duidelijk zien dat een correlatie niet altijd een causaal verband hoeft te betekenen, omdat het natuurlijk ridicuul is om te geloven dat het ondergaan van de zon ook maar énig invloed zou hebben op het aantal inbraken.
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')