klopt, daar moet een verklaring voor zijn. deze ligt in jou geval , vermoed ik, niet op het vlak van iq. maar zijn te verklaren uit sociale/culturele factorenquote:Op donderdag 19 juni 2008 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oke ik heb vorige week nog een IQ test gedaan en toen kwam er 134 uit dus het hoeft niet per se.
Maar het zou in ieder geval nooit zo kunnen zijn dat God gewoon bestaat hequote:Op donderdag 19 juni 2008 21:58 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
klopt, daar moet een verklaring voor zijn. deze ligt in jou geval , vermoed ik, niet op het vlak van iq. maar zijn te verklaren uit sociale/culturele factoren
ach, als er wetenschappelijk bewijs voor is, zou ik het best willen aannemen hoorquote:Op donderdag 19 juni 2008 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het zou in ieder geval nooit zo kunnen zijn dat God gewoon bestaat he
quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die kans is veel kleiner dan dat jij gewoon lekker high word van je nieuwst drug.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voor jou is er nu geen rationele reden om in god te geloven. Denk je dat dat voor mij wel zou kunnen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ach, als er wetenschappelijk bewijs voor is, zou ik het best willen aannemen hoor
inzichten/kennis kunnen/moeten veranderen met de tijd ... dus wie weet .. in de toekomst.
maar nu?, nee er is op dit moment geen rationele reden om in god te geloven
correlatie != causaal verbandquote:Op donderdag 19 juni 2008 21:44 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ik heb het altijd al gedacht, maar nu is het dan officieel. Een wetenschappelijk studie wijst uit:
"Hoe hoger IQ, hoe minder geloof in God"
bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)geloof-in-God-.dhtml
![]()
Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven. Dat iemand in god wil geloven, dat begrijp ik wel trouwens.
Laatst zag ik een South Park aflevering (quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:44 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven.
Mensen hebben wat aan religie. Daarom kunnen mensen in God geloven.quote:Gary: Look, maybe us Mormons do believe in crazy stories that make absolutely no sense, and maybe Joseph Smith did make it all up, but I have a great life. and a great family, and I have the Book of Mormon to thank for that. The truth is, I don't care if Joseph Smith made it all up, because what the church teaches now is loving your family, being nice and helping people. And even though people in this town might think that's stupid, I still choose to believe in it. All I ever did was try to be your friend, Stan, but you're so high and mighty you couldn't look past my religion and just be my friend back. You've got a lot of growing up to do, buddy. Suck my balls.
ja hoor, maar die is dan te verklaren uit sociale/culturele factorenquote:Op donderdag 19 juni 2008 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voor jou is er nu geen rationele reden om in god te geloven. Denk je dat dat voor mij wel zou kunnen?
Zeg dan gewoon nee, ik geloof niet dat jij op rationele wijze de informatie die je tot je neemt kan interpreteren als bewijs dat God bestaat, zonder daarbij beïnvloed te worden door allerlei factoren waar je zelf geen vat op hebt, maar waar ikzelf wel inzicht in zou kunnen krijgen en jouw geloof ermee verklaren, daarmee aantonende dat jouw geloof niet rationeel gegrond is maar slechts bijgeloof gecreëerd door je sociale omgeving en andere fouten in je denken.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:25 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ja hoor, maar die is dan te verklaren uit sociale/culturele factoren
dus rationeel, in die zin dat je er baat bij hebt, maar dan waarschijnlijk wel rationeel op het niveau van het onbewuste . rationeel in termen van sociale voordelen enz
maar niet rationeel in die zin, dat het komt vanuit wetenschappelijke inzichten/overwegingen, dat het aannemelijk is dat er een god is
zoiets ?
Ja. Heel logisch is dat. Niets causaals. Het is gewoon zo dat intelligente mensen naar de universiteit gaan en zoals iedereen weet, krijgen studenten te maken met speciale in hypnose onderwezen atheïstische docenten die de kleine tere zieltjes "reinigen" van het geloof. Geen causaal verband dus, het verband atheïsme en intelligentie ligt gewoon aan docerende athnotiseurs, waar slimme mensen nu eenmaal mee in aanraking komen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit heeft ook niets met causale verbanden te maken aangezien mensen met een hoog IQ eerder op hogescholen en universiteiten terecht komen die volledig seculier zijn dus is het logisch dat het geloof dan afneemt.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Heel logisch is dat. Niets causaals. Het is gewoon zo dat intelligente mensen naar de universiteit gaan en zoals iedereen weet, krijgen studenten te maken met speciale in hypnose onderwezen atheïstische docenten die de kleine tere zieltjes "reinigen" van het geloof. Geen causaal verband dus, het verband atheïsme en intelligentie ligt gewoon aan docerende athnotiseurs, waar slimme mensen nu eenmaal mee in aanraking komen.
bronquote:He argues the eugenic objectives of eliminating genetic diseases, increasing intelligence, and reducing personality disorders, remain desirable and are achievable by the human biosciences.
[..]
Lynn has also been known to argue based on eugenic principles for the extinction of entire cultures based on their "incompetence." In Lynn's own words:
"What is called for here is not genocide, the killing off of the populations of incompetent cultures. But we do need to think realistically in terms of "phasing out" of such peoples. If the world is to evolve more better humans, then obviously someone has to make way for them. ... To think otherwise is mere sentimentality."
Ga je mond spoelenquote:
Kijk eens goed: correlatie != causaal verbandquote:Op vrijdag 20 juni 2008 07:30 schreef starla het volgende:
[..]
Ga je mond spoelen![]()
Als het donker is wordt er vaker ingebroken. Het donker zijn leidt niet tot inbraken, maar het feit dat er meer dieven te werk gaan leidt tot meer inbraken. Er is een hoge correlatie, maar géén causaal verband.
Er zijn zo veel verbanden mogelijk waardoor IQ gerelateerd kan zijn aan geloof.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:44 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Ik heb het altijd al gedacht, maar nu is het dan officieel. Een wetenschappelijk studie wijst uit:
"Hoe hoger IQ, hoe minder geloof in God"
bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)geloof-in-God-.dhtml
![]()
Ik heb het nooit begrepen hoe een weldenkend mens, anno 2008 nog in god kan geloven. Dat iemand in god wil geloven, dat begrijp ik wel trouwens.
Je kon geen matiger voorbeeld verzinnen?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 07:30 schreef starla het volgende:
[..]
Ga je mond spoelen![]()
Als het donker is wordt er vaker ingebroken. Het donker zijn leidt niet tot inbraken, maar het feit dat er meer dieven te werk gaan leidt tot meer inbraken. Er is een hoge correlatie, maar géén causaal verband.
Ik vind ‘ietsisme’ nog wel iets anders dan God, en ik denk ook dat je dit wel vaker zult zien bij hogeropgeleiden. Het is net als met creationisme, en ik weet dat het denigrerend klinkt, maar het is niet anders: als je niet veel verstand hebt van biologie en geologie, alleen dan is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is plausibel. Als je kennis toeneemt dan zie je dat er in de Bijbel een heleboel zaken moeilijk letterlijk genomen kunnen worden. De manier van geloofsbeleving is drastisch veranderd in de 20e eeuw, onder invloed (onder meer) van de toegenomen wetenschap.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:09 schreef kazakx het volgende:
Wat een bullshit verhaal zeg.
Je zult versteld raken hoeveel mensen er in een God of 'ietsisme' gelooft bij studies als natuurkunde.
Ook grote wetenschappers (of schriftgeleerden) zijn meestal een stuk ‘verfijnder’ in hun geloof, als ik het zo mag zeggen. Onlangs hadden we het over Averroes en Algazel: als je hun stukken leest, zeker met Averroes, dan is de rol van God veel abstracter. Idem voor b.v. Spinoza, maar ook Augustinus en Maimonides: hun schriftuitleg is veel vaker symbolisch. Augustinus stelde ook dat de ‘eerste laag’ de directe, was voor de eenvoudige gelovigen. Zij lazen dat God de aarde in 7 dagen maakte, dat was een mooi verhaal, daar hadden ze houvast aan. Echter, dat was volgens hem niet de belangrijkste boodschap. En Einstein, die graag als gelovige wordt aangevoerd, had natuurlijk een heel ander godsbeeld dan wat menigeen nog ‘God’ zou noemen.quote:En wat dacht je bijna alle grote wetenschappers in de historie die het fundament hebben gevormd van exacte studies?
En wat dacht je van landen als india waar de slimste mensen wonen en die massaal in een God geloven?
Ietsisme is van een volstrekt andere orde dan volmondig stellen een christen of moslim te zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:09 schreef kazakx het volgende:
Wat een bullshit verhaal zeg.
Je zult versteld raken hoeveel mensen er in een God of 'ietsisme' gelooft bij studies als natuurkunde.
En wat dacht je bijna alle grote wetenschappers in de historie die het fundament hebben gevormd van exacte studies?
En wat dacht je van landen als india waar de slimste mensen wonen en die massaal in een God geloven?
Mijn mening: zeer selectief onderzoek.
Eigenlijk sla ik de spijker op z'n kop. Het laat héél duidelijk zien dat een correlatie niet altijd een causaal verband hoeft te betekenen, omdat het natuurlijk ridicuul is om te geloven dat het ondergaan van de zon ook maar énig invloed zou hebben op het aantal inbraken.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:21 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Je kon geen matiger voorbeeld verzinnen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |