abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59494988
Help!

Ons appartement staat sinds enige tijd te koop, er zijn nu ongeveer 20 kijkers geweest. Helaas geven alle kijkers aan het huis super te vinden maar van een bod af te zien vanwege de staat van onderhoud van de woning boven ons (wij verkopen een onderwoning, er boven zit nog 1 appartement). De enige persoon die geboden heeft bood 20.000 onder wat wij en de verkoopmakelaar een redelijke prijs vinden.

Het huis boven dat van ons is van een pandjesmelker die het huis laat verpauperen en maar heel af en toe iets aan onderhoud doet. Zo is er bijvoorbeeld al maanden een ruit provisorisch gerepareerd en schilderen van het buitenwerk is al minimaal 5 jaar niet gedaan (zo lang wonen wij hier, het kan best nog veel langer zijn). Het zal er binnen ook wel vreselijk uit zien, maar de ramen en daklijst is waar onze kijkers over vallen.

Ter illustratie:

Onze verkoopmakelaar wil daarom in prijs zakken of dat wij het onderhoud van de bovenbuurman gaan betalen en regelen. Wij vinden dit maar een vreemde situatie en vragen ons af of de makelaar ons misschien zit op te jagen om snel geld te zien?

Ook weten wij niet of het zo is dat wij voor de helft van de kosten opdraaien bij schilderwerk boven? Wij dachten zelf van niet (alleen dak en fundering enzo toch?) maar de makelaar zegt van wel. Er is geen VvE overigens (en ja, dat is dom van ons geweest, maar toen we kochten wisten we nergens iets van af en waren we vooral erg blij iets te vinden wat we konden betalen...).

We vragen ons ook af of het nu te verwachten is dat niemand de voor ons appartement op zich heel redelijke vraagprijs of iets daar in de buurt zal gaan bieden, vanwege ongeschilderde kozijnen bij de buurman. Is het niet gewoon pech? Natuurlijk is het niet netjes, maar is het nu echt zo'n ramp dat je daarom een mooi huisje laat schieten? Het is een starterswoning, de makelaar verwachtte binnen een week te verkopen vanwege gebrek daaraan op de markt.

Graag horen we jullie gedachten en advies hierover we weten niet zo goed wat te doen en wie te geloven. In onze omgeving zeggen mensen dat we rustig moeten afwachten en dat het wel goed komt, maar we worden erg nerveus van de makelaar....

Overigens ziet ons huis er wel prima uit, zowel van buiten als van binnen.
pi_59495177
mooie kozijntjes ja....

wellicht zelf voor 3 knaak 50 wat verf en wat kwasten halen en schilderen... ben je wel wat geld kwijt (hoeft niet veel te zijn) en dan oogt het veel anders... Ik heb mijn huis ook net te koop staan en heb ook nog enkele dingen opgeknapt voor de verkoop, maar dat was wel voor mezelf... dit ook dan wellicht ook wel voor jezelf anders raak je je woning aan de straatstenen niet kwijt....
pi_59495297
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 18:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wellicht zelf voor 3 knaak 50 wat verf en wat kwasten halen en schilderen... ben je wel wat geld kwijt (hoeft niet veel te zijn) en dan oogt het veel anders... Ik heb mijn huis ook net te koop staan en heb ook nog enkele dingen opgeknapt voor de verkoop, maar dat was wel voor mezelf... dit ook dan wellicht ook wel voor jezelf anders raak je je woning aan de straatstenen niet kwijt....
Mjah maar tis wel een bovenwoning dus dan moet er toch een hele steigertoestand geplaatst worden?

Wij hebben ook van alles opgeknapt, nog even de boel gewit enzo... Maar om nou een week op steigers te gaan schuren en schilderen aan iemand anders zn huis... Dan wil ik wel heel zeker weten dat dat die 20.000 scheelt zeg maar

En die bovenbuurman kennende gaat ie vervolgens ook nog allerlei eisen stellen ook
  woensdag 18 juni 2008 @ 18:48:22 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_59495475
Logisch toch? Mensen wonen niet graag in een pauperbuurt, en pauperramen boven je huis ziet er niet uit! Daarbij zijn huizen toch wel duur genoeg...
censuur :O
pi_59495665
Ja goed, maar we kunnen moeilijk de hele buurt schilderen de makelaar wist toch ook in welke buurt het stond toen we het over de vraagprijs hadden. En de straat is verder ook normaal hoor, niet pauper, ook niet chique. Een paar straten verder naar links is het pauper, een paar naar rechts snobby. En het is dichtbij het centrum.

Het is nou ook niet echt alsof Funda volstaat met starterswoningen in Haarlem van onder de anderhalve ton... Dus wat voor huizen kopen deze kijkers dan wel, vragen wij ons af. Zou er echt niemand komen die het niet erg vind volgens jullie?

En is er geen manier om onze bovenbuurman te verplichten onderhoud te plegen?
pi_59495748
Wss zal er ergens wel een manier zijn om hem te doen verplichten achterstallig onderhoud uit te voeren, maar ik denk dat je hiervoor eerder een advocaat nodig hebt dan een klussende medemens.
pi_59495820
Ja en dat gaat natuurlijk ook eeuwen duren, das altijd met juridische dingen. Wij hebben al een nieuw huis gekocht... We hebben nog wel een aantal maanden, maar toch...
  woensdag 18 juni 2008 @ 19:06:19 #8
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_59495954
informeer eens bij de gemeente wat die kunnen betekenen bij woningen die niet goed onderhouden worden
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_59495983
Triest geval ik weet niet hoe snel je moet verhuizen maar heb je tijd gewoon even rustig afwachten heb je dat niet dan zou ik zeker dalen in de prijs ( ik weet niet hoeveel je het gekocht hebt en hoeveel winst je maakt) maar alleen al die toestand met je bovenbuurman is al een rede om zo snel mogelijk te verkassen.
Heb je al een tegenbod gedaan? aan degene die jou 20.000 minder bood dan je vraagprijs.
20 kijkers 1 bod oei oei.

Veel sterkte met je verkoop.
pi_59496090
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 18:39 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Mjah maar tis wel een bovenwoning dus dan moet er toch een hele steigertoestand geplaatst worden?

Wij hebben ook van alles opgeknapt, nog even de boel gewit enzo... Maar om nou een week op steigers te gaan schuren en schilderen aan iemand anders zn huis... Dan wil ik wel heel zeker weten dat dat die 20.000 scheelt zeg maar

En die bovenbuurman kennende gaat ie vervolgens ook nog allerlei eisen stellen ook
Je vraagt toch gewoon of je het even in de witte beits mag zetten, omdat je het zo'n leuke buurt vindt

3 uurtjes werk
pi_59496182
Vertel eens hoe lang je huis te koop staat. Ik heb ook de indruk dat de makelaar een beetje verkeerd bezig is. Je gaat toch niet de kozijnen van je buurman schilderen? De makelaar heeft de prijs van de woning overigens ingeschat en had daarbij ook rekening moeten houden met de staat van het huis van je bovenbuurman. Hij heeft je lekker gemaakt met een bepaalde prijs en kan zich daar nu niet aan houden.
Als je huis nog niet zo lang te koop staat zou ik gewoon nog even afwachten, misschien is het handig om op Funda er een "tophuis" van de maken. Dan staat hij in ieder geval weer boven aan de lijst.

Overigens staat me iets bij dat een huiseigenaar verplicht is zijn huis (van de buitenkand) te onderhouden van de gemeente. De gemeente is meestal toch al niet zo gek op huisjesmelkers dus vraag het daar eens. Ik zou eens een goed gesprek gaan voeren met die huisjesmelker. Jullie zijn sowieso verlicht om een VVE op te richten met een meerjarenplan. Ik zou maar eens opzoeken (bijvoorbeeld op de site van Vereniging Eigen Huis) wat precies de rechten en plichten zijn. Misschien kun je hem op de één of andere manier dwingen dat hij de buitenboel opknapt.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_59496329
Ik zou het ook wel leuk vinden om foto's van jullie huis te zien om de vergelijking te maken. Wil je hier wat foto's plaatsen of de link naar Funda?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_59496442
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:15 schreef dahei het volgende:
Vertel eens hoe lang je huis te koop staat. Ik heb ook de indruk dat de makelaar een beetje verkeerd bezig is. Je gaat toch niet de kozijnen van je buurman schilderen? .
Ik had het wel gedaan, is paar uurtjes werk, dun laag je beits erop.
kan je 10.000 euro opleveren.

Ik had het niet eens gevraagd, de man ziet het toch niet.
pi_59496543
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 18:56 schreef Dipkip het volgende:
En is er geen manier om onze bovenbuurman te verplichten onderhoud te plegen?
Daar is een VVE (vereniging van eigenaars) voor, hebben jullie die niet?
pi_59496826
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:07 schreef Brashcm het volgende:
Triest geval ik weet niet hoe snel je moet verhuizen maar heb je tijd gewoon even rustig afwachten heb je dat niet dan zou ik zeker dalen in de prijs ( ik weet niet hoeveel je het gekocht hebt en hoeveel winst je maakt) maar alleen al die toestand met je bovenbuurman is al een rede om zo snel mogelijk te verkassen.
Heb je al een tegenbod gedaan? aan degene die jou 20.000 minder bood dan je vraagprijs.
20 kijkers 1 bod oei oei.

Veel sterkte met je verkoop.
De overdracht van het nieuwe huis is in de herfst, dus we hebben nog wel even. Een tegenbod hebben we nog niet gedaan, we zijn er nog niet helemaal uit hoeveel 'te weinig' nog goed genoeg is. De makelaar had het volste vertrouwen dat we de vraagprijs gingen halen en misschien wel een stukje meer...
quote:
Vertel eens hoe lang je huis te koop staat. Ik heb ook de indruk dat de makelaar een beetje verkeerd bezig is. Je gaat toch niet de kozijnen van je buurman schilderen? De makelaar heeft de prijs van de woning overigens ingeschat en had daarbij ook rekening moeten houden met de staat van het huis van je bovenbuurman. Hij heeft je lekker gemaakt met een bepaalde prijs en kan zich daar nu niet aan houden.
Als je huis nog niet zo lang te koop staat zou ik gewoon nog even afwachten, misschien is het handig om op Funda er een "tophuis" van de maken. Dan staat hij in ieder geval weer boven aan de lijst.
Pas een week
Daarom heb ik dus het idee dat de makelaar wel verdomd veel haast heeft. Hij weet ook dat we pas in de herfst gaan verhuizen namelijk... En ja, hij is hier geweest voor taxatie en toen was alles geweldig en fantastisch en geen woord over de kozijnen van de buurman. Wij hebben er niet eens bij stilgestaan, en zijn bij het praten met de hypotheekadviseur uitgegaan van een ok verkoopprijs. Dus we voelen ons best wel genaaid, eigenlijk
quote:
Overigens staat me iets bij dat een huiseigenaar verplicht is zijn huis (van de buitenkand) te onderhouden van de gemeente. De gemeente is meestal toch al niet zo gek op huisjesmelkers dus vraag het daar eens. Ik zou eens een goed gesprek gaan voeren met die huisjesmelker. Jullie zijn sowieso verlicht om een VVE op te richten met een meerjarenplan. Ik zou maar eens opzoeken (bijvoorbeeld op de site van Vereniging Eigen Huis) wat precies de rechten en plichten zijn. Misschien kun je hem op de één of andere manier dwingen dat hij de buitenboel opknapt.
Dat soort dingen willen we inderdaad gaan uitzoeken, dit topic is om op ideeen te komen en van anderen te horen wat nou eigenlijk normaal is en wat niet. En als iemand het al precies weet en kan uitleggen, des te beter, maar dat zal ook per gemeente verschillen enzo.

Met die bovenbuurman valt niet echt te praten. Hij wilde op een van de kijkdagen bouwafval in onze tuin stallen en begreep niet waarom we dat niet wilden ieder gesprek met die man loopt op een soort ruzieachtig geharrewar uit omdat ie constant probeert je voor zijn karretjes te spannen en zich van de domme houdt als je hier niet in mee wil gaan of tot afspraken wil komen.
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:26 schreef henkway het volgende:
Ik had het wel gedaan, is paar uurtjes werk, dun laag je beits erop.
kan je 10.000 euro opleveren.

Ik had het niet eens gevraagd, de man ziet het toch niet.
Ik denk dat die man het wel ziet hoor. Zo duidelijk zal het verschil wel zijn...

Kijk als wij nou de bovenwoning hadden en hij de onderwoning, dan zou ik het zeker overwegen. Even met de schuurmuis er over, potje verf, tadaa. Maar het is andersom, en hoe moet dat dan met steigers en ellende? Bovendien, 3 uurtjes werk betwijfel ik ook. Het gaat om voor en achter, in totaal 6 redelijk grote ramen plus de daklijsten.
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:30 schreef Twiggy het volgende:
Nee, is er niet of in ieder geval hebben wij er nooit papieren van gehad.
De bovenbuurman heeft wel een keer geld van ons geeist omdat ie daar recht op had omdat het dak volgens hem van ons beiden was. Maar dat had ie allemaal zwart geregeld en hij weigerde er papieren van te laten zien, iets te tekenen of wat dan ook. Moest handje contantje. Ik was er fel op tegen, maar mn vriend heeft m 50 euro in de knuist geduwd zodat ie opflikkerde (dat was de helft van de kosten volgens buurman). Verder is er in de afgelopen 5 jaar niets geweest wat wees op een VvE. Geen vergaderingen, afspraken, betalingen, niks. Er staat ook geen VvE ingeschreven bij de gemeente.
  woensdag 18 juni 2008 @ 19:46:02 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_59496894
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:30 schreef Twiggy het volgende:

[..]

Dat zegt ze... Die hebben ze niet.
Ik zou gewoon een ladder halen, een kwak verf over die kozijnen tiefen en niets vragen aan de eigenaar van die toko boven je. Heb je zo gedaan, op het oog ziet het er prima uit en dat het eronder bagger zooi is maakt niet uit want je bent toch niet aansprakelijk voor de staat van het huis van je bovenbuurman.

Ik hoop overigens wel dat je bij je huidige huis iets verder gekeken hebt dan je het o zo toffe huisje waar je verliefd op geworden bent. Wel een beetje naief trouwens om bij de hypotheekgeneuzel gelijk uit te gaan van het meest positieve. Als het trouwens maar een week te koop staat zou ik het nog ff aankijken.
pi_59497119
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:21 schreef dahei het volgende:
Ik zou het ook wel leuk vinden om foto's van jullie huis te zien om de vergelijking te maken. Wil je hier wat foto's plaatsen of de link naar Funda?
Ik heb het even gevraagd, maar mn vriend wil het niet hebben omdat ik hier zo zit te kankeren op de bovenbuurman. Straks zit die ene met dat veel te lage bod ook op fok, zegt ie
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:46 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou gewoon een ladder halen, een kwak verf over die kozijnen tiefen en niets vragen aan de eigenaar van die toko boven je. Heb je zo gedaan, op het oog ziet het er prima uit en dat het eronder bagger zooi is maakt niet uit want je bent toch niet aansprakelijk voor de staat van het huis van je bovenbuurman.
Gewoon even 10 meter omhoog klimmen op een ladder en maar zwaaien met de kwast? Held!
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:46 schreef bleiblei het volgende:
Ik hoop overigens wel dat je bij je huidige huis iets verder gekeken hebt dan je het o zo toffe huisje waar je verliefd op geworden bent. Wel een beetje naief trouwens om bij de hypotheekgeneuzel gelijk uit te gaan van het meest positieve. Als het trouwens maar een week te koop staat zou ik het nog ff aankijken.
We zijn niet meteen uitgegaan van het meest positieve, alleen als het echt die bodem wordt waar we van uit zijn gegaan bij de hypotheker (en die de makelaar waanzin noemde) hebben we geen geld om het huis waar we naartoe verhuizen op te knappen. Dus ook al kunnen we het huis dan nog betalen, het is wel een enorme domper.

Het nieuwe huis heeft geen VvE (is geen appartement) en we hebben er heel veel info over gekregen. Ook zo'n bouwrapport enzo, en hoe de bodem is, en bestemmingsplannen en de hele reut. Dus dat zal hopelijk wel meevallen
pi_59497289
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:43 schreef Dipkip het volgende:
Nee, is er niet of in ieder geval hebben wij er nooit papieren van gehad.
De bovenbuurman heeft wel een keer geld van ons geeist omdat ie daar recht op had omdat het dak volgens hem van ons beiden was. Maar dat had ie allemaal zwart geregeld en hij weigerde er papieren van te laten zien, iets te tekenen of wat dan ook. Moest handje contantje. Ik was er fel op tegen, maar mn vriend heeft m 50 euro in de knuist geduwd zodat ie opflikkerde (dat was de helft van de kosten volgens buurman). Verder is er in de afgelopen 5 jaar niets geweest wat wees op een VvE. Geen vergaderingen, afspraken, betalingen, niks. Er staat ook geen VvE ingeschreven bij de gemeente.
Een VVE moet je zelf opzetten (als die er nog niet is) en de staturen bij de notaris vastleggen, eigen verantwoording van de eigenaars. Sinds mei 2008 ben je trouwens verplicht om als vereniging een redelijke financiële buffer op te bouwen voor noodgevallen. Een appartement kopen zonder een levende VVE is een groot risico, ik denk dat dát ook één van de redenen zal zijn dat mensen van de koop af zien. De slechte kozijnen van de buurman zijn slechts een symptoom van een veel groter probleem: Wie draait voor de kosten op al het riool problemen geeft of je een lekkage hebt?

Je vriend heeft destijds het huis gekocht zonder VVE neem ik aan... ai, daar zit hij nu van op de blaren. Ik hoop dat het allemaal goed komt Dipkip!
pi_59497494
Maar dan zouden we dus een heel juridisch gedoe op touw moeten zetten om die eigenaar van boven zo ver te krijgen dat ie een VvE met ons opzet, enzo. Plus dat we dan waarschijnlijk geld moeten storten voor die buffer? En iemand regelen die dan de kas beheerd, want daar vertrouwen we die man echt niet mee. Dat zal dan ook veel kosten met zich meebrengen

In het boekje (brochuregeval) staat iets over een slapende VvE, maar wij hebben er helemaal geen papieren van. Wat vreemd allemaal zeg. We hebben geen idee hoe nu verder...
pi_59501257
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 20:06 schreef Dipkip het volgende:
Maar dan zouden we dus een heel juridisch gedoe op touw moeten zetten om die eigenaar van boven zo ver te krijgen dat ie een VvE met ons opzet, enzo. Plus dat we dan waarschijnlijk geld moeten storten voor die buffer? En iemand regelen die dan de kas beheerd, want daar vertrouwen we die man echt niet mee. Dat zal dan ook veel kosten met zich meebrengen

In het boekje (brochuregeval) staat iets over een slapende VvE, maar wij hebben er helemaal geen papieren van. Wat vreemd allemaal zeg. We hebben geen idee hoe nu verder...
Vijf jaar geleden heb je bij de notaris iets getekend, waarschijnlijk appartementsrechten. Daarbij hoort een splitsingsreglement waarin staat hoe de kosten van onderhoud verdeeld zijn, wat gemeenschappelijke kosten zijn en wat niet. Daar staat als het goed is ook in wat jullie eigendomsdeel is. En dat van die dakkosten was dus waarschijnlijk ook terecht.
n.b. In de akte staat vermeld welk splitsingsreglement van toepassing is. Er zijn verschillende standaardversies, maar er kan ook een aparte, alleen voor jullie complexje, zijn.
Zorg dus dat je de bijbehorende papieren krijgt, bijvoorbeeld bij de notaris. ook voor de verkoop is het handig om te weten.
En die makelaar moet je maar zien te lozen. Zonder zich te informeren een verkoopopdracht aannemen. Want bovenstaande informatie had/heeft hij ook nodig!

[ Bericht 0% gewijzigd door Plankje55 op 18-06-2008 23:20:51 ]
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:03:11 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_59501610
Idd. Mijn verkopende makelaar wilde de hele rimram hebben.
Notulen van VvE, splitsingsakte, hypotheekpapieren, etc. etc..
Wie is die makelaar van jullie? Hebben jullie een NVM contract getekend?
Of een vergelijkbaar contract waardoor jullie aan die makelaar vast zitten?

Maar goed, het is wel zuur om in dit stadium pas achter dergelijke dingen te komen.
pi_59509641
Ik begrijp dat je nu boos bent op de bovenbuurman. Maar zeg nu eens eerlijk, jullie hebben zelf (tot de verkoop)ook geen actie ondernomen om bijvoorbeeld een VVE op te zetten en balen pas nu de verkoop van jullie huis niet zo goed gaat als je had verwacht. Ik zou me echter niet zo druk maken als het huis pas een week in de verkoop staat en je al 20 bezichtigingen hebt gehad.
Ik krijg gedurende het verhaal wel het idee dat je echt een flutmakelaar hebt. Mijn vriendin en ik hebben in een half jaar tijd ongeveer 30 huizen bezichtigd. Sommige makelaars waren daarbij erg vreemd, we hebben er zelfs één gezien die het huis wat hij verkocht af stond te kraken. Dit schijnt vaker te gebeuren. Misschien is het een idee om bij de volgende bezichtiging een mp3 speler met opname mogelijkheid neer te leggen en zijn verkoopbabbel eens op te nemen.
Wat zijn de voorwaarden van je makelaar? Kun je zomaar naar een ander stappen of zitten daar kosten aan.

Wat plankje overigens zegt over het splitsingsregelement is een goede, daar hoort inderdaad in te staan wat de gezamelijke zaken zijn. Als de kozijnen/ramen hier bij zitten, dan kunnen jullie het op laten knappen (je bent dan overigens wel verantwoordelijk voor de helft van de kosten (dit kan minder zijn als er meerdere woningen betrokken zijn bij de splitsingsakte).

Informeer in ieder geval bij de gemeente wat je rechten zijn en als dat positief voor je uitpakt, laat dan een advocaat hem eens bellen voor een oplossing. Meestal schrikken dit soort figuren hier wel van.
pi_59509687
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:54 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ik heb het even gevraagd, maar mn vriend wil het niet hebben omdat ik hier zo zit te kankeren op de bovenbuurman. Straks zit die ene met dat veel te lage bod ook op fok, zegt ie

Begrijpelijk, je wilt natuurlijk niet al je kaarten op tafel leggen.
Overigens begrijp ik je buurman niet. Als je niet verft, dan rotten je ramen toch weg? Dan is hij veel meer geld kwijt...

edit: verwijderd op verzoek dipkip.

[ Bericht 14% gewijzigd door dahei op 19-06-2008 13:04:27 ]
pi_59515813
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 22:03 schreef bleiblei het volgende:
Idd. Mijn verkopende makelaar wilde de hele rimram hebben.
Notulen van VvE, splitsingsakte, hypotheekpapieren, etc. etc..
Wie is die makelaar van jullie? Hebben jullie een NVM contract getekend?
Of een vergelijkbaar contract waardoor jullie aan die makelaar vast zitten?

Maar goed, het is wel zuur om in dit stadium pas achter dergelijke dingen te komen.
Ik geloof dat mn vriend heeft toegezegd onze makelaar voor zowel koop als verkoop te gebruiken omdat het tarief dan goedkoper was.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:03 schreef dahei het volgende:
Ik begrijp dat je nu boos bent op de bovenbuurman. Maar zeg nu eens eerlijk, jullie hebben zelf (tot de verkoop)ook geen actie ondernomen om bijvoorbeeld een VVE op te zetten en balen pas nu de verkoop van jullie huis niet zo goed gaat als je had verwacht. Ik zou me echter niet zo druk maken als het huis pas een week in de verkoop staat en je al 20 bezichtigingen hebt gehad.
Nou ja, we hebben wel geprobeerd om met bovenbuurman gesprekken aan te gaan over de boel officieel regelen, dingen op papier zetten etc. Hij weigert zulke dingen pertinent, vind dat onnodig en werkt bij voorbaat nergens aan mee. Hij ziet alleen maar nadelen en als we er op aandringen dat het verplicht is, zegt ie en wie gaat er wat aan doen dan. Dus in die zin hebben we het al wel meerdere malen geprobeerd. We zijn alleen nooit verder gegaan, en als ik het nu zo bekijk hadden we dat wel moeten doen. Wat wel vervelend is is dat het contact met de makelaar al maanden liep voor we het andere huis kochten. In die tijd hadden we dat makkelijk uit kunnen zoeken maar hij heeft er ook niet over gesproken. Wij hadden zelf assertiever moeten zijn, dat weten we nu wel, iets met schade en schande enzo....
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:03 schreef dahei het volgende:
Ik krijg gedurende het verhaal wel het idee dat je echt een flutmakelaar hebt. Mijn vriendin en ik hebben in een half jaar tijd ongeveer 30 huizen bezichtigd. Sommige makelaars waren daarbij erg vreemd, we hebben er zelfs één gezien die het huis wat hij verkocht af stond te kraken. Dit schijnt vaker te gebeuren. Misschien is het een idee om bij de volgende bezichtiging een mp3 speler met opname mogelijkheid neer te leggen en zijn verkoopbabbel eens op te nemen.
Waarom zou hij ons huis afzeiken? Daar heeft ie toch zichzelf mee?
Het is wel een idee maar dan zouden we er wel een aantal moeten neerleggen, in de tuin enzo. Waarschijnlijk praat ie daar over de kozijnen...
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:06 schreef dahei het volgende:
Begrijpelijk, je wilt natuurlijk niet al je kaarten op tafel leggen.
Overigens begrijp ik je buurman niet. Als je niet verft, dan rotten je ramen toch weg? Dan is hij veel meer geld kwijt...
Hij heeft het huis ook bijna een jaar leeg laten staan, begrepen we ook niks van. Of hij geeft niet om geld, of hij is ongelofelijk lui, of gewoon te stom voor woorden.
pi_59515964
OEH!!

Of we laten vrienden van ons doen alsof ze interesse hebben in het huis dat is veel makkelijker dan opnames maken!!

[insert evil laughter]
pi_59516176
quote:
Nou ja, we hebben wel geprobeerd om met bovenbuurman gesprekken aan te gaan over de boel officieel regelen, dingen op papier zetten etc. Hij weigert zulke dingen pertinent, vind dat onnodig en werkt bij voorbaat nergens aan mee. Hij ziet alleen maar nadelen en als we er op aandringen dat het verplicht is, zegt ie en wie gaat er wat aan doen dan. Dus in die zin hebben we het al wel meerdere malen geprobeerd. We zijn alleen nooit verder gegaan, en als ik het nu zo bekijk hadden we dat wel moeten doen. Wat wel vervelend is is dat het contact met de makelaar al maanden liep voor we het andere huis kochten. In die tijd hadden we dat makkelijk uit kunnen zoeken maar hij heeft er ook niet over gesproken. Wij hadden zelf assertiever moeten zijn, dat weten we nu wel, iets met schade en schande enzo....
Iedereen maakt fouten, geeft ook niets, als je er maar van leert.
quote:
Waarom zou hij ons huis afzeiken? Daar heeft ie toch zichzelf mee?
Het is wel een idee maar dan zouden we er wel een aantal moeten neerleggen, in de tuin enzo. Waarschijnlijk praat ie daar over de kozijnen...
Stel nou dat hij bij 19 bezichtigingen jouw huis af heeft staan kraken en die ene persoon die een bod heeft gedaan een vriend van hem is die het huis wil hebben.. Op deze manier, zeker ook gezien het feit dat hij jullie de prijs wil laten verlagen kan betekenen dat hij dubbele belangen heeft
quote:
Hij heeft het huis ook bijna een jaar leeg laten staan, begrepen we ook niks van. Of hij geeft niet om geld, of hij is ongelofelijk lui, of gewoon te stom voor woorden.
Onbegrijpelijk!
pi_59516185
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 13:01 schreef Dipkip het volgende:
OEH!!

Of we laten vrienden van ons doen alsof ze interesse hebben in het huis dat is veel makkelijker dan opnames maken!!

[insert evil laughter]
In dit geval zou ik dat zeker doen!
pi_59519041
Lijkt me inderdaad een prima plan om op deze manier eens te checken hoe hij de bezichtigingen leidt, temeer omdat uit jouw verhaal blijkt dat het toch een wat vreemde makelaar is. Met een week de prijs verlagen..?? Gezien de huidige markt zijn (met name in steden) starterswoningen zeker in trek. Daarnaast staat een woning gemiddeld in elk geval een half jaar in de verkoop momenteel (volgens mij is het zelfs meer). Waarom dan na een dikke week de prijs al verlagen..?? Raar verhaal.

Als ik jou was zou ik inderdaad ook eens kijken of je van die makelaar af kunt komen. Wat is voor jullie de reden geweest om hem in te schakelen?

Verder zou je m.b.t. "dwingen" van de bovenbuur om te schilderen eens naar een rechtsbijstandwinkel kunnen gaan? Hier in de regio zijn er ook notariskantoren die regelmatig een gratis spreekuur houden waar algemene informatie gegeven kan worden. Ik zou eens kijken of er in Haarlem ook een dergelijk informatiepunt te vinden is.

Het kan ook nog handig zijn om deze vraag in "werk, geldzaken & recht" te dumpen; daar moeten vast wat advocaten e.d. rondhuppelen die hier e.e.a. vanaf weten.

In elk geval succes met deze situatie maar maak je ook niet te druk op voorhand, Je hebt nog een maand of 3-4
pi_59520537
Het is me nog niet duidelijk hoe jullie "eigendom" precies geregeld is. Is er sprake van appartementsrechten of een andere eigendomsvorm? Zijn er in de koopakte erfdienstbaarheden afgesproken? Wat staat er precies in de koopakte? Iedereen die je advies kan/wil geven heeft die gegevens nodig.
  Moderator donderdag 19 juni 2008 @ 17:29:12 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_59523708
Tjah, waar past dit topic het beste ? TS zou je de jou bedoeling met dit topic eens duidelijk willen maken ?

Ben je op zoek naar een klus technische oplossing ? -> Klussen en Wonen
Wil je echt puur juridische oplossingen horen ? --> Werk, Geldzaken en recht

Als jij even aan wilt geven welke kant jij op wil
Anders schop ik het topic naar WGR
  donderdag 19 juni 2008 @ 19:04:54 #31
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_59525880
Nou heb ik toevallig van de zomer 4 dakkapellen en een Engelse kap daklijst (met sierwerk) laten schilderen voor 1700 euro, door een erkend schildersbedrijf.
Als het je 20.000 euro verkoopwaarde op kan leveren, dan wist ik het wel eerlijk gezegd...
Hoe zuur het ook is, als het je een smak geld op levert zou ik het misschien gewoon zakelijk bekijken.
Misschien wil die huiseigenaar ook nog wat bijdragen (zijn pand gaat ten slotte ook goed in de verf).
Die huurder heb je volgens mij niet zoveel mee te maken, die leent het huis alleen maar.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_59532031
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 19:04 schreef maedel het volgende:
Nou heb ik toevallig van de zomer 4 dakkapellen en een Engelse kap daklijst (met sierwerk) laten schilderen voor 1700 euro, door een erkend schildersbedrijf.
Als het je 20.000 euro verkoopwaarde op kan leveren, dan wist ik het wel eerlijk gezegd...
Hoe zuur het ook is, als het je een smak geld op levert zou ik het misschien gewoon zakelijk bekijken.
Misschien wil die huiseigenaar ook nog wat bijdragen (zijn pand gaat ten slotte ook goed in de verf).
Die huurder heb je volgens mij niet zoveel mee te maken, die leent het huis alleen maar.
Hoho, niemand zegt dat dit zomaar 20000 meer op gaat leveren. Het is alleen zo dat het enige bod 20000 onder de vraagprijs zit (binnen één week). Ik denk niet dat iemand 20000 meer gaat betalen omdat het huis van de bovenburen goed in de verf staat. Ook de staat van de andere woningen in de straat spelen hierin mee.
pi_59532050
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 13:10 schreef dahei het volgende:
In dit geval zou ik dat zeker doen!
Ik heb het met mn vriend besproken en we hebben besloten als het met een week of wat niet heel anders is, dit te gaan doen. We kennen een stel wat acteert, die vinden het vast leuk om te doen.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 14:37 schreef sna1ke het volgende:
Als ik jou was zou ik inderdaad ook eens kijken of je van die makelaar af kunt komen. Wat is voor jullie de reden geweest om hem in te schakelen?
Mn vriend heeft de makelaar gekozen (het huis is van hem) omdat de hypotheekverstrekker ons korting kon geven op de tarieven van de makelaar.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 14:37 schreef sna1ke het volgende:
Verder zou je m.b.t. "dwingen" van de bovenbuur om te schilderen eens naar een rechtsbijstandwinkel kunnen gaan? Hier in de regio zijn er ook notariskantoren die regelmatig een gratis spreekuur houden waar algemene informatie gegeven kan worden. Ik zou eens kijken of er in Haarlem ook een dergelijk informatiepunt te vinden is.
Goede tip, dankjewel
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 15:23 schreef Plankje55 het volgende:
Het is me nog niet duidelijk hoe jullie "eigendom" precies geregeld is. Is er sprake van appartementsrechten of een andere eigendomsvorm? Zijn er in de koopakte erfdienstbaarheden afgesproken? Wat staat er precies in de koopakte? Iedereen die je advies kan/wil geven heeft die gegevens nodig.
In het eigendomsbewijs staat: volle eigendom, geen erfdienstbaarheden, kwalitatieve bedingen of bijzondere verplichtingen. Verder staat er niets bijzonders in. Er wordt wel gesproken over een akte van splitsing uit 1976, toen is van het huis twee huizen gemaakt wegens woningnood. Er wordt daar ook gezegd dat er daarom een VvE is (zou moeten zijn) maar mijn vriend heeft destijds helaas nagelaten daar achter aan te gaan en heeft daar dus geen enkele documentatie van. Of die VvE dus echt bestaat blijft onduidelijk.

Het is wel ter sprake gekomen bij de makelaar, hij vroeg of er papieren waren van de VvE. Wij legden uit van niet en toen was de vraag of we dat zelf wilden uitzoeken bij de gemeente (kadaster geloof ik) of dat hij dat voor ons zou doen, maar omdat we hier beiden geen tijd voor hadden hebben we dat aan de makelaar overgelaten. Die heeft in de brochure opgenomen dat er een slapende VvE is, maar we hebben daar nog steeds geen papieren van. We gaan morgen de makelaar bellen daarover. Als hij het in de brochure zet, moet ie daar toch reden voor hebben, en zo niet hebben we een goede reden voor een andere makelaar lijkt me. We hebben toch wel recht op een kopietje lijkt me.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 17:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Tjah, waar past dit topic het beste ? TS zou je de jou bedoeling met dit topic eens duidelijk willen maken ?

Ben je op zoek naar een klus technische oplossing ? -> Klussen en Wonen
Wil je echt puur juridische oplossingen horen ? --> Werk, Geldzaken en recht

Als jij even aan wilt geven welke kant jij op wil
Anders schop ik het topic naar WGR
Euhm ja, ik zocht tips over het eventuele opknappen van het huis boven dat van ons (over steigers enzo) en advies over hoe dat met makelaars e.d. werkt, daarom staat ie hier.

Juridisch advies is ook interessant, maar vooralsnog heb ik meer vragen over de makelaar, dan over het ondernemen van stappen tegen de bovenbuurman.

Dus het liefst hou ik hem voorlopig nog even hier, of zou ik in WGR ook veel meningen krijgen over makelaars? Ik zit vaak hier en nooit in WGR dus dat weet ik eigenlijk niet
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 19:04 schreef maedel het volgende:
Als het zeker was dat het 20.000 oplevert is het een makkelijke overweging inderdaad.
Maar zijn het wel de kozijnen waar het door komt? Is het niet de makelaar of de onduidelijke VvE?

Bovendien, we hebben na het opknappen van ons huis niet zoveel geld meer over. Potten verf kunnen we wel betalen, personeel niet. Dat maakt het ook een lastige overweging. En ik heb niet het idee dat we er op kunnen vertrouwen dat bovenbuurman de helft gaat betalen....
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:45 schreef dahei het volgende:
Hoho, niemand zegt dat dit zomaar 20000 meer op gaat leveren. Het is alleen zo dat het enige bod 20000 onder de vraagprijs zit (binnen één week). Ik denk niet dat iemand 20000 meer gaat betalen omdat het huis van de bovenburen goed in de verf staat. Ook de staat van de andere woningen in de straat spelen hierin mee.
Daar zeg je zowat. De buren aan de ene kant hebben net de gevel laten reinigen, voegen mooi laten maken en alles nieuw in de verf ziet er zo mooi uit dat ons huis (zelfde behandeling een paar jaar geleden) er al enigzins morsig bij afsteekt.

Terwijl aan de andere kant (dus buren zijkant, niet buren boven) zou je denken dat er krakers inzitten ofzo. Afschuwelijk Het is nogal wisselend dus, in de straat. Het is hier deels koop, deels huur.

[ Bericht 13% gewijzigd door Dipkip op 19-06-2008 21:57:31 ]
pi_59533203
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 21:45 schreef Dipkip het volgende:

In het eigendomsbewijs staat: volle eigendom, geen erfdienstbaarheden, kwalitatieve bedingen of bijzondere verplichtingen. Verder staat er niets bijzonders in. Er wordt wel gesproken over een akte van splitsing uit 1976, toen is van het huis twee huizen gemaakt wegens woningnood. Er wordt daar ook gezegd dat er daarom een VvE is (zou moeten zijn) maar mijn vriend heeft destijds helaas nagelaten daar achter aan te gaan en heeft daar dus geen enkele documentatie van. Of die VvE dus echt bestaat blijft onduidelijk.

Als er in 1976 gesplitst is, dan moet daar een notariële akte van zijn, te vinden bij de notaris of het kadaster. Die is wel belangrijk, want die akte (en het bijbehorende Reglement van Splitsing)bepaalt wat er uiteindelijk van jou is en wat er gemeenschappelijk is. En dat bepaalt weer de prijs.
Voorbeeld: In de akte is vastgelegd dat de kosten voor onderhoud van het dak gedragen worden door de eigenaar van de bovenverdieping, dan maak je je als a.s. koper van de begane grond niet direct druk over de beroerde staat van de dakbedekking. Maar stel dat er in de akte staat dat de kosten voor funderingherstel op kosten van de begane grond eigenaar komen, dan koop je niet zonder onderzoek van de fundering.
Kennis is macht! Laat je niet inpakken door een makelaar, want die lui zijn maar op één ding uit, n.l. jouw geld.
pi_59533420
die ramen komen mij bekend voor .
pi_59533669
Hoe beroerd ze er ook aan toe zijn, hoe aantrekkkelijk het ook zou zijn voor de verkoop van je huis: je kunt niet zomaar de kozijnen van je buurman gaan schilderen.
pi_59534427
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:06 schreef Plankje55 het volgende:
Als er in 1976 gesplitst is, dan moet daar een notariële akte van zijn, te vinden bij de notaris of het kadaster. Die is wel belangrijk, want die akte (en het bijbehorende Reglement van Splitsing)bepaalt wat er uiteindelijk van jou is en wat er gemeenschappelijk is. En dat bepaalt weer de prijs.
Kunnen we die gewoon opvragen? Dan ga ik daar morgen eens achteraan. Kadaster zal gewoon via het gemeentehuis kunnen?
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 22:10 schreef Bleekmiddel het volgende:
die ramen komen mij bekend voor .
Dag buurvrouw
pi_59536410
Het Kadaster heeft een website www.kadaster.nl

Hier vind je wat meer info:
http://www.bradvies.nl/uploadedfiles/VVE.pdf

[ Bericht 38% gewijzigd door dahei op 19-06-2008 23:12:40 ]
pi_59537709
Misschien heb ik het gemist, maar ik ben benieuwd of je de dienst Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente al aangeschreven hebt. Wat misschien ook de moeite waard is, is om te kijken of je niet in een beschermd stadsgezicht zit. Dat geeft volgens mij wel mogelijkheden om de eigenaar te dwingen z'n pand op te knappen. Als het verzorgde gevelbeeld of de veiligheid in het geding zijn, is de gemeente sneller geneigd om dwangsommen op te leggen.
pi_59537779
Ik kom er niet helemaal uit wat ik precies moet opvragen, ik heb wel gevonden dat je een 'kadastraal bericht eigendom' kunt opvragen en een 'kadastraal uittreksel', maar ik kan niet vinden of een splitsingsakte onder een van de twee valt of hoe ik die anders moet opvragen?

Bedankt voor alle hulp trouwens, we zijn er echt blij mee. Nu kunnen we tenminste iets doen in plaats van alleen zorgen maken!
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 23:42 schreef Walter-Ego het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar ik ben benieuwd of je de dienst Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente al aangeschreven hebt. Wat misschien ook de moeite waard is, is om te kijken of je niet in een beschermd stadsgezicht zit. Dat geeft volgens mij wel mogelijkheden om de eigenaar te dwingen z'n pand op te knappen. Als het verzorgde gevelbeeld of de veiligheid in het geding zijn, is de gemeente sneller geneigd om dwangsommen op te leggen.
Nee, dat hebben we nog niet gedaan. Dat is wel een goed idee! Ik zal eens nagaan hoe dat in deze gemeente werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')