Mjah maar tis wel een bovenwoning dus dan moet er toch een hele steigertoestand geplaatst worden?quote:Op woensdag 18 juni 2008 18:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wellicht zelf voor 3 knaak 50 wat verf en wat kwasten halen en schilderen... ben je wel wat geld kwijt (hoeft niet veel te zijn) en dan oogt het veel anders... Ik heb mijn huis ook net te koop staan en heb ook nog enkele dingen opgeknapt voor de verkoop, maar dat was wel voor mezelf... dit ook dan wellicht ook wel voor jezelf anders raak je je woning aan de straatstenen niet kwijt....
Je vraagt toch gewoon of je het even in de witte beits mag zetten, omdat je het zo'n leuke buurt vindtquote:Op woensdag 18 juni 2008 18:39 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Mjah maar tis wel een bovenwoning dus dan moet er toch een hele steigertoestand geplaatst worden?
Wij hebben ook van alles opgeknapt, nog even de boel gewit enzo... Maar om nou een week op steigers te gaan schuren en schilderen aan iemand anders zn huis... Dan wil ik wel heel zeker weten dat dat die 20.000 scheelt zeg maar![]()
En die bovenbuurman kennende gaat ie vervolgens ook nog allerlei eisen stellen ook
Ik had het wel gedaan, is paar uurtjes werk, dun laag je beits erop.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:15 schreef dahei het volgende:
Vertel eens hoe lang je huis te koop staat. Ik heb ook de indruk dat de makelaar een beetje verkeerd bezig is. Je gaat toch niet de kozijnen van je buurman schilderen? .
Daar is een VVE (vereniging van eigenaars) voor, hebben jullie die niet?quote:Op woensdag 18 juni 2008 18:56 schreef Dipkip het volgende:
En is er geen manier om onze bovenbuurman te verplichten onderhoud te plegen?
De overdracht van het nieuwe huis is in de herfst, dus we hebben nog wel even. Een tegenbod hebben we nog niet gedaan, we zijn er nog niet helemaal uit hoeveel 'te weinig' nog goed genoeg is. De makelaar had het volste vertrouwen dat we de vraagprijs gingen halen en misschien wel een stukje meer...quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:07 schreef Brashcm het volgende:
Triest geval ik weet niet hoe snel je moet verhuizen maar heb je tijd gewoon even rustig afwachten heb je dat niet dan zou ik zeker dalen in de prijs ( ik weet niet hoeveel je het gekocht hebt en hoeveel winst je maakt) maar alleen al die toestand met je bovenbuurman is al een rede om zo snel mogelijk te verkassen.
Heb je al een tegenbod gedaan? aan degene die jou 20.000 minder bood dan je vraagprijs.
20 kijkers 1 bod oei oei.
Veel sterkte met je verkoop.
Pas een weekquote:Op woensdag 18 juni 2008 19:15 schreef dahei het volgende:
Vertel eens hoe lang je huis te koop staat. Ik heb ook de indruk dat de makelaar een beetje verkeerd bezig is. Je gaat toch niet de kozijnen van je buurman schilderen? De makelaar heeft de prijs van de woning overigens ingeschat en had daarbij ook rekening moeten houden met de staat van het huis van je bovenbuurman. Hij heeft je lekker gemaakt met een bepaalde prijs en kan zich daar nu niet aan houden.
Als je huis nog niet zo lang te koop staat zou ik gewoon nog even afwachten, misschien is het handig om op Funda er een "tophuis" van de maken. Dan staat hij in ieder geval weer boven aan de lijst.
Dat soort dingen willen we inderdaad gaan uitzoeken, dit topic is om op ideeen te komen en van anderen te horen wat nou eigenlijk normaal is en wat niet. En als iemand het al precies weet en kan uitleggen, des te beter, maar dat zal ook per gemeente verschillen enzo.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:15 schreef dahei het volgende:
Overigens staat me iets bij dat een huiseigenaar verplicht is zijn huis (van de buitenkand) te onderhouden van de gemeente. De gemeente is meestal toch al niet zo gek op huisjesmelkers dus vraag het daar eens. Ik zou eens een goed gesprek gaan voeren met die huisjesmelker. Jullie zijn sowieso verlicht om een VVE op te richten met een meerjarenplan. Ik zou maar eens opzoeken (bijvoorbeeld op de site van Vereniging Eigen Huis) wat precies de rechten en plichten zijn. Misschien kun je hem op de één of andere manier dwingen dat hij de buitenboel opknapt.
Ik denk dat die man het wel ziet hoor. Zo duidelijk zal het verschil wel zijn...quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:26 schreef henkway het volgende:
Ik had het wel gedaan, is paar uurtjes werk, dun laag je beits erop.
kan je 10.000 euro opleveren.
Ik had het niet eens gevraagd, de man ziet het toch niet.
Nee, is er niet of in ieder geval hebben wij er nooit papieren van gehad.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:30 schreef Twiggy het volgende:
Daar is een VVE (vereniging van eigenaars) voor, hebben jullie die niet?
Dat zegt ze... Die hebben ze niet.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:30 schreef Twiggy het volgende:
[..]
Daar is een VVE (vereniging van eigenaars) voor, hebben jullie die niet?
Ik heb het even gevraagd, maar mn vriend wil het niet hebben omdat ik hier zo zit te kankeren op de bovenbuurman. Straks zit die ene met dat veel te lage bod ook op fok, zegt iequote:Op woensdag 18 juni 2008 19:21 schreef dahei het volgende:
Ik zou het ook wel leuk vinden om foto's van jullie huis te zien om de vergelijking te maken. Wil je hier wat foto's plaatsen of de link naar Funda?
Gewoon even 10 meter omhoog klimmen op een ladder en maar zwaaien met de kwast? Held!quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:46 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou gewoon een ladder halen, een kwak verf over die kozijnen tiefen en niets vragen aan de eigenaar van die toko boven je. Heb je zo gedaan, op het oog ziet het er prima uit en dat het eronder bagger zooi is maakt niet uit want je bent toch niet aansprakelijk voor de staat van het huis van je bovenbuurman.
We zijn niet meteen uitgegaan van het meest positieve, alleen als het echt die bodem wordt waar we van uit zijn gegaan bij de hypotheker (en die de makelaar waanzin noemde) hebben we geen geld om het huis waar we naartoe verhuizen op te knappen. Dus ook al kunnen we het huis dan nog betalen, het is wel een enorme domper.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:46 schreef bleiblei het volgende:
Ik hoop overigens wel dat je bij je huidige huis iets verder gekeken hebt dan je het o zo toffe huisje waar je verliefd op geworden bent. Wel een beetje naief trouwens om bij de hypotheekgeneuzel gelijk uit te gaan van het meest positieve. Als het trouwens maar een week te koop staat zou ik het nog ff aankijken.
Een VVE moet je zelf opzetten (als die er nog niet is) en de staturen bij de notaris vastleggen, eigen verantwoording van de eigenaars. Sinds mei 2008 ben je trouwens verplicht om als vereniging een redelijke financiële buffer op te bouwen voor noodgevallen. Een appartement kopen zonder een levende VVE is een groot risico, ik denk dat dát ook één van de redenen zal zijn dat mensen van de koop af zien. De slechte kozijnen van de buurman zijn slechts een symptoom van een veel groter probleem: Wie draait voor de kosten op al het riool problemen geeft of je een lekkage hebt?quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:43 schreef Dipkip het volgende:
Nee, is er niet of in ieder geval hebben wij er nooit papieren van gehad.
De bovenbuurman heeft wel een keer geld van ons geeist omdat ie daar recht op had omdat het dak volgens hem van ons beiden was. Maar dat had ie allemaal zwart geregeld en hij weigerde er papieren van te laten zien, iets te tekenen of wat dan ook. Moest handje contantje. Ik was er fel op tegen, maar mn vriend heeft m 50 euro in de knuist geduwd zodat ie opflikkerde (dat was de helft van de kosten volgens buurman). Verder is er in de afgelopen 5 jaar niets geweest wat wees op een VvE. Geen vergaderingen, afspraken, betalingen, niks. Er staat ook geen VvE ingeschreven bij de gemeente.
Vijf jaar geleden heb je bij de notaris iets getekend, waarschijnlijk appartementsrechten. Daarbij hoort een splitsingsreglement waarin staat hoe de kosten van onderhoud verdeeld zijn, wat gemeenschappelijke kosten zijn en wat niet. Daar staat als het goed is ook in wat jullie eigendomsdeel is. En dat van die dakkosten was dus waarschijnlijk ook terecht.quote:Op woensdag 18 juni 2008 20:06 schreef Dipkip het volgende:
Maar dan zouden we dus een heel juridisch gedoe op touw moeten zetten om die eigenaar van boven zo ver te krijgen dat ie een VvE met ons opzet, enzo. Plus dat we dan waarschijnlijk geld moeten storten voor die buffer? En iemand regelen die dan de kas beheerd, want daar vertrouwen we die man echt niet mee. Dat zal dan ook veel kosten met zich meebrengen![]()
In het boekje (brochuregeval) staat iets over een slapende VvE, maar wij hebben er helemaal geen papieren van. Wat vreemd allemaal zeg. We hebben geen idee hoe nu verder...
quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:54 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik heb het even gevraagd, maar mn vriend wil het niet hebben omdat ik hier zo zit te kankeren op de bovenbuurman. Straks zit die ene met dat veel te lage bod ook op fok, zegt ie![]()
Ik geloof dat mn vriend heeft toegezegd onze makelaar voor zowel koop als verkoop te gebruiken omdat het tarief dan goedkoper was.quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:03 schreef bleiblei het volgende:
Idd. Mijn verkopende makelaar wilde de hele rimram hebben.
Notulen van VvE, splitsingsakte, hypotheekpapieren, etc. etc..
Wie is die makelaar van jullie? Hebben jullie een NVM contract getekend?
Of een vergelijkbaar contract waardoor jullie aan die makelaar vast zitten?
Maar goed, het is wel zuur om in dit stadium pas achter dergelijke dingen te komen.
Nou ja, we hebben wel geprobeerd om met bovenbuurman gesprekken aan te gaan over de boel officieel regelen, dingen op papier zetten etc. Hij weigert zulke dingen pertinent, vind dat onnodig en werkt bij voorbaat nergens aan mee. Hij ziet alleen maar nadelen en als we er op aandringen dat het verplicht is, zegt ie en wie gaat er wat aan doen dan. Dus in die zin hebben we het al wel meerdere malen geprobeerd. We zijn alleen nooit verder gegaan, en als ik het nu zo bekijk hadden we dat wel moeten doen. Wat wel vervelend is is dat het contact met de makelaar al maanden liep voor we het andere huis kochten. In die tijd hadden we dat makkelijk uit kunnen zoeken maar hij heeft er ook niet over gesproken. Wij hadden zelf assertiever moeten zijn, dat weten we nu wel, iets met schade en schande enzo....quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:03 schreef dahei het volgende:
Ik begrijp dat je nu boos bent op de bovenbuurman. Maar zeg nu eens eerlijk, jullie hebben zelf (tot de verkoop)ook geen actie ondernomen om bijvoorbeeld een VVE op te zetten en balen pas nu de verkoop van jullie huis niet zo goed gaat als je had verwacht. Ik zou me echter niet zo druk maken als het huis pas een week in de verkoop staat en je al 20 bezichtigingen hebt gehad.
Waarom zou hij ons huis afzeiken? Daar heeft ie toch zichzelf mee?quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:03 schreef dahei het volgende:
Ik krijg gedurende het verhaal wel het idee dat je echt een flutmakelaar hebt. Mijn vriendin en ik hebben in een half jaar tijd ongeveer 30 huizen bezichtigd. Sommige makelaars waren daarbij erg vreemd, we hebben er zelfs één gezien die het huis wat hij verkocht af stond te kraken. Dit schijnt vaker te gebeuren. Misschien is het een idee om bij de volgende bezichtiging een mp3 speler met opname mogelijkheid neer te leggen en zijn verkoopbabbel eens op te nemen.
Hij heeft het huis ook bijna een jaar leeg laten staan, begrepen we ook niks van. Of hij geeft niet om geld, of hij is ongelofelijk lui, of gewoon te stom voor woorden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:06 schreef dahei het volgende:
Begrijpelijk, je wilt natuurlijk niet al je kaarten op tafel leggen.
Overigens begrijp ik je buurman niet. Als je niet verft, dan rotten je ramen toch weg? Dan is hij veel meer geld kwijt...
Iedereen maakt fouten, geeft ook niets, als je er maar van leert.quote:Nou ja, we hebben wel geprobeerd om met bovenbuurman gesprekken aan te gaan over de boel officieel regelen, dingen op papier zetten etc. Hij weigert zulke dingen pertinent, vind dat onnodig en werkt bij voorbaat nergens aan mee. Hij ziet alleen maar nadelen en als we er op aandringen dat het verplicht is, zegt ie en wie gaat er wat aan doen dan. Dus in die zin hebben we het al wel meerdere malen geprobeerd. We zijn alleen nooit verder gegaan, en als ik het nu zo bekijk hadden we dat wel moeten doen. Wat wel vervelend is is dat het contact met de makelaar al maanden liep voor we het andere huis kochten. In die tijd hadden we dat makkelijk uit kunnen zoeken maar hij heeft er ook niet over gesproken. Wij hadden zelf assertiever moeten zijn, dat weten we nu wel, iets met schade en schande enzo....
Stel nou dat hij bij 19 bezichtigingen jouw huis af heeft staan kraken en die ene persoon die een bod heeft gedaan een vriend van hem is die het huis wil hebben.. Op deze manier, zeker ook gezien het feit dat hij jullie de prijs wil laten verlagen kan betekenen dat hij dubbele belangen heeftquote:Waarom zou hij ons huis afzeiken? Daar heeft ie toch zichzelf mee?
Het is wel een idee maar dan zouden we er wel een aantal moeten neerleggen, in de tuin enzo. Waarschijnlijk praat ie daar over de kozijnen...
Onbegrijpelijk!quote:Hij heeft het huis ook bijna een jaar leeg laten staan, begrepen we ook niks van. Of hij geeft niet om geld, of hij is ongelofelijk lui, of gewoon te stom voor woorden.
In dit geval zou ik dat zeker doen!quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:01 schreef Dipkip het volgende:
OEH!!
Of we laten vrienden van ons doen alsof ze interesse hebben in het huisdat is veel makkelijker dan opnames maken!!
[insert evil laughter]
Hoho, niemand zegt dat dit zomaar 20000 meer op gaat leveren. Het is alleen zo dat het enige bod 20000 onder de vraagprijs zit (binnen één week). Ik denk niet dat iemand 20000 meer gaat betalen omdat het huis van de bovenburen goed in de verf staat. Ook de staat van de andere woningen in de straat spelen hierin mee.quote:Op donderdag 19 juni 2008 19:04 schreef maedel het volgende:
Nou heb ik toevallig van de zomer 4 dakkapellen en een Engelse kap daklijst (met sierwerk) laten schilderen voor 1700 euro, door een erkend schildersbedrijf.
Als het je 20.000 euro verkoopwaarde op kan leveren, dan wist ik het wel eerlijk gezegd...
Hoe zuur het ook is, als het je een smak geld op levert zou ik het misschien gewoon zakelijk bekijken.
Misschien wil die huiseigenaar ook nog wat bijdragen (zijn pand gaat ten slotte ook goed in de verf).
Die huurder heb je volgens mij niet zoveel mee te maken, die leent het huis alleen maar.
Ik heb het met mn vriend besproken en we hebben besloten als het met een week of wat niet heel anders is, dit te gaan doen. We kennen een stel wat acteert, die vinden het vast leuk om te doen.quote:
Mn vriend heeft de makelaar gekozen (het huis is van hem) omdat de hypotheekverstrekker ons korting kon geven op de tarieven van de makelaar.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:37 schreef sna1ke het volgende:
Als ik jou was zou ik inderdaad ook eens kijken of je van die makelaar af kunt komen. Wat is voor jullie de reden geweest om hem in te schakelen?
Goede tip, dankjewelquote:Op donderdag 19 juni 2008 14:37 schreef sna1ke het volgende:
Verder zou je m.b.t. "dwingen" van de bovenbuur om te schilderen eens naar een rechtsbijstandwinkel kunnen gaan? Hier in de regio zijn er ook notariskantoren die regelmatig een gratis spreekuur houden waar algemene informatie gegeven kan worden. Ik zou eens kijken of er in Haarlem ook een dergelijk informatiepunt te vinden is.
In het eigendomsbewijs staat: volle eigendom, geen erfdienstbaarheden, kwalitatieve bedingen of bijzondere verplichtingen. Verder staat er niets bijzonders in. Er wordt wel gesproken over een akte van splitsing uit 1976, toen is van het huis twee huizen gemaakt wegens woningnood. Er wordt daar ook gezegd dat er daarom een VvE is (zou moeten zijn) maar mijn vriend heeft destijds helaas nagelaten daar achter aan te gaan en heeft daar dus geen enkele documentatie van. Of die VvE dus echt bestaat blijft onduidelijk.quote:Op donderdag 19 juni 2008 15:23 schreef Plankje55 het volgende:
Het is me nog niet duidelijk hoe jullie "eigendom" precies geregeld is. Is er sprake van appartementsrechten of een andere eigendomsvorm? Zijn er in de koopakte erfdienstbaarheden afgesproken? Wat staat er precies in de koopakte? Iedereen die je advies kan/wil geven heeft die gegevens nodig.
Euhm ja, ik zocht tips over het eventuele opknappen van het huis boven dat van ons (over steigers enzo) en advies over hoe dat met makelaars e.d. werkt, daarom staat ie hier.quote:Op donderdag 19 juni 2008 17:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Tjah, waar past dit topic het beste ? TS zou je de jou bedoeling met dit topic eens duidelijk willen maken ?
Ben je op zoek naar een klus technische oplossing ? -> Klussen en Wonen
Wil je echt puur juridische oplossingen horen ? --> Werk, Geldzaken en recht
Als jij even aan wilt geven welke kant jij op wil![]()
Anders schop ik het topic naar WGR
Als het zeker was dat het 20.000 oplevert is het een makkelijke overweging inderdaad.quote:Op donderdag 19 juni 2008 19:04 schreef maedel het volgende:
Nou heb ik toevallig van de zomer 4 dakkapellen en een Engelse kap daklijst (met sierwerk) laten schilderen voor 1700 euro, door een erkend schildersbedrijf.
Als het je 20.000 euro verkoopwaarde op kan leveren, dan wist ik het wel eerlijk gezegd...
Daar zeg je zowat. De buren aan de ene kant hebben net de gevel laten reinigen, voegen mooi laten maken en alles nieuw in de verfquote:Op donderdag 19 juni 2008 21:45 schreef dahei het volgende:
Hoho, niemand zegt dat dit zomaar 20000 meer op gaat leveren. Het is alleen zo dat het enige bod 20000 onder de vraagprijs zit (binnen één week). Ik denk niet dat iemand 20000 meer gaat betalen omdat het huis van de bovenburen goed in de verf staat. Ook de staat van de andere woningen in de straat spelen hierin mee.
Als er in 1976 gesplitst is, dan moet daar een notariële akte van zijn, te vinden bij de notaris of het kadaster. Die is wel belangrijk, want die akte (en het bijbehorende Reglement van Splitsing)bepaalt wat er uiteindelijk van jou is en wat er gemeenschappelijk is. En dat bepaalt weer de prijs.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:45 schreef Dipkip het volgende:
In het eigendomsbewijs staat: volle eigendom, geen erfdienstbaarheden, kwalitatieve bedingen of bijzondere verplichtingen. Verder staat er niets bijzonders in. Er wordt wel gesproken over een akte van splitsing uit 1976, toen is van het huis twee huizen gemaakt wegens woningnood. Er wordt daar ook gezegd dat er daarom een VvE is (zou moeten zijn) maar mijn vriend heeft destijds helaas nagelaten daar achter aan te gaan en heeft daar dus geen enkele documentatie van. Of die VvE dus echt bestaat blijft onduidelijk.
Kunnen we die gewoon opvragen? Dan ga ik daar morgen eens achteraan. Kadaster zal gewoon via het gemeentehuis kunnen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:06 schreef Plankje55 het volgende:
Als er in 1976 gesplitst is, dan moet daar een notariële akte van zijn, te vinden bij de notaris of het kadaster. Die is wel belangrijk, want die akte (en het bijbehorende Reglement van Splitsing)bepaalt wat er uiteindelijk van jou is en wat er gemeenschappelijk is. En dat bepaalt weer de prijs.
Dag buurvrouwquote:
Nee, dat hebben we nog niet gedaan. Dat is wel een goed idee! Ik zal eens nagaan hoe dat in deze gemeente werkt.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:42 schreef Walter-Ego het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar ik ben benieuwd of je de dienst Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente al aangeschreven hebt. Wat misschien ook de moeite waard is, is om te kijken of je niet in een beschermd stadsgezicht zit. Dat geeft volgens mij wel mogelijkheden om de eigenaar te dwingen z'n pand op te knappen. Als het verzorgde gevelbeeld of de veiligheid in het geding zijn, is de gemeente sneller geneigd om dwangsommen op te leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |