Je bent een beetje verkeerd geinformeerd. Dat geklets over zouten ben ik al zo vaak tegengekomen op internet terwijl zout bij al het natvoer wat ik in huis heb niet eens op het etiket staat. In plaats van klakkeloos iedereen na te praten die dit wel zegt ben ik het zelf gaan uitzoeken, ik heb de voedsel- en warenautoriteit gebeld, taskforce diervoeding. Samen met een medewerker van hen heb ik het uitgezocht; volgens Europese richtlijnen is zout een voedermiddel en is het verplicht het op de verpakking te vermelden wanneer het aan een voer toegevoegd wordt. Het moet apart vermeld worden, het mag dus niet worden weggemoffeld onder het kopje mineralen of zo iets dergelijks. Als er al zout in de grondstoffen aanwezig was moet het alsnog vermeld worden wanneer het boven de 1% uitkomt. Ik heb ook diverse klantenservices van kattenvoerfabrikanten benaderd en die vertelden hetzelfde, maar belangrijker is dat de VWA het bevestigd heeft.quote:Op woensdag 18 juni 2008 15:20 schreef Kissi4 het volgende:
Bij natvoer is het zo dat het uit 80 % vocht bestaar, dus ze moeten er erg veel van eten willen ze wat kwa voedingsbehoefte binnen krijgen.
Ook bevat dit voer veel zouten en dat kan voor blaasgruis en nierproblemen lijden.
Tvp, ik vertrouw dat cheapo supermarktvoer namelijk voor geen meter meer, nadat ik mijn vorige kat heb laten inslapen vanwege nierproblemen..quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Je bent een beetje verkeerd geinformeerd. Dat geklets over zouten ben ik al zo vaak tegengekomen op internet terwijl zout bij al het natvoer wat ik in huis heb niet eens op het etiket staat. In plaats van klakkeloos iedereen na te praten die dit wel zegt ben ik het zelf gaan uitzoeken, ik heb de voedsel- en warenautoriteit gebeld, taskforce diervoeding. Samen met een medewerker van hen heb ik het uitgezocht; volgens Europese richtlijnen is zout een voedermiddel en is het verplicht het op de verpakking te vermelden wanneer het aan een voer toegevoegd wordt. Het moet apart vermeld worden, het mag dus niet worden weggemoffeld onder het kopje mineralen of zo iets dergelijks. Als er al zout in de grondstoffen aanwezig was moet het alsnog vermeld worden wanneer het boven de 1% uitkomt. Ik heb ook diverse klantenservices van kattenvoerfabrikanten benaderd en die vertelden hetzelfde, maar belangrijker is dat de VWA het bevestigd heeft.
Bij brokken staat er wel redelijk vaak zout in de ingredientenlijst, ik zou dus maar geen brokken meer geven als je je eigen redenatie volgt
Katten hebben behoefte aan vocht in hun voer, katten die teveel droogvoer (de naam zegt het al) eten lopen juist veel meer risico op blaasgruis en nierproblemen omdat ze continue te weinig vocht binnen krijgen en dus niet voldoende doorspoeling hebben. Uit onderzoek is gebleken dat katten die volledig droogvoer eten maar de helft van de urine aanmaken dan katten die volledig een volledig nat dieet eten (wat feitelijk normaal is voor een kat).
http://maxshouse.com/feli(...)ood.__Which_is_reall
En het verhaal dat een kat zóvéél natvoer moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen is ook weer schromelijk overdreven, een kat heeft daar namelijk totaal geen moeite mee. In het wild eten ze tenslotte ook prooien die voornamelijk uit water bestaan. Je kunt het dus ook omdraaien; een kat die brokken eet mag eigenlijk maar een heel klein gewicht aan brokjes eten vergeleken met wat normaal is voor katten.
Een gemiddelde kat die alleen natvoer eet moet zo'n 300 tot 400 gram per dag eten (afhankelijk van het voer en het gewicht van de kat), veel mensen vinden dit erg veel en betwijfelen sterk of hun kat dit op kan, ik heb dat dus ook getest door mijn poes Mimosa een dagje alleen natvoer te voeren, en zij at inderdaad vrolijk 300 gram op (ze had vast nog wel meer kunnen eten als ze er onbeperkt bijgekund had, nu zette ik haar een paar keer eventjes apart met het voer zodat de andere 3 katten er niet van zouden eten, want dat meet zo lastig dan).
De 7e alinea van de link hierboven geeft ook nog eens aan dat voedingsstoffen in nat voer beter benut kunnen worden en zo minder belasting vormen voor de nieren met allerlei afvalproducten.
Ik ga komende week Biofoods of Prins proberen...quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:14 schreef Kissi4 het volgende:
Nee inderdaad, daar wordt je ook niet blij van.
Ik zal het morgen eens op mijn werk vragen.
Ik voer nu zelf voor het eerst Iams, maar als dit echt zo is, dan ga ik zo weer over op een ander voer.
Groetjes Kirsten
Maar om je kat vegetarisch te laten worden is natuurlijk weer het andere uiterstequote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:02 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik vind ze bij Peta wel weer helemaal naar de andere kant doorgeslagen, het zijn stiekem wel een beetje van die fundamentalistische vegetariers natuurlijk
Je hebt testen en testen, die zoals Iams deed vind ik schandalig inderdaad. Maar je dier klakkeloos proefkonijn laten zijn vind ik weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:54 schreef Trusten het volgende:
[..]
Maar om je kat vegetarisch te laten worden is natuurlijk weer het andere uiterstemaar er bestaan dus ook merken (bijv Prins) die kattenvoer verkopen met een hoog vleesgehalte die niet getest is op dieren...
En dat het voer getest moet worden kan ik me opzich nog wat bij voorstellen maar dat kan ook heel wat diervriendelijker dan dat bijvoorbeeld bij IAMS gebeurd. Kwam trouwens tegen dat ook Radar het onderzocht heeft. Kan de uitzending alleen niet terugvinden...
Hoe bedoel je dat dan? Er staat niet dat ze niet getest zijn...er staat dat ze niet op dieren getest zijn...quote:Op vrijdag 20 juni 2008 16:12 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Maar je dier klakkeloos proefkonijn laten zijn vind ik weer het andere uiterste.
Voordat je op de site van Proefdiervrij terecht komt moet je aan kunnen tonen dat het ook daadwerkelijk niet zo is. Om Biofoods als voorbeeld te gebruiken, zij claimen ook niet op dieren te testen maar kunnen dit niet aantonen en staan er dus niet opquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:11 schreef Kissi4 het volgende:
Ja dat is hun eigen site, ze gaan heus geen reclame maken dat ze wel op dieren testen.
Oh gatverquote:Op donderdag 19 juni 2008 20:14 schreef Trusten het volgende:
M'n kat wil zowel de Hill's als de Iams niet eten
Hier word ik trouwens ook niet echt blij van:
http://www.peta.nl/feat/iams/index.html
Ik doelde eigelijk meer hier op.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 16:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat dan? Er staat niet dat ze niet getest zijn...er staat dat ze niet op dieren getest zijn...
Bijvoorbeeld:
http://www.prinspetfoods.nl/prins/wie-zijn-wij/de-productie.html
Ik weet het helaas 100% zeker. Vorige week zaterdag nog zo'n zak gehaald bij de DA. Die week daarvoor met het beestje bij de DA geweest, en voor het consult plus voer plus bloedonderzoek ¤87,- af moeten rekenen.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 08:17 schreef Kissi4 het volgende:
Bij mij in de dierenwinkel verkopen we twee merken die blaasgruis onder controle houden.
Clinic en Prins blaasgruis voer.
Ik heb zelf ook een gruiskat, die at eerst C/D van Hills 20 euro per 2 kilo bij de DA.
Nu geef ik Clinic 13,95 per 1,5 kilo, dus het maakt niet eens zoveel uit.
Ik vind jou 24 euro dus wel heel erg duur, weet je zeker dat dat klopt?
En je zal toch aan zo'n voorkomend voer moeten, anders krijg je het echt weer terug en dat wil je echt niet voor je beestje.
Niet moeilijk? Je noemt nogal wat voer op zegquote:Op zaterdag 12 juli 2008 16:57 schreef SHE het volgende:
Ik doe niet meer moeilijk met de poesies. Hoe meer 'hightech' voer ik ze ging geven, hoe slechter ze het deden.
Ik heb 1 kat met nierfalen en blaasgruis en een kleintje die alleen last heeft van een te groot ego.
Het eten hier is altijd brokjes ( whiskas ) on the side.
S'ochtends en s'middags en s'avonds kleine porties natvoer ( Whiskas ) , 4 dagen per week
De overige 3 dagen krijgen ze een versvoer mix. Standaard is 1 dag rauwe kipfilet, 1 dag haringstaartjes, of tonijn of een zooi sardines. Laatste dag een orgaanvleesmix.
De katten draaien hier allebei als een trein op en de blaasgruis blijft bij de oudste vooralsnog weg en zijn slechte vacht is behoorlijk opgeknapt.
Ik geef ze gewoon niets meer wat ze niet lusten of willen. Hills, Lams en consorten ging hier tegen heug en meug. Dat doe ik niet meer. Mijn kat weet zelf wel wat goed voor 'm is.
Ze vertikten het toen ook om versvoer te eten.
Over gestapt op whiskas ( brokjes en zakjes stoomvlees () en alles is weer normaal
Niet van harte overigens, want ik begrijp niet waarom ze die stoomvlees van Whiskas eten. Er zit godverdomme erwt in ! Maar goed, misschien houden mijn kitties wel van erwten.
En dierproefvrijquote:Op zaterdag 12 juli 2008 16:45 schreef Kissi4 het volgende:
Prins is inderdaad redelijk goed voer en goed betaalbaar.
Mag ik ff lachen, Whiskas is echt het slechtste voer dat je ze geven kunt.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 16:57 schreef SHE het volgende:
Ik doe niet meer moeilijk met de poesies. Hoe meer 'hightech' voer ik ze ging geven, hoe slechter ze het deden.
Ik heb 1 kat met nierfalen en blaasgruis en een kleintje die alleen last heeft van een te groot ego.
Het eten hier is altijd brokjes ( whiskas ) on the side.
S'ochtends en s'middags en s'avonds kleine porties natvoer ( Whiskas ) , 4 dagen per week
De overige 3 dagen krijgen ze een versvoer mix. Standaard is 1 dag rauwe kipfilet, 1 dag haringstaartjes, of tonijn of een zooi sardines. Laatste dag een orgaanvleesmix.
De katten draaien hier allebei als een trein op en de blaasgruis blijft bij de oudste vooralsnog weg en zijn slechte vacht is behoorlijk opgeknapt.
Ik geef ze gewoon niets meer wat ze niet lusten of willen. Hills, Lams en consorten ging hier tegen heug en meug. Dat doe ik niet meer. Mijn kat weet zelf wel wat goed voor 'm is.
Ze vertikten het toen ook om versvoer te eten.
Over gestapt op whiskas ( brokjes en zakjes stoomvlees () en alles is weer normaal
Niet van harte overigens, want ik begrijp niet waarom ze die stoomvlees van Whiskas eten. Er zit godverdomme erwt in ! Maar goed, misschien houden mijn kitties wel van erwten.
Ik denk dat het bij jou (nog) goed gaat omdat je het combineert met versvoer.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:58 schreef Kissi4 het volgende:
[..]
Mag ik ff lachen, Whiskas is echt het slechtste voer dat je ze geven kunt.
En ze lusten niet anders, nee hoe zou dat nou komen, ze zijn verpest.
In whiskas zitten zoveel geur kleur, smaakstoffen en zout, dat ze de andere voeren minder smakelijk vinden.
De katten bij m'n moeder krijgen niet anders (die vind het eigenlijk onzin, vroeger kregen ze helemaal geen aparte brokken maar gewoon leftovers enz. en die werden ook 20 zegt ze altijdquote:Op zondag 13 juli 2008 09:43 schreef Kissi4 het volgende:
Sommige katten worden op whiskas ook oud
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |