Jullie moeten die die 20.000 euro betalen. Je kan proberen het op die tussenpersoon te verhalen maar dat gaat een heel lang verhaal worden en veel geld kosten. Hebben jullie bijv. al je afspraken met die tussenpersoon op papier staan?quote:
Dat lees je goed.quote:Op zondag 15 juni 2008 22:53 schreef Dirkh het volgende:
Je hebt dus niks zwart op wit staan. Dus je hebt de financiering niet rond kunnen krijgen, niet omdat je dat niet wilde, maar dat het niet is gelukt. Lees ik dat goed zo?
Oh, dat je op vakantie gaat doet niet terzake, daarvoor heb je telefoon tegenwoordig en had er ook onderling contact moeten zijn.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, maar wij hadden totaal niet verwacht op problemen te stuiten.quote:Op zondag 15 juni 2008 23:54 schreef Argento het volgende:
Waarom gaan mensen niet eerst ns kijken wat ze aan financiering rond kunnen krijgen en dan pas naar een huis zoeken?
Het hangt er van af of er een bankgarantie is afgegeven. Als dat het geval is wordt deze gecacht en zal de verzekeraar van jou het geld terug willen hebben. Zoniet, dan zal de verkoper geld willen zien.quote:Op maandag 16 juni 2008 06:45 schreef YosSa het volgende:
[..]
Daar heb je ook helemaal gelijk in, maar wij hadden totaal niet verwacht op problemen te stuiten.
Typisch geval van eigen schuld dikke bult.
Maar we hebben dat geld niet en de vraag was wat de normale gang van zaken was bij zo'n situatie.
Dan leggen ze beslag op je loon.quote:Op maandag 16 juni 2008 09:08 schreef YosSa het volgende:
Is ook, maar ik HEB HET NIET.
Ik wil dit ook gewoon netjes afhandelen.
Kan ook gewoon zeggen "zie t maar te krijgen", maar dat wil ik niet.
Zoals ik het lees zou het volgens de hypotheekadviseur allemaal wel rondkomen, terwijl beide geldverstrekkers waarmee de beste man heeft gesproken uiteindelijk de stekker eruit trokken door een oude BKR-registratie.quote:Op maandag 16 juni 2008 09:54 schreef paulvogels het volgende:
Waarom krijg je de financiering niet rond, ogen groter dan portomonee?
Het is vrij standaard om dit zo te doen. Het staat eigenlijk in ieder koopcontract onder de algemene voorwaarden. Uiteraard kun je dat niet tekenen maar dan zul je waarschijnlijk geen verkopende partij vinden.quote:Op maandag 16 juni 2008 09:41 schreef CraZaay het volgende:
Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is, maar waarom heb je een garantie afgegeven ("als het niet doorgaat betaal ik 20.000") terwijl je wist dat je die garantie feitelijk niet kon bieden?
Dat is vreemd. Normaal gesproken zal een bank na het afgeven van de offerte alleen afhaken wanneer blijkt dat jij de voorwaarden van de offerte niet kan nakomen. Weet je zeker dat je al had ingelicht over de BKR codering?quote:Op maandag 16 juni 2008 10:11 schreef YosSa het volgende:
Nee, er is ook geen bankgarantie afgegeven en ogen niet groter dan de portemonnee.
Wel stonden er blijkbaar 2 BKR coderingen.
De adviseur zou het verder rondmaken, er is ook een offerte en die is ondertekend.
Maar nu stopt Sparck ermee.
Helemaal waar, en je moet dus inderdaad ook niet tekenen als je de garantie niet kunt bieden. Anders kun je dus in een situatie als deze komen. Dat is ook precies waarom de notaris na het verlopen van de ontbindende voorwaarden die waarborgsom wil zien als geld op zijn derdengeldrekening of in de vorm van een bankgarantie.quote:Op maandag 16 juni 2008 10:07 schreef DRA het volgende:
Het is vrij standaard om dit zo te doen. Het staat eigenlijk in ieder koopcontract onder de algemene voorwaarden. Uiteraard kun je dat niet tekenen maar dan zul je waarschijnlijk geen verkopende partij vinden.
Dit is niet iets dat 'ineens' naar boven komt. Dat wist je gewoon al en is juist een reden om al-tijd voorzichtig te zijn.quote:
Idd vreemd verhaal. Zeker nadat er een offerte is afgegeven door de geldverstrekker.quote:Op maandag 16 juni 2008 10:18 schreef DRA het volgende:
[..]
Dat is vreemd. Normaal gesproken zal een bank na het afgeven van de offerte alleen afhaken wanneer blijkt dat jij de voorwaarden van de offerte niet kan nakomen. Weet je zeker dat je al had ingelicht over de BKR codering?
Dat dusquote:Op maandag 16 juni 2008 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is niet iets dat 'ineens' naar boven komt. Dat wist je gewoon al en is juist een reden om al-tijd voorzichtig te zijn.
Jij gaat op vakantie, terwijl je een hypotheek moet rondmaken en dat terwijl je twee (!!) BKR-noteringen hebt. Dat is laks of die vakantie nu al 8 maanden geboekt was of niet. Die vakantie stond ook al vast toen je een huis ging kopen.
Dat Sparck je geen hypotheek wil verstrekken, is de tussenpersoon niet aan te rekenen. Je moet z.s.m. contact opnemen met de verkopen makelaar en de situatie uitleggen. Je hebt nog de tijd tot aan de leveringsdatum om 'iets' voor elkaar te krijgen. (of eigenlijk: 5 dagen ná deze datum).
Het punt is dat Sparck (vanwege de 'kredietcrisis') geen hypotheken meer verstrekt.quote:Op maandag 16 juni 2008 10:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Idd vreemd verhaal. Zeker nadat er een offerte is afgegeven door de geldverstrekker.
Ah dat wist ik niet. Toch wel een beetje sneu ook voor de TS, ook al heeft hij zelf ook een aandeel hierin gehad. Ik zou de verkoopmakelaar het verhaal voorleggen en hopen dat de verkopers coulance willen tonen...quote:Op maandag 16 juni 2008 10:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het punt is dat Sparck (vanwege de 'kredietcrisis') geen hypotheken meer verstrekt.
Inderdaad, TS gaat kennelijk nogal nonchalant om met aangegane verplichtingen, wellicht vandaar ook de BKR-noteringen. Hopelijk is dit een lesje voor hem.quote:Op maandag 16 juni 2008 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is niet iets dat 'ineens' naar boven komt. Dat wist je gewoon al en is juist een reden om al-tijd voorzichtig te zijn.
Jij gaat op vakantie, terwijl je een hypotheek moet rondmaken en dat terwijl je twee (!!) BKR-noteringen hebt. Dat is laks of die vakantie nu al 8 maanden geboekt was of niet. Die vakantie stond ook al vast toen je een huis ging kopen.
De vraag is natuurlijk of ze dat überhaupt kunnen.quote:Op maandag 16 juni 2008 12:18 schreef GForceT1 het volgende:
succes TS, het is wel een beetje lullig voor je dat Sparck door de kredietcrisis de 'lopende' offertes ook afkapt. Want daar word je nu ook een beetje de dupe van. Eigenlijk zouden ze gewoon geen nieuwe offertes meer uit moeten geven en de lopende trajecten af ronden.
Maar dan wordt de volgende vraag natuurlijk wie verantwoordelijk word gehouden in het geval van de TS. De TS heeft een bankgarantie hiervan gehad, maar ondertussen stopt de bank ermee. De TS is er ter geoder trouw ervan uit gegaan dat hij de financiering rond had. Nu opeens niet meer.quote:Op maandag 16 juni 2008 12:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of ze dat überhaupt kunnen.
quote:Op maandag 16 juni 2008 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan wordt de volgende vraag natuurlijk wie verantwoordelijk word gehouden in het geval van de TS. De TS heeft een bankgarantie hiervan gehad, maar ondertussen stopt de bank ermee. De TS is er ter geoder trouw ervan uit gegaan dat hij de financiering rond had. Nu opeens niet meer.
Geen bankgarantie dus.quote:Nee, er is ook geen bankgarantie afgegeven en ogen niet groter dan de portemonnee.
Nee, absoluut niet. Een hypotheek is pas rond op het moment van tekenen bij de notaris.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:02 schreef YosSa het volgende:
Nee, maarja, ik zal wel te naief zijn, maar als de tussenpersoon een offerte heeft liggen wat moet ik dan nog meer ?
Dan ga je er toch vanuit dat het rond is ?????
Nee. Je gaat pas ervanuit dat het rond is zodra de notaris zegt dat het rond is.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:02 schreef YosSa het volgende:
Nee, maarja, ik zal wel te naief zijn, maar als de tussenpersoon een offerte heeft liggen wat moet ik dan nog meer ?
IK te lang gewacht ??quote:Op maandag 16 juni 2008 13:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Een hypotheek is pas rond op het moment van tekenen bij de notaris.
Bij reguliere hypotheken kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat het dan in orde is, als de aangeleverde gegevens kloppen. (inkomen, schulden ed.)
Dit is geen reguliere hypotheek én daarnaast heeft Sparck een probleem. Zit je verder in het traject (alle bescheiden ingeleverd (werkgeversverklaring ed) én je hebt een bevestiging van Sparck dat er gepasseerd kan worden; dan is het een ander verhaal.
Je hebt gewoon te lang gewacht....
Op basis van een offerte kan je er toch niet vanuit gaan dat het rond is?quote:Op maandag 16 juni 2008 13:02 schreef YosSa het volgende:
En alle stukken ZIJN ingeleverd.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Een hypotheek is pas rond op het moment van tekenen bij de notaris.
Bij reguliere hypotheken kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat het dan in orde is, als de aangeleverde gegevens kloppen. (inkomen, schulden ed.)
Dit is geen reguliere hypotheek én daarnaast heeft Sparck een probleem. Zit je verder in het traject (alle bescheiden ingeleverd (werkgeversverklaring ed) én je hebt een bevestiging van Sparck dat er gepasseerd kan worden; dan is het een ander verhaal.
Je hebt gewoon te lang gewacht....
Als jij verwacht dat het rond komt, dan moet je dat zwart op wit laten zetten. Dat zal hij nooit doen (vanwege z'n aansprakelijkheid). In dit geval kwam de datum van het verstrijken van ontbindende voorwaarden steeds dichterbij en de hypotheek kwam maar niet rond.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:22 schreef YosSa het volgende:
[..]
IK te lang gewacht ??
Die tussenpersoon is blijven proberen bij de ABN AMRO, dat doe ik niet.
Hij belde me op dat hij met ABN bezig was, dat scheelde toch al snel 4% rente.
Dan ga ik er vanuit dat hij me niet zit te pesten ofzo.
Nee, dat is zo.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:25 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Op basis van een offerte kan je er toch niet vanuit gaan dat het rond is?
quote:
Waarschijnlijk dat wij allemaal zeggen dat het zijn schuld niet is, dat het allemaal ligt aan die domme tussenpersoon, zodat hij dit topic uit kan printen en aan de verkopers kan geven zodat hij niet die 20K hoeft te lappen.quote:
Nou ja, vaag...quote:Op maandag 16 juni 2008 13:41 schreef bleiblei het volgende:
Oh, en dit is precies de reden waarom ik van te voren ben gaan uitzoeken wat de mogelijkheden waren en per direct ALLE vage hypotheekverstrekkers uit het verstrekkers lijstje heb geschrapt. Ook dan zit je niet 100% safe, maar zo een debiele situatie als de TS heeft blijft je iig. wel bespaart.
Daarnaast is de kans groot dat de verkopende partij al verhuisd is of op het punt staat om dit te gaan doen, en dat geld gewoon nodig heeft om de dubbele lasten te dragen totdat er een nieuwe koper gevonden is.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:40 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben redelijk sociaal ingesteld op dat vlak. Maar mensen die de bovenstaande 2 punten fout doen zouden wmb. de pot op kunnen en moeten gewoon betalen.
Nee, zo werkt het dus niet. En zeker niet als je een hypotheek aanvraagt met 2 BKR registraties.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:32 schreef YosSa het volgende:
[..]
Nee, dat is zo.
Maar als er een offerte ligt ziet het ernaar uit dat het wel rond gaat komen toch ??
Dan zeg je niet "Kap er maar mee, het is maar een offerte"
Je houd je ergens aan vast natuurlijk.
Wat zijn subprime hypotheken?quote:Op maandag 16 juni 2008 13:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou ja, vaag...
Sparck (en ELQ (TS: daar al geprobeerd???) levert hypotheken aan mensen die dat bij reguliere verstrekkers niet kunnen. Startende ondernemers, BKR-genoteerde mensen enz. Dat doen ze tegen een opslag (en flink ook, oplopend naarmate het risico hoger is) en voor een korte periode (normaal gesproken kun je als ondernemer na 2 of 3 volledige jaren weer bij reguliere verstrekkers terecht. Ook de BKR-notering loopt na maximaal 5 jaar af, over het algemeen).
Dit is weer anders dan subprime hypotheken.
Dat zijn de hypotheken waar de kredietcrisis mee begonnen is: in de VS kregen mensen hypotheken die ze nodig hadden, niet die ze konden betalen. Die (hoge) hypotheken hadden rentevastperiodes van een jaar bijvoorbeeld tegen een lage rente, dan kon men de hypotheek tenminste betalen. Toen de rente opliep en de rentevaste periodes afliepen, hadden sommigen hypotheeklasten die twee keer zo hoog werden. (van 2% naar 4% bijvoorbeeld) Voorheen kon je bijvoorbeeld dan naar een andere verstrekker om weer tegen het eerstejaars actietarief vast te zetten. Op een gegeven moment kon dat niet meer en zat je dus vast.... --> lasten te hoog, huizen te koop --> huizenprijzen kelderden.quote:
BKR-hypotheken maken maar een zeer klein deel uit van de totale hypotheekverstrekkingen in Nederland en daarvan zullen er ongetwijfeld zijn die de hypotheek niet meer kunnen betalen. (net zoals dat zal gelden voor 'reguliere' hypotheken.quote:Ik heb een paar weken geleden een artikel gelezen over dergelijke BKR-hypotheek verstrekkers waar de klanten zich een slag in de rondte betaalden om die hypo te betalen en dat ze niet anders konden dan alles opgeven voor die hypotheek omdat ze anders weeeer met een BKR registratie zitten.
Dat kan ja, als de bank alsnog niet over de brug komtquote:Op dinsdag 22 juli 2008 15:10 schreef Steve-O het volgende:
Mijn ontbinden voorwaarden lopen ook af maar bij mij gaat de bank voor 99,9% zeker akkoord is dit iets wat mij problemen gaat geven aangezien het nog wel een week kan gaan duren voordat het werklijk akkoord is ?
Zou toch even uitstel vragen.. je weet het nooit.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 15:10 schreef Steve-O het volgende:
Mijn ontbinden voorwaarden lopen ook af maar bij mij gaat de bank voor 99,9% zeker akkoord is dit iets wat mij problemen gaat geven aangezien het nog wel een week kan gaan duren voordat het werklijk akkoord is ?
En waar heb je dan een BKR notering voor?? Want ook die blijken wel eens onjuist te zijnquote:Op maandag 16 juni 2008 10:59 schreef YosSa het volgende:
We hebben ook contact met de makelaar en de verkopende partij, dat is het probleem niet.
We hadden het ook al rond in principe met Sparck, die stoppen er ineens mee.
En nee, ik wist niet dat we dit huis gingen kopen.
Ons werd verteld dat dat huisje vrij kwam en daarom zijn we gaan kijken. Die vakantie stond toen allang vast.
En die BKR kwam me eigenlijk wel koud op mijn dak ja.
Altijd vragen ja. Je zou wel gek zijn om het niet te doen. Het zou weleens het meest "winstgevende" telefoontje kunnen worden wat je de rest van je leven maakt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:58 schreef Syytön het volgende:
Zou toch even uitstel vragen.. je weet het nooit.
Bij akkoord even een briefje opstellen, langs rijden en laten tekenen. Mondelinge afspraken zijn leuk totdat er veel geld mee valt te verdienen, dan willen mensen dat nog wel eens vergeten zoals bij TSquote:Op woensdag 23 juli 2008 08:05 schreef Steve-O het volgende:
Ja heb toch maar even gebeld, Aanvragen van hypotheek subsidie is de oorzaak dat het zo lang duurt.
Oh leuk, heb ik ook, ze zijn nu met de 3e of vierde bezig, en mijn aanvraag is de 7e geregistreerd.quote:Op woensdag 23 juli 2008 08:05 schreef Steve-O het volgende:
Ja heb toch maar even gebeld, Aanvragen van hypotheek subsidie is de oorzaak dat het zo lang duurt.
Ja bij mij dus ook eind van de week .. Maargoed krijg net een brief van mijn notaris dat de 10% bankgarantie wel is gestort dus ik vind het vreemd dat die bank niets van zich laat horen .quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:31 schreef Syytön het volgende:
Ze zijn met de vierde bezig en mijn ontbindende voorwaarden lopen morgen af. Alweer. Voor de derde keer.
Wat raar, ik denk niet dat mijn bank 10% zou gaan storten voor er bericht van de koopsubsidie is; anders is mijn inkomen nl. te laag voor de hypotheek.quote:Op donderdag 24 juli 2008 00:32 schreef Steve-O het volgende:
[..]
Ja bij mij dus ook eind van de week .. Maargoed krijg net een brief van mijn notaris dat de 10% bankgarantie wel is gestort dus ik vind het vreemd dat die bank niets van zich laat horen .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |