quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:54 schreef Roycoooooo het volgende:[..]
Mooi, heb ik ff een vraag aan jou:
1 persoon, heeft een Beheer B.V met 2 werkmaatschappijen.
In welke vorm kan hij geld onttrekken aan zijn beheer B.V.? (belast als onbelaste vormen)
Waarom jaarlijks de winst als didivend uitkeren? Kunnen ze weer investeren in de werkmaatschappijen en betalen ze 15% ipv 25% in box 2?
Hoe kunnen Beheer B.V. en de 2 werkmaatchappijen één aangifte doen voor vennootschapsbelasting? Fiscale voordelen?
Dat waren ff mijn vragen

!
- geld onttrekken kan als loon/managentfee (maar dat is niet echt een onttrekking) of als dividend
- ze kunnen 1 aangifte doen door een fiscale eenheid te vormen, dat is aan te vragen bij de Belastindienst. dan krijg je een fiscale eenheid die de naam van de Beheer B.V. draagt en die doet dan aangifte namens de hele 'groep'. de Beheer B.V. is dan ook aansprakelijk voor alle VPB-schulden van de werkmaatschappijen. de belasting die de werkmaatschappijen verschuldigd zijn (maar die dus door de Beheer B.V.) betaald worden, worden meestal in de rekening-courant met de Beheer B.V. voordelen zijn dat de verliezen van een onderneming kunnen worden verrekend met de winsten van een andere onderneming uit dezelfde groep en dat vermogensbestanddelen in beginsel van de ene aan de andere vennootschap kunnen worden overgedragen, zonder dat er belastingheffing plaatsvindt. PS: voorwaarden voor het vormen van een fiscale eenheid: alleen mogelijk als de Beheer B.V. ten minste 95% van de aandelen van de werkmaatschappij bezit en als alle betrokken ondernemingen in Nederland zijn gevestigd. ze moeten tevens hetzelfde boekjaar hebben en aan hetzelfde belastingregime onderworpen zijn.
de 2e snap ik niet zo wat je bedoeld. is dat eerste een vraag met daarna een mogelijk antwoord? of wil je antwoord op beide?

hoop dat je hier wat aan hebt

ben nog wel op FOK!, als je nog wat wilt weten post/PM maar