Van mijn web-log
"Vive les Pays-Bas"
Vandaag, vrijdag de 13e juni, is dag 7 van het EK 2008 Zwitserland & Oostenrijk. Wordt dit een gelukkige dag voor oranje en de oranjefans?
Om 18:00 uur begint een wedstrijd uit dezelfde poule (Groep C): Italië - Roemenië. Ik heb voor deze wedstrijd 1 - 1 voorspeld. Maar ... mijn voorspellingen van groep C zijn niet serieus gedaan. Zeker die van het Nederlandse elftal niet. (0 - 4 tegen Italië, 1 - 3 tegen Frankrijk en 0 - 3 tegen Roemenië)
Als er al een ploeg mag winnen dan gaat, i.v.m. het spel EK-coach van het Dagblad van het Noorden, de voorkeur uit naar de Azzuri. Zeker als Zambrotta en/of Cameronesi scoort/scoren. Een doelpunt van een verdediger (Zambrotta) levert 12 punten op, een middenvelder wordt beloond met 8 punten. Da's toch ook wel meegenomen.
Maar goed, als Nederlander heb je vooral aandacht voor de wedstrijd Nederland - Frankrijk. De Haantjes worden de Fransen genoemd. Ze hebben een haan als logo. Waarom? Wellicht vanwege hun arrogantie, haantjes-gedrag. Francaises vind ik leuk, maar Fransozen niet. Chauvinisme noemt men het. Hm ... ik vind het wel wat onprettiger dan dat maar vooruit. Het is niet voor niets een uit de Franse taal afkomstig woord. Een Fransisme?
Les bleus, zoals de Franse ploeg wordt genoemd, beschikken over een snelle spits (Thierry Henry) en een sterk 5mans middenveld (geleid door Frank Ribéry). Omdat de slag moet worden gewonnen op het middenveld zou ik er voor kiezen om met minimaal 6 middenvelders te spelen: 2 controlerende, 4 aanvallende. Eventueel later 3 aanvallende en 3 controlerende.
Dat betekent dat je een centrale verdediger moet opofferen. Geen probleem als je tegen 1 spits speelt. Je veranderd dan een ploeg die goed speelde. Maar het is in belang van déze wedstrijd. Als coach moet je per wedstrijd bepalen wat (en dus wie) je nodig hebt. Indien dit beschikbaar is natuurlijk.
De centrumspits: zal veel moeten sleuren en ruimte moeten maken voor de aanvallende middenvelders. Iedere goal die hij zelf maakt is mooi meegenomen. Van Nistelrooy deed dat, maar speelde in mijn ogen toch een matige wedstrijd tegen Italië. Sleuren kan Kuyt beter. Een frommelgoal maken is de specialiteit van Dirkie uut Katwijk. Liverpool's held in de basis.
De aanvallende middenvelders op de vleugel. Afgelopen maandag hadden we Kuyt op rechts en op links Sneijder, waarbij Wesley meer centraal op het middenveld speelde samen met Van der Vaart. Arjen Robben en Robin van Persie waren geblesseerd. Hun dribbels en penetraties zijn goede wapens. Ik zou ze opstellen. Robben op links, Van Persie op rechts.
De centrale aanvallende middenvelders: Rafaël van der Vaart en Wesley Sneijder. Er wordt wel eens gezegd dat ze niet tegelijk op het middenveld kunnen spelen. Dat kunnen ze wél! Tegen Italië hebben we dat kunnen zien. De heren zijn zulke goede voetballers dat samenspelen geen probleem hoeft te zijn. Dat moeten ze vaker bewijzen.
De controlerende middenvelders: Orlando Engelaar (links) en Nigel de Jong (rechts). Beiden spelen volgend seizoen in de Bundesliga. De Jong bij HSV Hamburg en Engelaar vertrekt van fc Twente naar Schalke 04. Volgens sommige Fok!kers (forum.fok.nl) is HSV geen topclub als Real Madrid, Arsenal of Liverpool. Nou ... HSV stond wel in de kwart- en misschien zelfs halve finale van het UEFA-cuptoernooi. Daarin verloor het van landgenoot Bayern München. Raffie is wel degelijk een Europese topper.
De driemansverdediging van links naar rechts: Giovanni van Bronckhorst, Khalid Boulahrouz en Mario Melchiot. Geen André klOoijer inderdaad. Ik vind dat hij zwak speelde tegen Italië. Altijd dé zwakste schakel! Ook geen Joris Mathijsen. Maar ... die zou nog mogen spelen als Boulah als rechtsback speelt (omdat/als Melchiot geblesseerd is). Van Bronckhorst was de man van de wedstrijd tegen Italië. De kannibaal (Boulahrouz) speelde, ondanks dat hij het afgelopen seizoen weinig speelminuten maakte, in defensief opzicht een degelijke pot. Af en toe kwam hij op langs de flank. Daar ligt niet zijn kracht. Opbouwen vanuit het centrum met een pass ligt hem beter. Ook geen Bouma. Tegen de lange Fransen is dat bij corners en vrije trappen namelijk riskant. John Heitinga ontbreekt eveneens. Hij kan invallen als verdedigende middenvelder in plaats van bijvoorbeeld Van Persie. Afellay zou kunnen invallen in plaats van Robben. Je kunt er ook voor kiezen om juist de centrale middenvelders Sneijder en Van der Vaart te wisselen. Van Persie en Robben blijven op de vleugels en op het middenveld krijg je een ruit Afellay, daarachter Engelaar links en De Jong rechts en tot slot Heitinga. Wellicht De Zeeuw voor De Jong?
De doelman is natuurlijk Edwin van der Sar!
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"