abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59366433
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:06 schreef MrX1982 het volgende:
Een bureaucratisch monster
Leg 's uit?
quote:
met totalitaire trekjes.
Juist door middel van dit verdrag wordt het er allemaal een stuk democratischer op, de EC krijgt (eindelijk) meer macht, en zelfs lidstaten krijgen nog altijd een grote vinger in de pap.

En dat verschrikkelijke vetorecht verdwijnt eindelijk.
pi_59366466
Helaas was de opkomst aan de lage kant.
De gevestigde regering heeft hier echter heel hard geprobeerd de stemmers naar een ja stem DREIGEN.

Mag ik jullie vragen om Bedank kaartjes danwel bloemetjes te sturen aan de Ierse ambasade, om de Ieren die Nee gestemd hebben te bedanken?

E-mailtjes mogen natuurlijk ook
quote:
Dr Kuyperstraat 9
2514 BA The Hague
City: The Hague
Phone: +31 (0)70 363 0993
Fax: +31 (0)70 361 7604
Web Site: http://www.irishembassy.nl/html/00_frame_000.html
Email: info@irishembassy.nl
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_59366508
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:06 schreef MrX1982 het volgende:
Het feit dat alleen de Ieren een referendum hebben is al een argument om de EU zoals dat nu gaat te verwerpen.
quote:
Een bureaucratisch monster met totalitaire trekjes.
Je spreekt jezelf trouwens wel tegen.

Het was aan de lidstaten zelf om te beslissen hoe zij deze verdragen al dan niet "goedkeurden", maar jij had dus liever gezien dat Europa het aan zijn lidstaten opdrong om een referendum te houden?

Wat wil je nou? Nóg meer invloed vanuit Brussel?
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:23:45 #184
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_59366576
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:18 schreef Hendrik_ het volgende:

[..]

Leg 's uit?
[..]

Juist door middel van dit verdrag wordt het er allemaal een stuk democratischer op, de EC krijgt (eindelijk) meer macht, en zelfs lidstaten krijgen nog altijd een grote vinger in de pap.

Dat vetorecht is niet verschrikkelijk, zolang er geen volwaardig Europees Parlement is met internationale partijen waarbij je als Nederlander ook op een goede Engelse kandidaat kunt stemmen.
pi_59366633
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:18 schreef Hendrik_ het volgende:

[..]

Leg 's uit?
[..]

Democratisch word het pas als de burgers meer invloed krijgen en dus niet een benoemde president, niet een benoemde europese commissie.
pi_59366663
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:23 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat vetorecht is niet verschrikkelijk, zolang er geen volwaardig Europees Parlement is met internationale partijen waarbij je als Nederlander ook op een goede Engelse kandidaat kunt stemmen.
Ik geef je gelijk, maar dan komen we toch dichtbij Europese superstaat (waar ik niet tegen ben, overigens. Maar een hoop mensen wel)

Maar het gaat er juist om dat die mensen die je kiest "jouw" land vertegenwoordigen.
pi_59366712
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:25 schreef Sora het volgende:

[..]

Democratisch word het pas als de burgers meer invloed krijgen en dus niet een benoemde president, niet een benoemde europese commissie.
Gaat het in Nederland anders dan? Wij hebben toch ook geen gekozen president? Of een gekozen regering?
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:30:23 #188
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59366746
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:06 schreef SicSicSics het volgende:
Dus je denkt dat het geld van de Unie wat naar Ierland is gestroomd er niet toe heeft geleidt dat Ierland haar belastingen niet of minder hoefde te verhogen?
Nee, want dat geld was geearmarkt. Belastingen "hoef" je overigens niet te verhogen, dat is een keuze naar gelang je hang naar geldsmijterij.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:34:37 #189
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_59366855
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:27 schreef Hendrik_ het volgende:

[..]

Ik geef je gelijk, maar dan komen we toch dichtbij Europese superstaat (waar ik niet tegen ben, overigens. Maar een hoop mensen wel)

Maar het gaat er juist om dat die mensen die je kiest "jouw" land vertegenwoordigen.
Nee, het hoeft geen superstaat te worden, liever niet zelfs, zolang je de competenties maar goed verdeelt en duidelijk vastlegt. Over zaak A gaat dan de Nederlandse wetgever, terwijl over zaak B de Europese wetgever gaat. Zo'n Europese wetgever moet dan juist niet "mijn" land vertegenwoordigen, maar de Europese burgers.

Verder moet er een Hof van Justitie zijn dat de competentieverdeling tussen EU en nationale lidstaten goed bewaakt. En waabij de rechters niet allemaal eurofielen zijn die zoveel mogelijk naar de EU toetrekken, dus er moet goed gekeken worden hoe er een eerlijke benoemingscommissie kan worden samengesteld.

Maar goed, dat is mijn ideaalbeeld van de inrichting van Europa en daar blijft het geneuzel in dat draak van een document van een Verdrag van Lissabon helaas ver vanaf staan.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:34:48 #190
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59366862
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:28 schreef Hendrik_ het volgende:
Gaat het in Nederland anders dan? Wij hebben toch ook geen gekozen president? Of een gekozen regering?
En dus is het goed om zo'n totalitair monster op te tuigen?
pi_59366869
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:21 schreef Hendrik_ het volgende:

[..]

[..]

Je spreekt jezelf trouwens wel tegen.

Het was aan de lidstaten zelf om te beslissen hoe zij deze verdragen al dan niet "goedkeurden", maar jij had dus liever gezien dat Europa het aan zijn lidstaten opdrong om een referendum te houden?

Wat wil je nou? Nóg meer invloed vanuit Brussel?
De politici van de lidstaten zijn maar wat graag uit op nog meer macht. Het verbaast me niets dat naast Ierland geen enkel ander land een referendum heeft gehouden. Politici zijn doodsbang dat hun speeltje door de burgers van Europa wordt verworpen met goede redenen.

De EU had beter een referendum kunnen "opdringen", ik zou liever spreken over de schijn van een democratisch grondbeginsel hoog te houden dan deze farce.
pi_59366870
Zo zie je maar dat referenda onzinnige instrumten zijn.
pi_59366893
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, want dat geld was geearmarkt. Belastingen "hoef" je overigens niet te verhogen, dat is een keuze naar gelang je hang naar geldsmijterij.
idd ...juist lage belastingen leiden vaak tot betere werkgelegenheid etc etc
Ok er gaat wat minder geld naar bepaalde sociale voorzieningen, maar die zijn omdat je netto meer overhoud prima prive te verzekeren danwel van spaarcentjes te doen.

(En ik wil Nederland wel eens horen als jullie naar het ierse niveau motorrijtuigenbelasting zouden gaan)

Maar even kruisposten:
quote:
of je nu onder de sabel van napoleon of het werkkamp van Adolfje
dan wel het pennetje van balkenende gedwongen wordt je bek dicht te houden.

Europa bewijst met het gebrek aan referenda in "haar provincien" duidelijk een gebrek aan vrijheid en mening van het individu.

Helaas mijn Frans is te zwak om het verzoek tot bedank kaartjes voor de Nee stem aldaar te plaatsen, maar let op mijn woorden. De regering zal hier waarschijnlijk proberen het referndum over te doen nadat ze er iets succesvoller in geweest zijn de bevolking bang te maken.

Het zou fijn zijn als de bevolking van Frankrijk en Nederland hun stem toch nog laat horen en hen die het lef gehad hebben een met de palm naar voren gerichte wijs en middelvinger naar brussel op te steken een hart onder de riem steken en de respecrtievbelijke ambasades met bloemetjes kaartjes en mailtjes overlaadt.

En eventuele Fracofielen/phonen die bovenstaande op een froggie forum willen plaatsen.....ga gaarne uw gang.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_59366910
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:34 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En dus is het goed om zo'n totalitair monster op te tuigen?
Het is onzin om te zeggen dat "dus" Europa een totalitair monster is.
pi_59366928
quote:

[..]

Is Nederland dan ook echt democratisch? nee, alles behalve. Als je de vergelijking trekt met amerika (het andere uiterste) hebben we meer weg van een dictatuur dan van een democratie. Zo erg is het natuurlijk niet, maar het zou wel wat meer mogen.
pi_59366937
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:34 schreef SCH het volgende:
Als je een totalitaire staat voorstaat wel ja.
pi_59366944
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:34 schreef SCH het volgende:
Inderdaad, kutvolk stemt niet op datgene wat ik wil, referenda zijn kut.
pi_59366976
quote:

[..]

Is Nederland dan perfect? Dat zie ik niemand in deze thread beweren. 'Maar zij doen het ook' lijkt me geen goede manier om een club als de EU te besturen.

Off-topic: met alle respect voor D66, maar wie heeft die Europeaan-test op de site in je signature gemaakt? Het niveau is bedroevend.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:39:27 #199
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59366992
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:36 schreef Hendrik_ het volgende:
Het is onzin om te zeggen dat "dus" Europa een totalitair monster is.
Nee, dat zeg ik niet. Het is een totalitair monster, maar jij probeert dat recht te lullen door te wijzen op de weeffouten in het Nederlandse systeem, dat inderdaad ook zeer gebrekkig is. Maar geen reden om er nog een politbureau boven op te gooien.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:40:11 #200
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_59367019
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat geld was wat?

Als de EU die landbouw subsidies niet verstrekt hadden, had de Ierse regring zelf in moeten grijpen (laten stikken kon ook natuurlijk) en had het ze geld gekost. Had het ze geld gekost moesten ze het ergens anders andaan halen en waar denk je dat ze het dan vandaan hadden gehaald?..
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:40:20 #201
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59367023
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:37 schreef Sora het volgende:
Bertold Brecht en z'n leiders die een ander volk wensen blijven toch altijd bekoren.
pi_59367043
quote:

[..]

Is Nederland dan ook echt democratisch? nee, alles behalve. Als je de vergelijking trekt met amerika (het andere uiterste) hebben we meer weg van een dictatuur dan van een democratie. Zo erg is het natuurlijk niet, maar het zou wel wat meer mogen.
Je overdrijft fantastisch, Amerika heeft compleet ander politiek stelsel. Verder staan "wij" al jaren bovenaan de lijst met meest democratische landen, van dingen als corruptie hebben we nagenoeg geen last.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:42:48 #203
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59367089
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:40 schreef SicSicSics het volgende:
Dat geld was wat?

Als de EU die landbouw subsidies niet verstrekt hadden, had de Ierse regring zelf in moeten grijpen (laten stikken kon ook natuurlijk) en had het ze geld gekost. Had het ze geld gekost moesten ze het ergens anders andaan halen en waar denk je dat ze het dan vandaan hadden gehaald?..
Ge-earmarked. Toegewezen voor specifieke doelen, uitgaven die waarschijnlijk anders niet hadden plaatsgevonden. De lage bedrijfsbelasting is een puur Ierse prestatie waarbij de EUSSR alleen maar tegengewerkt heeft, onder het mom van "oneerlijke concurrentie" en "race to the bottom". Terwijl iedereen het had kunnen doen. Bovendien hadden de Ieren het zelf vast goekoper gedaan met al die subsidies, want daar heb je geen eurocratie voor nodig.
pi_59367093
Wat ik wil zeggen is dat de redenatie "Europa heeft geen gekozen EC en geen gekozen President en dus is Europa ondemocratisch" kant noch wal raakt.
pi_59367123
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:38 schreef Qomolangma het volgende:
Off-topic: met alle respect voor D66, maar wie heeft die Europeaan-test op de site in je signature gemaakt? Het niveau is bedroevend.
Vond je hem makkelijk? Zie je nou wel dat je een Europeaan bent
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:44:15 #206
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59367134
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:40 schreef Hendrik_ het volgende:
Je overdrijft fantastisch, Amerika heeft compleet ander politiek stelsel. Verder staan "wij" al jaren bovenaan de lijst met meest democratische landen, van dingen als corruptie hebben we nagenoeg geen last.
Want een waanzin weer. "Lijst meest democratische landen" Je ziet toch zelf wel dat je hier enkel elke paar jaren de Haagse klucht kunt kiezen, en niet bv. gouverneurs, sheriffs en burgemeesters? Bovendien zijn corruptie en democratie, hoewel gerelateerd, verschillende dingen.
pi_59367149
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:37 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Als je een totalitaire staat voorstaat wel ja.
Ierland is geen democratie volgens jou?
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:45:15 #208
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_59367154
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 16:42 schreef Hendrik_ het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat de redenatie "Europa heeft geen gekozen EC en geen gekozen President en dus is Europa ondemocratisch" kant noch wal raakt.
Het lijkt me juist keihard raak. De burger heeft - op die cheerleaders in Straatsburg die sowieso nooit kritisch zijn na - niks in te brengen.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 16:46:15 #209
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_59367182
quote:

[..]

Mwah, is dat zo? Toevallig is er gisteren weer een belangrijke politieke beslissing genomen door 9 (of eigenlijk 5 van hen) rechters die voor het leven ondemocratisch benoemd zijn en die hun beslissing baseren op een document van ruim twee eeuwen oud.

Dezelfde rechters die in 2000 bepaalden wie de nieuwe president zou worden, namelijk de kandidaat met de minste stemmen. En die nieuwe president mocht vervolgens weer rechters aanwijzen.

Het is ook maar net wat voor visie je hebt op 'democratie'. De één vindt het democratisch dat democratische partijen andere partijen met een ondemocratische visie (shariapartijen bijvoorbeeld) mogen verbieden om de democratie te beschermen, terwijl anderen dat juist ondemocratisch vinden. De één vindt een gekozen burgemeester én een gekozen gemeenteraad democratischer, terwijl de ander vindt dat botsende mandaten alleen maar onvoorspelbare chaos opleveren die het geheel niets democratischer maakt.
pi_59367236
quote:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? Ik vind referenda sowieso kut en ondemocratisch, met democratie heeft zo'n populistische campagne niets te maken volgens mij. Ongeacht de uitslag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')