abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59332481
Preventief ruimen die minima. Je zou eens rekening met ze moeten houden
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_59332484
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:45 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

daar doel ik niet op. Ik doel wel op het extreem-libertarisme wat Boze_Appel en meer van zijn soort propageren. Denken dat de markt perfect is, is serieus nog meer wereldvreemd dan denken dat het communisme gaat werken.
Heb je ook voorbeelden waarom de markt niet perfect zou zijn? En dan bedoel ik uiteraard geen voorbeelden waaruit blijkt dat overheden de markt beinvloeden want dat zijn over het algemeen de voorbeelden waar anti-markt adepten mee aankomen.
pi_59332494
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:45 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

daar doel ik niet op. Ik doel wel op het extreem-libertarisme wat Boze_Appel en meer van zijn soort propageren. Denken dat de markt perfect is, is serieus nog meer wereldvreemd dan denken dat het communisme gaat werken.

Voor de rest vind ik niet dat minima evenredig harder aangepakt moeten worden dan modaal of hoger. Het moet in de juiste proporties geschieden. Het pamperen ben ik al helemaal niet voor, maar er zijn serieus mensen die onfortuinlijk zijn en niets aan de situatie kunnen doen. Daar moet je niet te snel overheen stappen en ik ben van mening dat in die categorie nu de rek wel uit is.
Och natuurlijk zijn er mensen die buiten hun schuld om in zulke situaties verzeild raken. Maar wat EG doet is consequent met het vingertje naar iedereen behalve de persoon in kwestie wijzen als schuldige aan de situatie. He tis tekenend dat EG eerder de overheid en het bedrijfsleven de schuld geeft van het feit dat ze geen (en dit is niet mijn woord) "zwakkere" werknemers aannemen, terwijl de "zwakkere" in kwestie ook zichzelf zou kunnen gaan ontwikkelen zodat zijn concurrentiepositie op de markt wel goed is.
pi_59332511
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
Preventief ruimen die minima. Je zou eens rekening met ze moeten houden
Een kwestie van tijd, ja. Liever doodspuiten. zoiets.
pi_59332518
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:48 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Jij schaart, zoals altijd weer iedereen over een kam.... Er worden wel degelijk op de arbeidsmarkt mensen gruwelijk gediscrimineerd op bedenkelijke gronden, mensen die we degelijk hun handen uit hun mouwen willen steken. Vb allochtonen, ouderen, mensen met ene vlekje etc.

Enfin, je zal het straks zelf wel merken als je 45+ bent en gene werkgever je meer nodig hebt. Benieuwd of je dan nog zo praat. Of en arbeidshandicap oploopt...Een vlekje is tegenwoordig al genoeg om kansloos te zijn op de arbeidsmarkt. Jij bent kennelijk zo naïef dat het jou niet kan overkomen en slechts blijft hangen van alle suces is een keuze.

jij komt jezelf nog wel een keer goed tegen.
Je hebt vast wel een bron voor dit zielige verhaal over een Vlekje, toch ?
pi_59332574
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt vast wel een bron voor dit zielige verhaal over een Vlekje, toch ?
wie niet beseft dat arbeidsgehandicapten hier moeilijk aan het werk komen komt van een andere planeet.
  † In Memoriam † donderdag 12 juni 2008 @ 12:54:03 #67
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_59332612
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:48 schreef EchtGaaf het volgende:
je schaart, zoals altijd weer iedereen over een kam. Er worden wle degelijk op de arbeidsmarkt mensen gediscrimineerd die wle degelijk hun handen uit hun mouwen willen steken. Vb allochtonen, ouderen etc.
Aha, Polen zijn tegenwoordig autochtonen?
quote:
Enfin, je zal het straks zelf wel merken als je 45+ bent en gene werkgever je meer nodig hebt. Benieuwd of je dan nog zo praat. Of en arbeidshandicap oploopt...Een vlekje is tegenwoordig al genoeg om kansloos te zijn op de arbeidsmarkt. Jij bent kennelijk zo naïef dat het jou niet kan overkomen en slechts blijft hangen van alle suces is een keuze.

jij komt jezelf nog wel een keer goed tegen.
Ik ben mij er zeker wel van bewust dat mij iets kan overkomen, daarom wil ik dat sociale voorzieningen zoals de WW afgeschaft worden zodat ik en al die zwakken bij een private verzekeringsmaatschappij een degelijke verzekering af kunnen sluiten bij een maatschappij die voor mij of voor die zwakken de beste voorwaarden heeft. Dan heb ik zwart op wit wat ik kan verwachten in tegenstelling tot het systeem wat de overheid hanteerd waar ik steeds meer moet betalen en er steeds minder voor terug krijg.

Onverwachte zaken als brand of diefstal zijn nu ook prima goedkoop te verzekeren en kan ook iedereen gebeuren. Er is geen enkele valide reden te bedenken waarom een werkloosheidsverzekering niet een even goed resultaat zou boeken wat betreft kosten per maand zeker in vergelijking met wat iedereen nu kwijt is. Bedragen die iedereen nu moet ophoesten zonder dat daar ook maar een terdegen financiële verantwoording van die bedragen tegenover staat. Het gaat gewoon in het grote potje en wordt daarna met de natte vinger verdeeld.
Carpe Libertatem
  donderdag 12 juni 2008 @ 12:57:51 #68
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59332721
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Heb je ook voorbeelden waarom de markt niet perfect zou zijn? En dan bedoel ik uiteraard geen voorbeelden waaruit blijkt dat overheden de markt beinvloeden want dat zijn over het algemeen de voorbeelden waar anti-markt adepten mee aankomen.
Ik ben totaal niet anti-markt maar realistisch genoeg om te beseffen dat er ook een overheid nodig is.
pi_59332759
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

wie niet beseft dat arbeidsgehandicapten hier moeilijk aan het werk komen komt van een andere planeet.
Arbeidsgehandicapt ben je al met een vlekje, of met een kleurtje? Het wordt steeds gekker hier in Nederland!
pi_59332792
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Arbeidsgehandicapt ben je al met een vlekje, of met een kleurtje? Het wordt steeds gekker hier in Nederland!
Neemt "vlekje" potdimme nog letterlijk op ook....
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:00:40 #71
3542 Gia
User under construction
pi_59332817
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Arbeidsgehandicapten krijgen WAO.
pi_59332849
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:57 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Ik ben totaal niet anti-markt maar realistisch genoeg om te beseffen dat er ook een overheid nodig is.
dat is geen antwoord op mijn vraag.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:02:06 #73
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59332860
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

terwijl de "zwakkere" in kwestie ook zichzelf zou kunnen gaan ontwikkelen zodat zijn concurrentiepositie op de markt wel goed is.
Behoudens de personen die dat echt niet kunnen, zoals chronisch zieken, gehandicapten en laag-iq'ers e.d. ben ik het zeker met je eens. De laatste paar jaren zijn alleen de minima (totaal terecht, want het werd wel te gek) al goed aangepakt en uitgekleed. Nu is de rek uit die groep en kan men zich misschien eens richten op de extreme geldverkwanselarij tav andere zaken, zoals ontwikkelingshulp
pi_59332890
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Arbeidsgehandicapten krijgen WAO.
Je moet tegenwoordig wel heel veel mankeren om daar nog in te komen... Ik heb het dus over degen die tussen wal en schip vallen....

De werkgevers zien ze dus niet staan.
pi_59332902
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:02 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Behoudens de personen die dat echt niet kunnen, zoals chronisch zieken, gehandicapten en laag-iq'ers e.d. ben ik het zeker met je eens. De laatste paar jaren zijn alleen de minima (totaal terecht, want het werd wel te gek) al goed aangepakt en uitgekleed. Nu is de rek uit die groep en kan men zich misschien eens richten op de extreme geldverkwanselarij tav andere zaken, zoals ontwikkelingshulp
Ben ik ook met je eens. De minima zou ook niet mijn eerste keus zijn voor wat betreft korten.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:03:47 #76
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59332911
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

dat is geen antwoord op mijn vraag.
In feite wel, want wil je de collectivistische vs kapitalistische discussie voeren moeten wij eerst overeenstemming hebben over het nut van de overheid.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:07:48 #77
3542 Gia
User under construction
pi_59333015
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:02 schreef JaZekerZ het volgende:
kan men zich misschien eens richten op de extreme geldverkwanselarij tav andere zaken, zoals ontwikkelingshulp
Hier ben ik het wel mee eens.
pi_59333139
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:03 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

In feite wel, want wil je de collectivistische vs kapitalistische discussie voeren moeten wij eerst overeenstemming hebben over het nut van de overheid.
Eh nee ik vraag heel simpel om enkele voorbeelden waarom de markt niet perfect zou zijn of kunnen zijn en daar hebben wij zeker geen overeenstemming nodig over het nut van de overheid.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:33:59 #79
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_59333842
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Heb je ook voorbeelden waarom de markt niet perfect zou zijn?
Ja.
De markt gaat er vanuit dat mensen rationeel handelen, de gevolgen van hun keuzes overzien en alle beschikbare informatie samenstellen tot een beeld.

Het is bewezen dat mensen:
1) niet altijd rationeel handelen
2) slecht zijn in het doorgronden van informatie (Framing effects, zie ook Kahnemann & Tversky, 1981 waar Kahnemann de Nobelprijs voor heeft gekregen)

Daarnaast gaat de markt voorbij aan dingen als milieu (mede omdat de consument er 1) geen waarde aan hecht en 2) geen kennis van heeft).

Daarmee wil ik expliciet NIET zeggen dat de overheid beter functioneert, ik wil alleen bewijzen dat de markt niet perfect is
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_59333979
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:33 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Ja.
De markt gaat er vanuit dat mensen rationeel handelen, de gevolgen van hun keuzes overzien en alle beschikbare informatie samenstellen tot een beeld.

Het is bewezen dat mensen:
1) niet altijd rationeel handelen
2) slecht zijn in het doorgronden van informatie (Framing effects, zie ook Kahnemann & Tversky, 1981 waar Kahnemann de Nobelprijs voor heeft gekregen)

Daarnaast gaat de markt voorbij aan dingen als milieu (mede omdat de consument er 1) geen waarde aan hecht en 2) geen kennis van heeft).

Daarmee wil ik expliciet NIET zeggen dat de overheid beter functioneert, ik wil alleen bewijzen dat de markt niet perfect is
Dan is dit eerder een voorbeeld dat de mens niet perfect is. Ook vind ik het argument millieu niet erg goed gekozen de markt springt namelijk prima in op de vraag van consumenten naar millieuvriendelijker producten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')