quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als het mij gebeurt dat me hond aangereden wordt en bestuurder doorrijd, steek ik je wagen in fik als ik je gegevens achterhaal
Het minste wat je kan doen is proberen hulp te bieden
Het minste wat je kunt doen is je hond aanlijnen / africhten...quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als het mij gebeurt dat me hond aangereden wordt en bestuurder doorrijd, steek ik je wagen in fik als ik je gegevens achterhaal
quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:08 schreef swarmahoer het volgende:
toevallig net mn theorieboek gelezen de automoiblist mag een plaats van misdrijf niet verlaten zonder gegevens af te geven,,, ik neem aan dat een hond doodrijden daaronder valt dus tja.. politie/direnambulance bellen
Dus als ik jouw kind aanrijd dan is het jouw schuld, had je haar maar moeten opvoeden en aanlijnen?quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:08 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het minste wat je kunt doen is je hond aanlijnen / africhten...
quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:05 schreef voetballeh het volgende:
- MAG je gasbijgeven om een hond expres plat te rijden?
likt me dat jij een rol hebt in het misdrijfquote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:
[..]
In dit geval heeft de hond het misdrijf toch gepleegd door niet aangelijnd rond te lopen?
Dus die moet op de plaats delict blijven zitten/liggen.
Ik als automobilist zou dan toch gewoon mogen weggaan, als slachtoffer?
quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus als ik jouw kind aanrijd dan is het jouw schuld, had je haar maar moeten opvoeden en aanlijnen?
Wat een vergelijking.....quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus als ik jouw kind aanrijd dan is het jouw schuld, had je haar maar moeten opvoeden en aanlijnen?
Op flitsservice zijn ze niet goed bij hun hoofd. Achterlijk stelletje autofreaks waarvoor alles moet wijken.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:05 schreef voetballeh het volgende:
Naar aanleiding van een topic op flitsservice over een les-auto die een hond had aangereden & daarna wegreed:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=43693
Dieren mogen in sommige gevallen loslopen. Honden losloop gebied? Uitbrekende of losschietende honden? En hoe zit het met katten? Ook een overstekend konijn, hert of zwijn kan schade aan je auto veroorzaken.quote:De lesauto in't voorbeeld had z'n gegevens niet achter gelaten.
En de algemene stemming daar is dat de eigenaar van de hond de schuldige was omdat die de hond liet loslopen, dat de eigenaar van de auto schade kon eisen van de baas van de hond, als er schade was.
Dat is het dus wel. Je vernielt iemands anders goed en rijdt weg na een ongeluk.quote:En dat het geen misdrijf is om weg gewoon weg te rijden zonder je gegevens achter te laten.
In elk geval de politie. Voor een dooie hond komen ze niet met zwaailichten aanrijden.quote:Ik ben het er in grote lijnen wel mee eens. Stel je rijd een hond aan en de baas is niet in de buurt, wat moet je dan doen, briefje op de hond plakken? 112 bellen?
En dat je een goed van iemand anders hebt vernield interesseert niet? En als je een kind aanrijdt dat niet is aangelijnd? Ook maar zo'n rompslomp he.quote:Als er geen schade aan m'n auto was zou ik ook vrolijk wegrijden, moet die eigenaar maar die stomme hond aanlijnen zoals het hoort. Want anders komt er weer zo'n hele administratieve rompslomp en daar heb ik geen zin in.
Nee, omdat jij zijn huisdier hebt aangereden. En dat had ook een kind kunnen zijn, sta je daar wel bij stil?quote:Als de baas wel in de buurt was en ik had geen schade, zou ik denk ik ook snel wegrijden. Want vaak word de baas kwaad op de automobilist omdat de hond niet aangelijnd is.
samengevatquote:samengevat
- ben je verplicht te stoppen en je gegevens af te geven als je een hond hebt aangereden? (mag je snel wegrijden)
- kan je als bestuurder schadevergoeding eisen als je een hond aanrijdt in een gebied waarin de hond MOET zijn aangelijnd?
- MAG je gasbijgeven om een hond expres plat te rijden?
- wat is julie mening?
mvg.
Een dier is geen rechtspersoon. Een dier is een goed waarover de eigenaar de verantwoordelijkheid heeft.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:
[..]
In dit geval heeft de hond het misdrijf toch gepleegd door niet aangelijnd rond te lopen?
Dus als een kind de straat oprent en tegen jouw auto oploopt en jij hebt schade, is het kind schuld?quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:11 schreef voetballeh het volgende:
[..]
De vergelijking tussen kinderen en honden (dieren) gaat niet op.
Kinderen hebben in deze rechtstaat meer rechten en bescherming (ook in't verkeer) dan een hond.
Wat ergens wel logisch is toch?
De BBQ aanmaken.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:17 schreef DroogDok het volgende:
Maar als je dan een hert, zwijn of konijn aarijdt, wat moet je dan doen?
Mag je houdenquote:Op woensdag 11 juni 2008 18:17 schreef DroogDok het volgende:
Hond okay, die kan van iemand zijn, dus logisch dat je dan even de dierenambulance belt of i de buurt ronkijkt of de eigenaar er niet is (en dan hopen dat die je niet in elkaar mept natuurlijk).
Als het kind ineens tussen twee auto's uit komt rennen: Ja. Eigen stomme rotschuld.quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dus als een kind de straat oprent en tegen jouw auto oploopt en jij hebt schade, is het kind schuld?
Dan moet je de garage bellen om je wagen weg te slepen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:17 schreef DroogDok het volgende:
ik rijd de bestuurder aan. moet iemand die mongool maar aanlijnen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
katten moet je idd doodrijdenquote:Op woensdag 11 juni 2008 21:47 schreef klipper het volgende:
Katten moet je doodrijden!
Gepost op Thursday, 31 January 2008 om 13:49 door ****** ** *******
Laat de titel je niet misleiden, want ik vind katten hele leuke beesten, maar in combinatie met de auto zorgen ze voor nogal wat problemen. Tom Boonen wilde uitwijken voor een kat en reed zijn Lamborghini Murciélago in puin. Zonder brokken, maar minstens net zo apart is het bericht van een man uit Schiedam die een bekeuring van 75 euro kreeg, omdat hij niet doorreed toen het stoplicht op groen sprong en netjes wachtte totdat een kat voor zijn auto was overgestoken.
De 49 jarige Cees Schuurmans stond met zijn witte Audi voor het rode verkeerslicht in zijn woonplaats. Net toen het stoplicht op groen sprong, stapte een kat de weg op. Hij wachtte en liet het beestje oversteken, zonder daarbij iemand te hinderen. Er stond stond immers niemand achter hem. Een overijverige agent, die samen met een collega bij de kruising stond te controleren, noteerde zijn kenteken. Dit resulteerde voor Cees in een schikkingsvoorstel van 75 euro. Hij had de agenten wel zien staan, maar was in de veronderstelling dat die een roodlicht-controle hielden.
Cees heeft er zijn buik vol van en de burgemeester en alle Kamerleden aangeschreven met de mededeling dat hij kotsmisselijk wordt van dit boetebeleid. Huub Veeneman van de politie Rotterdam Rijnmond geeft toe dat dit een zeldzaam geval is, maar de wet zegt nou eenmaal dat alles wat je doet waarbij je het verkeer belemmert, een overtreding is. Cees kan volgens hem het beste gewoon een klacht indienen. De Schiedammer laat het er in ieder geval niet bij zitten.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als het mij gebeurt dat me hond aangereden wordt en bestuurder doorrijd, steek ik je wagen jou in de fik als ik je gegevens achterhaal
quote:
Ik zal echt geen ond op mond beademing of hartmassage gaan toepassen bij een loslopende hond die voor de door mij bestuurde auto is gelopen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hier klopt geen reet van.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:25 schreef avonne het volgende:
wat een hoop grapjasjes hier...
Kort :
Een hond is een zakelijk goed. Een hond aanrijden is net zoiets als een geparkeerde auto aanrijden.
Je bent een sukkel als je dat doet, en een lul als je wegrijdt zonder je gegevens achter te laten.
Hartstikke schuldig.
Je kunt je enkel beroepen op verzachtende omstandigheden, bijvoorbeeld "hond rende plotseling met grote snelheid vanuit een steegje de straat op"
Het feit dat een hond niet aangelijnd is, is geen verzachtende omstandigheid: je kon hem nog steeds zien, (of zodanig met dode hoeken rekening moeten houden).
Een hond wordt inderdaad gezien als een goed. En als je andermans goed vernielt ben je aansprakelijk of minstens bij de vernieling betrokken. Doorrijden mag dus zeker niet zomaar. Bovendien kan je in combinatie met een auto altijd spreken van een ongeluk, en doorrijden na een ongeval is een misdrijf.quote:Op donderdag 12 juni 2008 10:35 schreef The_End het volgende:
[..]
Hier klopt geen reet van.Het enige wat klopt is dat de hond een 'bezitting' is van een persoon. Als jij een geparkeerde auto aanrijdt, dan ben jij schuldig; rijdt jij een hond aan die op de weg loopt, dan is over het algemeen de eigenaar van de hond schuldig.
edit: Mensen die expres een mens of een dier (willen) aanrijden mogen van mij ter plekke geexecuteerd worden.
Als je andermans goed vernielt, dan ben je idd aansprakelijk. Echter is het zo dat een huisdier niet zo maar op de weg mag lopen. Als jij er dan tegen aan rijdt, dan is de eigenaar van de hond aansprakelijk.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
Een hond wordt inderdaad gezien als een goed. En als je andermans goed vernielt ben je aansprakelijk of minstens bij de vernieling betrokken. Doorrijden mag dus zeker niet zomaar. Bovendien kan je in combinatie met een auto altijd spreken van een ongeluk, en doorrijden na een ongeval is een misdrijf.
Dus als een ander jou aanrijdt mag jij wegrijden/lopen?quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:
[..]
Een huisdier mag wel degelijk los lopen. Er is geen enkele wet die zegt dat b.v. een kat niet buiten los mag lopen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Als je andermans goed vernielt, dan ben je idd aansprakelijk. Echter is het zo dat een huisdier niet zo maar op de weg mag lopen. Als jij er dan tegen aan rijdt, dan is de eigenaar van de hond aansprakelijk.
Of je mag doorrijden, dat is een moeilijkere vraag volgens mij.Als je een willekeurig dier doodrijdt, dan kan je gewoon doorrijden hoor. Misschien moet je stoppen als het duidelijk is, dat het dier een eigenaar heeft?
Ben je nou echt zo dom of doe je alsof?quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:
[..]
Nee maar dan moet je ook niet janken als je een kat platgereden terug vind.quote:Op donderdag 12 juni 2008 12:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Een huisdier mag wel degelijk los lopen. Er is geen enkele wet die zegt dat b.v. een kat niet buiten los mag lopen.
Een hond mag dat niet, maar die heeft dan ook als eigenschap dat hij kan bijten.
TS is waarschijnlijk een 19 jarig pubertje met petje in een golf, da's stoer johquote:Op donderdag 12 juni 2008 13:14 schreef Isegrim het volgende:
Waarom overweegt TS om opzettelijk een hond dood te rijden?Zelfs al zou het niet strafbaar zijn, dan maakt het je nog altijd tot een verachtelijk sujet.
Je hebt gewoon altijd zodanig te rijden dat je op een veilige manier kunt remmen / stoppen / uitwijken. Bovendien lopen de meeste katten rond in woonwijken waar je niet als een achterlijke petjohnnie in je golfje doorheen mag scheuren. Dan moet het gewoon mogeljik zijn om op een normale manier tot stoppen te komen of uit te wijken. Kijk op de autoweg is het wat anders als er een kat, konijn of russische robarowski hamster de weg oversteekt, maar doorgaans moet jij je rijstijl aanpassen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:11 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Nee maar dan moet je ook niet janken als je een kat platgereden terug vind.
9 van de 10 automobilisten veroorzaken ongelukken door te proberen uit te wijken voor zo'n kat of hond. Als de situatie het toestaat zou ik hoogstens alleen remmen maar dit is ook afhankelijk van het soort voertuig wat je rijdt.
Als motorrijder blijf je gewoon gasgeven, zo'n beest spat wel uit elkaar. Moet de eigenaar zich maar bedenken voordat zijn beest los gelaten wordt zonder mogelijkheid tot correcties geven.
Meestal is de eigenaar gevlogen als iemand met de brokken zit na een succesvolle uitwijking en dan zeggen ze droog, ja nee hoor kwam niet door mijn hond of kat, blablabla maar wel het beestje terug hebben.
Daarom zeg ik gewoon als verantwoordelijke automobilist neem je verantwoording als je een dier bezit.
Kleine nuance: rechtspersonen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:14 schreef Isegrim het volgende:
Honden kunnen overigens geen delicten plegen want het zijn geen personen.
Je redeneert totaal verkeerd om. De eigenaar van de hond is aansprakelijk voor de schade die de hond aanricht. Dit is risicoaansprakelijkheid omdat er geen sprake is van opzet. Daarom is doorrijden ook zo onverstandig, want je kun jouw schade vergoed krijgen. Bovendien is het strafbaar.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Een hond wordt inderdaad gezien als een goed. En als je andermans goed vernielt ben je aansprakelijk of minstens bij de vernieling betrokken. Doorrijden mag dus zeker niet zomaar. Bovendien kan je in combinatie met een auto altijd spreken van een ongeluk, en doorrijden na een ongeval is een misdrijf.
Dat bedoelde ik.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kleine nuance: rechtspersonen.
Met andere woorden, de eigenaar is vrijwel altijd aansprakelijk.quote:Burgerlijk Wetboek boek 6 artikel 179.
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen, ik had het over definities. De schuldvraag staat daar los van.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:00 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je redeneert totaal verkeerd om. De eigenaar van de hond is aansprakelijk voor de schade die de hond aanricht. Dit is risicoaansprakelijkheid omdat er geen sprake is van opzet. Daarom is doorrijden ook zo onverstandig, want je kun jouw schade vergoed krijgen. Bovendien is het strafbaar.
Bij opzettelijk aanrijden zou TS echter wel vervolgd kunnen worden wegens vernieling.
Ja, het is niet alsof het dier ineens met een koevoet in zijn bek komt aangerend en op de auto begint te rammen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 19:51 schreef avonne het volgende:
"de "door het dier aangerichte schade"
TS heeft het toch duidelijk over "over een les-auto die een hond had aangereden" en niet over een "hond die tegen de auto aanrent"
Hoezo is het dier dan schuldig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |