abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59308263
Naar aanleiding van een topic op flitsservice over een les-auto die een hond had aangereden & daarna wegreed:

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=43693

Vroeg ik me af, wat zijn m'n rechten & plichten als automobilist, als ik een hond aanrijd, al dan niet per ongeluk expres?

De lesauto in't voorbeeld had z'n gegevens niet achter gelaten.
En de algemene stemming daar is dat de eigenaar van de hond de schuldige was omdat die de hond liet loslopen, dat de eigenaar van de auto schade kon eisen van de baas van de hond, als er schade was.

En dat het geen misdrijf is om weg gewoon weg te rijden zonder je gegevens achter te laten.

Ik ben het er in grote lijnen wel mee eens. Stel je rijd een hond aan en de baas is niet in de buurt, wat moet je dan doen, briefje op de hond plakken? 112 bellen?

Als er geen schade aan m'n auto was zou ik ook vrolijk wegrijden, moet die eigenaar maar die stomme hond aanlijnen zoals het hoort. Want anders komt er weer zo'n hele administratieve rompslomp en daar heb ik geen zin in.

Als de baas wel in de buurt was en ik had geen schade, zou ik denk ik ook snel wegrijden. Want vaak word de baas kwaad op de automobilist omdat de hond niet aangelijnd is.

samengevat

- ben je verplicht te stoppen en je gegevens af te geven als je een hond hebt aangereden? (mag je snel wegrijden)
- kan je als bestuurder schadevergoeding eisen als je een hond aanrijdt in een gebied waarin de hond MOET zijn aangelijnd?

- MAG je gasbijgeven om een hond expres plat te rijden?

- wat is julie mening?

mvg.
pi_59308324
Als het mij gebeurt dat me hond aangereden wordt en bestuurder doorrijd, steek ik je wagen in fik als ik je gegevens achterhaal

Het minste wat je kan doen is proberen hulp te bieden
pi_59308334
Geen kwestie van mening.
Los lopende hond aanrijden is nooit je schuld en de eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de eventuele schade
pi_59308349
toevallig net mn theorieboek gelezen de automoiblist mag een plaats van misdrijf niet verlaten zonder gegevens af te geven,,, ik neem aan dat een hond doodrijden daaronder valt dus tja.. politie/direnambulance bellen
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_59308358
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als het mij gebeurt dat me hond aangereden wordt en bestuurder doorrijd, steek ik je wagen in fik als ik je gegevens achterhaal

woensdag 11 juni 2008 @ 16:08:47 #6
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_59308360
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:

Het minste wat je kunt doen is je hond aanlijnen / africhten...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_59308370
Wat dacht je ervan gewoon de dierenambulance te bellen? De baas is zelf aansprakelijk dat ie zn hond los liet lopen, maar dat is wel t minste dat je kan doen.
(:
pi_59308401
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:08 schreef swarmahoer het volgende:
toevallig net mn theorieboek gelezen de automoiblist mag een plaats van misdrijf niet verlaten zonder gegevens af te geven,,, ik neem aan dat een hond doodrijden daaronder valt dus tja.. politie/direnambulance bellen

In dit geval heeft de hond het misdrijf toch gepleegd door niet aangelijnd rond te lopen?

Dus die moet op de plaats delict blijven zitten/liggen.

Ik als automobilist zou dan toch gewoon mogen weggaan, als slachtoffer?
pi_59308416
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:08 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Het minste wat je kunt doen is je hond aanlijnen / africhten...
Dus als ik jouw kind aanrijd dan is het jouw schuld, had je haar maar moeten opvoeden en aanlijnen?
pi_59308421
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:05 schreef voetballeh het volgende:

When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_59308426
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:

[..]

In dit geval heeft de hond het misdrijf toch gepleegd door niet aangelijnd rond te lopen?

likt me dat jij een rol hebt in het misdrijf
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_59308449
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Dus als ik jouw kind aanrijd dan is het jouw schuld, had je haar maar moeten opvoeden en aanlijnen?

De vergelijking tussen kinderen en honden (dieren) gaat niet op.

Kinderen hebben in deze rechtstaat meer rechten en bescherming (ook in't verkeer) dan een hond.

Wat ergens wel logisch is toch?
  woensdag 11 juni 2008 @ 16:14:33 #13
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_59308520
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wat een vergelijking.....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 11 juni 2008 @ 16:20:41 #14
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_59308698
heheh altijd die huilies die honden met kinderen vergelijking.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:06:53 #15
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59310055
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:05 schreef voetballeh het volgende:
Naar aanleiding van een topic op flitsservice over een les-auto die een hond had aangereden & daarna wegreed:

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=43693
Op flitsservice zijn ze niet goed bij hun hoofd. Achterlijk stelletje autofreaks waarvoor alles moet wijken.
quote:
De lesauto in't voorbeeld had z'n gegevens niet achter gelaten.
En de algemene stemming daar is dat de eigenaar van de hond de schuldige was omdat die de hond liet loslopen, dat de eigenaar van de auto schade kon eisen van de baas van de hond, als er schade was.
Dieren mogen in sommige gevallen loslopen. Honden losloop gebied? Uitbrekende of losschietende honden? En hoe zit het met katten? Ook een overstekend konijn, hert of zwijn kan schade aan je auto veroorzaken.
quote:
En dat het geen misdrijf is om weg gewoon weg te rijden zonder je gegevens achter te laten.
Dat is het dus wel. Je vernielt iemands anders goed en rijdt weg na een ongeluk.
quote:
Ik ben het er in grote lijnen wel mee eens. Stel je rijd een hond aan en de baas is niet in de buurt, wat moet je dan doen, briefje op de hond plakken? 112 bellen?
In elk geval de politie. Voor een dooie hond komen ze niet met zwaailichten aanrijden.
quote:
Als er geen schade aan m'n auto was zou ik ook vrolijk wegrijden, moet die eigenaar maar die stomme hond aanlijnen zoals het hoort. Want anders komt er weer zo'n hele administratieve rompslomp en daar heb ik geen zin in.
En dat je een goed van iemand anders hebt vernield interesseert niet? En als je een kind aanrijdt dat niet is aangelijnd? Ook maar zo'n rompslomp he.
quote:
Als de baas wel in de buurt was en ik had geen schade, zou ik denk ik ook snel wegrijden. Want vaak word de baas kwaad op de automobilist omdat de hond niet aangelijnd is.
Nee, omdat jij zijn huisdier hebt aangereden. En dat had ook een kind kunnen zijn, sta je daar wel bij stil?

En jij hoort als automobilist gewoon altijd tijdig te kunnen stoppen in dergelijke situaties. Of het nu gaat om een hond, kind of een niet aangelijnde bosmarmot, jij moet gewoon je voertuig berijden naar de omstandigheden die zich op dat moment zo voordoen.
quote:
samengevat

- ben je verplicht te stoppen en je gegevens af te geven als je een hond hebt aangereden? (mag je snel wegrijden)
- kan je als bestuurder schadevergoeding eisen als je een hond aanrijdt in een gebied waarin de hond MOET zijn aangelijnd?

- wat is julie mening?

mvg.
samengevat

Je bent een ongevoelige lul zonder verantwoordelijkheidsgevoel.

En dan ook nog zinspelen op het opzettelijk aanrijden van een hond om schadevergoeding te kunnen claimen. Ongelooflijke klootzak.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:09:16 #16
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59310106
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:10 schreef voetballeh het volgende:

[..]

Een dier is geen rechtspersoon. Een dier is een goed waarover de eigenaar de verantwoordelijkheid heeft.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:09:35 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:14:27 #18
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59310212
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:11 schreef voetballeh het volgende:

[..]

De vergelijking tussen kinderen en honden (dieren) gaat niet op.

Kinderen hebben in deze rechtstaat meer rechten en bescherming (ook in't verkeer) dan een hond.

Wat ergens wel logisch is toch?
Dus als een kind de straat oprent en tegen jouw auto oploopt en jij hebt schade, is het kind schuld?
Nee dus, dat is zelfs expliciet geregeld.

Je moet gewoon altijd zo rijden dat je dergelijke situaties kan inschatten en er naar kunt handelen. En als je denkt in termen van doorrijden, opzettelijk aanrijden en ongelukken veroorzaken om te kunnen claimen, hoor je niet achter het stuur van een auto thuis, maar 2 meter onder de grond. Dan ben je nog minder dan de hoop stront die een hond in jouw tuin schijt.
pi_59311745
Hond okay, die kan van iemand zijn, dus logisch dat je dan even de dierenambulance belt of i de buurt ronkijkt of de eigenaar er niet is (en dan hopen dat die je niet in elkaar mept natuurlijk).

Maar als je dan een hert, zwijn of konijn aarijdt, wat moet je dan doen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 11 juni 2008 @ 18:22:33 #20
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_59311866
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:17 schreef DroogDok het volgende:
De BBQ aanmaken.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_59312702
De ANWB heeft laatst toch aangegeven dat het beter is om een dier aan te rijden in plaats van proberen het dier te ontwijken en daarmee je mede wegbestuurders in gevaar te brengen? Omdat de meeste ongelukken waar dieren bij betrokken zijn, ongelukken zijn waarbij bestuurders hebben getracht uit te wijken of te remmen met alle gevolgen van dien...
pi_59312761
quote:
Hond okay, die kan van iemand zijn, dus logisch dat je dan even de dierenambulance belt of i de buurt ronkijkt of de eigenaar er niet is (en dan hopen dat die je niet in elkaar mept natuurlijk).

Mag je houden
pi_59313452
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dus als een kind de straat oprent en tegen jouw auto oploopt en jij hebt schade, is het kind schuld?
Als het kind ineens tussen twee auto's uit komt rennen: Ja. Eigen stomme rotschuld.

Als het kind midden op straat aan het spelen is waar het niet hoort te spelen maar het wel gewoon zichtbaar is: Nee.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_59313518
quote:

Dan moet je de garage bellen om je wagen weg te slepen.
pi_59313780
wat een hoop grapjasjes hier...

Kort :
Een hond is een zakelijk goed. Een hond aanrijden is net zoiets als een geparkeerde auto aanrijden.
Je bent een sukkel als je dat doet, en een lul als je wegrijdt zonder je gegevens achter te laten.

Hartstikke schuldig.

Je kunt je enkel beroepen op verzachtende omstandigheden, bijvoorbeeld "hond rende plotseling met grote snelheid vanuit een steegje de straat op"
Het feit dat een hond niet aangelijnd is, is geen verzachtende omstandigheid: je kon hem nog steeds zien, (of zodanig met dode hoeken rekening moeten houden).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')