Gisteren:
GrindhouseGroot was de deceptie toen bleek dat niet de complete, ruim 3 uur durende versie van Grindhouse in de bioscopen zou verschijnen maar slechts de 2 aparte films.
Des te groter was daarom de vreugde toen bleek dat de complete versie, zoals ie dus bedoeld was, uit zo komen op dvd in Japan.
Gisteren was het dan eindelijk tijd om `m te aanschouwen, in de vorm zoals ie volgens Rodriguez en Tarantino te zijn.
Ik moet zeggen: het was het wachten meer dan waard. Heb van begin tot einde genoten. Heerlijk. Het begint al gelijk goed, met die fantastisch foute trailer van Machete. Daarna Planet Terror. Jammer dat ie zo kort duurde, ik vond `m echt geweldig! Zo ontzettend over the top, lekkere botte humor en een briljante cast. Vooral Rose McGowan en Josh Brolin vond ik super.
Ook de fake-trailers waren briljant.
Ik vond het dan ook jammer dat het project afsloot met het minste deel: Death Proof. Had me er veel meer van voor gesteld. Ja, het was op zich best vermakelijk. En ja, er zaten wel wat coole dialogen in zoals we die van Tarantino gewend zijn. Maar het was het allemaal net niet.
Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben blij dat ik het Grindhouse project heb mogen aanschouwen op de manier zoals het bedoeld was en ik ben nog blijer dat ik destijds de aparte versies niet in de bios heb gezien.
Planet Terror:
8,5/10Death Proof:
7,5/10Eindcijfer Grindhouse:
8,0/10En vanavond gezien:
The Incredible HulkNa het (blijkbaar, want ik heb `m nog steeds niet gezien) mislukte Hulk avontuur van Ang Lee werd het nodig geacht het opnieuw te proberen. De crew en cast werden vervangen en het werd geen vervolg maar een "nieuw" verhaal.
En ik moet zeggen: dat pakt goed uit. Edward Norton geeft een heerlijke performance als Bruce Branner, Tim Roth is subliem als de slechterik en Liv Tyler is natuurlijk altijd fijn om te kijken.
Echt meteen vanaf het begin staat het tempo in de vijfde versnelling en dat wordt bijna de hele film lang vol gehouden. Op slechts een paar momenten wordt wat gas terug genomen, en dat is op de romantische momenten. Die trouwens nergens geforceerd aanvoelen maar wellicht in lengte en hoeveelheid wat minder hadden gekunt.
In het begin lijkt het alsof de effecten er slecht uitzien en slecht zijn afgewerkt. Maar achteraf gezien was dat voor mij juist één van de sterke punten: het was niet slecht afgewerkt maar het bleek bij de look van de film te horen. Op een groot bioscoop scherm ziet het er misschien niet altijd even strak en mooi uit, maar het geeft de film juist een soort van game-achtige feeling mee. En dat kon ik zeker waarderen.
Louis Leterrier doet precies hetzelfde wat ie met The Transporter ook al deed (alleen nu met een grote, boze groene man): een rechtoe-rechtaan-actie spektakel afleveren waar je met een grote bak popcorn heerlijk van kunt genieten.
Wat mij betreft een geslaagde heropleving van The Hulk.
Oh, en het einde vond ik echt geweldig!!!
7,8/10