NEIN! VERBOTEN!quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
Mag je bij 't gebruiken van de M stand wel of niet de belichtingsmeter gebruiken?
Ik kies hier geen kant, ik merk alleen op dat het ook anders en respectvoller kan. En no offence maar omdat iemand anders het doet betekend niet dat je het dan ook maar terug moet doen. Ik vindt het echt jammer dat er zo veel lelijke opmerkingen worden gemaakt. Ik dacht eindelijk een goed fotografen forum gevonden te hebben waar mensen je opbouwende critiek geven dan onzin die je op meeste forums krijg (aan 'ach wat een schattige katje' heb je zo weinig) maar krijg steeds meer het gevoel dat als je ook maar even iets zegt of doet wat volgens sommigen 'achterlijk, stom en weet ik het wat nog meer' is je meteen een hoop moder over je heen krijg. Is niet bepaald bevorderend voor de beginners, die kijken wel 10x uit voordat ze iets posten.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee maar als het elitaire M gebruikende volk hier de rest begint uit te maken voor pauper, zielig, simpel, niet artistiek en weet ik nog meer wat, dan vind ik hun toch dat ik ze even moet wijzen op 't feit dat ze 't niet goed hebben.
Nee want dan is het net een spelletje, hou het streepje in het middenquote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
[..]
Mag je bij 't gebruiken van de M stand wel of niet de belichtingsmeter gebruiken?
Die werkt bij mij niet als ik oude lenzen gebruik...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee maar als het elitaire M gebruikende volk hier de rest begint uit te maken voor pauper, zielig, simpel, niet artistiek en weet ik nog meer wat, dan vind ik hun toch dat ik ze even moet wijzen op 't feit dat ze 't niet goed hebben.
Maar een vraag aan de mensen die alleen M gebruiken, als je een foto maakt, hoe beoordeel je dat de belichting spot on is op dat kleine previewschermpje? Al gebruik ik mn spotmatic uit 1970, het is nogsteeds een verkapte Av stand die ik gebruik, aangezien ik mn sluitertijd blijf aanpassen aan de belichtingsmeter(of mn diafragma). Maar hoe ik 't wend of keer, echt M is 't niet
Goed idee, als je in M 3 foto's met 3 verschillende belichtingswaarden schiet is er altijd wel eentje goed!quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:11 schreef Doodkapje het volgende:
Als het wel werkt gebruik ik m als indicator. Mijn ervaring met die lichtmeter is als je 'm precies op de 0 hebt staan hij toch nog een beetje onderbelicht is; wil ik zeker weten dat ik een goede belichting krijg, dan doe ik een bracketing (-, 0, +) 0.7stops meestal. Dat gaat vaak goed.
Om toch maar even inhoudelijk te reageren. Wil je old-school-M, dan moet je uiteraard niet de lichtmeter van de camera gebruiken, dan ben je namelijk gewoon aan het doen wat die automaat ook zou doen en gaat het op bezigheidstherapie lijken.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
Verteld zo'n belichtingsmeter hoeveel Ev je nodig hebt? Ik heb namelijk nog nooit zo'n ding gebruiktquote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om toch maar even inhoudelijk te reageren. Wil je old-school-M, dan moet je uiteraard niet de lichtmeter van de camera gebruiken, dan ben je namelijk gewoon aan het doen wat die automaat ook zou doen en gaat het op bezigheidstherapie lijken.
Echt old-school-M doe je met een goeie externe lichtmeter
En als je het goed doet, zie je in 89% van de gevallen gewoon datgene op je display staan wat de automaat je ook al duidelijk probeerde te maken.
Je kunt het net zo ver strekken als je wil... digitaal vs. analoog,... laten ontwikkelen of een doka bouwen in je badkamer,...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om toch maar even inhoudelijk te reageren. Wil je old-school-M, dan moet je uiteraard niet de lichtmeter van de camera gebruiken, dan ben je namelijk gewoon aan het doen wat die automaat ook zou doen en gaat het op bezigheidstherapie lijken.
Echt old-school-M doe je met een goeie externe lichtmeter
En als je het goed doet, zie je in 89% van de gevallen gewoon datgene op je display staan wat de automaat je ook al duidelijk probeerde te maken.
En dan verzoek ik je nu vriendelijk te quoten waar ik zoiets ook maar suggereer.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
[..]
doe je nietquote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:27 schreef McKillem het volgende:
[..]
En dan verzoek ik je nu vriendelijk te quoten waar ik zoiets ook maar suggereer.
Om ook maar even je vraag te be-antwoorden. Ik kan wel zien op dat kloteschermpje wat ik tof vind.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:57 schreef zquing het volgende:
[..]
Maar een vraag aan de mensen die alleen M gebruiken, als je een foto maakt, hoe beoordeel je dat de belichting spot on is op dat kleine previewschermpje? Al gebruik ik mn spotmatic uit 1970, het is nogsteeds een verkapte Av stand die ik gebruik, aangezien ik mn sluitertijd blijf aanpassen aan de belichtingsmeter(of mn diafragma). Maar hoe ik 't wend of keer, echt M is 't niet
Een externe lichtmeter doet een meting en adviseert bij een voorgekozen ISO een rijtje mogelijke combinaties van diafragma's en tijden(bij een analoge meter) of geeft bij een voorgekozen tijd een in te stellen diafragma of bij een diafragma een tijd.(bij digitaal)quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:22 schreef zquing het volgende:
[..]
Verteld zo'n belichtingsmeter hoeveel Ev je nodig hebt? Ik heb namelijk nog nooit zo'n ding gebruikt
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:32 schreef McKillem het volgende:
..... professional. Maar fuck it, ik vind de kiekjes leuk die ik schiet en daar doe ik het toch echt voor. Lauter en alleen voor mezelf.
......
Welke objectief van nu niet dan?quote:
Wat kost een lichtmeter waar je een beetje wat aan hebt? Lijkt me ideaal voor studiowerk...quote:Op woensdag 11 juni 2008 08:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een externe lichtmeter doet een meting en adviseert bij een voorgekozen ISO een rijtje mogelijke combinaties van diafragma's en tijden(bij een analoge meter) of geeft bij een voorgekozen tijd een in te stellen diafragma of bij een diafragma een tijd.(bij digitaal)
Kunst van een externe meter is niet zozeer om hem af te lezen en die instelling over te nemen, maar meer om hem te richten en zelf te interpreteren wat die meting nou precies inhoudt.
Kost even tijd om te leren, maar geeft ultieme controle over je belichting en het is de op één na ultieme manier van 'zelf doen' de ultieme manier van alles zelf doen is in de lucht en naar je onderwerp kijken en stelselmatig goed gokken
Wat wil j er voor uitgeven? Je hebt oude tientjeslichtmeters en lichtmeters van honderden euro's.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:34 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Wat kost een lichtmeter waar je een beetje wat aan hebt? Lijkt me ideaal voor studiowerk...
Op dit moment nog niks...quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat wil j er voor uitgeven? Je hebt oude tientjeslichtmeters en lichtmeters van honderden euro's.
229 euro en je hebt een gloedjenieuwe Kenko combinatiemeter (voorheen heette die Minolta). Een belichtingsmeter waarmee je nagenoeg alles aankunt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:34 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Wat kost een lichtmeter waar je een beetje wat aan hebt? Lijkt me ideaal voor studiowerk...
Ik kan op auto anders ook gewoon in raw schieten hoorquote:Op woensdag 11 juni 2008 21:05 schreef dutchie het volgende:
Misschien een Spuitelf-reactie, maar ik wilde even nog reageren op een paar posts:
- nog een verschil tussen P en volledige automatische stand: bij P kun je ook in RAW schieten, vol. is jpeg.
Als die meesterschilders net zoveel over hun kwasten hadden gezanikt als wij nu over onze camera's en lenzen hadden we nu met lege musea gezetenquote:Op woensdag 11 juni 2008 21:05 schreef dutchie onder andere het volgende:
maar goed, het was voor mij ook een desilussie dat de meesterschilders van vroeger hun schilderijen volledig uitgemeten en berekend hadden en niet als woeste passionata's verf op het doek plaatsten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |