Ik ben voor.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:52 schreef Wheelgunner het volgende:
sociaal kapitalisme
sociaal darwinisme
Als ik financieel kapot ga ik zie ik er later niets van terug.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:07 schreef Koffielurk01 het volgende:
[..]
Ik geef toe dat in Nederland het belastingsysteem ook wel doorslaat in sommige opzichten. Belastingen zijn nodig en nuttig, maar het moet wel eerlijk en simpel gehouden worden af en toe.
Zelfverrijking is alleen mogelijk als anderen daaraan meewerken.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef Koffielurk01 het volgende:
Wat else is new, kapitalisme leid tot zelfverrijking...
Dat is geen kapitalisme.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Koffielurk01 het volgende:
Ik denk dat kapitalisme in de essentie niet verkeerd is, alleen moet de verdeling iets eerlijker plaats vinden en moeten excessieve "lonen" verboden worden. (denk aan +50.000 per jaar ofzo).
Hahaha het was inderdaad een beetje een prutser, maar je kan hem toch niet echt lui noemen. Tegenwoordig krijgen dit soort figuren gewoon een dagelijkse dosis Ritalin, en functioneren ze prima....quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:50 schreef Dementor het volgende:
[..]
Hij vloog er na ieder avontuur weer uit omdat meneer de boel verziekte
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:08 schreef NewOrder het volgende:
[..][quote]Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Koffielurk01 het volgende:
Ik denk dat kapitalisme in de essentie niet verkeerd is, alleen moet de verdeling iets eerlijker plaats vinden en moeten excessieve "lonen" verboden worden. (denk aan +50.000 per jaar ofzo).
Bij welk bedrag weer wel?quote:Neworder gaf als reactie op bovenstaande: Dat is geen kapitalisme.
Laat me raden: je verdient zelf minder? Eerlijk wil je alles delen, met iedereen die meer heeft dan jij.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Koffielurk01 het volgende:
Sociaal he?quote:Op woensdag 11 juni 2008 01:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Laat me raden: je verdient zelf minder? Eerlijk wil je alles delen, met iedereen die meer heeft dan jij.
Ga toch weg man. Alsof er nu geen eerlijke verdeling is. Er zijn genoeg mensen die gvd 50.000+ euro per jaar aan belasting betalen. En daar enkele andere gezinnen van onderhouden. Je kan wel zeuren over die hoge lonen, maar die mensen leveren ook veel op voor anderen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Koffielurk01 het volgende:
[..]
Ik denk dat kapitalisme in de essentie niet verkeerd is, alleen moet de verdeling iets eerlijker plaats vinden en moeten excessieve "lonen" verboden worden. (denk aan +50.000 per jaar ofzo). Mensen die een belangrijk beroep uitoefen mogen best wat meer verdienen, maar het moet in verhouding staan met hun maatschappelijke relevantie. En wat moet een persoon met zoveel geld dat hij of zij uit verveling niet meer weet wat er mee te doen.
50.000 euro is absoluut geen excessief salaris...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Koffielurk01 het volgende:
Uit mijn teksten hier en elders kun je dat niet halen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 02:26 schreef Picchia het volgende:
[quote]Maar als ik naar de OP kijk, dan vrees ik dat sommigen salarissen willen korten,
quote:enkel om salarissen te korten.
Dat hoef je niet te plannen als e.e.a. eerlijk van opzet is.quote:Dit haal ik uit het gegeven dat er in de OP helemaal niets staat over wat er met dat geld zou moeten gebeuren.
Kan je alleen echt leuk leven als je meer dan 50K verdient dan?quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
50.000 euro is absoluut geen excessief salaris...![]()
Het lijkt misschien veel als de grootste uitgavenpost PS3 spelletjes zijn, maar als je een gezin moet onderhouden, leuke auto, mooi huis, enz. enz., dan red je het niet eens met 50K (als je dus echt leuk wil leven, rondkomen met 50K kan natuurlijk wel).
Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen zichzelf, hun eigenwaarde, hun 'status' e.d .koppelen aan bezit.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:19 schreef Fajarowicz het volgende:
Kan je alleen echt leuk leven als je meer dan 50K verdient dan?
Klopt, en die mensen zijn daarom niet echt gelukkig. Want als je eigenwaarde afhankelijk is van geld (o.i.d.) betekent dat dat je niet van jezelf houdt. Mensen die wel van zichzelf houden zijn voor hun zelfwaardering namelijk niet afhankelijk van wat dan ook.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:33 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen zichzelf, hun eigenwaarde, hun 'status' e.d .koppelen aan bezit.
Wensen kosten geld, hoe meer materiaal je wilt, hoe duurder vaak. Niet zelden moeten ze ook wel mo money verdienen, omdat ze als mens weinig aan zijn in diverse opzichten.
Dan is er nog de (opgelegde) noodzaak, 'alles elk jaar weer' duurder? meer geld nodig voor basaal bestaan.
Met 50K zit er een woning van ongeveer 225K in. Dan heb je ofwel een klein huis in een leuke buurt of een wat grotere woning in een mindere buurt. En met kinderen is een wat grotere woning gewoon handig en die leuke buurt ook. Die kinderen kosten ook geld. Als je dan ook een ruime auto wenst voor de kinderen, met navigatie, leer, niet te lullig model... twee keer per jaar op vakantie...quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:19 schreef Fajarowicz het volgende:
Kan je alleen echt leuk leven als je meer dan 50K verdient dan?
Je zal ook verbaasd zijn over hoeveel mensen wel wensen veel bezit te hebben, maar omdat ze dat niet hebben net doen alsof het ziekelijk is om wat luxe te wensen...quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:33 schreef fokthesystem het volgende:
Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen zichzelf, hun eigenwaarde, hun 'status' e.d .koppelen aan bezit.
Ik heb een praktijkvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:33 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Wensen kosten geld, hoe meer materiaal je wilt, hoe duurder vaak. Niet zelden moeten ze ook wel mo money verdienen, omdat ze als mens weinig aan zijn in diverse opzichten.
Dan is er nog de (opgelegde) noodzaak, 'alles elk jaar weer' duurder? meer geld nodig voor basaal bestaan.
Jij probeert gewoon dat wat subjectief is objectief te maken. Ik vind dat een echt leuk leven dat behelst dus dan behelst dat het ook. Probeer eens te nuanceren.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met 50K zit er een woning van ongeveer 225K in. Dan heb je ofwel een klein huis in een leuke buurt of een wat grotere woning in een mindere buurt. En met kinderen is een wat grotere woning gewoon handig en die leuke buurt ook. Die kinderen kosten ook geld. Als je dan ook een ruime auto wenst voor de kinderen, met navigatie, leer, niet te lullig model... twee keer per jaar op vakantie...
Ja, dat red je dus niet met 50K.
Natuurlijk kun je er mee rondkomen, maar dan houdt het echt op en DAAROM is het dus onzinnig om 50K excessief te noemen.
TE luxe gaat het over, 6 ton mee naar huis voor niks doen zoals nu weer uitkwam bij de openbare omroep in NL.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:56 schreef DS4 het volgende:
net doen alsof het ziekelijk is om wat luxe te wensen...
de omroep als voorbeeld van kapitalismequote:Op woensdag 11 juni 2008 23:30 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
TE luxe gaat het over, 6 ton mee naar huis voor niks doen zoals nu weer uitkwam bij de openbare omroep in NL.
Wat moet iemand met miljarden die die never op maakt?
Geldziekte bestaat, ik ben er van overtuigd, er lopen dagobert ducks rond.
De basis die ten grondslag ligt aan al dat geld is echter de wereld (grondstoffen, edelmetalen, gas enz.) en degenen die daarvan en daarmee produceren, de balans van de winst daaruit is weg, komt dus ellende van. Is misschien wel de bedoeling ook, met die overbevolking op aarde?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |