abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59583945
=Edit=

[ Bericht 99% gewijzigd door DuchessX op 22-06-2008 02:34:53 ]
#geen
pi_59584039
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:57 schreef yvonne het volgende:
Even iets in dit topic neerleggen, normaal gaat alles z'n gangetje en heb ik dit topic niet zo nodig, we weten wie ons kind is ( een lange pier van 18 ) met zijn gebruiksaanwijzing die wij respceteren. So far so good.
Alleen: gister kreeg hij ene ongeluk met de fiets, gapende kinwond en scheur in z'n pols.
Maar wat gebeurde er... niets, hij dacht er niet aan z'n mobiel te gebruiken, hij bleef liggen/zitten waar hij was, schoot ook niemand aan om hem te helpen.
Pas na verloop van tijd stapte er iemand op hem af om hem te helpen en naar de dichtsbijzijnde huisarts te brengen.
Gelukkig was het een oude buuf die hem wel kende en regelde het bellen verder voor hem.
Later in het ziekenhuis bij de EHBO is er bij hém heel moeilijk iets uit te krijgen, nu was het ook een heerlijk empathisch arts i.o (not) die hem al bitchend wel even dingen zou vragen, nou, dan krijg je echt weinig antwoord hoor.
Nu waren wij er gelukkig bij, maar je merkt opeens dat er best zaken zijn waar hij en wij tegenaan lopen, nu zal hij niet iedere dag een ongeluk krijgen, maar wél in situaties terecht komen waarbij hij níet duidelijk kan maken hoe en wat.
En dat baart me zorgen, want ik weet heel even niet hoe ik hem daarin moet sterken. Want wij zijn er natuurlijk niet eeuwig..

het is eerste wat ik wil roepen is NIET!!
want eigenlijk.... ergens....in zekere zin...zijn het niet alleen autisten die zich autistisch gedragen...
het systeem en alles in en rondom de hulp/zorgverlening is dat ook!
En persoonlijk vind ik dat díe eens goed geschopt moeten worden en even wakker geschud worden. Een arts nota bene van de EHBO afdeling zou beter moeten weten en op allerlei types voorbereid moeten zijn. Hij/ zij zou moeten weten hoe mensen aan te spreken en meteen kunnen anticiperen op iemand die buiten het zogenaamde normale boekje reageert (of niet reageert).

maar aan bovenstaand kan je weinig zelf veranderen... dus ja.. wat en hoe geef je je kind mee zodat hij daar in de toekomst zelf mee om kan gaan.
Dat weet ik (ook nog) niet, maar wat ik wel zou doen is je zoon ( in dit geval) attenderen op het onvermogen, de tekortkoming van de EHBO arts.
pi_59584214
Kun je niet wat soortgelijke situaties oefenen Yvonne, zodat het in kan slijten? Dan nog blijft het de vraag of hij het ook kan generaliseren naar andere situaties natuurljik.
Verder is het wellicht goed, naarmate je ouder wordt, iemand anders voor te bereiden op het overnemen van je taak
pi_59588449
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 18:09 schreef Troel het volgende:
Maeghan, vraag je dan ook bij je baas na wat die klacht was en hoe je dat de volgende keer kan omzeilen?
Tja, die vrouw vond dat ik iets nogal venijnig had gezegd, terwijl ik gewoon iets probeerde uit te leggen omdat ze raar reageerde op een naar mijn idee doodnormale vraag - of ze de boodschappen zelf even uit het mandje wilde halen. (Mijn baas vond dat ook niet nodig trouwens. Blijkbaar moet ik de spullen uit het mandje toveren als ik er niet bij kan of als het te zwaar is - je staat echt in zo'n scheve houding dat ik last van m'n rug en schouders krijg met tillen...). Omdat ze boos werd, probeerde ik uit te leggen dat die spullen te ver weg stonden en dat het te zwaar was, maar ze vond het flauwekul want het hoefde anders ook nooit (de meeste van mijn collega's zijn langer en man, dat scheelt misschien). Ze luisterde helemaal niet, deed heel vervelend en haalde haar man erbij en een ander stel waarmee ze samen aan het winkelen was, dus ik voelde me nogal in een hoekje gedrukt en ik wist ook niet meer wat ik met de situatie aan moest. Verder heb ik dus niet zo veel gezegd. Maar goed, ze vond me onbeschoft. Ik haar ook, maar ja. Als je je te goed voelt om je eigen boodschappen op te tillen, moet je naar een full service speciaalzaak gaan waar je drie keer zoveel betaalt voor dezelfde fles, niet naar een slijterij bij een supermarkt; in de supermarkt zet je je boodschappen ook niet in het karretje naast de kassa om te wachten tot de caissiere het op de band gaat zetten. Als het mijn eigen winkel was geweest had ik het mens eruit gezet en gevraagd nooit meer terug te komen, zo onbeschoft vond ik haar.

Ik weet niet waarom, maar mensen reageren soms gewoon raar op mij. Als ik exact hetzelfde vraag of doe als een collega (als ik niet weet hoe ik iets moet doen, kijk ik juist altijd hoe iemand anders die situatie aanpakt), worden mensen boos op mij en van die collega accepteren ze het of ze moeten erom lachen. Ik heb nog wel meegemaakt dat een klant boos werd toen ik "fijne dag verder" zei, op de manier waarop ik het 300 keer op een dag zei (ze werd boos omdat ik er vast niks van meende - ik heb dan de neiging om gewoon te zeggen dat het mij persoonlijk inderdaad koud laat of ze een fijne dag heeft, maar dat ik ervoor betaald word om klanten namens mijn baas een fijne dag te wensen; maar dan heb ik het helemaal gedaan, denk ik). Bij m'n vorige baan gingen mijn collega's altijd lachen als zoiets gebeurde, want dat soort dingen gebeurde altijd uitgerekend bij mij. Ik zei iets en kreeg dan een compleet overtrokken reactie van een klant of een reactie waarvan ik echt totaal niet wist hoe ze daar nou bij kwamen of wat ik ermee moest. Iemand die de weg vroeg en vervolgens boos werd toen ik aanwijzingen gaf, want "dat wist ze ook wel, want ze woonde er al drie jaar". Ja, waarom vraag je het dan? Ik kreeg bij mijn vorige baan denk ik ook de meeste klachten, maar dat had ook deels te maken met de functie (ik moest mensen vaak dingen weigeren, omdat ze gewoon ongelijk hadden of ik bepaalde dingen gewoon niet mocht doen en daar werden ze dan vaak boos om). Het verschil is alleen dat ik bij mijn vorige baan de klanten kende. Zeker driekwart waren vaste klanten en op een gegeven moment had een aantal ook wel een beetje door hoe ik ben en die zeiden dan ook gewoon tegen me dat ik boos keek of ze vroegen of ik me niet lekker voelde of zo; die gaven mij ook gewoon de kans om uit te leggen wat er aan de hand was of om het een beetje te corrigeren, want blijkbaar merk ik soms gewoon niet hoe ik kijk of hoe ik iets zeg. Sommige klanten zeiden ook dat ze me eerst totaal niet mochten, maar later wel, toen ze me eenmaal een beetje leerden kennen (en ik hun).
Sanity is (not) statistical
pi_59593830
Twee vraagjes naar aanleiding van wat leeswerk, allebei over kopieergedrag. Wat valt er precies onder kopieergedrag? Ik heb eigenlijk best vaak het gevoel dat ik niet goed weet wie ik ben en wat ik nou doe omdat ik het wil en wat ik doe omdat iemand anders het wil. Omdat mijn motoriek vroeger niet goed was, had ik ook veel moeite met schrijven. Ik had er altijd onvoldoendes voor en zat daarom in de vakanties vaak thuis hele dagen te oefenen met schrijven. Later had ik de gewoonte om het handschrift van andere mensen na te doen, die wel een mooi handschrift hadden. Dat was niet een kinderlijke fase of zo hoor, ik heb dit denk ik vanaf mijn 8e of zo gedaan en in ieder geval tot het eind van de middelbare school volgehouden. Kun je dit in dezelfde lijn zien? Is het iets wat vaker voorkomt?

Daarnaast vraag ik me af of jullie je constant bewust zijn van wat je kopieert. Ik zag in het vorige topic zo'n discussie over de beleefdheidsvraag 'hoe gaat het?' Natuurlijk weet ik inmiddels wel dat dat "goed" is en - dat kwam bij mij wat later - dat ik dan ook geacht werd geveinsde interesse te tonen in andere mensen. Het antwoord "goed" komt eigenlijk vrij makkelijk. Daar denk ik niet meer over na en het is eigenlijk wel prettig, want dan zeiken mensen ook niet zo door. Het 'interesse' tonen in anderen vind ik moeilijker. Ik vind het echt hypocriet om aan iemand te vragen hoe het gaat, terwijl het me werkelijk geen zier interesseert. Ik doe het wel, vooral bij mensen die ik mag (nou ja, dan wil ik het allemaal best weten, maar ik begrijp soms niet helemaal waarom mensen niet gewoon zelf kunnen vertellen wat ze bezig houdt, waarom ik dat er per se uit moet trekken), of op m'n werk (maar dat is toch een 'rol' want daar kun je 90% van wat je denkt niet zeggen, dus dat vind ik niet echt tellen), maar daar denk ik meer bij na.
In het begin had ik ook heel veel moeite met sollicitatiegesprekken. Ik verklooide ze echt altijd. Door er veel over te lezen en dan met name over gedrag, het benoemen van karaktereigenschappen en het geven van voorbeelden uit de praktijk (die omschakeling van benoemen naar voorbeelden geven vond ik altijd heel lastig - als iemand me vroeg "geef eens een voorbeeld van je creativiteit" of zo, dan bleef het stil, was m'n hoofd helemaal leeg en kon ik opeens helemaal niets meer bedenken) en dit van tevoren ook tot in den treure voor te bereiden en gesprekken te oefenen in m'n hoofd, ging het opeens veel makkelijker. (De site die ik gebruikt heb is www.carrieretijger.nl, daar staat alles heel duidelijk uitgelegd). Maar op het gesprek zelf ben ik me natuurlijk wel constant bewust van hoe ik zit, hoe ik beweeg, wat ik zeg, hoe ik het zeg en ik probeerde ook wel bewust de lichaamshouding aan te nemen van de gesprekspartner en zeker niet met m'n armen voor m'n lichaam te gaan zitten of zo. Dat is dus allemaal helemaal niet vanzelfsprekend (alhoewel er natuurlijk veel mensen zijn die solliciteren moeilijk vinden... ik weet alleen natuurlijk niet hoe moeilijk mensen dit gemiddeld vinden en of ik het dus moeilijker vind of dat het gewoon normaal is).
Het stomme is dat ik sommige dingen tegenwoordig automatisch doe, terwijl ik ze zelf niet prettig vind. Ik hou niet van lichamelijk contact, alhoewel ik er tegenwoordig beter mee om kan gaan. Ik heb het geaccepteerd als een noodzakelijkheid en negeer het verder, terwijl ik vroeger bij een omhelzing van binnen blokkeerde, alsof ik er niet helemaal meer bij was. Prettig vind ik het niet, een hand voel ik nog een half uur 'nabranden' of ik krijg de behoefte m'n handen te wassen (dan voel ik de 'handafdruk' niet meer, maar ik vind mensen ook vies - vroeger last gehad van smetvrees ook). Maar ik merk soms dat ik bijvoorbeeld iemand een schouderklopje geef in situaties waarin ik dat vaak zie/onderga (op het werk), en dan eigenlijk zelf schrik, omdat het helemaal niet fijn vind om te doen. Ook een soort 'dit hoort niet'-gevoel.

Het grappige is dat ik door dit topic weer over andere dingen na gaan denken. Bijvoorbeeld, komt dat laatste voort uit smetvrees of iets anders? Vind ik dieren vies? Vind ik planten vies? Onder welke omstandigheden voel ik mezelf vies? Eigenlijk zijn dat voornamelijk momenten dat ik mensen aanraak of dingen die mensen hebben aangeraakt, zoals deurknoppen. Schapen en katten vind ik ook vies, maar ik ben opgegroeid met honden en daar heb ik helemaal geen probleem mee. Tenminste, niet met doggen. Honden met krullend of lang haar vind ik wel vies. Ik vind dieren geweldig om te bekijken en ik heb er veel minder moeite mee dan met mensen, maar ik kan geen schaap aaien en dan een boterham eten, terwijl ik aan een van mijn honden zo gewend was dat ik gewoon de hond een hapje gaf van wat ik zat te eten en dan verder zelf door at aan die boterham of van die vork. Ik lag ook vaak bij die hond in z'n mand en zo. Met m'n vriend heb ik ook geen moeite, daar zit/lig/hang ik echt constant tegenaan als ik de kans krijg, hij is ook de enige waarbij ik dat echt fijn vind. Ook bij m'n ex had ik dat niet zo, die mocht me soms ook niet (overal) aanraken.
pi_59594727
Onleesbaar voor mij. Teveel lappen tekst.
pi_59594918
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:06 schreef Juup© het volgende:
Onleesbaar voor mij. Teveel lappen tekst.
In welke zin onleesbaar? Qua concentratie of qua dansende lettertjes?

Er schiet me nog een vraag te binnen:
Ik heb al gelezen dat er ook verband zou zijn met overprikkeling, dyslexie, problemen met contrast en ronddraaiende lettertjes en dat autisme nu geweten wordt aan een verstoorde waarneming en verwerking van prikkels. Zijn er hier toevallig ook mensen die last hebben van sneeuwbeeld?

[ Bericht 39% gewijzigd door Maeghan op 22-06-2008 01:24:40 ]
  zondag 22 juni 2008 @ 01:21:02 #158
82136 Xennia
gekroond
pi_59595023
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:15 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Te weinig alinea's, te veel tekst
pi_59595049
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:15 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Concentratie. En door de grote hoeveelheid tekst op een plek (weinig alinea's) gaan de letters dansen ja.
pi_59595182
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:22 schreef Juup© het volgende:

[..]

Concentratie. En door de grote hoeveelheid tekst op een plek (weinig alinea's) gaan de letters dansen ja.
Als ik eenmaal in gedachten ben, dan blijf ik ratelen. Ik tik inmiddels dik 400 aanslagen per minuut en dan hoef je niet echt meer te verzinnen welke informatie je toevoegt en welke je weglaat, het kost toch geen moeite.

Maar dat draaien heb ik zelf ook, zou er eigenlijk meer rekening mee moeten houden. Zit zelf ook altijd beetje bij beetje tekst te selecteren. Trouwens weleens zo'n oogtest met een kaart met hoefijzertjes vijf rijen door elkaar draaiende cirkeltjes moeten doen bij de dokter?
pi_59595221
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:29 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Maar dat draaien heb ik zelf ook, zou er eigenlijk meer rekening mee moeten houden. Zit zelf ook altijd beetje bij beetje tekst te selecteren. Trouwens weleens zo'n oogtest met een kaart met hoefijzertjes vijf rijen door elkaar draaiende cirkeltjes moeten doen bij de dokter?
Jawel, en die zie ik draaien als ik er even (maximaal 5 seconden) naar kijken. Ik word er tureluurs van.
pi_59597446
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Jawel, en die zie ik draaien als ik er even (maximaal 5 seconden) naar kijken. Ik word er tureluurs van.
Is dit ook zo in andere context?
Bijvoorbeeld op de markt als het druk is, bij een optocht, feest in de stad of een kermis.. verzin het maar?
pi_59598273
Die hoefijzertjes gaan bij mij ook draaien. x.X.
pi_59601661
quote:
Op zondag 22 juni 2008 09:10 schreef Rimpelhond het volgende:

[..]

Is dit ook zo in andere context?
Bijvoorbeeld op de markt als het druk is, bij een optocht, feest in de stad of een kermis.. verzin het maar?
Ja. Als ik meerdere visuele beelden/indrukken tegelijk te verwerken krijg, dan ga ik vaak wazig zien en gaan er ook kleine dingen bewegen (dus b.v. niet een compleet mens, maar wel een klein vogeltje of letters op een reclamebord o.i.d.).
Kermis is sowieso een hel waar ik niet heenga, en dan niet alleen van de visuele prikkels, maar zeker ook de auditieve prikkels waar mijn hoofd gevoelsmatig bijna door uit elkaar knalt.
  zondag 22 juni 2008 @ 13:39:38 #165
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_59602386
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:29 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Als ik eenmaal in gedachten ben, dan blijf ik ratelen. Ik tik inmiddels dik 400 aanslagen per minuut en dan hoef je niet echt meer te verzinnen welke informatie je toevoegt en welke je weglaat, het kost toch geen moeite.

Ik reageer vandaag nog ergens, staan hele interessante dingen tussen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 22 juni 2008 @ 21:01:02 #166
188877 Stupendous76
pi_59610674
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 22:37 schreef Maeghan het volgende:
[..]
-knip-
Ik weet niet waarom, maar mensen reageren soms gewoon raar op mij. Als ik exact hetzelfde vraag of doe als een collega (als ik niet weet hoe ik iets moet doen, kijk ik juist altijd hoe iemand anders die situatie aanpakt), worden mensen boos op mij en van die collega accepteren ze het of ze moeten erom lachen. Ik heb nog wel meegemaakt dat een klant boos werd toen ik "fijne dag verder" zei, op de manier waarop ik het 300 keer op een dag zei (ze werd boos omdat ik er vast niks van meende - ik heb dan de neiging om gewoon te zeggen dat het mij persoonlijk inderdaad koud laat of ze een fijne dag heeft, maar dat ik ervoor betaald word om klanten namens mijn baas een fijne dag te wensen; maar dan heb ik het helemaal gedaan, denk ik). Bij m'n vorige baan gingen mijn collega's altijd lachen als zoiets gebeurde, want dat soort dingen gebeurde altijd uitgerekend bij mij. Ik zei iets en kreeg dan een compleet overtrokken reactie van een klant of een reactie waarvan ik echt totaal niet wist hoe ze daar nou bij kwamen of wat ik ermee moest. Iemand die de weg vroeg en vervolgens boos werd toen ik aanwijzingen gaf, want "dat wist ze ook wel, want ze woonde er al drie jaar". Ja, waarom vraag je het dan? Ik kreeg bij mijn vorige baan denk ik ook de meeste klachten, maar dat had ook deels te maken met de functie (ik moest mensen vaak dingen weigeren, omdat ze gewoon ongelijk hadden of ik bepaalde dingen gewoon niet mocht doen en daar werden ze dan vaak boos om). Het verschil is alleen dat ik bij mijn vorige baan de klanten kende. Zeker driekwart waren vaste klanten en op een gegeven moment had een aantal ook wel een beetje door hoe ik ben en die zeiden dan ook gewoon tegen me dat ik boos keek of ze vroegen of ik me niet lekker voelde of zo; die gaven mij ook gewoon de kans om uit te leggen wat er aan de hand was of om het een beetje te corrigeren, want blijkbaar merk ik soms gewoon niet hoe ik kijk of hoe ik iets zeg. Sommige klanten zeiden ook dat ze me eerst totaal niet mochten, maar later wel, toen ze me eenmaal een beetje leerden kennen (en ik hun).
Klinkt heel bekend ja, alsof iedereen constant op jou let, alles wat ook maar niet goed kan gaan is direct een punt waarop ze je pakken, terecht of onterecht. Ik weet niet of anderen dit ook herkennen, maar leuk is het niet; je bent constant op je hoede om je te 'verdedigen'.
quote:
Op zondag 22 juni 2008 00:32 schreef Maeghan het volgende:
Twee vraagjes naar aanleiding van wat leeswerk, allebei over kopieergedrag. Wat valt er precies onder kopieergedrag? Ik heb eigenlijk best vaak het gevoel dat ik niet goed weet wie ik ben en wat ik nou doe omdat ik het wil en wat ik doe omdat iemand anders het wil. Omdat mijn motoriek vroeger niet goed was, had ik ook veel moeite met schrijven. Ik had er altijd onvoldoendes voor en zat daarom in de vakanties vaak thuis hele dagen te oefenen met schrijven. Later had ik de gewoonte om het handschrift van andere mensen na te doen, die wel een mooi handschrift hadden. Dat was niet een kinderlijke fase of zo hoor, ik heb dit denk ik vanaf mijn 8e of zo gedaan en in ieder geval tot het eind van de middelbare school volgehouden. Kun je dit in dezelfde lijn zien? Is het iets wat vaker voorkomt?
Ik weet van mijzelf dat ik redelijk wat dingen copieer. Wel probeer ik die vervolgens aan te passen: vaak omdat het mij nodig lijkt (ik verbeter een copie) maar vaak ook om toch origineel te blijven (zorgen dat de copie niet opvalt).
Overigens werkt copieren maar beperkt, als je te veel copieert gaan mensen het doorkrijgen dat er iets niet klopt (ze zien meestal niet dat er gecopieerd wordt, enkel dat er 'iets' niet klopt)
quote:
Daarnaast vraag ik me af of jullie je constant bewust zijn van wat je kopieert.
-knip-
Ja, van bijna alles.
quote:
In het begin had ik ook heel veel moeite met sollicitatiegesprekken. Ik verklooide ze echt altijd. Door er veel over te lezen en dan met name over gedrag, het benoemen van karaktereigenschappen en het geven van voorbeelden uit de praktijk (die omschakeling van benoemen naar voorbeelden geven vond ik altijd heel lastig - als iemand me vroeg "geef eens een voorbeeld van je creativiteit" of zo, dan bleef het stil, was m'n hoofd helemaal leeg en kon ik opeens helemaal niets meer bedenken) en dit van tevoren ook tot in den treure voor te bereiden en gesprekken te oefenen in m'n hoofd, ging het opeens veel makkelijker. (De site die ik gebruikt heb is www.carrieretijger.nl, daar staat alles heel duidelijk uitgelegd). Maar op het gesprek zelf ben ik me natuurlijk wel constant bewust van hoe ik zit, hoe ik beweeg, wat ik zeg, hoe ik het zeg en ik probeerde ook wel bewust de lichaamshouding aan te nemen van de gesprekspartner en zeker niet met m'n armen voor m'n lichaam te gaan zitten of zo. Dat is dus allemaal helemaal niet vanzelfsprekend (alhoewel er natuurlijk veel mensen zijn die solliciteren moeilijk vinden... ik weet alleen natuurlijk niet hoe moeilijk mensen dit gemiddeld vinden en of ik het dus moeilijker vind of dat het gewoon normaal is).
Da's grappig, dit heb ik als voorbeeld genoemd bij mijn gesprekken met het autismecentrum: alles wordt tot op de bodem voorbereid, en dan komt het moment: alles valt weg en je weet niets meer.
Helaas wacht ik nog op de uitslag, anders zou ik hier zeker een antwoord op hebben.
quote:
Het stomme is dat ik sommige dingen tegenwoordig automatisch doe, terwijl ik ze zelf niet prettig vind. Ik hou niet van lichamelijk contact, alhoewel ik er tegenwoordig beter mee om kan gaan. Ik heb het geaccepteerd als een noodzakelijkheid en negeer het verder, terwijl ik vroeger bij een omhelzing van binnen blokkeerde, alsof ik er niet helemaal meer bij was. Prettig vind ik het niet, een hand voel ik nog een half uur 'nabranden' of ik krijg de behoefte m'n handen te wassen (dan voel ik de 'handafdruk' niet meer, maar ik vind mensen ook vies - vroeger last gehad van smetvrees ook). Maar ik merk soms dat ik bijvoorbeeld iemand een schouderklopje geef in situaties waarin ik dat vaak zie/onderga (op het werk), en dan eigenlijk zelf schrik, omdat het helemaal niet fijn vind om te doen. Ook een soort 'dit hoort niet'-gevoel.
Is ook herkenbaar. Heel lang ook last gehad van smetvrees, inmiddels bewust af aan het leren.
Lichamelijk contact is er ook eentje: ik vind het hartstikke leuk, maar er is 'iets' wat mij tegenhoudt, telkens weer. Ik weet nog niet hoe hier mee om te gaan, maar het irriteert mij mateloos
quote:
Het grappige is dat ik door dit topic weer over andere dingen na gaan denken. Bijvoorbeeld, komt dat laatste voort uit smetvrees of iets anders? Vind ik dieren vies? Vind ik planten vies? Onder welke omstandigheden voel ik mezelf vies? Eigenlijk zijn dat voornamelijk momenten dat ik mensen aanraak of dingen die mensen hebben aangeraakt, zoals deurknoppen. Schapen en katten vind ik ook vies, maar ik ben opgegroeid met honden en daar heb ik helemaal geen probleem mee. Tenminste, niet met doggen. Honden met krullend of lang haar vind ik wel vies. Ik vind dieren geweldig om te bekijken en ik heb er veel minder moeite mee dan met mensen, maar ik kan geen schaap aaien en dan een boterham eten, terwijl ik aan een van mijn honden zo gewend was dat ik gewoon de hond een hapje gaf van wat ik zat te eten en dan verder zelf door at aan die boterham of van die vork. Ik lag ook vaak bij die hond in z'n mand en zo. Met m'n vriend heb ik ook geen moeite, daar zit/lig/hang ik echt constant tegenaan als ik de kans krijg, hij is ook de enige waarbij ik dat echt fijn vind. Ook bij m'n ex had ik dat niet zo, die mocht me soms ook niet (overal) aanraken.
Repent, Pray, Forgive
  zondag 22 juni 2008 @ 21:05:40 #167
188877 Stupendous76
pi_59610769
-edit-
Toch niet van toepassing hier

[ Bericht 84% gewijzigd door Stupendous76 op 23-06-2008 12:19:11 ]
Repent, Pray, Forgive
  Admin zondag 22 juni 2008 @ 21:38:21 #168
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59611595
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 19:35 schreef DuchessX het volgende:
=Edit=
Dankjewel, ik had het nog gelezen hoor
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin zondag 22 juni 2008 @ 21:40:09 #169
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59611655
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 19:50 schreef Xennia het volgende:
Kun je niet wat soortgelijke situaties oefenen Yvonne, zodat het in kan slijten? Dan nog blijft het de vraag of hij het ook kan generaliseren naar andere situaties natuurljik.
Verder is het wellicht goed, naarmate je ouder wordt, iemand anders voor te bereiden op het overnemen van je taak
Ja, wie wat waar?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moet zijn voor zoiets.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_59611656
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:38 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dankjewel, ik had het nog gelezen hoor
Gelukkig maar
  zondag 22 juni 2008 @ 21:41:23 #171
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_59611686
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 19:35 schreef DuchessX het volgende:
=Edit=
quote:
zaterdag 21 juni 2008 @ 19:35
quote:
[ Bericht gewijzigd op 22-06-2008 02:34 ]
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_59611728
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:41 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Poppetje fietsend op een eenwieler. Ik snap de relevantie niet
  zondag 22 juni 2008 @ 21:45:32 #173
65330 Ruzbeh
pi_59611798
Terug trappend poppetje.
pi_59611842
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:45 schreef Ruzbeh het volgende:
Terug trappend poppetje.
Oke, nu snap ik het
  maandag 23 juni 2008 @ 16:05:55 #175
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_59628186
Kunnen jullie (autisten of betrokkenen) aan iemand, zien dat hij of zij autisme heeft?
Gisteren was ik ergens en toen kwam er een mevrouw naar mijn moeder toe en, die vroeg: heeft jouw dochter soms autisme?

Ik snap niet hoe mensen dat kunnen zien.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_59628372
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 19:50 schreef Xennia het volgende:
Mwah ik vind dat oefenen maar stom, werkt op den duur prima tijdens het oefenen maar in een andere omgeving kan ik er op de een of andere manier niets mee, hoe goed het ook ging tijdens het oefenen
  maandag 23 juni 2008 @ 16:13:50 #178
82136 Xennia
gekroond
pi_59628403
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja, wie wat waar?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moet zijn voor zoiets.
Voor het oefenen van noodsituaties, of voor het ter zijner tijd overnemen van jouw taak?
Is je zoon eigenlijk normaalbegaafd?
  maandag 23 juni 2008 @ 16:27:56 #179
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_59628814
Voor noodsituaties, kun je ook een AutiPas aanvragen: www.autipas.nl
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_59629702
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:09 schreef Logician het volgende:
Die jij gepost hebt en deze:

Het filmpje Autism: Lunch zo ben ik gewoon en dat weet ik. Het filmpje Autism: Receptionist zo ben ik ook, maar dat herken ik niet. Mijn vrouw wijst mij erop als ik zo'n actie uitvoer, maar als zij er niet bij is dan zal ik best wel eens gek aangekeken worden denk ik maar ik heb daar geen erg in of ik snap niet wat ze bedoelen als ik er een opmerking over krijg want ik wil dan immers alleen maar haar naam weten.
pi_59630383
Ik heb sommige dingen echt niet door tot mijn vrienden of psychologe mij er op wijzen, waarom of wat ..
pi_59630757
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:31 schreef Logician het volgende:
Ik heb sommige dingen echt niet door tot mijn vrienden of psychologe mij er op wijzen, waarom of wat ..
Dat dus.
pi_59630852
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:47 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dat dus.
haha! Oeh trouwens, een geweldige site als je niet van bellen houdt: www.emeal.nl
  maandag 23 juni 2008 @ 18:28:36 #184
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_59631528
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:05 schreef Oxymoron het volgende:
Kunnen jullie (autisten of betrokkenen) aan iemand, zien dat hij of zij autisme heeft?
Gisteren was ik ergens en toen kwam er een mevrouw naar mijn moeder toe en, die vroeg: heeft jouw dochter soms autisme?

maandag 23 juni 2008 @ 19:01:49 #185
82136 Xennia
gekroond
pi_59632307
quote:

Als een klassieke autist loopt te fladderen, of te wiegen en langs je heen kijkt, is het wel duidelijk. Ligt een beetje aan de mate waarin iemand autistisch is.
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:27 schreef Oxymoron het volgende:

Die gebruikte ik inderdaad ook voor sommige clienten
  maandag 23 juni 2008 @ 19:02:45 #186
65330 Ruzbeh
pi_59632336
Allebei die filmpjes snap ik totaal niet... wel dat eerste filmpje maar ik zou zelf zoiets niet zeggen omdat ik wel begrijp dat zoiets beledigend is. Maar dat tweede filmpje geld denk ik vooral voor mensen met autisme en niet Asperger (wat ik dus heb).

Maar in dat tweede filmpje is die receptionist echt een bitch zeg. Een beetje overdreven!
quote:

Je kan wel sommige dingen zien ja maar je kan natuurlijk niet 1-2-3 zien wie er wel en niet autisme heeft. Als je bijv. iemand ziet die met iets onnodig precies en perfectionistisch bezig is... dan zou je kunnen denken dat hij of zij autisme heeft.
  Admin maandag 23 juni 2008 @ 19:08:48 #187
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59632535
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:13 schreef Xennia het volgende:

[..]

Voor het oefenen van noodsituaties, of voor het ter zijner tijd overnemen van jouw taak?
Is je zoon eigenlijk normaalbegaafd?
Mijn taak ( ooit) over nemen.
Maar ik hoop er toch nog lang genoeg te zijn om te zorgen dat hij zich verder kan redden
En taak, taak, het klinkt zo zwaar, het is eik geen taak, maar een normaal iets
Hij is verder normaal begaafd, alleen zal hij tegen anderen weinig tot niet praten, alleen als hij je vaak gezien heeft. Hij gaat nu naar MBO II, de groenkant, tuinmannen hoeven niet veel te praten, ideaal dus

pi_59633037
quote:

Sinds ik weet dat onze zoon Asperger heeft, ben ik me meer gaan verdiepen in Stoornissen in het Autismespectrum bij eeen normale tot hoge begaafdheid. Ik " zie" sindsdien veel meer autisten om me heen.
Ik denk dat er ook nog heel veel mensen rondlopen zonder diagnose voor wie een diagnose wel veel antwoorden zou kunnen geven op de problemen waar ze tegenaan lopen.
  maandag 23 juni 2008 @ 19:50:02 #189
82136 Xennia
gekroond
pi_59633634
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

Mijn taak ( ooit) over nemen.
Maar ik hoop er toch nog lang genoeg te zijn om te zorgen dat hij zich verder kan redden
En taak, taak, het klinkt zo zwaar, het is eik geen taak, maar een normaal iets
Hij is verder normaal begaafd, alleen zal hij tegen anderen weinig tot niet praten, alleen als hij je vaak gezien heeft. Hij gaat nu naar MBO II, de groenkant, tuinmannen hoeven niet veel te praten, ideaal dus
Meestal wordt die ''taak'' overgenomen door een bekend en vertrouwd iemand uit de kennissen- of familiekring. Het zal jou, ooit jaaaaaaaaaaren ver van hier, vast ook rust geven wanneer je weet dat iemand anders hierop voorbereid is
  maandag 23 juni 2008 @ 19:50:41 #190
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_59633651
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:01 schreef Xennia het volgende:
Als een klassieke autist loopt te fladderen, of te wiegen en langs je heen kijkt, is het wel duidelijk. Ligt een beetje aan de mate waarin iemand autistisch is.
Dat zal het dan wel zijn, denk ik, Xennia.

Wat ik niet zo, goed snap is wat de andere autisten schrijven hier, over kopieëren en spiegelen en aanpassen.
Verdorie, ik ben al blij als ik zonder grote wonden, ongelukken, verwensingen, scheldpartijen en andere vervelende dingen, de straat over ben naar de winkel.
Voor mij, zijn de simpelste dingen al lastig.

Dus kopieëren enzovoorts: hier geen last van.
  maandag 23 juni 2008 @ 19:57:28 #191
82136 Xennia
gekroond
pi_59633853
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:50 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Dat zal het dan wel zijn, denk ik, Xennia.

Wat ik niet zo, goed snap is wat de andere autisten schrijven hier, over kopieëren en spiegelen en aanpassen.
Verdorie, ik ben al blij als ik zonder grote wonden, ongelukken, verwensingen, scheldpartijen en andere vervelende dingen, de straat over ben naar de winkel.
Voor mij, zijn de simpelste dingen al lastig.

Dus kopieëren enzovoorts: hier geen last van.
Jij bent denk ik de enige klassieke autist in dit topic. De anderen zijn waarschijnlijk leerbaarder en meer zelfredzaam.

Dat je niet kunt kopieren is ook wel iets moois, je behoudt zo in ieder geval je eigenheid

[ Bericht 8% gewijzigd door Xennia op 23-06-2008 20:02:32 ]
  Admin maandag 23 juni 2008 @ 20:00:43 #192
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59633950
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:27 schreef Keukenprinsesje het volgende:

[..]

Ik denk dat er ook nog heel veel mensen rondlopen zonder diagnose voor wie een diagnose wel veel antwoorden zou kunnen geven op de problemen waar ze tegenaan lopen.
En dat heb ik écht nooit begrepen, ik heb ook altijd geageerd tegen de diagnose+stempel.
De diagnose an sich geeft toch geen antwoorden?
Ik wist de 2e dag na zijn geboorte al dat hij "anders"was, daar had ik de diagnose niet voor nodig.
En eik ben ik nog steeds boos dat het me opgedrongen werd, voor het befaamde rugzakje.

maandag 23 juni 2008 @ 20:03:08 #193
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59634017
is het een cluster IV kindje, Yvonne?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_59634850
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:00 schreef yvonne het volgende:

[..]

En dat heb ik écht nooit begrepen, ik heb ook altijd geageerd tegen de diagnose+stempel.
Ik wist de 2e dag na zijn geboorte al dat hij "anders"was, daar had ik de diagnose niet voor nodig.
En eik ben ik nog steeds boos dat het me opgedrongen werd, voor het befaamde rugzakje.
Wel als je iedere keer tegen dezelfde problemen aanloopt en het zelf niet begrijpt.....In zo'n geval kun je zelf in ieder geval beter begrijpen waar het vandaan komt en daardoor ook leren met dergelijke problemen om te gaan/op te lossen
Al is het maar voor die persoons eigen gemoedsrust...
Enneh....onze zoon heeft pas op zijn 15e een diagnose gekregen, daarvoor zijn wij altijd zoekende geweest, maar hebben nooit aan een ASS gedacht. Pas toen we op goed geluk een hulpverlener inschakelden (Na al de nodige keren aan de bel te hebben getrokken) werden we in de goede richting gezet als ouders zijnde. En geloof me, we hebben altijd hard geknokt hoor!!
  Admin maandag 23 juni 2008 @ 20:39:40 #195
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59634995
keukenprinsesje, het was ook geen aanval hoor
En het knokken, herkenbaar, Nederland het land van melk en honing is niet helemaaaaaal correct
Maar goed, met het klimmen der jaren maak je je nog steeds wel boos, maar leer je het ook steeds meer van je af te laten glijden, *meewarig* ze weten niet beter.
Ofzo

pi_59635147
Tja, dat proces zit ik nog een beetje in denk ik;-)
Lukt al steeds beter hoor, hoe beter het met hem gaat, hoe makkelijker ik mijn schouders op kan halen.
Af en toe steekt die frustratie gewoon even de kop op
  Admin maandag 23 juni 2008 @ 20:46:03 #197
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_59635150
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:03 schreef Aoristus het volgende:
is het een cluster IV kindje, Yvonne?
Ja kijk, daar heb je het al
Ik weet dat je het niet zo bedoeld, als ik me goed herinner was je werkzaam ( of opleiding) in deze branche?
Het is gewoon Detlev, 18 jaar, mooi mens, en geen * plak maar een etiketje* , maar door de hele mallemolen nu wel behept met dat stempel ja. En waarom?
Omdat er geen fatsoenlijke middelbare school voor hem was, en dat sucks.

pi_59635276
Hoe gaat het nu met Detlev Yvonne?
  maandag 23 juni 2008 @ 20:51:46 #199
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59635315
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:46 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja kijk, daar heb je het al
Ik weet dat je het niet zo bedoeld, als ik me goed herinner was je werkzaam ( of opleiding) in deze branche?
Het is gewoon Detlev, 18 jaar, mooi mens, en geen * plak maar een etiketje* , maar door de hele mallemolen nu wel behept met dat stempel ja. En waarom?
Omdat er geen fatsoenlijke middelbare school voor hem was, en dat sucks.
comment?

Ik had het vandaag met iemand over haar zoon, die zo'n rugzakkindje is. We hadden het toen over de oneerlijkheid van het ZMOK onderwijs, dat is hetgene waar cluster 4 kinderen voor in aanmerking komen. Zoals je misschien ook weet, heb ik een blauwe maandag op zo'n 'gevangenisinstelling' stage gelopen als een soort van "klasse assistent" (je moet gelijk hoog inzetten, nietwaar?). Ik stond te klapperen met mijn oren toen ik hoorde dat slechts een heel laag percentage ooit het niveau van hulpbouwvakker kon halen. Vandaar mijn vraag of jouw zoon misschien ook in die categorie valt. Niveau 2 is altijd meer dan 1.

Maar als je het liever over bloeiende kindertjes wilt hebben, mij best hoor. Ik vind deze hele ASS topicreeks sowieso al voornamelijk gebaseerd op persoonsverheerlijking.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_59635482
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:27 schreef Oxymoron het volgende:
Die heeft mijn zoon ook, alleen weten hulpverleners vaak niet wat het inhoudt
Daar probeer ik wel verandering in te brengen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')