quote:
Op woensdag 4 juni 2008 17:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:Laat ik 's een vraagje stellen. Ik ben de komende tijd wat vaker weg van huis en wil een server opzetten, zodat ik on-the-road met mijn MBP mijn thuisnetwerk kan benaderen. Wat is daar voor nodig? Ik heb een Airport Extreme die aangesloten is op

mijn iMac en (ii) een externe HD via USB. Ik zou graag mijn home-folder op de iMac willen benaderen en evt. ook de externe HD.
Ik ben een totale netwerk-n00b, dus hoe kan ik dat het beste regelen? Ik heb ook nog een PM G4 867Mhz in de kast staan, maar die staat momenteel een beetje niks te doen.
- stel een wachtwoord in voor het useraccount op je iMac (mocht je dat niet al hebben)
- zet FTP-sharing aan in de system preferences op je iMac (zit onder Sharing en dan File sharing en dan Options) en stel hierbij in welke users bij welke locaties mogen komen
- forward port 21 op je router naar het interne IP-adres van je iMac
Die laatste stap zal het meest tricky zijn. Ik weet niet precies hoe dat werkt met een Airport Extreme. Ik weet sowieso niet of je je Airport Extreme momenteel als router gebruikt.
Als je dit doet, kun je vanaf je MBP (of elke andere computer) vanaf de hele wereld naar je gesharede folders gaan door met een FTP-programma (bv CyberDuck, Transmit) in te loggen op je externe IP-adres (het adres wat je ziet als je naar
www.whatismyip.com) gaat en daarbij je username en wachtwoord opgeeft.