quote:
Op woensdag 4 juni 2008 03:12 schreef Thunderbowl het volgende:waar kun je eigenlijk checken of er een flikse onweersbui op komst is?
en dan heb ik het over een of 2 dagen van te voren, dit wisten ze al veel eerder dat het een ontladings avond zou zijn voor 3/4 van nederland
het was veels te mooi om te zien, en ik had geen cam bij me.. dus nu zeker 5 maand wachten???
maarhm.. JA ik zou dat wel eens willen weten, hoe krijg je ontladingsonweer hier in nederland
Houd vooral
http://estofex.org/ in de gaten. Die geeft voorspellingen welke met zwaar weer te maken hebben.
quote:
![]()
Benelux to northern Balkans
Unstable air mass is pushed to the south-west as dry air enters northern Germany. Given rather high instability and weak CIN, thunderstorms are expected along the main convergence zone where forcing will likely be sufficient for initiation during peak heating in the afternoon hours. Over some regions, stratiform rain will likely inhibit instability especially over southern Germany. Thunderstorms that form do not encounter favourable vertical wind shear, and chance for severe weather is expected to be rather low. Stronger cells will likely be accompanied be marginally severe hail and strong wind gusts. However, given complex low-level wind field, with various outflow-boundaries, wont exclude one or two short-lived organized convective cells, capable of producing isolated severe hail. Overall threat seems to be low, though.
Vandaag in het oosten nog kans op wat stevige buien.
Verder is
www.weerwoord.be interessant. Zit vol met weerfanatiekelingen, waarvan er een aantal zeer kundig zijn met onweersituaties. Sommige van hen maken zelf ook voorspelling voor zwaar weer en zetten dat op het forum. In de gaten houden dus. Hier,
http://www.lightningwizard.com/maps/ , kan je enkele weerkaarten vinden die met zwaarweer vandoen hebben. Al heb je daar wel wat ervaring voor nodig.
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 03:49 schreef SiGNe het volgende:Ligt het trouwens aan mij of hebben we dit soort onweersstormen en fikse regenbuien tegenwoordig veel meer dan laten we zeggen 20 jaar geleden?
Klimaatsverandering he

. Het is eerder, en ook langer 'zomer'. Dus er zijn meer gunstige situaties voor onweer. Maar of het echt veel meer is... Ik ben te jong op dat ervaard te hebben

, en ik weet niet of er bronnen op internet zijn die zoiets vertellen.