Is een journalist er voor de sfeer dan?quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:49 schreef JJasperO het volgende:
Zucht, alweer die Maalderink...
Mensen prijzen 'm omdat ie informatie loskrijgt. Nou geweldig hoor. Iedereen kan informatie loskrijgen, gewoon inhoudelijk correcte vragen stellen. Maalderink kan dat echter op de één of andere manier niet zonder de helft van Nederland inclusief de geinterviewde te irriteren. Elke keer als er een persconferentie is zit ik tenenkrommend te kijken of hij de sfeer weer eens gaat verpesten. Het is gewoon een irritante kerel, klaar. Ok, de dag van Oranje weergeven kan hij dan wel zonder irriatieopwekking.
@hierboven, goede analyses.
Nee, maar ik vind ook niet dat journalisten invloed moeten hebben op die lieve vrede. Ze moeten verslaan wat er gebeurt, een oorlogscorrespondent moedigt de vechtende partijen ook niet aan om er nog een paar bommen bij op te gooien.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Is een journalist er voor de sfeer dan?
En het is geen enkel probleem dat hij irritant is. Journalisten zijn er niet voor de lieve vrede.
quote:Kritische, atypische volger van Oranje
Door ANNEMART VAN RHEE
LAUSANNE - Zelfs in de tsunami van euforie na de magistrale winst op Italië weet NOS-voetbalverslaggever Bert Maalderink met een welgemikte vraag John Heitinga's mondhoeken even omlaag te toveren in de catacomben van het Stade de Suisse. Een fantastische zege.
Gefeliciteerd. Maar had de speler wel verwacht dat hij niet in de basis stond? Waarop de zichtbaar balende Heitinga zuinig antwoordt dat hij 'best wel een beetje teleurgesteld is'.
De woorden 'in de bondscoach' laat hij diplomatiek achterwege, maar ze hangen overduidelijk in de lucht. Bert Maalderink ten voeten uit. De journalistieke pijndokter van Oranje die in de mixed-zone en op persconferenties de gevoelige voetbalzenuw openprakt.
Vooral op het gebied van intermenselijke verhoudingen, keuzes en selectiemethodes. En vaak met dezelfde licht ironische ondertoon waarmee wijlen glamourkenner en inspiratiebron Gert-Jan Dröge stoute vragen aan hoogwaardigheidsbekleders stelde. Bondscoach Van Basten liet gisteren op zijn persconferentie wel doorschemeren dat hij de manier van ondervragen intussen wel wat voorspelbaar vindt.
In Maalderinks observerende reportages spelen zelfs de boom waarachter Arjen Robben geblesseerd raakte - 'kijk, daar moet het zijn gebeurd' - en de tafel waaraan bondscoach Marco van Basten mogelijk een sms'je stuurde naar Johan Cruijff een belangrijke rol. Want: alles op zo'n toernooi is belangrijk, in al zijn relativiteit, luidt het motto.
Maalderink heeft een atypische stijl die hem niet altijd in dank wordt afgenomen. Tijdens Euro 2004 leverde hem dat ruzie met liefst zeven Oranje-spelers en een lawine aan nationale haatmail en verwensingen op.
Maalderink: ,,In Portugal had ik meer te maken met gearriveerde vedetten. Voetballers met grillen zoals Davids die weigerden mij te woord te staan. Nu is het makkelijker, het team is veel vriendelijker. Het zijn over het algemeen jonge, gretige spelers en een aantal is nog niet zoveel gewend.
,,Bovendien lijkt de generatie-Sneijder niet zo licht geraakt en bleken deze editie de verwachtingen stukken lager dan in 2004. Oranje zit toch in de poule met oud-winnaars van het EK en WK. Destijds waren het sterren die de titel bijna niet kon ontgaan. Gebeurt dat toch, dan is het auw! Ook voor het fanatieke publiek. En dan heb je het al snel gedaan wanneer je een kritische kanttekening plaatst.
,,Het gaat om het doorvragen, dat op een gegeven moment irritatie opwekt. Ik wil altijd proberen tot de kern door te dringen, ook al voel ik dat dat pijn doet. In Portugal had je de concurrentiestrijd tussen Van Nistelrooy en Kluivert. Ondanks zijn goede vorm en voorbereiding leek Dick Advocaat uiteindelijk toch niet voor Van Nistelrooy te kiezen. Ik bleef erop hameren hoe hij dat vond en toen ontplofte hij. Hij wilde nooit meer met me praten!
,,Ik zal dat ook nu weer doen wanneer er zaken binnen de ploeg spelen, maar dan ben ik wel zo dat ik het een ervaren man als Edwin van der Sar moeilijker zal maken dan Demy de Zeeuw.''
Maalderink – eveneens schaatsverslaggever voor de NOS – krijgt wel eens te horen dat zijn berichtgeving vanaf het ijs milder is dan die vanuit de voetbalstadions. Zelf bestrijdt hij die aanname. ,,Ten eerste zijn voetballers niet gewend om kritiek te krijgen. Kijk naar de Italiaanse of Spaanse sportpers, dat lijkt wel de fanclub van het nationale team. Verder zijn schaatsers totaal andere mensen: het zijn vaker winnaars, ze zijn provincialer en geen miljonair.
,,Ik bedoel: er zijn meer landen die geen Europees kampioen worden dan wel en bij het schaatsen kan je altijd een of andere titel binnenhalen. En een verhaal met een winnaar heeft een andere toon dan een verhaal met iemand die net een nederlaag voor zijn kiezen kreeg.''
In zijn werk stelt Maalderink zich op als de Ferry Mingelen van het voetbal. Net als de parlementaire verslaggever kiest hij er bewust voor geen enkel sociaal contact te onderhouden met de personen die hij volgt. Zelfs een onschuldig praatje op de luchthaven om de tijd te doden gaat hij liever uit de weg.
,,Ik wil niet socializen met de spelers, dat voelt geforceerd. Als ik eerst aardig doe en even daarna een harde vraag stel, denkt iemand meteen: wat vreemd. Dat werkt niet. Bovendien loop je gevaar onderdeel van het wereldje te worden.''
Maar door zijn toon – door sommigen aangeduid als Bert Maalderink-folklore – maakt hij allang deel uit van het circus van Oranje. Tegen wil en dank.
,,Ja daar zit ik niet op te wachten. Dat ik een soort Eddy Wally van het voetbal word. Want ik vind mezelf een serieuze journalist die goed is in het maken van items die ook interessant zijn voor mensen die niet van het spel houden.
,,Na dit toernooi wil ik daarom door. Er zit straks een andere bondscoach, wat betekent dat er nieuwe kansen en invalshoeken komen. Maar ja: ook Van Marwijk heeft al een keer geroepen dat hij nooit meer met me wil praten. Sommigen dingen veranderen dus nooit.''
Het is gewoon vragen naar de bekende weg. Wat kan Heitinga anders zeggen?quote:Gefeliciteerd. Maar had de speler wel verwacht dat hij niet in de basis stond? Waarop de zichtbaar balende Heitinga zuinig antwoordt dat hij 'best wel een beetje teleurgesteld is'.
De woorden 'in de bondscoach' laat hij diplomatiek achterwege, maar ze hangen overduidelijk in de lucht. Bert Maalderink ten voeten uit. De journalistieke pijndokter van Oranje die in de mixed-zone en op persconferenties de gevoelige voetbalzenuw openprakt.
Wat een loser, m.a.w. Ik vind het ook een eikel, maar ik ben te laf om daar iets rechtstreeks over te zeggen"quote:Op woensdag 11 juni 2008 23:18 schreef Bartoli het volgende:
Maalderink is irritant. Tom Egbers vanmiddag op de radio over een vraag wat die van Maalderink vond "Ik laat me niet uit over collega's. maar ik kan me voorstellen dat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt"
Een journalist gaat op onderzoek uit en als blijkt dat het andere bommen zijn dan afgesproken, dan meldt hij dat. Als hij merkt dat de generaal geen draagvlak heeft bij zijn mannen, dan vraagt hij daar op door en meldt hij dat. En journalist is meer dan alleen iemand die feitelijk weergeeft wat er gebeurt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:53 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind ook niet dat journalisten invloed moeten hebben op die lieve vrede. Ze moeten verslaan wat er gebeurt, een oorlogscorrespondent moedigt de vechtende partijen ook niet aan om er nog een paar bommen bij op te gooien.
Tsja, dus dat Kluivert geen minuut heeft gespeeld daar is aan hem te danken? Toch grappig dat Kluivert geen seconde heeft geklaagd, dat er geen minuutje ruzie was in 2004. Maar ja, daar hoor je bertje niet over.quote:,, In Portugal had je de concurrentiestrijd tussen Van Nistelrooy en Kluivert. Ondanks zijn goede vorm en voorbereiding leek Dick Advocaat uiteindelijk toch niet voor Van Nistelrooy te kiezen. Ik bleef erop hameren hoe hij dat vond en toen ontplofte hij. Hij wilde nooit meer met me praten!
Dit lijkt me een leugentje, af en toe sart ie ook mensen als De Cler etc.quote:,,Ik zal dat ook nu weer doen wanneer er zaken binnen de ploeg spelen, maar dan ben ik wel zo dat ik het een ervaren man als Edwin van der Sar moeilijker zal maken dan Demy de Zeeuw.''
Dat was volgens mij niet Maalderink, maar een wat grotere (dikkere) verslaggever, maar zeker weten doe ik het niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 01:19 schreef schaap001 het volgende:
[..]
Nee, dat zei 'ie echt zo. Hij was overstuur van een zuigende kutvraag (maar die ben ik dus ff kwijt...).
Als het gaat om journalistiek betreffende bijvoorbeeld politieke zaken, nee. Als het gaat om Europees voetbal, ook al noemen sommigen voetbal oorlog, dan nog niet maar dient hij deze zeker niet te verpesten. En dat kan prima zonder dat je journalistieke waarde verliest. Punt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Is een journalist er voor de sfeer dan?
En het is geen enkel probleem dat hij irritant is. Journalisten zijn er niet voor de lieve vrede.
Die verslaggever destijds was Peer Ulijn, en niet onze held Bertje Maalderink.quote:Op donderdag 12 juni 2008 12:50 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Dat was volgens mij niet Maalderink, maar een wat grotere (dikkere) verslaggever, maar zeker weten doe ik het niet.
"Volgens mij hebben jullie wel verstand van geld.... (?)" en daar reageerden ze direct geirriteerd op "dat is toch geen normale vraag" "stel dan een normale vraag" etc. Zij dachten dat het over hun riante salaris ging.
Ajax ging naar de beurs, en hij wou alleen maar weten van broertjes de boer hoe zij die beursgang zagen, misschien wel een beetje ongelukkig geformuleerd gezien het feit dat het profvoetballersalaris ook toen een onderwerp was in de media.
[ontopic]
Maalderink heeft zo zijn eigen stijl, en die werkt soms wel en soms niet. Het mag inderdaag een tikkeltje intelligenter.
Bijvoorbeeld:
Aan de ene kant wilt hij ons laten weten dat hij toch echt niet de geheime training zal laten zien, want anders kunnen de Fransen meekijken, maar aan de andere kant kan het hem niks uitmaken als hij Marco en zijn spelers een nieuwe media-irritatie doet ontwikkelen, als hij maar journalistiek (_! ) kan bedrijven. Een beetje huigelachtig dus.
Ook is hij in principe toch een soort spreekbuis/vertegenwoordiger van de oranje-fan, hij vraag wat wij willen weten.
Precies, ik vind dat Van Basten er altijd wel goed mee omgaat. Bert staat altijd flink in zijn hemd.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:30 schreef TheVulture het volgende:
Bert vindt vooral zichzelf erg gevat en bijdehand... en als hij zijn vragen eens wat minder suggestief zou stellen zonder al voor de geïnterviewde te antwoorden zou hij veel meer resultaat boeken dan elke keer die simpele conflict-items van 'm zonder enige nieuwswaarde
Ja dat was gisteren ook schitterend.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:30 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Precies, ik vind dat Van Basten er altijd wel goed mee omgaat. Bert staat altijd flink in zijn hemd.
Op een gegeven moment was Bert door de antwoorden van Van Basten de kluts kwijt, en wist hij zijn eigen vraag niet meerquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:34 schreef Longmen het volgende:
[..]
Ja dat was gisteren ook schitterend.
Maalderink: Wil je misschien nog iets kwijt over de training
Marco: Nee
Maalderink: Ik bedoel valt er nog iets over te melden:
Maalderink: Robben zou dus pas na Roemenie kunnen spelen
Marco: Dat maken jullie ervan
Maalderink: Nee nee nee ik bedoel (zn stopwoord) dat staat op een liesblessure
Marco: Of korter, je weet het niet
Etc.
Zeer matige vragen dus die Marco zo de kiem in smoort!
Ook die discussie of zijn vraag nou een feit was of een vraag. Ik weet niet meer precies welke uitspraak van bert het was maar van basten dacht dat het een feit was en bert plakte er een vraagteken achter.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:35 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Op een gegeven moment was Bert door de antwoorden van Van Basten de kluts kwijt, en wist hij zijn eigen vraag niet meer
Briljante actie van Stendersquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:34 schreef schaap001 het volgende:
Zojuist op 3FM belde Rob Stenders Bert Maalderink op z'n mobiel met de vraag waar 'ie nou op uit was gisteren.
Bert zei, dat hij informatie had ontvangen dat Robben eigenlijk niet of nauwelijks geblesseerd meer was en dat Van Basten hem morgen als grote surprise ineens in de basis wilde zetten tegen Frankrijk. En om die vraag cq suggestie zou Van Basten geirriteerd zijn.
Dus Stenders zegt: Ah! Dus Van Basten wilde eigenlijk Robben als konijn uit de hoge hoed toveren, waardoor de Fransen van slag zouden zijn, daar geen gepast antwoord op zouden hebben en we wellicht weer een lekkere overwinning kunnen boeken. En dat heb jij nu verpest door die vraag te stellen, Dus je bent eigenlijk gewoon een landverrader?
Bertje: ik doe gewoon mijn werk. Ben ik dan een journalist of een landverrader?
Stenders: Nou, dat laatste natuurlijk.
![]()
Leuk om te horen dat Bertje er niet zo van gediend was om zuigende grafvragen te krijgen.
Bert hoort zichzelf veel te graag praten.... da's een doodzonde voor een journalist... d'r loopt bij RTL4 ook zo'n type rond... Jaap van Deurzen... da's ook zo'n figuur die zich bij elk item nadrukkelijk op de voorgrond nesteltquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:27 schreef Erik26 het volgende:
Haha, kijk dit filmpje. van Basten bespreekt Maalderink met Jansma
open vragen![]()
Dit is echt slecht van Bert. Moet dit nou een kwaliteits journalist voorstellen? Hij is op de kranten cursus niet verder gekomen dan les 1.1 "Stel een open vraag". En hij is te dom om te bedenken wat ie moet doen als de open vraag gewoon niet wordt beantwoord.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:34 schreef Longmen het volgende:
[..]
Ja dat was gisteren ook schitterend.
Maalderink: Wil je misschien nog iets kwijt over de training
Maalderink: Ik bedoel valt er nog iets over te melden:
Maalderink: Robben zou dus pas na Roemenie kunnen spelen
Marco: Dat maken jullie ervan
Maalderink: Nee nee nee ik bedoel (zn stopwoord) dat staat op een liesblessure
Marco: Of korter, je weet het niet
Etc.
Zeer matige vragen dus die Marco zo de kiem in smoort!
quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:34 schreef schaap001 het volgende:
Zojuist op 3FM belde Rob Stenders Bert Maalderink op z'n mobiel met de vraag waar 'ie nou op uit was gisteren.
Bert zei, dat hij informatie had ontvangen dat Robben eigenlijk niet of nauwelijks geblesseerd meer was en dat Van Basten hem morgen als grote surprise ineens in de basis wilde zetten tegen Frankrijk. En om die vraag cq suggestie zou Van Basten geirriteerd zijn.
Dus Stenders zegt: Ah! Dus Van Basten wilde eigenlijk Robben als konijn uit de hoge hoed toveren, waardoor de Fransen van slag zouden zijn, daar geen gepast antwoord op zouden hebben en we wellicht weer een lekkere overwinning kunnen boeken. En dat heb jij nu verpest door die vraag te stellen, Dus je bent eigenlijk gewoon een landverrader?
![]()
Leuk om te horen dat Bertje er niet zo van gediend was om zuigende grafvragen te krijgen.
Misschien dat 'ie er straks HIER bij komt te staan:quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:52 schreef Terecht het volgende:
[..]! Kun je dat fragment ook nog ergens terug beluisteren?
Bert ziet de bui al hangen... die weet waarschijnlijk nog wel hoe het Advocaat verging na de beruchte Robben-wissel.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:49 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ja mooi hoe verbaasd en geschrokken die Bert Maalderink reageerde bij Stenders toen ie hem een landverrader noemde; 'ja je hebt ons land verraden Bert dus nu ben je een landverrader...
Top, thxquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:54 schreef schaap001 het volgende:
[..]
Misschien dat 'ie er straks HIER bij komt te staan:
http://omroep.vara.nl/Uitzendingen_archief.2362.0.html
100% terecht, wel dom trouwens om dat zo te doen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:58 schreef wdn het volgende:
hier ->
http://www.telesport.nl/t(...)-Bertje__.html?p=5,1
Van Basten moe van NOS-Bertje
Oranje-perschef Kees Jansma en bondscoach Marco van Basten hadden woensdag na de persconferentie nog even een onderonsje over NOS-verslaggever Bert Maalderink
Hoe zou jij het vinden als je continu wordt bestookt met zuigende vragen waar het antwoord/mening van de journalist al zo in verwerkt zit dat je maar een kant op kan....quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:53 schreef snellejelle het volgende:
Gaat Marco straks de vragen ook nog voorkauwen?
Ik hoop dan ook echt dat die gast 'ns goed hard tegen de stenen word gesmeten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:14 schreef Pulu het volgende:
Maalderink zuigt als sinds het EK'96 toen hij echt domme en suggestieve vragen stelde aan Seedorf na zijn wissel tegen Zwitserland.....wat je ook van Seedorf vindt die vragen die hij toen stelde, vroeg hij eigenlijk een stoot op zijn bek
Gisteren werd Tom Egbers in niet zoveel woorden gevraagd wat hij van Bert Maalderink vond. Het is wel duidelijk dat Egbers geen fan is van Maalderink. (© Stenders Eetvermaak)quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:34 schreef schaap001 het volgende:
![]()
quote:Verslaggever: Ik wil nog één weg met je in, namelijk de manier van verslag geven op het EK door de NOS-coryfeeën. Rob, Jelmer en ik zijn dit EK naar Bern gekomen met één missie, en met één held: Bert Maalderink.
Tom Egbers: Ja.
-stilte-
Tom Egbers: Eh... Ehhh. Nou, ik vind het niet zo makkelijk om over collega's te praten, want ik val een collega nooit af. Bert Maalderink heeft zeker een eigen stijl. En dat is in ieder geval fijn als iemand een eigen stijl heeft. Dan is het in ieder geval niet grijs, het is herkenbaar. Dat ben ik met je eens. Eh... Ik kan me tegelijkertijd wel voorstellen dat hij bij een aantal mensen het bloed onder de nagels vandaan haalt. Dat is het gevolg van zijn aanpak en dat is zijn verantwoordelijkheid.
Hij denkt vast dat de kijker geïnteresseerd is in het wel en wee van onze interviewer.quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:00 schreef DrDentz het volgende:
Hij stelt ook steeds vragen over zichzelf, aan Van Basten "Waren deze vragen beter dan gisteren?" en aan Kuijt "Hoe doe ik het?".. zucht
Zo is hetquote:Op donderdag 12 juni 2008 23:05 schreef DrDentz het volgende:
Bert Maalderink is de grote ster van dit EK
Het verbaast me niks dat jij gezeur interpreteerd als kritisch.quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo is hetJuist door al die zure kijkers die geen kritische vragen wensen
't Is ook moeilijk goed te zien met zo'n betonnen plaat voor je hoofd.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 01:40 schreef NDAsilenced het volgende:
Ik denk overigens dat Bert, wanneer hij dit topic leest, apetrots en bevestigd voelt in de juistheid van zijn manier van doen.
Nogmaals: daar gaat het niet om...quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo is hetJuist door al die zure kijkers die geen kritische vragen wensen
Het was gisteren ook weer één grote humor act .quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:35 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Op een gegeven moment was Bert door de antwoorden van Van Basten de kluts kwijt, en wist hij zijn eigen vraag niet meer
Helemaal mee eens. Als kijker wil ik de werkelijkheid zien en daar m'n eigen conclusies aan verbinden. Als daar wat (kritisch) voor doorgevraagd moet worden, no problem. Maar hier gaat het niet om doorvragen. Bert geeft eerst zijn eigen draai aan de werkelijkheid en stelt dan enkel vragen om dat bevestigd te krijgen. Hij staat niet meer open voor andere meningen of ideeën, wat imo een eerste vereiste is voor goede journalistiek.quote:Nogmaals: daar gaat het niet om...
a) Het zijn geen kritische vragen, het zijn vragen die voor de hand liggen. Na een verloren wedstrijd vragen: " Voel je je nu niet erg slecht?" is zo'n overbodige vraag dat alleen KwalBert 'm, kan stellen.
b) Zoals al honderden malen gemeld stelt hij de vragen met het antwoord er in, zoals ook in het voorbeeld hierboven.
Kritisch mag, maar doe goed. En als je dat niet ziet vraag ik me werkelijk af hoe jij je journalistiek bedrijft....
Ook van de School voor Journalistiek? Als Kees Jansma de microfoon open moet laten staan om de meest basale eerstejaars lesstof over te brengen: "open vragen stellen", dan is er wel wat goed mis.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:10 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Bert Maalderink is het levende bewijs van het 'brede' nivo van de School voor Journalistiek. Tering zeg, iedere pauper lijkt wel journalist te kunnen worden. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden.
quote:
quote:albertosbanos (11 hours ago) Show Hide 0 Marked as spam Reply Marco kan tenminste nog naar de kapper
Tis gewoon een eigengeilerd.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
Die kritische houding is opzich goed. Journalisten die navolgen wat Kees Jansma hen influistert zijnMaar Bert draaft door.
Ja maar de Telegraafredactie is net zo erg. Die stellen op de letter nauwkeurig de vragen die Kees Jansma voor hen heeft gedicteert. Is uiteraard makkelijker, De Telgraaf heeft vast analfabeten in dienst genomen.quote:
Amenquote:Op vrijdag 13 juni 2008 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
Die kritische houding is opzich goed. Journalisten die navolgen wat Kees Jansma hen influistert zijnMaar Bert draaft door.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)asten_maalderink.xmlquote:Fragment op mysterieuze wijze online
Bondscoach Van Basten had het na de internationale persconferentie even gehad met sportverslaggever Bert Maalderink.
Bijdehand
Maalderink had tijdens de persconferentie een aantal 'irritante' vragen gesteld en Van Basten was erg kortaf in zijn antwoorden, omdat hij het gehad had met het 'bijdehand doen' van de verslaggever.
Niet voor uitzendingWat de bondscoach echter niet wist, was dat de microfoons nog open stonden toen hij zijn kritiek met perschef Kees Jansma besprak. De opmerking over Maalderink werd dus vastgelegd, maar uiteindelijk werd afgesproken om het stukje niet uit te zenden in de reportage. Op een of andere manier is het fragment toch op YouTube verschenen...
Het verbaast me ook niks dat jij met je hoofd in de reet van de bondscoach zitquote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:53 schreef Grulez het volgende:
[..]
Het verbaast me niks dat jij gezeur interpreteerd als kritisch.
Over een gezamenlijke vijand gesproken: vond het wel grappig om te zien dat in '88 de vijand "de Bobo's" waren. Dat zoiets populistisch werkt, kun je je tegenwoordig bijna niet voorstellen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:05 schreef Prosac het volgende:
Dankzij Bert worden we Europees Kampioen, het team heeft een gezamelijke vijand nodig. Dit keer is dat Bertje!
quote:Zwembad
Als NOS-sportverslaggever Bert Maalderink in een of ander Sportjournaal weer begint te zeveren over welke spelers op de training een hesje krijgen, ga ik altijd even pissen. Ik kan niet tegen dat schoolkrantgemuts en moet dan even wat anders doen.
Ik kom pas terug als Bertje echt helemaal klaar is. Zeker met zijn vragen aan de bondscoach. Zelf vindt hij die doorgaans heel kritisch, maar ik vind ze vooral ouderwets, slaapverwekkend en hopeloos ingewikkeld. In elk geval niet kritisch. Marco van Basten kijkt Bertje meestal heel vermoeid aan en geeft dan heel geduldig zo diplomatiek mogelijk zijn antwoorden. Antwoorden waar Bertje overigens nooit tevreden mee is. Bert is een bijtertje en vraagt graag nog even door. Inmiddels is het een soort spelletje geworden en het tragische er aan is dat Bert zichzelf daarin bloedserieus neemt. Hijzelf is bijna meer het onderwerp van de reportage dan de bondscoach. Inmiddels zijn er twee kampen. De absolute Bert-fans en de zogenaamde Maalderink-haters. Hoewel ik dus meestal even iets voor mezelf ga doen, hoor ik niet bij de haters. Een mens moet nou eenmaal een paar keer per dag pissen en het is prachtig als iemand je daar de gelegenheid voor biedt zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist. Dus ik mag hem eigenlijk wel.
Maar ondertussen merk je dat een aantal spelers en de bondscoach zelf een beetje klaar zijn met deze pony met één trucje. Het ziet eruit als een huwelijk dat een beetje is gaan ruiken. De ramen moeten open. De kamers moeten gelucht. De spelers zien de vragen al van kilometers aankomen en beantwoorden deze op bijna medelijdende toon.
Er gaat nu een filmpje over het internet waarop je perschef Jansma en Marco hun ongezouten mening over de sterverslaggever hoort geven. Omdat de microfoon openstond, kon Bertje horen wat er gezegd werd en dit stukje had hij oorspronkelijk achter zijn reportage geplakt. Later is het geskipt, maar door een lekkende NOS’er is het op het net beland. Tegenstanders linken het naar elkaar, maar de fans ook.
Want nogmaals: er zijn ook Bert-fans. Mensen die hem juist prachtig vinden, waarderen omdat hij niet met alle winden meewaait en hem op een schild hijsen, omdat hij als een van de weinigen niet meegaat in de veel te euforische polonaise na de wereldpot tegen Italië. Zij vinden hem zelfs een verademing.Voor hen bestaat de rest van de pers uit saaie meelopers. Zij stellen de toiletgang uit tot hun goeroe Bertje aan de beurt is geweest.
Of Bert moet blijven? Volgens mij is dat geen vraag. Bert blijft gewoon. Ik vrees nog honderd jaar. En eerlijk gezegd vind ik dat wel goed. Hartstikke goed zelfs. Hij groeit tijdens dit EK uit tot de absolute vijand van het team.
En dat is prachtig. Dat versterkt de teamgeest. Het is heel goed voor de groep als je met zijn allen één iemand een onbedaarlijke eikel vindt. En volgens mij komt Bert behoorlijk in de buurt. En het mooie is: Bert vindt dat volgens mij wel lekker. Bert vindt zichzelf minstens zo belangrijk als Marco, dus hij heeft wel vrede met zijn eikelbestaan. Zijn werk is niet onopgemerkt gebleven.
Er wordt over hem gepraat. En niet alleen onder het volk, maar ook onder zijn vakbroeders. Ook in die groep zijn de meningen sterk verdeeld. Sommigen vinden dat je best een beetje close met bepaalde spelers mag zijn, terwijl anderen menen dat je juist altijd gepaste afstand moet houden. Hoewel beide groepen het er over eens zijn dat de homoseksuele relatie tussen Ruud Gullit en Frits Barend ooit veel te ver ging. Die tongzoen in die parkeergarage is niemand vergeten.
Maar goed: Bert moet dus blijven en vooral zo zeikerig blijven zeuren. Het elftal gaat er alleen maar beter van spelen. En dan? Dan worden ze Europees kampioen of halen ze minimaal de finale? En dan? Dan wordt een oude traditie in ere hersteld. Het elftal pakt Bertje en ze flikkeren hem met zijn allen in het zwembad.
quote:De absolute Bert-fans en de zogenaamde Maalderink-haters. Hoewel ik dus meestal even iets voor mezelf ga doen, hoor ik niet bij de haters. Een mens moet nou eenmaal een paar keer per dag pissen en het is prachtig als iemand je daar de gelegenheid voor biedt zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist. Dus ik mag hem eigenlijk wel.
Nu de mensen van het geluid nog overtuigen tot een boycot.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 18:21 schreef Mugger het volgende:
Er gaat trouwens een gerucht dat de cameramensen van de NOS geïnstrueerd zijn om Maalderink bewust buiten hun kader houden. Net als bij Eddy Poelmann destijds. Iets met kinderen die dan nog kijken of zo.
Beetje hartenjagen afzeiken, hoe durft Maalderinkquote:Op zondag 15 juni 2008 00:09 schreef kikoooooo het volgende:
Boulah was direct opgefokt, net een echte turk
Hét bewijs inderdaad dat Van Persie heel erg volwassen is geworden, maar goddomme wat een compleet overbodige vraagstelling weer van die Maalderink. Wat wil je nu bereiken door de vraag zo te stellen? Waarom niet een vraag als "Raakte je de bal wel goed eigenlijk?"quote:Op zondag 15 juni 2008 00:01 schreef BogardeRules het volgende:
Van Persie, heeft hem echt ontzettend door, of die is heel erg gehard door de Engelse pers?
Maalderink: "doelpunt ging niet echt lekker, he?"
Persie: "Oh ja vond je?
Omdat het een Mocro is?! Pleur toch op met die onzinquote:Op zondag 15 juni 2008 00:01 schreef BogardeRules het volgende:
omdat boula begrijpelijk wat minder zelfverzekerd is.
Ik zat dit ook met stijgende verbazing te bekijken... WAT WIL JE IN GODSNAAM MET ZO'N VRAAG BERTquote:Op zondag 15 juni 2008 18:12 schreef WeebI het volgende:
Bert: De scheidsrechter voor Roemenië is Massimo Busacca. Kennen we die?
Marco: Busu..Bussacca? Die ken ik niet nee.
Bert: Hij floot Griekenland - Zweden.
..dodelijke stilte..
Marco: Mja, zoals ik eerder al zei, ik hou me niet zo met scheidsrechters bezig.
Bert: maar..
Marco: En over het algemeen vind ik de scheidsrechters goed fluiten op dit EK.
Bert: ja... ik ook...
Waar is dat interview te vinden?quote:Op zondag 15 juni 2008 18:12 schreef WeebI het volgende:
..dodelijke stilte..
Marco: Mja, zoals ik eerder al zei, ik hou me niet zo met scheidsrechters bezig.
was net bij nos..vanavond laat is het weer bij Studio Sportzomer en rond 8 uur bij het EK journaal ook denk ik.quote:
Zal vanavond nog wel voorbij komen in Studio Sportzomerquote:
WTF.quote:Bert: ja... ik ook...
Dit is inderdaad zijn probleem. (of ons probleem).quote:Op zondag 15 juni 2008 11:33 schreef TheVulture het volgende:
<..>
Dit soort quasi conflictvragen met schijtlollige ondertoon, Maalderink vindt zich duidelijk belangrijker dan de geïnterviewde...
<..>
quote:Op zondag 15 juni 2008 22:19 schreef Rikketik het volgende:
Hij leek wel een soort van naakte molrat.
Wel een mooie pet.quote:Op zondag 15 juni 2008 22:53 schreef Falco het volgende:
En dan ook zo'n zonnenbril op zijn pet, wat een ontzettende achterlijkheid
quote:Op zondag 15 juni 2008 22:19 schreef Rikketik het volgende:
Hij leek wel een soort van naakte molrat.
quote:Op maandag 16 juni 2008 00:14 schreef Symer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo'n ding verzin je toch niet![]()
Echt zo'n mannetje dat even een dagje vrijgelaten is uit het tehuis en die kans aangrijpt om een kek petje op te doen en een fijne tosti naar binnen te werken.quote:Op maandag 16 juni 2008 00:21 schreef Tim86 het volgende:
op die tweede screen is het echt een gehandicapte..
quote:Op maandag 16 juni 2008 00:28 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Echt zo'n mannetje dat even een dagje vrijgelaten is uit het tehuis en die kans aangrijpt om een kek petje op te doen en een fijne tosti naar binnen te werken.
Of deze :quote:Op zondag 15 juni 2008 18:12 schreef WeebI het volgende:
..dodelijke stilte..
Hij ziet er niet uit neequote:Op maandag 16 juni 2008 00:28 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Echt zo'n mannetje dat even een dagje vrijgelaten is uit het tehuis en die kans aangrijpt om een kek petje op te doen en een fijne tosti naar binnen te werken.
Ja dat was weer een staaltje: slaat nergens op.quote:Op zondag 15 juni 2008 18:12 schreef WeebI het volgende:
..dodelijke stilte..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |