quote:
'Rond Oranje is er altijd gedoe'
HOENDERLOO - Hij is de luis in de pels van iedere bondscoach. Bert Maalderink (44) zit namens NOS Studio Sport boven op Oranje. Aan zijn kritische toon valt niet te ontkomen. Dick Advocaat, de voorganger van Marco van Basten, werd wel eens gek van hem.
,,Ik vond en vind Dick nog steeds een fantastische man'', zegt Maalderink zonder een spoortje ironie. ,,Waarom? Hij was best wel snel op de kast te krijgen en zei dan gewoon wat hij dacht en vond op een bozige manier. Dat leverde vaak spannende interviews en dus ook leuke televisie op. Ik gun hem zijn huidige succes in Rusland van harte.''
Maalderink noemde Advocaat ooit 'Dickie Dik' in een reportage. Dat nam de toenmalige bondscoach zijn vaste ondervrager niet in dank af. ,,Wie het ook is, er is altijd gedoe rond de bondscoach'', weet Maalderink als geen ander. ,,Al wordt Pietje Puk bondscoach, maar dat zal niet gebeuren, dan krijg je toch weer een heel ander beeld dan als Pietje Puk gewoon coach bij een club was geworden. Rinus Michels heeft ooit tegen Advocaat gezegd: Dick, dat ze jou zo aanvallen heeft niets met jou te maken, dat heeft met de functie te maken. Dat klopt. Iedereen krijgt als bondscoach gezeik, herrie en gelazer. Bert van Marwijk kan erop wachten.''
Boeiende sfeer
In het spoor van Oranje is Maalderink inmiddels alweer twee weken bezig met de voorbereidingen op het EK in Oostenrijk en Zwitserland. ,,Het kan een lange ruk worden. Zeker als Nederland de finale haalt. 'Dat zou zomaar kunnen', antwoordt Van Basten vaak. Maar ik kan me dat niet voorstellen.''
Maalderink, die bij de NOS ook als prominent schaatsverslaggever fungeert, verheugt zich steeds weer op het voetbalcircus voor en tijdens de grote toernooien. ,,Bij het EK of WK gaat het echt ergens om. De hele sfeer boeit me. Je doet zes of zeven weken niets anders dan Oranje volgen. Elke dag, met dezelfde cameraploeg op stap. Dat heeft wel wat.''
Afkicken
Eenmaal weer terug in Nederland heeft Maalderink tijd nodig om in zijn normale ritme te komen. ,,Ik moet dan echt even afkicken. Als Nederland voor de finale wordt uitgeschakeld, en dat gebeurt altijd, dan denk ik daarna thuis vaak: shit, als we waren doorgegaan was ik nu daar en daar geweest en hadden we weer gegeten in dat leuke restaurantje. Het komt over alsof je uit een rijdende trein stapt. Gek hoor, dat je moet wennen om weer thuis te zijn.''
Maalderink, geboren in Steenderen en woonachtig in Utrecht, omschrijft zijn relatie met Van Basten als vriendelijk, maar afstandelijk. ,,Dat laatste vind ik helemaal niet erg. Mensen vragen mij wel eens of ik ook nog contact heb met de bondscoach buiten de camera's om. Nee, dat heb ik eigenlijk nooit. Ik heb denk ik hooguit drie of vier keer informeel met die man gesproken, Ik heb dat ook liever niet. Ik merk te vaak dat als mensen elkaar goed kennen, dat er een soort toneelstukje wordt opgevoerd als de microfoon aanstaat of de camera loopt. Dat zit niet zo in mij, ik houd liever afstand, dan kan ik vragen wat ik wil, zonder vooringenomenheid, vooroordelen of andere verborgen agenda's.''
Dezelfde grondhouding
Volgens Maalderink is Van Basten in de afgelopen vier jaar niet zoveel veranderd. ,,Maar hij heeft wel het een en ander bijgeleerd. In zijn selectiebeleid, maar ook in zijn interviewtechniek. Zijn grondhouding is echter nog precies hetzelfde. Hij is wel minder open en openhartig dan in het begin. Uitspraken zoals in het begin over aanvallend, attractief en dominant voetbal, doet hij niet meer. Die man denkt nu wel drie keer na voordat hij zoiets opnieuw gaat zeggen. Ook over spelers zei hij vroeger soms dingen die een eigen leven gingen leiden. Bijvoorbeeld over Edgar Davids. Toen zei hij: Ik neem Jan Wouters toch ook niet mee? Inmiddels heeft hij ook wel in de gaten dat hij er niet zomaar alles uit kan flappen, ook al staat hij er vierkant achter of is het misschien een grapje. Ik vind wel: als die man iets vindt, moet hij dat vooral kunnen en blijven zeggen, alleen is het voor hemzelf vaak niet zo handig.''
Maalderink: ,,Ik merk dat Van Basten moeite doet om ad rem en grappig uit de hoek te komen. Hij probeert er echt iets van te maken. Er zit geen dooie achter die tafel. Ik vind het eigenlijk wel geinig om naar die man te kijken en te luisteren tijdens zijn persconferenties. Hij gedraagt zich en spreekt als een bondcoach, maar hij lijkt me een vrolijke man binnen de muren van zijn eigen huis. Volgens mij kun je privé best wel lachen met Van Basten.''
Volgens Maalderink is de hand van perschef Kees Jansma in elk geval heel erg zichtbaar. ,,Vroeger, ik weet niet of ze het nog steeds doen, bereidden ze de persconferenties voor. Jansma in de rol van interviewer en Van Basten in zijn normale rol als bondscoach, maar ook omgekeerd. Marco van Basten dus in de rol van Bert Maalderink. Ja, daar had ik graag een keer bij willen zijn.''
(ANP)