Voor de mensen wiens dag nog niet is verpest: Bert Malderink doet de interviews na de schaatswedstrijden. En op wat voor manier zeg.
Zijn Engelse interviews zijn om te janken! Hij stelt eerst de vraag in het Nederlands om daarna de vraag in het Engels erachter te proppen, zodat de sporter nauwelijks de vraag kan begrijpen, wat nog eens bovenop het feit komt dat hij voor geen meter Engels kan. Ik vind het als kijker zelfs waardeloos.
En van het interview met de winnaar Verheijen met een nieuw persoonlijk record heb ik net net meegepikt dat er gelijk moest worden gewezen op een beetje onsportiviteit voordat ik wegliep om nog een beetje van mijn goede bui over te houden.
En de suggestieve vragen. Hij probeert alleen maar zijn mening op te dringen! En dat is nu al een paar jaar aan de gang. Hopelijk wordt die in Hamar achtergelaten.
*spuug*
Da lucht ietsjes op
Daarmee krijgt hij informatie los, die andere interviewers niet los krijgen
IJlbode van Studio Sport wil weerwerk
Horzel bij het Nederlands elftal, knuffelbeer van de schaatsers. Studio Sportverslaggever Bert Maalderink, dit weekend bij het WK Allround in Hamar, roept wisselende reacties op. Hilversum -Hij is nog steeds een beetje beduusd van de wijze waarop Erben Wennemars hem vorige maand na het behalen van de wereldtitel sprint in diens euforie betrok. Een pakkerd op de wang! Bert Maalderink (40) is te veel een man uit de Achterhoek, de streek van 'doe maar gewoon', om daar soepel op te kunnen reageren. De Studio Sport-verslaggever, in Steenderen geboren en in Vorden getogen, kan dan beter omgaan met de ijzige blikken die hem door sommige spelers van Oranje worden toegeworpen. En bij tijd en wijle ook door hun coach Dick Advocaat, die door Maalderink ooit in een olijke bui Dikkie Dik is genoemd.
Toen was de boot ook meteen aan. Studio Sport kreeg vanuit Zeist instructies nooit meer Bert Maalderink af te vaardigen. Maar ik laat me niet om zo'n akkefietje opzij zetten, zegt de Achterhoeker, die eraan toevoegt dat het sindsdien alleen maar beter is gegaan tussen Advocaat en hem. Soms is het goed met iemand in aanvaring te komen, want dan weet jij hoe hij denkt en hij weet waar jij staat.
Dat Advocaat nog altijd vinnig reageert op zijn vragen, vindt Maalderink prima. Hij doet dat geweldig, komt er goed uit te voorschijn. Dat merk ik aan de post. In al die brieven staat hetzelfde: dat ik hem respectloos behandel. Zo werkt het. De kijker kiest voor de underdog.
Het weerhoudt de NOS-verslaggever er niet van te blijven streven naar pittige vraaggesprekken. Maalderink krijgt graag tegenspel; dat levert spannende televisie op. Bij het schaatsen mist hij dat nogal eens. Wanneer Jan Bos, Ids Postma, Rintje Ritsma, Gianni Romme of Jochem Uytdehaage een slecht toernooi rijden, geven ze dat zonder dralen toe. Maalderink: Dan ben je snel uitgepraat. Ik vind het leuker als ze gaan ontkennen en ik nieuwe munitie kan aanspreken.
Zo veel pijlen vallen er doorgaans niet af te vuren op de schaatsploeg. De ellende is dat ze altijd eerste worden en vaak nog tweede en derde ook, zegt Maalderink, die in Hamar Tuitert wel op het erepodium ziet eindigen. Zodra de schaatser uit Holten na de 500 meter over de meet komt, begint Maalderink aan zijn race in het Noorse ijsstadion. De schaatsers wil hij zo snel mogelijk voor zijn microfoon hebben. Dan zijn hun reacties het verrassendst.
Als er geen microfoon bij is, praat de Gelderse verslaggever nauwelijks met de schaatsers. Niet alleen koestert hij zijn onafhankelijkheid, Maalderink is ook verlegen. Ooit werkte hij bij de consumentenrubriek Kassa! Als mensen door hun bank waren gezakt, belde ik net zo lang naar de meubelfirma tot ze een nieuwe kregen. Maar als zoiets mijzelf overkomt, denk ik: laat maar, ik koop wel een nieuwe.
Zonder microfoon in de hand, heeft Maalderink gemerkt, is hij veel minder adrem. Niet dat hij mét microfoon ook maar alles durft te zeggen. Ik ben geen Johan Derksen of Hugo Borst, ik ga niet met Advocaat in discussie. Dan maak je je belachelijk, vind ik. Hij is een gestudeerd coach. Wie ben ik in relatie tot Advocaat? Ik zet hoogstens een vraagteken bij zijn opstellingen.
Maalderink vindt zich ook veel minder 'van het vechtinterview' dan zijn collega Henk Kok, met wie hij de schaatstoernooien verdeelt omdat hij 'niet elke week dezelfde mensen wil interviewen'. Henk stelt geen vragen maar poneert stellingen en kan daar vier minuten over bekvechten. Soms overspeelt hij zijn hand, maar dat levert altijd spannende televisie op.
Schaatsers kunnen het wel hebben. Ze zijn in hun contacten met de pers nog niet verveeld, zoals sommige spelers van het Nederlands Elftal. Edgar Davids weigert met Maalderink te praten, evenals Edwin van der Sar, die heeft geroepen dat de NOS de Achterhoeker beter niet naar het EK in Portugal kan sturen 'omdat hij weinig tekst zal loskrijgen'. Maalderink haalt de schouders op: , Dat neem ik voor kennisgeving aan,zegt de verslaggever, die vermoedt dat de Oranje-doelman nog altijd boos is over de vraag vorige zomer of het wel wijs was om bij Fulham weg te willen. Ik denk dat Van der Sar vindt dat hij er in dat interview niet zo goed is uitgekomen. Maar ik heb liever dat hij dat voor de camera tegen mij zegt. Dan kan ik dat pareren en heb ik een prikkelend stukje voor de televisie.
Opvallend dat ze hier zeggen "knuffelbeer van de schaatsers", dat zal wel veranderd zijn nu
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 17:27 schreef Martino_JR het volgende:
Bert durft op een beetje brutale maar toch fatsoenlijke manier vragen te stellen..Daarmee krijgt hij informatie los, die andere interviewers niet los krijgen
Je bedoelt dat Hedrick rustig bleef toen Maalderink (sorry) gelijk begon over valsspelen?
Die gast is echt om te kotsen Met die Davis was ronduit amateuristisch maar met Verheijen vond ik gewoon schofterig, die gast heeft zich net leeggereden, en dan komt gewoon die gekke gast van een uitdehage ff naast em rijden waar ie zelf niks aan kan doen, en de eerste vraag gaat daar over. Onbegrijpelijk, het lijkt mij een mooi moment voor Bert om eens na te gaan denken of hij misschien niet wat ander werk moet zoeken
quote:Het is sowieso
Op zondag 8 februari 2004 01:00 schreef Krisman het volgende:
spuugSchaatsen zuigt zowiezo ...
quote:
Op zondag 8 februari 2004 22:43 schreef Martino_JR het volgende:
*schouderklopje aan Bert geeft* [afbeelding]
maar ik wil wel even kwatten voor je hoor
quote:BAH!
Op zondag 8 februari 2004 22:43 schreef Martino_JR het volgende:
*schouderklopje aan Bert geeft* [afbeelding]
*spuug*
Dat is bij iedere sport. Interview met een winnaar is altijd hetzelfde, het is geweldig, niet verwacht enz.. Met de verliezer precies hetzelfde.quote:Op zondag 8 februari 2004 01:35 schreef Steijn het volgende:
Alsof die schaats(t)ers bijster interessante antwoorden geven. Toch altijd hetzelfde. De enige waar ik graag naar kijk is Wennemars, die geeft tenminste antwoorden waar je wat aan hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |