Dat is de bemoeizucht van de moderne mens. Die heeft niet veel meer te vrezen voor zijn bestaanszekerheid en gaat zich nu met van alles en nog wat bemoeien. Gisteren tijdens een praatprogramma nog (weet niet welke). Daarin sprak een wetenschapster (weet niet wie) over de recentelijke ontdekking van een indianenstam. Men vroeg zich af of er niet zou moeten worden ingegrepen in het feit dat die indianen een baby die geboren wordt met afwijkingen of zwakte doden. Wij gruwelen ervan wanneer zoiets in onze samenleving gebeurt en dus, als we het tegenkomen in een gemeenschap die niets te maken heeft met die van ons, dan willen we daar ook graag onze ideeën in injecteren. Alles wat anders is, is slechtquote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:20 schreef Scaurus het volgende:
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Of je wordt vegetariër, dat is al beter.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eten is het schaden van levende wezens. Stoppen met eten dus
Je hebt gelijk, sigme.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:33 schreef sigme het volgende:
Maar het onderwerp was eigenlijk niet abortus en niet euthanasie, maar embryoselectie.
Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:57 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.
Lijkt me nogal logisch.quote:Op woensdag 28 mei 2008 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Verder is het begrip 'afwijking' in zekere zin sociaal geconstrueerd. Waarom noemen we bijv. genialiteit geen 'afwijking'? Waarschijnlijk omdat we maar wat blij zijn met die mensen, in tegenstelling tot mensen met het Syndroom van Down.
Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.
Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.
Gering, daar heb je gelijk in. M.i. zou dat eerder pleiten voor het mogen doden onder zeer specifieke omstandigheden van een zuigeling dan het niet mogen doden van een 23 weken oude baby. Maar goed, een embryo buiten het lichaam is sowieso niet levensvatbaar. Alleen als deze teruggeplaatst wordt. Dat is het punt. Bij IVF worden altijd embryo’s vernietigd.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 09:20 schreef Scaurus het volgende:
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Die abortus mag al. Het gaat er nu om door selectie van embryo's abortussen te voorkomen. Dat wil je toch?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:00 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.
Dan beslis ik voor jou dat je geen kinderen mag en niet meer mag stemmen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:02 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.
Ja, en het is hypocriet om te ontkennen dat we dat op elk vlak doen. Van anticonceptie tot gewasveredeling, tot inpoldering, tot het bouwen van huizen, het aanleggen van akkers, het dragen van kleding. We oefenen altijd macht uit.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:04 schreef Scaurus het volgende:
Wij kunnen niet met ons menselijke verstand, met onze menselijke conceptie van leven en goedheid voor rechter gaan spelen in de natuurlijke wereld. Is het niet wat wij zo graag willen, de natuur volledig in onze macht brengen?
Wij beslissen dagelijks en continu over leven. Dierlijk leven in de voedselindustrie, dierlijk leven in de (plezier)jacht, in de visserij; wij beslissen over leven in onze hulpvoorziening aan landen als China en Birma. We moeten afwegingen maken tussen de Junta negeren en daarmee mensen laten sterven, of hen gehoorzamen. We doen in oorlogen mee, waarmee we altijd over leven moeten beslissen, er wordt in oorlogen gebombardeerd. In veel landen bestaat de doodstraf nog, waar zelfs de SGP voorstander van is, dat is beslissen over leven en dood.quote:De mens verheffen tot scheidsrechter over wat wel en niet mag leven? Wij hebben het besef verloren dat het menselijk leven geregeerd wordt door externe krachten, waarvan de natuur er één is. Wij kunnen weliswaar ziektes genezen en kanker overwinnen, maar de natuur volledig beteugelen kunnen en mogen wij nooit doen.
Ja, stap er maar overheen. Waar het gewoon op neerkomt is dat de elite bepaalt welke mensen zij kunnen uitbuiten en dus beslissen via systemen of iemand het verdient om te leven.quote:
Daarom moet je dit soort zaken ook niet door de politiek laten regelen maar door de (potentiële) ouders.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, stap er maar overheen. Waar het gewoon op neerkomt is dat de elite bepaalt welke mensen zij kunnen uitbuiten en dus beslissen via systemen of iemand het verdient om te leven.
Daar gaat het heen.
Welke ‘afwijking’ had jij liever gehad? Was je liever blind of liever ziend? Had je liever een IQ van 70 punten of een IQ van 130 punten? Had je liever wel twee benen of liever één been? En wie zijn wij om te beslissen dat siamese tweelingen gescheiden moeten worden… misschien hebben wij wel allemaal de afwijking. Ja, net zoals geslacht eigenlijk een sociaal geconstrueerd iets is. Voor dat laatste: David Reimerquote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, stap er maar overheen. Waar het gewoon op neerkomt is dat de elite bepaalt welke mensen zij kunnen uitbuiten en dus beslissen via systemen of iemand het verdient om te leven.
Daar gaat het heen.
Nee, de ouders bepalen dat. En zo hoort het. Geef de techniek volledig vrij en laat elk ouderpaar zelf bepalen of ze alle risico's nemen dat hun kind borstkanker/syndroom van down/andere ziekte krijgt of niet. Als ik kinderen neem wil ik graag dat deze zo gezond mogelijk op de wereld komt, want het kind gezond en goed laten opgroeien is de taak van ouders. Dan ben ik niet echt van plan om het lot te laten bepalen of het kind allerlei ziektes kan hebben of niet. We hebben het over het krijgen van een kind, niet over een loterij.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar gaat het heen.
De christenen vinden het geen probleem om een dozijn embryo's door het toilet te spoelen. Nou ja, ze maken er in dit geval geen punt van. Maar een dozijn embryo's door het toilet spoelen en dan ook nog eens ervoor zorgen dat het overblijvende embryo kankervrij is? Waanzin! Christenen willen niet dat ouders kunnen zorgen voor een kindje dat die bepaalde erfelijke kanker niet heeft. We moeten immers wel respect hebben voor Het Leven,quote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:19 schreef Isegrim het volgende:
Bij normale IVF worden neem ik aan ook embryo's vernietigd? Waar lullen we dan over?Of mag je wel een volkomen gezond embryo vernietigen maar niet eentje die na dertig jaar een pijnlijke dood sterft?
CU is in principe ook tegen normale IVF. Maar goed, dat krijgen ze nooit teruggedraaid, maar ze moeten nu toch even laten weten dat ze hypocriet principieel zijn. Bovendien is, als de IVF-test niet mag altijd nog de mogelijkheid tot een test tijdens de zwangerschap en een abortus en dan hernieuwde IVF… Maar goed, de CU kan blijkbaar voor zichzelf volhouden dat ze nu schone handen houden door tegen te zijn.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:19 schreef Isegrim het volgende:
Bij normale IVF worden neem ik aan ook embryo's vernietigd? Waar lullen we dan over?Of mag je wel een volkomen gezond embryo vernietigen maar niet eentje die na dertig jaar een pijnlijke dood sterft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |