abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59027835
Maar het onderwerp was eigenlijk niet abortus en niet euthanasie, maar embryoselectie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59027874
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:20 schreef Scaurus het volgende:
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Dat is de bemoeizucht van de moderne mens. Die heeft niet veel meer te vrezen voor zijn bestaanszekerheid en gaat zich nu met van alles en nog wat bemoeien. Gisteren tijdens een praatprogramma nog (weet niet welke). Daarin sprak een wetenschapster (weet niet wie) over de recentelijke ontdekking van een indianenstam. Men vroeg zich af of er niet zou moeten worden ingegrepen in het feit dat die indianen een baby die geboren wordt met afwijkingen of zwakte doden. Wij gruwelen ervan wanneer zoiets in onze samenleving gebeurt en dus, als we het tegenkomen in een gemeenschap die niets te maken heeft met die van ons, dan willen we daar ook graag onze ideeën in injecteren. Alles wat anders is, is slecht .

Er wordt met twee maten gemeten, de mens is achterlijk en kortzichtig.
pi_59027878
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Eten is het schaden van levende wezens. Stoppen met eten dus
Of je wordt vegetariër, dat is al beter.
pi_59027915
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:33 schreef sigme het volgende:
Maar het onderwerp was eigenlijk niet abortus en niet euthanasie, maar embryoselectie.
Je hebt gelijk, sigme.

Goed, embryoselectie... is dat goed of is dat slecht? Dat hangt wat mij betreft vooral af van de vraag: wat is een embryo? Is een embryo niet meer dan een verzameling cellen die in feite niet meer voorstelt dan een zaadcel (want beste mannen, we maken heel wat slachtoffers iedere keer wanneer we onze jongeheer de hand geven), of kunnen we een embryo beschouwen als een mens. Een mens in worden zonder bewustzijn, maar een mens?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:52:36 #230
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59027954
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_59027983
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:58:42 #232
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59027993
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:59:29 #233
pi_59027998
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:57 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.
Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_59028006
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Verder is het begrip 'afwijking' in zekere zin sociaal geconstrueerd. Waarom noemen we bijv. genialiteit geen 'afwijking'? Waarschijnlijk omdat we maar wat blij zijn met die mensen, in tegenstelling tot mensen met het Syndroom van Down.
Lijkt me nogal logisch.
pi_59028012
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.
Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.
pi_59028023
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.
Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:03:31 #237
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59028042
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:20 schreef Scaurus het volgende:
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Gering, daar heb je gelijk in. M.i. zou dat eerder pleiten voor het mogen doden onder zeer specifieke omstandigheden van een zuigeling dan het niet mogen doden van een 23 weken oude baby. Maar goed, een embryo buiten het lichaam is sowieso niet levensvatbaar. Alleen als deze teruggeplaatst wordt. Dat is het punt. Bij IVF worden altijd embryo’s vernietigd.

En voorts bedacht ik me dat de CU, die leven tegen elke prijs wil beschermen, een paar dagen geleden nog tegen een verbod op clusterbommen was. Clusterbommen zullen wel alleen ingezet worden tegen dode materie dus, of de mensen die daarmee gedood worden zijn geen leven. Ik weet het niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:04:31 #238
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59028047
Wij kunnen niet met ons menselijke verstand, met onze menselijke conceptie van leven en goedheid voor rechter gaan spelen in de natuurlijke wereld. Is het niet wat wij zo graag willen, de natuur volledig in onze macht brengen? De mens verheffen tot scheidsrechter over wat wel en niet mag leven? Wij hebben het besef verloren dat het menselijk leven geregeerd wordt door externe krachten, waarvan de natuur er één is. Wij kunnen weliswaar ziektes genezen en kanker overwinnen, maar de natuur volledig beteugelen kunnen en mogen wij nooit doen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:04:38 #239
pi_59028048
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:00 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.
Die abortus mag al. Het gaat er nu om door selectie van embryo's abortussen te voorkomen. Dat wil je toch?

En ik predik er idd voor dat mensen zelf die beslissing nemen, want jij en ik komen er niet uit.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:05:11 #240
pi_59028057
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:02 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.
Dan beslis ik voor jou dat je geen kinderen mag en niet meer mag stemmen.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:13:46 #241
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59028110
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:04 schreef Scaurus het volgende:
Wij kunnen niet met ons menselijke verstand, met onze menselijke conceptie van leven en goedheid voor rechter gaan spelen in de natuurlijke wereld. Is het niet wat wij zo graag willen, de natuur volledig in onze macht brengen?
Ja, en het is hypocriet om te ontkennen dat we dat op elk vlak doen. Van anticonceptie tot gewasveredeling, tot inpoldering, tot het bouwen van huizen, het aanleggen van akkers, het dragen van kleding. We oefenen altijd macht uit.
quote:
De mens verheffen tot scheidsrechter over wat wel en niet mag leven? Wij hebben het besef verloren dat het menselijk leven geregeerd wordt door externe krachten, waarvan de natuur er één is. Wij kunnen weliswaar ziektes genezen en kanker overwinnen, maar de natuur volledig beteugelen kunnen en mogen wij nooit doen.
Wij beslissen dagelijks en continu over leven. Dierlijk leven in de voedselindustrie, dierlijk leven in de (plezier)jacht, in de visserij; wij beslissen over leven in onze hulpvoorziening aan landen als China en Birma. We moeten afwegingen maken tussen de Junta negeren en daarmee mensen laten sterven, of hen gehoorzamen. We doen in oorlogen mee, waarmee we altijd over leven moeten beslissen, er wordt in oorlogen gebombardeerd. In veel landen bestaat de doodstraf nog, waar zelfs de SGP voorstander van is, dat is beslissen over leven en dood.

Er wordt beslist over leven en dood door behandelingen te verlengen, of juist te staken in ziekenhuizen. Het is een illusie te denken dat we niet al elke dag, vrijwel elk moment, de natuur beheersen. Het is een illusie te denken dat we leven en dood in Gods handen geven. Dat doen we niet. Het ligt altijd in ’s mensen handen. Zeker als het om de veeteelt gaat.

Alleen door het idee te koesteren dat het menselijk leven iets speciaals is, b.v. omdat dit wel een ziel heeft, kun je zulke kromme gedachten rechtvaardigen. Maar goed, dit bijgeloof heeft nog immer niet opgehouden overal onrust te stichten…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:04:55 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59028522
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Lijkt me nogal logisch.
Ja, stap er maar overheen. Waar het gewoon op neerkomt is dat de elite bepaalt welke mensen zij kunnen uitbuiten en dus beslissen via systemen of iemand het verdient om te leven.

Daar gaat het heen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:30:40 #243
pi_59028849
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 11:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, stap er maar overheen. Waar het gewoon op neerkomt is dat de elite bepaalt welke mensen zij kunnen uitbuiten en dus beslissen via systemen of iemand het verdient om te leven.

Daar gaat het heen.
Daarom moet je dit soort zaken ook niet door de politiek laten regelen maar door de (potentiële) ouders.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:30:57 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59028853
quote:

[..]

Daar gaat het heen.
Welke ‘afwijking’ had jij liever gehad? Was je liever blind of liever ziend? Had je liever een IQ van 70 punten of een IQ van 130 punten? Had je liever wel twee benen of liever één been? En wie zijn wij om te beslissen dat siamese tweelingen gescheiden moeten worden… misschien hebben wij wel allemaal de afwijking. Ja, net zoals geslacht eigenlijk een sociaal geconstrueerd iets is. Voor dat laatste: David Reimer
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:35:35 #245
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59028910
quote:

[..]

Daar gaat het heen.
Nee, de ouders bepalen dat. En zo hoort het. Geef de techniek volledig vrij en laat elk ouderpaar zelf bepalen of ze alle risico's nemen dat hun kind borstkanker/syndroom van down/andere ziekte krijgt of niet. Als ik kinderen neem wil ik graag dat deze zo gezond mogelijk op de wereld komt, want het kind gezond en goed laten opgroeien is de taak van ouders. Dan ben ik niet echt van plan om het lot te laten bepalen of het kind allerlei ziektes kan hebben of niet. We hebben het over het krijgen van een kind, niet over een loterij.

Het creëren van nieuw leven is al heel moreel discutabel te noemen. Mag je iemand namelijk wel het leven opdringen? Iemand dood maken is verboden, want je beëindigd daarmee zijn/haar leven, maar geldt omgekeerd niet net zo goed dat iemand het leven geven net zo fout is? En als je dat dan toch doet, heb je dan niet op zijn minst de plicht om er alles aan te doen dat dat leven zo goed en sterk mogelijk is? Het idee dat het een verplichting is om leven volledig willekeurig te laten vormen, met alle fouten van dien, is m.i. heel erg verwerpelijk.

[ Bericht 10% gewijzigd door ethiraseth op 31-05-2008 11:41:02 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  Moderator zaterdag 31 mei 2008 @ 12:08:19 #246
5428 crew  miss_sly
pi_59029255
Di discussie wordt door sommigen echt vanuit een totaal verkeerd beeld gevoerd.
Syndroom van down bijvoorbeeld heeft hier helemaal niets mee te maken. Waar het om gaat, is mensen waarvan aangetoond is dat zij een ernstige, pijlijke, dodelijke erfelijke ziekte dragen. Hetzij doordat ze zelf ziek zijn, hetzij doordat ze naaste familieleden hebben zien (over)lijden aan deze ziekte.

Deze mensen willen wel graag een kind, maar niet een kind dat deze ziekte heeft. Niet omdat zij een perfect kind willen, maar omdat zij hun zo gewenste en geliefde kind dat lijden willen besparen. Derhalve zouden zij graag gebruik maken van een techniek als IVF (die al veelvuldig gebruikt wordt in Nederland) om de embryo's (8-cellige embryo's, geen foetussen van 23 weken) te screenen op de genetische aanleg van die bepaalde erfelijke, pijniljke, dodelijke erfelijke ziekte waarvan zij drager zijn. De embryo's met deze aanleg worden niet teruggeplaatst en vernietigd.

Om de discussie zuiver te houden, moeten er geen dingen bijgehaald worden die er totaal niets mee te maken hebben, imo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_59029389
Bij normale IVF worden neem ik aan ook embryo's vernietigd? Waar lullen we dan over? Of mag je wel een volkomen gezond embryo vernietigen maar niet eentje die na dertig jaar een pijnlijke dood sterft?
pi_59029437
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 12:19 schreef Isegrim het volgende:
Bij normale IVF worden neem ik aan ook embryo's vernietigd? Waar lullen we dan over? Of mag je wel een volkomen gezond embryo vernietigen maar niet eentje die na dertig jaar een pijnlijke dood sterft?
De christenen vinden het geen probleem om een dozijn embryo's door het toilet te spoelen. Nou ja, ze maken er in dit geval geen punt van. Maar een dozijn embryo's door het toilet spoelen en dan ook nog eens ervoor zorgen dat het overblijvende embryo kankervrij is? Waanzin! Christenen willen niet dat ouders kunnen zorgen voor een kindje dat die bepaalde erfelijke kanker niet heeft. We moeten immers wel respect hebben voor Het Leven, .
  zaterdag 31 mei 2008 @ 12:30:38 #249
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59029553
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 12:19 schreef Isegrim het volgende:
CU is in principe ook tegen normale IVF. Maar goed, dat krijgen ze nooit teruggedraaid, maar ze moeten nu toch even laten weten dat ze hypocriet principieel zijn. Bovendien is, als de IVF-test niet mag altijd nog de mogelijkheid tot een test tijdens de zwangerschap en een abortus en dan hernieuwde IVF… Maar goed, de CU kan blijkbaar voor zichzelf volhouden dat ze nu schone handen houden door tegen te zijn.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 12:35:42 #250
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59029642
Weten mensen trouwens dat deze toegepaste techniek heel duur is? Resultaat: de rijke graaiers kunnen SUperMenschen op de wereld neerzetten en legitimeren daarmee hun macht en de armen kunnen dat niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')