abonnement Unibet Coolblue
pi_58918687
Hij is geland!!!



Gisternacht om 1:53 Nederlandse tijd is de ruimtesonde Phoenix op de noordpool van Mars geland om onderzoek te doen naar leven op Mars. De exacte plek is Vastitas Borealis waar zich waterijs bevindt. Er wordt gekeken of zich onder het ijs leven bevindt of bevond.

De eerste foto:




De Phoenix zal 3 maanden lang onderzoek doen door middel van:

* Een robotarm die 2,35 meter ver reikt.
o Deze heeft de mogelijkheid om een halve meter diep te graven.
o Deze is ook voorzien van een camera.
* Een camera met stereovisie.
* Een gasanalysator (massaspectrometer).
* Een camera aan de onderzijde om de landing te filmen.
* Een MECA-unit (Mars Environmental Compatibility Assessment) of Microscopy, Electrochemistry, and Conductivity Analyzer.
* Een meteorologisch station.

Komen vast meer mooie plaatjes

De officiele site: http://phoenix.lpl.arizona.edu/
I feel kinda Locrian today
  maandag 26 mei 2008 @ 13:57:47 #2
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58918776
De dingen die hij kan vallen me een beetje tegen zeg...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  maandag 26 mei 2008 @ 14:11:35 #3
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_58919098
Mooie foto's van de blauwe atmosfeer op mars
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  maandag 26 mei 2008 @ 14:13:55 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_58919152
Ligt het aan mij of zijn het zwart wit foto's?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 26 mei 2008 @ 14:17:09 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_58919218
Ik zie trouwens geen ijs, komt dat door het seizoen, of is het daar nog te ver voor van de pool verwijderd? En is een halve meter niet erg weinig, als ze verwachten dat er op de polen nog best wat water verdampt en ijs afzet?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 26 mei 2008 @ 15:55:10 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58921121
Foto's van Mars zijn altijd Laat maar komen...



Wat is dat witte stipje/streepje?
  maandag 26 mei 2008 @ 16:02:46 #7
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_58921244
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:17 schreef speknek het volgende:
Ik zie trouwens geen ijs, komt dat door het seizoen, of is het daar nog te ver voor van de pool verwijderd? En is een halve meter niet erg weinig, als ze verwachten dat er op de polen nog best wat water verdampt en ijs afzet?
Ijs zit onder de grond daar. Volgens mij was het ook zo dat de atmosfeer op Mars zo dun is dat het ijs meteen zou verdampen als het aan het oppervlak zou komen.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_58922104
quote:
Op maandag 26 mei 2008 15:55 schreef pfaf het volgende:
Foto's van Mars zijn altijd Laat maar komen...

[ afbeelding ]

Wat is dat witte stipje/streepje?
Een rots/kei. Je ziet rechtsonder van dat streepje op het marsoppervlak een schaduw, omdat het licht van links komt op de foto. Dat zie je ook aan de grotere stenen vooraan.
I feel kinda Locrian today
  maandag 26 mei 2008 @ 17:15:14 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58922560
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:48 schreef starla het volgende:

[..]

Een rots/kei. Je ziet rechtsonder van dat streepje op het marsoppervlak een schaduw, omdat het licht van links komt op de foto. Dat zie je ook aan de grotere stenen vooraan.
Ik had ook niet anders verwacht, maar het is wel een flinke en rare gevormde?
pi_58922609
quote:
Op maandag 26 mei 2008 17:15 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik had ook niet anders verwacht, maar het is wel een flinke en rare gevormde?
Moeilijk te zien vanaf hier
I feel kinda Locrian today
pi_58924307
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:48 schreef starla het volgende:

[..]

Een rots/kei. Je ziet rechtsonder van dat streepje op het marsoppervlak een schaduw, omdat het licht van links komt op de foto. Dat zie je ook aan de grotere stenen vooraan.
Waarschijnlijk niet. Men denkt dat 't het bovenste deel is van de capsule die Phoenix beschermde toen deze door de atmosfeer van Mars raasde.

Een kleurenopname die vanmiddag is gepubliceerd:

pi_58924402
quote:
Op maandag 26 mei 2008 18:54 schreef NGC4565 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet. Men denkt dat 't het bovenste deel is van de capsule die Phoenix beschermde toen deze door de atmosfeer van Mars raasde.

Een kleurenopname die vanmiddag is gepubliceerd:

[ afbeelding ]
Dan ligt ie nog aardig dichtbij. Mooie foto!
I feel kinda Locrian today
pi_58924446
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:17 schreef speknek het volgende:
Ik zie trouwens geen ijs, komt dat door het seizoen, of is het daar nog te ver voor van de pool verwijderd? En is een halve meter niet erg weinig, als ze verwachten dat er op de polen nog best wat water verdampt en ijs afzet?
Het is zomer:
quote:
The primary mission is anticipated to last 90 sols (Martian days) — just over 92 Earth days. Researchers are hoping that the lander will survive into the Martian winter so that it can witness polar ice developing at the spacecraft's exploration area. As much as three feet of solid carbon dioxide ice could appear in the area. Even if it does survive partway into the winter, it is very unlikely that the lander will function throughout the entire winter due to the intense cold.
http://en.wikipedia.org/w(...)t%29#Mission_profile

Een paradoxaal lot voor Phoenix, .
  maandag 26 mei 2008 @ 19:08:46 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_58924610
Nog een nieuwe foto vrijgegeven:



.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_58932929
De landing:


Grond vlakbij de Phoenix:
..///
pi_58932943
Interessant. Volgens de OP doet dat ding 3 maanden onderzoek, en dan is het geld op? Of hebben ze na 3 maanden genoeg informatie?

Ik neem trouwens aan dat ding op zonne-energie ofzo werkt?
  dinsdag 27 mei 2008 @ 03:08:31 #17
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_58933041
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 02:35 schreef Thieske het volgende:
Interessant. Volgens de OP doet dat ding 3 maanden onderzoek, en dan is het geld op? Of hebben ze na 3 maanden genoeg informatie?

Ik neem trouwens aan dat ding op zonne-energie ofzo werkt?
Nee na 3 maanden is het daar zo koud dat de Phoenix (waarschijnlijk) kapot gevroren is. Het is daar best veel kouder dan het hier is in de winter op de Noordpool.
zou me trouwens niets verbazen als dat ding het na de winter het nog doet zoals veel van dit soort missies.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:39:49 #18
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_58938869
NASA censureerd de foto's nu al !

Eerst komen ze met zwart/wit foto's anno 2008 en dan komen ze met en foto die ons nog steeds moet laten geloven, dat mars rood is.

Kom op jongens, wat willen jullie verbergen ?
Wat mogen wij niet weten ?

Eerlijkheid is niet het sterkste punt van NASA.
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_58938898
Mijn wereld zou instorten als ik zou weten dat de grond op Mars meer bruin dan rood is.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:44:26 #20
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_58938972
..........en dan hebben we het nog niet gehad over bossen en planten die er wel degelijk zijn op Mars !
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:56:07 #21
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58939202
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:39 schreef Moondreamer het volgende:
NASA censureerd de foto's nu al !

Eerst komen ze met zwart/wit foto's anno 2008 en dan komen ze met en foto die ons nog steeds moet laten geloven, dat mars rood is.

Kom op jongens, wat willen jullie verbergen ?
Wat mogen wij niet weten ?

Eerlijkheid is niet het sterkste punt van NASA.
En dat terwijl iedereen weet dat Mars eigenlijk donkerbruin is, met caramel en noga van binnen
pi_58939286
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:44 schreef Moondreamer het volgende:
..........en dan hebben we het nog niet gehad over bossen en planten die er wel degelijk zijn op Mars !
Yep, zodra het grote publiek dat zou weten, zou NASA onmiddellijk geen subsidie meer krijgen.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:02:10 #23
24919 Quantor
allround game addict
pi_58939358
Was het niet zo dat die foto's gewoon ingekleurd worden? Dat was toen met die marsrovers toch ook al het geval?
*NuT5*
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:13:19 #24
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58939557
On-topic: Filmpjes over de missie:

Klik

en klik
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:14:15 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58939578
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:44 schreef Moondreamer het volgende:
..........en dan hebben we het nog niet gehad over bossen en planten die er wel degelijk zijn op Mars !
Daar dit WFL is, mag je deze wel even onderbouwen.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de bevindingen van deze rover. Vooral de onderzoeken van het ijs.

Verder vind ik het wel leuk dat ze nu bezig zijn in Vastitas Borealis, gewoon omdat ik de naam herken van de boeken van Kim Stanley Robinson.

Oh ja, dat witte stipje...dat ben ik.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:21:24 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_58939712
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:59 schreef Monidique het volgende:
Yep, zodra het grote publiek dat zou weten, zou NASA onmiddellijk geen subsidie meer krijgen.
Ja precies als het leven op mars eenmaal gevonden is, zit het werk er voor NASA wel op. .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_58939802
Ik vind het allemaal erg interessant, hoor, en ongetwijfeld zullen ze ook erg interessante dingen ontdekken. Maar niets schokkends. Die planeet is al een paar miljard jaar dood, er is geen stromend water, hooguit een oprisping af en toe en behalve zandstormen gebeurt daar weinig (hoewel, vulkanen?): geen spannende atmosferische samenstelling, geen platentektoniek. Daarentegen, wat dat betreft een goede omgeving om naar miljarden jaren oud leven te zoeken...
pi_58941296
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Yep, zodra het grote publiek dat zou weten, zou NASA onmiddellijk geen subsidie meer krijgen.
Onzin. Dan komt het grote onderzoek naar buiternaards leven pas tot 'leven'. De grootste scepticus moet dan ook toegeven dat intelligent buitenaards leven mogelijk is, aangezien evolutie niet iets aards is maar iets universeels. Als er buitenaards leven wordt gevonden zal dit een boost zijn voor het onderzoek en zal er juist veel meer geld vrijkomen om meer en uitgebreider onderzoek te doen.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 27 mei 2008 @ 14:33:51 #29
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58941532
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 14:25 schreef starla het volgende:

[..]

Onzin. Dan komt het grote onderzoek naar buiternaards leven pas tot 'leven'. De grootste scepticus moet dan ook toegeven dat intelligent buitenaards leven mogelijk is, aangezien evolutie niet iets aards is maar iets universeels. Als er buitenaards leven wordt gevonden zal dit een boost zijn voor het onderzoek en zal er juist veel meer geld vrijkomen om meer en uitgebreider onderzoek te doen.
Wellicht dat ik hier voor mijn beurt spreek en een grove aanname doe, maar ik meen dat Monidique haar opmerking redelijk sarcastisch bedoelde.

Nogmaals dit is op moment een aanname, waarvoor ik totaal geen bewijs heb en daar dit het WFL is, spijt mij dat ten zeerste.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58941771
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 14:33 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wellicht dat ik hier voor mijn beurt spreek en een grove aanname doe, maar ik meen dat Monidique haar opmerking redelijk sarcastisch bedoelde.

Nogmaals dit is op moment een aanname, waarvoor ik totaal geen bewijs heb en daar dit het WFL is, spijt mij dat ten zeerste.
Ok, zonder smilie erg moeilijk als zodanig te interpreteren. Mocht dat zo zijn, dan neem ik mijn opmerking terug
Ik hoop gewoon heel erg dat ze 'iets' vinden. Als het dood is, hoop ik dat het tenminste ooit levend is geweest.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 27 mei 2008 @ 19:33:41 #31
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58947816
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 14:42 schreef starla het volgende:

Als het dood is, hoop ik dat het tenminste ooit levend is geweest.
Alleen levende dingen kunnen doodgaan, lijkt me, dus ja.
Géén kloon van tvlxd!
pi_58951019
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:39 schreef Moondreamer het volgende:
NASA censureerd de foto's nu al !

Eerst komen ze met zwart/wit foto's anno 2008 en dan komen ze met en foto die ons nog steeds moet laten geloven, dat mars rood is.

Kom op jongens, wat willen jullie verbergen ?
Wat mogen wij niet weten ?

Eerlijkheid is niet het sterkste punt van NASA.
De kleurenindeling van de opnames worden apart verwerkt, pas later zijn dus de kleuren toegevoegd.
..///
pi_58952956
Moeten jullie hier eens kijken:

Gelandde Phoenix opnieuw vastgelegd door ruimtesonde.

Niet te geloven
  woensdag 28 mei 2008 @ 02:40:47 #34
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_58955406


Daar hangt ie aan de parachute. Je ziet zelfs de touwtjes
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 28 mei 2008 @ 07:55:17 #35
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58955994
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 23:17 schreef NGC4565 het volgende:
Moeten jullie hier eens kijken:

Gelandde Phoenix opnieuw vastgelegd door ruimtesonde.

Niet te geloven
Mooie foto's inderdaad. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor de eerste resultaten van de monsternemingen bekend zullen worden.
pi_58960152
Ik hou het al een tijdje flink in de gaten, erg interessant allemaal. Jammer dat NASA maar 3 maanden heeft voordat de zon voor aardig wat weekjes ondergaat (vergeet niet dat ie op de noordpool staat), en het arme ding of kapot vriest, en anders sws zonder energie zit. Ben benieuwd wat ie opgraaft aan evt bactierien / organische compounds uit het ondergrondse ijs.
pi_58961196
Lees net nieuws dat Phoenix geen commando's kan ontvangen, omdat waar mee ze communiceren in stand-by mode is geraakt ofzo.
Nu gebruikt de Phoenix de reserve instructies die maandag al waren verstuurt en ze gaan later vandaag nieuwe commando's sturen.
............................
pi_58962101
Heb je daar een link van?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_58962660
inmiddels is het probleem van de relay in standby al gefixed, link:

http://www.nasa.gov/missi(...)oenix-20080527a.html
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:41:48 #40
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_58963020
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:14 schreef Semisane het volgende:

[..]

Daar dit WFL is, mag je deze wel even onderbouwen.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de bevindingen van deze rover. Vooral de onderzoeken van het ijs.

Verder vind ik het wel leuk dat ze nu bezig zijn in Vastitas Borealis, gewoon omdat ik de naam herken van de boeken van Kim Stanley Robinson.

Oh ja, dat witte stipje...dat ben ik.
Onderbouw jij meer eens eerst dat ze werkelijk op Mars zijn gelandt, want ik kan niet effe naar mars om te kijken of de zonde daadwerkelijk op mars is gelandt.

Goedgelovige !
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
pi_58963162
tvp boeiende shizzle.
underground forever baby
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:50:02 #42
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_58963245
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 28 mei 2008 @ 14:04:18 #43
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58963554
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:41 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Onderbouw jij meer eens eerst dat ze werkelijk op Mars zijn gelandt, want ik kan niet effe naar mars om te kijken of de zonde daadwerkelijk op mars is gelandt.

Goedgelovige !
Waarom zou ik dat willen onderbouwen? Al zijn ze niet geland, dat maakt toch verder niks uit wat betreft jouw uitspraken over bossen? Ik quote:
quote:
..en dan hebben we het nog niet gehad over bossen en planten die er wel degelijk zijn op Mars !
Hoe in vredesnaam weet jij dat?!, want; ( én ik quote weer!)
quote:
want ik kan niet effe naar mars om te kijken of de zonde daadwerkelijk op mars is gelandt.
maar je bent wel even naar mars gegaan om door de bossen te lopen?

Verder mag ik wellicht goedgelovig zijn, omdat ik er vanuit gaan dat de NASA de Mars landing niet faked, maar goed ik zou ook even niet weten waarom ze dat zouden willen.
De meest simpele verklaring van deze foto's en de wetenschappelijke data die ze daar verkrijgen is dat ze er zijn geland...en daar over het algemeen de meest simpele verklaring ook de werkelijkheid het meest dicht benaderd, houd ik het daar even op....noem het goedgelovig...vind ik prima hoor.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58969037
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 14:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat willen onderbouwen? Al zijn ze niet geland, dat maakt toch verder niks uit wat betreft jouw uitspraken over bossen? Ik quote:
[..]

Hoe in vredesnaam weet jij dat?!, want; ( én ik quote weer!)
[..]

maar je bent wel even naar mars gegaan om door de bossen te lopen?

Verder mag ik wellicht goedgelovig zijn, omdat ik er vanuit gaan dat de NASA de Mars landing niet faked, maar goed ik zou ook even niet weten waarom ze dat zouden willen.
De meest simpele verklaring van deze foto's en de wetenschappelijke data die ze daar verkrijgen is dat ze er zijn geland...en daar over het algemeen de meest simpele verklaring ook de werkelijkheid het meest dicht benaderd, houd ik het daar even op....noem het goedgelovig...vind ik prima hoor.
Mag ik hier nog even -offtopic- aan toevoegen dat het voltooid deelwoord nooit en te nimmer met
de uitgang -dt wordt geschreven?
I feel kinda Locrian today
  woensdag 28 mei 2008 @ 18:11:16 #45
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_58969141
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:41 schreef Moondreamer het volgende:

[..]

Onderbouw jij meer eens eerst dat ze werkelijk op Mars zijn gelandt, want ik kan niet effe naar mars om te kijken of de zonde daadwerkelijk op mars is gelandt.

Goedgelovige !
Dit is BNW niet, dus aufkankeren bitte.
excuus voor de benaming, maar ik word hier enórm moe van.

Bekijk de beelden, genoeg bewijs. En nu je hok weer in!


btw: prachtige foto bij de krater! Echt een beauty!
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_58973934
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 14:04 schreef Semisane het volgende:

Waarom zou ik dat willen onderbouwen? Al zijn ze niet geland, dat maakt toch verder niks uit wat betreft jouw uitspraken over bossen?

Ik quote:
..en dan hebben we het nog niet gehad over bossen en planten die er wel degelijk zijn op Mars !
/quote

Hoe in vredesnaam weet jij dat?!, want; ( én ik quote weer!)

quote:
want ik kan niet effe naar mars om te kijken of de zonde daadwerkelijk op mars is gelandt.
/quote

maar je bent wel even naar mars gegaan om door de bossen te lopen?

Zo die zit.......

[ Bericht 22% gewijzigd door -CRASH- op 28-05-2008 22:00:11 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_58994486
idd weer eens 1-0
  donderdag 29 mei 2008 @ 19:33:56 #48
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_58995228
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 14:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat willen onderbouwen? Al zijn ze niet geland, dat maakt toch verder niks uit wat betreft jouw uitspraken over bossen? Ik quote:
[..]

Hoe in vredesnaam weet jij dat?!, want; ( én ik quote weer!)
[..]

maar je bent wel even naar mars gegaan om door de bossen te lopen?

Verder mag ik wellicht goedgelovig zijn, omdat ik er vanuit gaan dat de NASA de Mars landing niet faked, maar goed ik zou ook even niet weten waarom ze dat zouden willen.
De meest simpele verklaring van deze foto's en de wetenschappelijke data die ze daar verkrijgen is dat ze er zijn geland...en daar over het algemeen de meest simpele verklaring ook de werkelijkheid het meest dicht benaderd, houd ik het daar even op....noem het goedgelovig...vind ik prima hoor.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')