abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 september 2008 @ 09:42:35 #201
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_61989959

Ik hoop altijd dat bij een topic-kick er een toffe nieuwe game aangekondigd is ofzo, maar helaas
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_61990950
Ik twijfel ook nog steeds of ik een PSP ga halen, ik wil hem alleen hebben vanwege Patapon (en Loco Roco) en de vervolgen daarvan. Maar verder zie ik geen spellen die me echt geweldig lijken .

Maar Patapon !
Tap tap tap
  maandag 29 september 2008 @ 10:52:47 #203
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_61991210
Liberty City Stories heeft echt veel last van framdrops zeg Valt me dat even tegen.
Please sir. When moon? When Mustang?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 september 2008 @ 18:03:26 #204
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62002082
quote:
Op maandag 29 september 2008 10:52 schreef Rossdale het volgende:
Liberty City Stories heeft echt veel last van framdrops zeg Valt me dat even tegen.

Wanneer dan?
  maandag 29 september 2008 @ 18:45:32 #205
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62002963
quote:
Op maandag 29 september 2008 10:39 schreef CherryLips het volgende:
Ik twijfel ook nog steeds of ik een PSP ga halen, ik wil hem alleen hebben vanwege Patapon (en Loco Roco) en de vervolgen daarvan. Maar verder zie ik geen spellen die me echt geweldig lijken .

Maar Patapon !
Een PSP is voornamelijk het kopen waard als ie 'omgebouwd' is. Als dat niet mogelijk was geweest zou ik hem nooit gekocht hebben.
Patapon vind ik persoonlijk niet zo fantastisch. LocoRoco nog niet geprobeert. Ik zit voornamelijk Everybody's Golf 2 te spelen.
pi_62003084
quote:
Op maandag 29 september 2008 18:45 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Een PSP is voornamelijk het kopen waard als ie 'omgebouwd' is. Als dat niet mogelijk was geweest zou ik hem nooit gekocht hebben.
Omdat je anders geen spellen kan betalen ofzo
Het ding biedt toch genoeg functionaliteit?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  maandag 29 september 2008 @ 19:08:06 #207
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62003553
quote:
Op maandag 29 september 2008 18:51 schreef Pheno het volgende:

[..]

Omdat je anders geen spellen kan betalen ofzo
Het ding biedt toch genoeg functionaliteit?
Nee, dat niet, maar omdat de leukste spellen op de PSP eigenlijk 'ports' zijn, waar je ooit al eens voor betaald hebt. Daarnaast speel ik gewoon relatief weinig op de PSP, terwijl ik bij een console in rustige tijden er wel 1-2 uur per dag op zit te spelen en er veel plezier aan beleef, dus dan vind ik het ook niet zo erg om een game te kopen (heb hier 50+ legale games liggen voor de oude Xbox, terwijl ik die net zo makkelijk had kunnen ombouwen destijds)

Bij sommige consoles is het het waard om de games nieuw te kopen, maar VOOR MIJ (gezien het zeer geringe aantal speeluren) is de PSP alleen het kopen waard wanneer ie omgebouwd is, en het geld wat ik ermee bespaar geef ik weer uit aan andere media/games.
Ik zou de PSP nooit gekocht hebben als ie niet omgebouwd was. Nu is het gewoon een leuk speelgoedje voor af en toe tussendoor.
pi_62003954
Ah, ok, dat kan. Ik heb niet zoveel spellen van ps2 en ps1 (die heb ik ook nooit gehad) en zie ik ze dus niet als ports

Maar ik ben nog druk bezig met FF CC om alles te halen, dus ik denk dat ik over een maand of drie weer eens naar de winkel ga
  maandag 29 september 2008 @ 19:30:20 #209
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62004237
quote:
Op maandag 29 september 2008 19:20 schreef Pheno het volgende:
Ah, ok, dat kan. Ik heb niet zoveel spellen van ps2 en ps1 (die heb ik ook nooit gehad) en zie ik ze dus niet als ports

Maar ik ben nog druk bezig met FF CC om alles te halen, dus ik denk dat ik over een maand of drie weer eens naar de winkel ga
Ik heb alleen de eerste 10 minuten even gespeeld van FF CC. Ziet er wel goed uit, maar ik haakte een beetje af door het niet kunnen skippen van cutscenes, en de engelse voiceacting (ik prefereer de originele taal).

Heb nu Disgaea erop staan. Geeft een leuke 1ste indruk, maar verder nog niet echt gespeeld. Die gelukkig wel met de japanse stemmen te spelen.

Joanne of Arc is ook wel leuk, maar ook alleen nog maar het beginnetje gespeeld. Helaas engelse stemmen
pi_62004614
triest figuur ben jij
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 september 2008 @ 19:46:01 #211
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62004764
quote:
Op maandag 29 september 2008 19:08 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Nee, dat niet, maar omdat de leukste spellen op de PSP eigenlijk 'ports' zijn, waar je ooit al eens voor betaald hebt.
Dat argument gaat alleen op als je een andere console hebt...
Voor mij zijn GoW, Silent Hill, GTA, etc gewoon nieuw
pi_62005599
Ik heb verder alleen Nintendo in huis .

Oh wacht, PSP heeft ook lemmings .
Tap tap tap
pi_62005834
quote:
Op maandag 29 september 2008 19:41 schreef Yankee_One het volgende:
triest figuur ben jij
Ach, door al dat illegale gedoe download hij een spel, vind het zuigen omdat hij er nog 20 heeft wachten om te proberen en ziet dus niet dat er echt parletjes tussen zitten. Zoals bij de vele dowloaders. Ik blijf gewoon kopen, liever 5 topspellen voor een console dan 200+ "saw it, deleted it" spellen.
  maandag 29 september 2008 @ 20:28:43 #214
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62006228
quote:
Op maandag 29 september 2008 20:18 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ach, door al dat illegale gedoe download hij een spel, vind het zuigen omdat hij er nog 20 heeft wachten om te proberen en ziet dus niet dat er echt parletjes tussen zitten. Zoals bij de vele dowloaders. Ik blijf gewoon kopen, liever 5 topspellen voor een console dan 200+ "saw it, deleted it" spellen.
Ik zie de pareltjes echt wel. Alleen speel ik nu eenmaal vrij kort op de PSP, dus dan geef je toch andere spellen de voorkeur dan wanneer je er iedere dag een uur op bezig bent. Dat heeft dus meer te maken met het feit dat ik niet echt een handheld gamer ben, en dus voornamelijk even 'snelle' korte spelletjes speel, ipv een game als GTA (die ik op de Xbox al kapot heb gespeeld (ander verhaal, I know ... maar zelfde gameplay etc).
Dus dan kom je uit bij spellen als Def Jam, die ik op de Xbox had, of Everybody's Golf 2, etc.
pi_62006313
Als ik zo dacht had ik gewoon de psp weg gelaten. Je koopt een ding voor iets wat je niet gebruikt? Leuk hoor, maar als je emulators, mods en andere zooi wilt kan je beter gewoon een echte opensourcehandheld halen. Daar hoef je echt geen merk ding voor te kopen
Speaking is not communicating.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
  maandag 29 september 2008 @ 20:40:49 #216
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_62006596
quote:
Op maandag 29 september 2008 09:42 schreef Notorious_Roy het volgende:

Ik hoop altijd dat bij een topic-kick er een toffe nieuwe game aangekondigd is ofzo, maar helaas
Begrijp je helemaal, maar voor het zelfde geld, kwam ik met een game waar je nog niet eerder van gehoord had...
Toch leuk dat dit topic weer een kick heeft gehad?!
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  maandag 29 september 2008 @ 20:46:56 #217
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62006744
quote:
Op maandag 29 september 2008 20:31 schreef disjfa het volgende:
Als ik zo dacht had ik gewoon de psp weg gelaten. Je koopt een ding voor iets wat je niet gebruikt? Leuk hoor, maar als je emulators, mods en andere zooi wilt kan je beter gewoon een echte opensourcehandheld halen. Daar hoef je echt geen merk ding voor te kopen
Mijn vriendin zat te twijfelen tussen een DS en een PSP, en we waren in HK dus hebben we ze gewoon allebij gekocht, met alles erop en eraan. Lekker goedkoop, meteen games erbij, en wanneer je je eens 10-15 minuten verveelt tijdens het koken ofzo, is het wel grappig.

Ik zou uit mezelf ook nooit een handheld kopen. Maar dit was een goede deal, en dan had ik iets te doen in het vliegtuig of in de metro etc daarzo.

Het is gewoon leuk speelgoed, maar IK (en dat is dus persoonlijk) zou hem niet gekocht hebben als ie niet gemod was. Als anderen er wel dagelijks of zeer vaak op spelen, dan kan ik het goed begrijpen dat ze de games legaal enzo kopen. Ik koop ook de console games (xbox/ps3) etc gewoon legaal.

Wii zou voor mij weer een twijfelgeval zijn. Heb die console nog niet, en ben er ook niet echt geinterresseerd in, want er zijn maar een paar games die ik echt interressant vind, maar ik kan me voorstellen dat ik zo'n ding zou ombouwen om toch een iets bredere collectie games te kunnen opbouwen die geen 30 euro waard zijn, maar wel leuk om ooit eens te proberen.
pi_62006869
quote:
Op maandag 29 september 2008 20:46 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik zou uit mezelf ook nooit een handheld kopen. Maar dit was een goede deal, en dan had ik iets te doen in het vliegtuig of in de metro etc daarzo.
Je zou geen handheld kopen maar je hebt het wel gedaan Onlogische keuze nog steeds hoe jij het brengt. Wat geeft een psp meer dan een gp2x of openpandorra, waar ik voor zou kiezen als ik wou modden namelijk.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
  maandag 29 september 2008 @ 20:58:25 #219
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62007091
quote:
Op maandag 29 september 2008 20:51 schreef disjfa het volgende:

[..]

Je zou geen handheld kopen maar je hebt het wel gedaan Onlogische keuze nog steeds hoe jij het brengt. Wat geeft een psp meer dan een gp2x of openpandorra, waar ik voor zou kiezen als ik wou modden namelijk.
Het feit dat ik geen idee heb wat een openpandorra of een GP2x is, geeft al een vrij goed argument waarom ik die niet heb gekocht

Ik zou nooit een handheld kopen als ie niet omgebouwd was. Nu was er een goed argument om het wel te doen (vriendin die twijfelt, dus dan kopen we er allebij 1 en dan onderling eventueel uitwisselen), en een prima deal want meteen al veel spellen en extras etc erbij. Dan is die drempel gewoon meteen wel erg laag, en heb je zoiets van "ach... waarom ook niet... toch best leuk".

PSP IS gewoon erg leuk. Alleen speel ik er nu eenmaal niet dusdanig vaak mee dat ik zo'n ding 'legaal' zou kopen en dan ook nog spellen zou aanschaffen voor 30 euro terwijl ik ze vaak al gespeeld heb op de gewone console (en er voor betaalt heb). SOms moet je gewoon keuzes maken over wat je wel wilt aanschaffen, en wat niet.
pi_62007252
quote:
Op maandag 29 september 2008 20:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
PSP IS gewoon erg leuk. Alleen speel ik er nu eenmaal niet dusdanig vaak mee dat ik zo'n ding 'legaal' zou kopen en dan ook nog spellen zou aanschaffen voor 30 euro terwijl ik ze vaak al gespeeld heb op de gewone console (en er voor betaalt heb). SOms moet je gewoon keuzes maken over wat je wel wilt aanschaffen, en wat niet.
Sorry, maar je zegt nu dat een psp NIET leuk voor je is Ik vind het allemaal leuk lief en aardig. Maar op punt 1 zeg je dat de psp kut is. Vervolgens zeg je dat je er dagenlijk 2 uur op gamed en nog een regel later dat je het alleen een leuk hebbedingetje vind

Je verhaal dat je de games al hebt aangeschaft op de gewone console is natuurlijk absoluut kul. Het is jouw keuze een game te kopen voor een bepaalde console, als dat niet de psp is dan speel je hem toch niet op de hanheld. Als je de VC van nintendo zou zeggen zou ik nog enigsins je geloven. Die games moet je gewoon niet kopen. Maar handheld gemaakte sequesl/prequest van tig games is niet kopieren

Maargoed, illegaalze en lul om alles heen zodat jejezelf goedpraat een psp illegaal te gebruiken. Hier nog een linkje als je een echte opensource handheld wilt: http://www.openpandora.org/ Die hoef je niet om te bouwen. Jij ook niet
www.indiegamer.nl
  dinsdag 30 september 2008 @ 18:48:41 #221
111172 Noax
pi_62030408
Nu ga ik naar Gamesfaq, om daar save-games te downloaden en die zet ik vervolgens op mijn psp.
Vreemde is, dat veel gewoon niet willen werken, alleen snap ik niet waardoor.

Wanneer ik een Europese game versie heb, dan zoek ik daar uiteraard de Europe save-game bij.

iemand enig idee?
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_62096876
vraagje tussendoor:
denken jullie dat de nieuwe PSP 3000 snel 'hackbaar' word?

p.s littlebigplanet komt misschien naar de PSP.
pi_62096972
De nieuwste versies van de huidige psp kun je al niet hacken dus zie het sober in voor je.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:27:59 #224
191712 Kingside
Draak van een wedstrijd
pi_62103042
Vandaag wat nieuwe games besteld. WipeOut Pulse, Patapon en Crisis Core: Final Fantasy 7. Ik kan dus weer even vooruit .
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:54:49 #225
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62103562
Ik ga maar eens verder aan Silent hill van de week
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 oktober 2008 @ 11:28:25 #226
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62143607
De collectie

zondag 5 oktober 2008 @ 11:35:21 #227
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_62143705
Dat zijn een hoop games Swetsie! Ik sta nog steeds op vier: FFVII, God of War, Lumines II en Tales of Eternia. Ik zat wel te kijken naar de remakes van Star Ocean die op de PSP gaan verschijnen. Lijke me RPG's die best okay zijn.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
pi_62144032
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:35 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat zijn een hoop games Swetsie! Ik sta nog steeds op vier: FFVII, God of War, Lumines II en Tales of Eternia. Ik zat wel te kijken naar de remakes van Star Ocean die op de PSP gaan verschijnen. Lijke me RPG's die best okay zijn.
ik heb ook nog niet zo veel PSP games Ik heb Loco Roco, Patapon, Daxter en God of War. En ik kan me op dit moment nog niet games bedenken die ik nog zou willen
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 oktober 2008 @ 12:01:14 #229
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62144106
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef RaymanNL het volgende:

[..]

ik heb ook nog niet zo veel PSP games Ik heb Loco Roco, Patapon, Daxter en God of War. En ik kan me op dit moment nog niet games bedenken die ik nog zou willen
wipeout pure, silent hill, hot shots golf, GTA, tekken, etc etc.

Zoveel goede games voor de psp
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:06:12 #230
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_62144215
Ik heb hetzelfde als Bernie, niet mijn type games. Ondanks dat het vast goede games zijn.
pi_62144649
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:06 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik heb hetzelfde als Bernie, niet mijn type games. Ondanks dat het vast goede games zijn.
Idd, ik wil een uncharted op de PSP ofzo, of een toffe Prince of Persia. Om die games zit ik te springen

Misschien dat ik Ratchet nog wel is een keertje haal, maar dat gebeurd niet op korte termijn
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:33:57 #232
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62145927
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef RaymanNL het volgende:

[..]

Everybody's Golf 2 natuurlijk!
pi_62147064
heb fifa 09 voor psp. vindt het een beetje tegenvallen. bijna geen veranderingen/verbeteringen vergeleken met fifa 08.

plus nogsteeds een bug dat, als je manager career start en een paar wedstrijden speelt, als je de default opstelling van je ploeg hebt veranderd, verandert ie op een geg. moment terug naar de default opstelling!
pi_62148366
tvp
Rabbits, Cavia's, Dogs, Monkey's, People , What is the difference :)
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:40:33 #235
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62149941
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:29 schreef RaymanNL het volgende:

[..]

Idd, ik wil een uncharted op de PSP ofzo, of een toffe Prince of Persia. Om die games zit ik te springen

Misschien dat ik Ratchet nog wel is een keertje haal, maar dat gebeurd niet op korte termijn
Prince of Persia, Rival Swords was toch wel aardig dacht ik?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 6 oktober 2008 @ 08:43:32 #236
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_62165007
Is Monster Hunter 2 nog een beetje de moeite?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 6 oktober 2008 @ 11:51:03 #237
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_62168947
pi_62169645
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:51 schreef Strolie75 het volgende:
[ afbeelding ]

http://www.play-asia.com/(...)nt+Fist-70-2snj.html

(het is een 2D beat' em up)
Ikkitousen is nou eenmaal een garppige serie die graag de kleren bijna uit laat trekken Jammer dat we hem niet mogen importeren
www.indiegamer.nl
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:17:20 #239
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_62169671
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:16 schreef disjfa het volgende:

[..]

Ikkitousen is nou eenmaal een garppige serie die graag de kleren bijna uit laat trekken Jammer dat we hem niet mogen importeren
Ik zie het ook net. Waarom dat nu weer?
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:53:02 #240
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_62170616
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:17 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik zie het ook net. Waarom dat nu weer?
http://www.lik-sang.com
pi_62170893
PSP & Stuff te koop

[TK] PSP Slim Lite Black
Nothing to see here, carry on
  maandag 6 oktober 2008 @ 20:03:25 #242
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_62182687
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:53 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

http://www.lik-sang.com
Dat was toch alleen hardware?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:02:55 #243
111172 Noax
pi_62221362
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 20:03 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Dat was toch alleen hardware?
Hardware en games.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_62258701
quote:
New PSP Monster Hunter for Europe

Capcom finally plans on bringing phenomenally successful PSP game Monster Hunter Portable 2nd G to Europe.

The game's due to arrive here in the spring, and under the new name of Monster Hunter Freedom Unite.

The obvious hope will be recreating the Monster Hunter sales story from Japan, where 2nd G has shipped over 2.4 million copies since the beginning of the year.

This has helped the PSP become the best selling platform in Japan of 2008.

The idea in Monster Hunter Freedom Unite is to find a beast and then kill it, all in an action RPG manner. There's more than 500 hours of this, and thousands of items of loot on offer.

But the real draw comes from Wi-Fi multiplayer, where groups of four can venture out and tackle the biggest bosses on offer.

This feature has been received so well in Japan that MHFU will be the first PSP game to use the new ad-hoc online multiplayer via PS3 service, which launches over there on 30th October.

The thing is, previous Monster Hunter games have always struggled over here, despite decent reviews. Perhaps we're just not sociable enough.

www.eurogamer.net
  woensdag 15 oktober 2008 @ 14:51:53 #245
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_62405070
Die 5.00 firmware is best gaaf! De PlayStation Store werkt lekker snel op de PSP
pi_62405205
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
Die 5.00 firmware is best gaaf! De PlayStation Store werkt lekker snel op de PSP
Is dat dan al uit? Ik kan iig niet wachten op een beter geimplementeerd toetsenbord voor de PSP.
pi_62405263
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:04 schreef RijstNatie het volgende:
PSP & Stuff te koop

[TK] PSP Slim Lite Black
10,- voor een standaard usb kabeltje
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  woensdag 15 oktober 2008 @ 14:59:21 #248
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_62405279
Het invoeren van tekst gaat gewoon hetzelfde nog voor zover ik kan zien, moest me namelijk aanmelden met mn PS-account voor de PS Store natuurlijk. Ik zag/merkte geen verschil
pi_62406295
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
Het invoeren van tekst gaat gewoon hetzelfde nog voor zover ik kan zien, moest me namelijk aanmelden met mn PS-account voor de PS Store natuurlijk. Ik zag/merkte geen verschil
Oh, het zou veranderd zijn. Iig voor online browsen? Tenminste, dat las ik op games.fok.
Ik vind de manier nu niet zo heel fijn. Werkbaar, maar niet echt snel voor mij. Ik word oud
pi_62407336
Ik was gister even aan het rondkijken voor een PSP (twijfelkont...) en bij de E-Plaza zeiden ze dat de PSP3000 van de releaselijst was verdwenen en was uitgesteld.
Ik twijfel nog even verder . Ik twijfel ook nog over de kleur (zwart of wit, zilver vind ik niet zo).
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')