@Syytön: De vraagprijs zal inderdaad wat hoger komen te liggen dan andere woningen in de buurt. Ik zie daar geen probleem in omdat je voor dat geld veel meer kwaliteit krijgt dan andere woningen in de buurt: goede isolatie, nieuwe installaties, een moderne uitstraling én een dakterras van 70 m². Gezien de ligging nabij het centrum, openbaar vervoer en uitvalswegen (voor zover je daar in Den Haag van kan spreken natuurlijk), de rustige straat met véél ruimte en privacy (voor een binnenstad) denk ik dat de woning vooral jonge mensen aan zal spreken. In dat opzicht passen de lokatie en het ontwerp juist veel beter bij elkaar dan wanneer ik een doorzonwoning voor Jan Modaal zou ontwerpen. In de (doelgroep specifieke) prijsbepalende drie-eenheid van lokatie/omgeving, oppervlakte en kwaliteit (bouwkundig en ruimtelijk) werken bepaalde aspecten in de lokatie niet mee, maar dat wil niet zeggen dat op de andere twee aspecten geen winst te behalen is. Het is juist mijn streven om, met simpele middelen, op met name het kwaliteitsaspect een significante meerwaarde toe te voegen. Dit soort woningen/projecten zijn projecten bij uitstek waarbij de totale winst groter kan zijn dan de soms van de losse delen.
En niet te vergeten: ik zal er zelf ook 3-5 jaar moeten wonen en ik moet er niet aan denken om dat in een toonbeeld van middelmatigheid te doen terwijl ik weet dat ik een veel hogere ambitie makkelijk te realiseren is!
En qua update: Ik was van plan om in een weekeinde (of twee :p) het dragende wandje eruit te rammen en de constructie aan te pakken, om vervolgens af te wachten of de gemeente zou komen zeuren. Omdat ik het constructiewerk toch uit ga besteden heb ik besloten om toch maar even een vergunning aan te vragen. :p Ik heb i.i.g. één aannemer die er in juli tijd voor heeft en ik ga morgen nog een paar partijen benaderen waarvan ik weet dat ze tijd hebben.
Qua planning ziet er het er als volgt uit:
Gehele maand juli: sloopwerk, dak verstevigen, meterkast en installaties aan laten leggen, betonvloertje storten, bouwkundige wandjes optrekken, plafond naisoleren en verlaagd plafond laten afhangen: alles stuc- en tegelklaar opleveren. dit ga ik uitbesteden omdat ik zeker wil dat dit allemaal goed gebeurd. Daarnaast kan ik in juli bijna geen vakantie opnemen...
Gehele maand augustus: ons kantoor is de hele maand dicht, dus in deze maand wil ik alle inbouwkasten gaan maken, (deels) laten stucen, alles tegelen, keuken installeren, alles schilderen, de houten vloer leggen, sanitair installeren en alle details afwerken. Of dit allemaal gaat lukken weet ik niet, maar ik wil er het liefst begin september in. Eventueel kan ik dan nog wat kleine klusjes doen, maar liefst ben ik dan kaar.
Is het een krappe planning? Jazeker! Is het onmogelijk? Zeker niet! Ik besteed de dingen die veel tijd kosten (bouwkundig werk, installaties en delen stucwerk) uit zodat ik zelf zoveel mogelijk tijd overheb voor alle kleine details die m'n plan uiteindelijk z'n smoel moeten geven.