Ik heb to nu toe in 4 landen echt gewoont en 2 landen, die ik ken, (maar die laat ik erbuiten). Met wonen bedoel ik dus wonen, werken..dus leven
Mijn conclusie (met argumentatie) :
1. Ierland
Hoog welvaardsniveau, veel vrijheid, gezondheidszorg goed (indien goed verzekerd: public/private systeem is een groot verschil,maar beste zorg is voor iedereen beschikbaar als her erop aankomt) weinig serieuze criminaliteit (geweld) vriendelijke en open bevolking,
prachtig natuur. Correct politiek, overheids en politiesysteem, weinig corruptie. goede vooruitzichten (hoewel hoge kosten de aantrekkelijkheid van het land in gevaar brengen), weinig burocratie
2. Zambia,welvaardsniveau laag, maar verplaatsbaar naar gemiddeld tot hoog indien financiele middelen beschikbaar zijn, gezondheidszorg is slecht (tenzij dokter/tandarts) maar ziekenhuis wil je niet terecht komen! maar criminaliteit laag (geweld) en redelijk to goede vrijheid (privaat zeer goed, publiek redelijk afhankelijk van lokatie (homsexualiteit in openbaar is bv officieel strafbaar,maar enkel platteland KAN het een probleem zijn). Vriendelijke, positieve en open bevolking, prachtige natuur. Politiek systeem (momenteel) is goed met veel vrijheid tot kritiek (publieke discussievrijheid) , veel persoonlijke vrijheid. Justicieel systeem goed, politie corrupt, maar is vaak redelijk (als je maar niet Brits of Zuid-Afrikaans bent, dan kunnen ze een reden vinden om een boete uit je te trekken)
Economische vooruitzichten voor toekomst zijn positief
3. Nederland: hoog welvaardsniveau, gezondheidszorg goed, criminaliteit laag tot gemiddeld. vrijheid matig tot redelijk (publiek matig, privaat redelijk) kritiek: inefficient en onredelijk. redelijk vriendelijke bevolking, maar negatief. rechtssysteem: goed, maar te zwak: overheid matig tot redelijk, en politiesysteem redelijk goed (maar beperkt vanwege teveel overheidsbeperkingen en fout opgelegde policies). Vage regeling van "opsporingsambtenaren" welke helaas corrupt kunnen zijn (NS!) oa. via overheidsbeleid. Economsche vooruitzichten en stabiliteit redelijk tot goed!
4. Zuid Afrika: gemiddeld welvaardsniveau, redelijk tot goede gezondsheidzorg ( afhankelijk van ziekenhuis), criminaliteit hoog, redelijke vrijheid (privaat goed, maar publiek slecht, door gewelddadige criminaliteit, extreem corrupt politiesysteem, rechtssysteem en politiek) . Negatieve en over het algemeen onsympathieke bevolking.
Ecomomische vooruitzichten kunnen goed zijn, maar niet in het huidige klimaat. Ik vrees ervoor!
[ Bericht 6% gewijzigd door edcetera op 24-05-2008 02:10:58 ]
The best firms advertise the least...