Omdat het, als je eenmaal goed rookt, ook erg lekker kan zijn. Genot in een doosje wat je overal mee naar toe kan nemen, wie wil dat nu niet? En niet vergelijkbaar met snoepjes of iets anders. Wanneer je rookt is het opsteken van een cigaret zo ongeveer het fijnste wat je doen kunt. (vind je dan)quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een interessantere vraag is waarom mensen blijven roken. Mijn moeder vergoeilijkt al jaren met "Ja, maar ik leef verder heel gezond, dus waarom zou ik mezelf dit niet mogen gunnen?" en "Iedereen gaat dood" en "Het is niet zeker dat ik hieraan doodga" en "Ik kan morgen ook onder een auto komen". Ze wil niet eens weten hoe ze er vanaf kan komen. Ze heeft het nog nooit geprobeerd.

Waarom lijken mensen te denken dat verslaving een soort hobby is?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een interessantere vraag is waarom mensen blijven roken.

Maar het is zo'n kinderlijk verlangen, die zucht naar onmiddellijke bevrediging. Volwassenen zijn in staat tot reflectie en het maken van een plan om van het roken af te komen, omdat ze weten dat het meer schade aanricht dan genot oplevert.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:28 schreef LXIV het volgende:
Omdat het, als je eenmaal goed rookt, ook erg lekker kan zijn. Genot in een doosje wat je overal mee naar toe kan nemen, wie wil dat nu niet? En niet vergelijkbaar met snoepjes of iets anders. Wanneer je rookt is het opsteken van een cigaret zo ongeveer het fijnste wat je doen kunt. (vind je dan)

Die zucht naar onmiddelijke bevrediging is universeel. En geloof mij als ex roker (pakje Gauloises per dag), een betere instant-bevrediging als roken is er niet! (Of het moeten drugs zijn, dat weet ik niet)quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het is zo'n kinderlijk verlangen, die zucht naar onmiddellijke bevrediging. Volwassenen zijn in staat tot reflectie en het maken van een plan om van het roken af te komen, omdat ze weten dat het meer schade aanricht dan genot oplevert.
Eenzelfde gedachtepatroon heeft mijn vader ook altijd gehad: veel te dik, maar niet willen stoppen met slecht eten omdat het leven dan minder waard wordt. Hij vergoeilijkte op een soortgelijke manier met "Ik leef liever 50 gelukkige jaren dan 80 ongelukkige." Nu hij geconfronteerd wordt met de directe gevolgen van overgewicht, is hij voor het eerst van zijn leven begonnen met matigen. Halle-fuckin'-luja.

Jij hebt toch nooit gerookt, of wel?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Een nóg interessantere vraag is waarom een puber niet begint met roken. Wat gaat er om in iemand die niet de grenzen opzoekt van 'verworven rechten'?

Ja, je hebt op elk punt gelijk: gewoonte, identiteit, ontkenning.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:34 schreef mane het volgende:
Tja, en waarom is het moeilijk om te stoppen? Iedere gewoonte is lastig af te leren; het is een gedragspatroon geworden, een vast onderdeel van je dagelijks bestaan, een ritueel zelfs, een ijkpunt, een onderdeel ook van je identiteit, zo'n vast onderdeel dat je niet kunt voorstellen hoe het zonder zal zijn. En zolang je nog niet direct wordt geconfronteerd met de lichamelijke gevolgen kun je natuurlijk heel makkelijk dat blijven ontkennen voor jezelf. De mens is nergens zo goed in als zichzelf voor de gek houden. Zo werkt dat toch bij iedere verslaving, of slechte gewoonte, of zelfdestructief gedrag? De mensheid gaat er aan ten onder zo'n beetje.

Mijn motivatie was dat de broekmaten steeds groter moesten worden en ik daar helemaal schijtgenoeg van hadquote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:34 schreef Claudia_x het volgende:
Eenzelfde gedachtepatroon heeft mijn vader ook altijd gehad: veel te dik, maar niet willen stoppen met slecht eten omdat het leven dan minder waard wordt. Hij vergoeilijkte op een soortgelijke manier met "Ik leef liever 50 gelukkige jaren dan 80 ongelukkige." Nu hij geconfronteerd wordt met de directe gevolgen van overgewicht, is hij voor het eerst van zijn leven begonnen met matigen. Halle-fuckin'-luja.

Ik kende eigenlijk niemand die rookte, alleen mijn oma, dus ik had niet echt veel zin om te beginnenquote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een nóg interessantere vraag is waarom een puber niet begint met roken. Wat gaat er om in iemand die niet de grenzen opzoekt van 'verworven rechten'?

Het is natuurlijk heel frustrerend om dit soort gedrag bij mensen te zien om wie je geeft.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, je hebt op elk punt gelijk: gewoonte, identiteit, ontkenning.

quote:Joop Visser - Van Philips krijg je lampen
Van Philips krijg je lampen
En van Royco krijg je krampen
En van Camel krijg je kanker
En van varkens krijg je worst
Van olie krijg je bollen
en van honden krijg je drollen
en van Camel krijg je kanker
en van drinken krijg je dorst
Laatst sprak ik een stoer typ
Die door de bergen liep
Te blaffen als een zeeleeuw
En dat was niet van de griep
Toen zegt ie nog verrek
Moet jij soms ook een trek
En net dat ie ‘t zegt
Hoest ie de longen uit z’n nek
Van katten krijg je vlooien
En van kanker krijg je dooien
En van varkens krijg je worst
Van Unox krijg je ballen
En van Blueband krijg je kriebel
En van pinda’s krijg je dorst
Laatst sprak ik een geleerde
Professor die beweerde
Dat je van pinda’s kanker kreeg
Als je ze inhaleerde
Maar ik zeg een kameel
Ziet niet voor niets zo bruin of geel
Da’s van de nicotine
In z’n longen en z’n keel
Van Camel krijg je kanker
En berouw komt na de zonde
En de wijsheid met de jaren
En de kost gaat voor de baat
En de meesten die ‘t deden
Denken had ik nou maar niet
Maar ja dan is ‘t vaak te laat
Laatst sprak ik een meneer
Die zei ik rook niet meer
Toen stak ie haastig over
En kwam om in het verkeer
M’n tante die rookt straf
Die leert het nooit meer af
Die krijgt een pyramide
Van de punten op d’r graf
En van kippen krijg je hanen
En van lever krijg je tranen
En van mohi krijg je pyro
En van klepto krijg je nympho
En van zingen krijg je dorst

Ik heb laatst vier CD'tjes bij 'm besteld. Wel binnen, nog niet beluisterd.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:54 schreef Gellius het volgende:
Alle redenaties en drogredenen compact samengevat doorJoop Visser
:
[..]

De nicotine maakt volgens mij het stoppen het meest moeilijk, niet zo zeer de gewoonte. Dat vind ik ook het meest ergerlijk aan rokers, ik kan ze alleen maar zien als verslaafden, terwijl ze dat zelf ontkennen/niet onder ogen willen en kunnen zien. Dat merk je pas als je stopt.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:34 schreef mane het volgende:
Tja, en waarom is het moeilijk om te stoppen? Iedere gewoonte is lastig af te leren; het is een gedragspatroon geworden, een vast onderdeel van je dagelijks bestaan, een ritueel zelfs, een ijkpunt, een onderdeel ook van je identiteit, zo'n vast onderdeel dat je niet kunt voorstellen hoe het zonder zal zijn. En zolang je nog niet direct wordt geconfronteerd met de lichamelijke gevolgen kun je natuurlijk heel makkelijk dat blijven ontkennen voor jezelf. De mens is nergens zo goed in als zichzelf voor de gek houden. Zo werkt dat toch bij iedere verslaving, of slechte gewoonte, of zelfdestructief gedrag? De mensheid gaat er aan ten onder zo'n beetje.

Dat is zo vreselijk.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:51 schreef mane het volgende:
Dat doet me denken aan een vriendin van me die een eetverslaafde moeder heeft. Toen zij tien jaar was, verstopte ze pindakaaspotten voor haar moeder omdat die moeder gewoon hele lepels pindakaas dagelijks naar binnen werkte. Doodongelukkige en veel te zware vrouw. Maar er valt niet over te praten. Zodra mijn vriendin dat probeert, begint haar moeder al te huilen.
Ze heeft haar moeder nu wel zo ver dat ze iedere vrijdagochtend samen gaan zwemmen. Ontroerend vind ik dat..

De huid van de beer, bijvoorbeeld (naam van de LP). Margarinehoertje. Ik lees het liefste over liefde. Ik bedoel maar dat gevoel daar om weer in Veendam te zijn.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:01 schreef ShadyLane het volgende:
Hoe oud is oud? De hits van Jaap Fischer zijn gewoon te downloaden.

Ik vind de vergelijking met fascisme wat overtrokken, maarveel rokers schijnen inderdaad te vinden dat ze moeten kunnen roken, waar en waneer ze maar willen, ongeacht wie daar bij is en ongeacht hoe die aanwezigen daarover denken.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:47 schreef Claudia_x het volgende:
Veel fascisten schijnen te denken dat ze hun eigen voorkeuren op kunnen leggen aan anderen, zelfs als ze het over private domeinen hebben.

Ik heb daar nooit iets van gemerkt, van die nicotine verslaving. Maar ik heb dan ook nooit heel veel gerookt. Ik ben er redelijk van overtuigd dat de psychische verslaving vele malen lastiger is te verslaan. Het lichamelijke aspect is snel voorbij en kan opgevangen worden door pleisters, etc.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:02 schreef Z het volgende:
De nicotine maakt volgens mij het stoppen het meest moeilijk, niet zo zeer de gewoonte. Dat vind ik ook het meest ergerlijk aan rokers, ik kan ze alleen maar zien als verslaafden, terwijl ze dat zelf ontkennen/niet onder ogen willen en kunnen zien. Dat merk je pas als je stopt.

Ik geloof er niks vanquote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:41 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ben voorgoed gestopt. En ditmaal weet ik het zeker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |