bronquote:CPB: markt voor huurwoningen ernstig ontwricht
DEN HAAG - De markt voor huurwoningen is ‘ernstig ontwricht’ door maatregelen om de huren laag te houden. Mensen met een midden- of hoog inkomen profiteren meer van deze maatregelen dan mensen met een laag salaris.
Bovendien kunnen lage inkomens door de wachtlijsten nauwelijks aan een woning komen.
Dat heeft het Centraal Planbureau (CPB) donderdag geconcludeerd op basis van eigen onderzoek. De overheid houdt de huren laag door jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan huurtoeslag aan minima uit te keren.
De huren worden echter vooral laag gehouden door regels over de maximale huur voor verschillende types woningen en doordat de huren met maximaal de inflatie mogen stijgen.
Deze maatregelen kosten verhuurders jaarlijks 12,5 miljard euro, en daar profiteren vooral mensen met een midden- en hoger inkomen van.
Per saldo gaan zij er door de maatregelen van de overheid 7,75 miljard euro op vooruit, terwijl de lagere inkomens er 6,75 miljard wijzer van worden. De maatregelen verstoren bovendien de markt voor huurwoningen.
De lage huren zorgen namelijk voor enorme wachtlijsten. Aan de ene kant is het voor eigenaren onaantrekkelijk om woningen te verhuren. Aan de andere is de vraag naar huurwoningen erg hoog door de lage prijs.
Dat zorgt ervoor dat mensen die eenmaal een huurwoning hebben bemachtigd, nauwelijks verhuizen. Op die manier blijven huizen die eigenlijk bedoeld zijn voor minderbedeelden bezet door mensen door een hoog inkomen. Dit verschijnsel heet ‘scheef wonen’.
Het CPB pleit er daarom voor de huren vrij te geven. Op die manier zullen meer huizenbezitters hun woning verhuren en zullen meer mensen met een hoog inkomen doorverhuizen naar een grotere woning. De huren zullen door de liberalisering wel verdubbelen.
Als grootste verhuurder zullen vooral de woningcorporaties daarvan profiteren. Volgens het CPB levert de liberalisering verhuurders jaarlijks een slordige 2 miljard euro op. Daar staat tegenover dat de overheid flink meer geld zal moeten uittrekken om mensen met een laag inkomen te compenseren.
Het CPB bekijkt de komende maanden hoe de huurmarkt het beste kan worden aangepast. Het planbureau onderzoekt daarnaast alternatieve manieren waarop de overheid de woningcorporaties moet aansturen. Verandering van deze relatie was al onderdeel van het akkoord dat minister Ella Vogelaar voor Wonen vorig jaar met de corporaties sloot.
Dit vind ik ook altijd zo prachtig. De overheid heeft iets eigenlijk zus of zo bedoeld (die woning is voor zo'n persoon), maar de weerbarstige werkelijkheid houdt zich daar niet aan. Ondanks die werkelijkheid blijft die bedoeling wel het uitgangspunt, en zijn het de mensen die zondigen tegen de bedoeling die laakbaar zijn.quote:Op die manier blijven huizen die eigenlijk bedoeld zijn voor minderbedeelden bezet door mensen met een hoog inkomen. Dit verschijnsel heet ‘scheef wonen’.
quote:Op die manier blijven huizen die eigenlijk bedoeld waren voor minderbedeelden bewoond door mensen met een hoog inkomen. Dit verschijnsel heet ‘verkeerd regelen’.
Er verandert dus niets?quote:Daar staat tegenover dat de overheid flink meer geld zal moeten uittrekken om mensen met een laag inkomen te compenseren.
Dus nu zijn er (veel) mensen die wel 2 woningen hebben, maar er 1 leeg laten staan omdat de opbrengsten te laag zijn? Een lage huur opbrengst is nog altijd meer dan geen huur opbrengst, lijkt me nogal onzin dus.quote:Het CPB pleit er daarom voor de huren vrij te geven. Op die manier zullen meer huizenbezitters hun woning verhuren
Dus de huren gaan stijgen, dan gaan mensen naar een duurdere woning? Stel: je woont nu in een huis waar je 400 euro betaald, en een groter huis is 600 euro. Als de huren verdubbelen is het huis waar je nu woont 800 euro en het grote huis 1200 euro. De verschillen worden alleen maar groter, ik zie niet in hoe dat verhuizen gaat stimuleren.quote:en zullen meer mensen met een hoog inkomen doorverhuizen naar een grotere woning. De huren zullen door de liberalisering wel verdubbelen.
De onderklasse zal het altijd moeilijk hebben, daarom is het ook een onderklasse, hoe goed de bedoelingen ook moge zijn. Het klink cru maar zo is het nu eenmaal zo.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 07:32 schreef DroogDok het volgende:
Het volledig liberaliseren van de huurmarkt lijkt me niet de oplossing voor de groep die het nu moeilijk heeft, de onderklasse.
er zal toch iets moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:52 schreef Jarno het volgende:
Ik zou juist willen zeggen: bemoei je er niet mee, overheid. Dat heeft nog tot niks goed geleid in deze.
Jawel, ten slechte. De huren woorden hoger en dus gaat er meer subsidie naar de onderklaase dus meer belasting en de verdieners van iets meer kunnen straks hun huurhuis niet meer betalen wat een nog groter tekort aan de onderkant zal veroorzaken.quote:
Dus milieudefensie afmaken en een hoop projecten gaan wel weer gewoon door.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jawel, ten slechte. De huren woorden hoger en dus gaat er meer subsidie naar de onderklaase dus meer belasting en de verdieners van iets meer kunnen straks hun huurhuis niet meer betalen wat een nog groter tekort aan de onderkant zal veroorzaken.
Beperkingen weghalen voor bouwen is de enige oplossing voor lagere huren en betaalbare woningen. Meer huizen is meer aanbod is lagere prijs.
Pardon? Waarom zou ik er niet voor mogen kiezen om slechts een heel klein deel van mijn inkomen te besteden aan woonlasten? Als ik 80.000 euro per jaar verdien en ik wil graag in een krot 3-hoog achteraf wonen, mag dat toch zeker? Ik mag toch ook kiezen welk bier ik drink, wat voor mp3 speler ik koop of wat voor auto ik rij? Als ik een huis kóóp mag ik toch ook kiezen tussen een flat van 150.000 of een rijtjescontainer van 300.000?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:22 schreef nikk het volgende:
Ik zou eerder willen pleiten voor een maximumsalaris bij huurwoningen van een woningcorporatie. Deze eis wordt vaak wel gesteld wanneer men een woning betrekt. Absurd dat daarna niet meer gekeken wordt naar de inkomenssituatie.
Nouja, ook de allerarmsten (op wat ontspoorde verslaafden en illegalen na) hebben momenteel een dak boven hun hoofd. Dat doen we in Nederland echt niet slecht. Steun aan de armsten in deze kwestie is gewoon een eerste levensbehoefte die een beschaafd land moet bieden aan degenen die door eigen of andermans slechte keuzes in de problemen zijn geraakt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:52 schreef Jarno het volgende:
Ik zou juist willen zeggen: bemoei je er niet mee, overheid. Dat heeft nog tot niks goed geleid in deze.
Die goedkope huurwoningen zijn over het algemeen gesubsidieerd, dus daar mogen best eisen voor gesteld worden lijkt me.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
[..]
Pardon? Waarom zou ik er niet voor mogen kiezen om slechts een heel klein deel van mijn inkomen te besteden aan woonlasten? Als ik 80.000 euro per jaar verdien en ik wil graag in een krot 3-hoog achteraf wonen, mag dat toch zeker? Ik mag toch ook kiezen welk bier ik drink, wat voor mp3 speler ik koop of wat voor auto ik rij? Als ik een huis kóóp mag ik toch ook kiezen tussen een flat van 150.000 of een rijtjescontainer van 300.000?
Daar mag je voor kiezen, maar dan wel in de particuliere sector. Bij woningen in beheer van een woningcorporatie/gemeente mogen wat mij betreft strikte eisen gehanteerd worden. Dus inderdaad goedkope woningen naar mensen met een lager inkomen. Zoals die regeling ook bedoeld is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
[..]
Pardon? Waarom zou ik er niet voor mogen kiezen om slechts een heel klein deel van mijn inkomen te besteden aan woonlasten? Als ik 80.000 euro per jaar verdien en ik wil graag in een krot 3-hoog achteraf wonen, mag dat toch zeker? Ik mag toch ook kiezen welk bier ik drink, wat voor mp3 speler ik koop of wat voor auto ik rij? Als ik een huis kóóp mag ik toch ook kiezen tussen een flat van 150.000 of een rijtjescontainer van 300.000?
Mileudefensie doet bijna alleen maar dingen tegen wegen en bedrijven ed. Flat en huizen wordt meestal omheen gezet dus dat moet toch prima zijn?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:16 schreef HarryP het volgende:
Dus milieudefensie afmaken en een hoop projecten gaan wel weer gewoon door.
Fijnstof regels ongedaan maken en niet zeiken over de uitstoot van Corus/Hoogovens.
Ik zou het veel liever andersom zien: alle subsidies (zowel op huur als op hypotheekrenteaftrek) werken averechts in een schaarse markt! Ik ben dan ook overtuigd dat als er voldoende woningen zouden zijn (dus grond geen 1000 euro per vierkante meter maar gewoon 10 euro), de netto prijzen zonder subsidies lager zouden kunnen liggen dan nu! En dan heb je dus meer huizen voor minder geld...quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:26 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, ook de allerarmsten (op wat ontspoorde verslaafden en illegalen na) hebben momenteel een dak boven hun hoofd. Dat doen we in Nederland echt niet slecht. Steun aan de armsten in deze kwestie is gewoon een eerste levensbehoefte die een beschaafd land moet bieden aan degenen die door eigen of andermans slechte keuzes in de problemen zijn geraakt.
Het is alleen de vraag of je dit moet doen door een stelsel van huursubsidies, een stelsel van sociale woningbouw of door een combinatie van beide. Op dit moment kiezen we voor het laatste model, maar misschien moet dat inderdaad heroverwogen worden.
Ik vind wel dat als we de huurmarkt gaan liberaliseren, dat er dan meer uitgetrokken mag worden voor huursubsidie.
Ook als de staat ineens alle welstandscommissies, milieuregels en EU-landbouwsubsidies zou afschaffen, dan nog zakt de grondprijs niet plotseling naar 10 euro. Zeker niet in de Randstad en het lijkt me niet wenselijk als alle laagbetaalden uit de grote steden moeten vertrekken en een kolonie moeten vormen in de Noordoostpolder. Dan weet je zeker dat ze nooit opklimmen in de arbeidsmarkt, want juist daar waar veel werk is, is de grond duur.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou het veel liever andersom zien: alle subsidies (zowel op huur als op hypotheekrenteaftrek) werken averechts in een schaarse markt! Ik ben dan ook overtuigd dat als er voldoende woningen zouden zijn (dus grond geen 1000 euro per vierkante meter maar gewoon 10 euro), de netto prijzen zonder subsidies lager zouden kunnen liggen dan nu! En dan heb je dus meer huizen voor minder geld...
Van 1000 naar 10 zal niet zo snel gebeuren. Maar het feit is dat de grondprijzen in geen verhouding staan met dat wat een boer ervoor krijgt en de kosten van het bouwrijp maken. Het is HET middel tegen de files: meer bouwen rond de grote steden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Ook als de staat ineens alle welstandscommissies, milieuregels en EU-landbouwsubsidies zou afschaffen, dan nog zakt de grondprijs niet plotseling naar 10 euro. Zeker niet in de Randstad en het lijkt me niet wenselijk als alle laagbetaalden uit de grote steden moeten vertrekken en een kolonie moeten vormen in de Noordoostpolder. Dan weet je zeker dat ze nooit opklimmen in de arbeidsmarkt, want juist daar waar veel werk is, is de grond duur.
Voor uitkeringtrekkers en mensen rond het minimumloon is het gewoon te duur om de werkelijke kosten voor grond en de bouw van de woning te moeten financieren (of de huur van zo'n woning, gebaseerd op die werkelijke kosten van de verhuurder). Om geen daklozen te hebben is het ergens gewoon nodig om die armsten steun te geven. Je kunt inderdaad ook grond gaan subsidiëren, maar ook dat geeft averechtse effecten.
Ik vind dat we koste wat kost de armsten van een dak boven hun hoofd moeten voorzien. Dat ben je als beschaafd land moreel verplicht. Dergelijke steun heeft echter áltijd averechtse effecten, dus die moeten we op de koop toenemen. Wel is het nodig om goed te onderzoeken op welke wijze die effecten het kleinst zijn.
Ja, weet je wat een goeie maatregel zou zijn? Bouwen! En dan bouwen wat mensen willen, en niet bouwen wat er met zoveel mogelijk fraude en winst te duur verkocht kan worden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 05:26 schreef sigme het volgende:
[..]
bron
De overheid heeft een scala van maatregelen getroffen met als doel wonen voor iedereen betaalbaar te laten zijn. Gevolg: zwakkere groepen (= lagere inkomens), zijn ernstig gehinderd op de woningsmarkt.
Gelukkig gaat de overheid daar nu wat aan doen, en maatregelen nemen om wonen voor iedereen betaalbaar te houden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |