Arne Nilis (17) voor drie seizoenen naar PSV27 mei 2008 12:30PSV MEDIA - Arne Nilis heeft dinsdagmiddag zijn handtekening gezet onder een contract dat hem de komende drie seizoenen aan PSV verbindt. In aanwezigheid van zijn vader Luc en algemeen directeur Jan Reker werd de overeenkomst bekrachtigd. Nilis (17), aanvallende middenvelder, komt over van Racing Genk.
![]()
Vader en zoon Nilis met Jan Reker en manager scouting Gerrit van Tilburg. Vader en zoon Nilis met Jan Reker en manager scouting Gerrit van Tilburg.
Achter de spitsen“Het voelt toch een beetje als een tweede thuis”, zei Nilis vandaag in het Philips Stadion voordat hij zijn contract ging tekenen. “Zes jaar lang ben ik hier naar mijn vader komen kijken. De mentaliteit van de mensen hier en de supporters, dat vind ik heel mooi.” Nilis is de komende drie jaar aan de club verbonden, waar ook zijn vader in de technische organisatie zit. De aanvallende middenvelder begint komende zomer in de selectie van Jong PSV. Zijn favoriete positie is achter de spitsen. Of hij vergelijkbaar is met zijn vader, spreekt hij niet uit. “Dat kan ik moeilijk zeggen, dat mogen anderen bepalen. Wel moet ik het hebben van onder meer overzicht en traptechniek. In balbezit kom ik het beste tot mijn rest.”
![]()
Arne Nilis tekende dinsdagmiddag zijn driejarige contract. Arne Nilis tekende dinsdagmiddag zijn driejarige contract.
Doorstoten naar eerste elftalNilis, woonachtig in Zolder, zit momenteel nog op een topsportschool in Genk waar hij nog één jaar te gaan heeft. “Ik kijk ernaar uit om hier te gaan spelen. Mijn streven is om door te stoten tot de selectie van het eerste elftal, om zo snel mogelijk hier op het veld te staan.” Hoezeer gaat hij om met de verwachtingen die kleven aan zijn achternaam? “Dat heeft positieve en negatieve kanten. Enerzijds kan ik profiteren van de ervaring van mijn vader en geeft hij me veel tips. Anderzijds brengt het een bepaalde druk met zich mee. Maar ik kan daar goed mee omgaan. Het zou heel mooi zijn als ik hier ook in het team kom te spelen.”
![]()
Felicitaties van Jan Reker voor de jonge Belg. Felicitaties van Jan Reker voor de jonge Belg.
Drie generatiesDe Belgisch jeugdinternational speelde bij Racing Genk in het beloftenteam, waar hij een basisplaats had maar begin dit jaar herstelde van een blessure. “Nu ben ik weer helemaal fit. Ik meld me straks in juli op De Herdgang.” Met Arne Nilis heeft de familie een derde generatie in het voetbal. Naast vader en PSV-legende Luc was er ook grootvader Roger Nilis, die speelde bij Sint-Truiden. Het was Roger die zijn kleinzoon opleidde in de voetbalschool in Zonhoven. “Zeven jaar lang ging ik bijna dagelijks met Arne trainen. We herhaalden constant dezelfde oefeningetjes: overstapjes, kapbewegingen, schieten op doel. Alleen zo kun je een spelertje van jonge leeftijd basistechniek aanleren.”