abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61617685
Nadal.
pi_61620527
quote:
Op zondag 14 september 2008 00:08 schreef VadeRetro het volgende:

[..]

"gesloten stand" vertaling van "closed stance"
"open stand" vertaling van "open stance"

Als je je een beetje wilt ori๋nteren op tennis techniek, tactiek, rackets en dergelijk ben je gauw aangewezen op Engelstalige sites en neem je hun terminologie gauw over.

Met "gesloten stand" bedoel ik dat je als rechtshandige speler met je linker voet min of meer in de richting van de aankomende bal stapt en met je navel meer gericht naar de zijlijn vervolgens je gewicht tijdens de slag van je rechterbeen verplaatst naar je linkerbeen in de richting van de plaats waar je je bal wilt plaatsen. Een meer lineaire beweging.

Met "open stand" bedoel ik de slag je navel meer richting de aankomende bal wijst en waarbij je je gewicht voor je slag verplaatst naar je gebogen rechterbeen en je tijdens de slag meer een opwaartse en draaiende beweging met je lichaam maakt.
Een meer roterende beweging.

Ik denk dat je bij de laatste beweging veel meer van je schoeisel vraagt dan bij de eerste omdat je bij de laatste slag bijna al je gewicht op de rechtervoet plaatst.

Al schrijvende vraag ik me af wie er meer van zijn schoeisel zou vragen. Federer of Nadal.
Die "gesloten stand" gebruikt toch bijna niemand meer?
pi_61631410
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:50 schreef Repeat het volgende:

[..]

Die "gesloten stand" gebruikt toch bijna niemand meer?
Komt juist vaker voor dan de open stand volgens mij
  maandag 15 september 2008 @ 11:41:23 #244
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_61641028
Voor zover ik weet (en ook op de tennisleraaropleiding is aangeleerd) heb je een open stand, een rechte stand en een gesloten stand.

Open stand is als je inderdaad met je navel naar het net wijst (ongeveer)
Rechte stand is als je linkervoet naar voren wijst en je navel naar de zijlijn.
Gesloten stand is wanneer je ipv met je navel helemaal met je linkervoet naar die zijlijn wijst.

Gesloten stand gebruik je bij voorkeur niet omdat:
A. Je kunt bijna niet de beweging naar voren raken.
B. Je kunt de rompbeweging bijna niet maken.
C. Als je dat toch probeert te doen is de kans op blessures groter.

Ik vond dit documentje nog op het internet.
http://www.vtv.be/opencms(...)tie_Ben_Vanhoudt.pdf
Op pagina 16 staan een paar mooie voorbeelden. Vooral op plaatje 1, 2 en 4 kun je het mooi zien vind ik.

Een gesloten stand komt nogal eens voor als je maar net bij een bal kunt. Vooral met de backhand. Mensen komen bij moeilijke ballen graag met hun sterkste been uit. Vooral als ze moeten glijden omdat je het liefst met je sterkste been glijd.

Hoezo moet je trouwens voornamelijk naar engelse sites kijken? Er is toch vast wel wat in het nederlands te vinden?
Elk land heeft trouwens zijn eigen manier van werken. Kortom, het kan best dat ze het in Amerika wel anders noemen dan in nederland, maar dit is de nederlandse benaming

Voor het geval dat mensen zoiets hebben van "huh? open, recht, gesloten. wat lul je nou?"
Open:

Gesloten:

Rechte stand:

[ Bericht 8% gewijzigd door Komakie op 15-09-2008 11:49:26 ]
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 15 september 2008 @ 11:56:53 #245
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_61641395
quote:
Op zondag 14 september 2008 21:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Komt juist vaker voor dan de open stand volgens mij
Het ligt vaak aan het niveau, de leeftijd en met wat voor techniek je speelt (dubbelhandig, enkelhandig).
Vooral wat oudere mensen die niet zo heel goed tennissen spelen uit een rechte stand.
Jongere mensen en kinderen kijken veel meer af bij topspelers die bijna allemaal veel ballen uit open stand slaan. Dit doen ze omdat ze dan te weinig tijd hebben voor het indraaien en dan in een open stand uitkomen.
Hoewel dit meer bij de forehand is dan bij de backhand.

De Backhand wordt vaker uit rechte stand gespeeld en soms zelfs een beetje gesloten. Dit komt omdat je vanuit een open stand dan minder een achterzwaai kunt maken en dus weinig kracht kan zetten. Vooral bij de enkelhandige backhand. Met een dubbelhandige backhand kun je soms nog genoeg kracht halen uit het feit dat je met 2 handen speelt.

Federer slaat een hele mooie klassieke enkelhandige backhand met een rechte stand en Nadal een erg hedendaagse backhand met 2 handen en vaak vanuit open stand.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_61645962
Ok,
Bedankt voor de verheldering.
Ik vond trouwens een leuke video over iemand die van een forehand met een rechte stand over gaat naar een open stand.

N.B.
De discussie ging eigenlijk over de vraag of een open stand meer slijtage van je schoenen veroorzaakt.
pi_61650193
Dat filmpje had ik ook gezien ja. Met de open stand kan je veel lekkerder meppen, maar soms als je moet rennen komt het gewoon niet uit en moet je het maar doen met hoe je staat
  maandag 15 september 2008 @ 22:24:22 #248
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_61660376
quote:
Op maandag 15 september 2008 15:03 schreef VadeRetro het volgende:
Ok,
Ik vond trouwens een leuke video over iemand die van een forehand met een rechte stand over gaat naar een open stand.

N.B.
De discussie ging eigenlijk over de vraag of een open stand meer slijtage van je schoenen veroorzaakt.
Bij een rechte stand heeft die jongen echt een mooie stijl (vind ik dan)
Bij een open stand vind ik het niet zo mooi.

Maar ik ben sowieso wel een beetje van de ouderwetse stijl. Ik speel afwisselend met een open en een rechte stand. Een beetje afhankelijk van de situatie enzo.

Om maar even op de discussie terug te komen.
Volgens mij ligt het niet zo zeer aan de stand van je voeten, maar vooral wat je tussen het slaan door doet. Dit voetenwerk buiten je slag. Het zou best iets kunnen schelen maar ik geloof niet zo zeer dat het wonderen gaat verrichten op je slijtage van je schoenen
pi_61660452
Hij raakt die ballen wel lekker zeg.
pi_61661381
quote:
Op maandag 15 september 2008 15:03 schreef VadeRetro het volgende:
Ok,

N.B.
dit is interesant
pi_61690713
Mijn schoeisel gaat max 1 ( zomer ) seizoen mee.Mijn forehand is open, mijn backhand is gesloten.

Mijn schoenen scheuren altijd uit in de zijkanten en de voorkant van me rechter voet slijt ook vaak snel .. als ik mijn forehand sla draai ik vaak een half cirkeltje met de punt van me rechtervoet :S en met glijden heb ik vaak de neiging om mijn voet niet recht op het gravel te houden maar zijwaards ( de groundsman is ook altijd erg blij met me aan het begin van het seizoen met het zachte gravel )
sudo is powerrrr
  woensdag 17 september 2008 @ 09:45:42 #252
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_61696059
Bij mij gaan ze ongeveer een seizoen mee.

Ik heb er gisteren nog eens even op gelet trouwens. Ik was zelf aan het trainen en het schoot me ineens te binnen dat je met een extremere westerngreep (dus een greep waarmee je meer spin kunt geven) je steeds makkelijker open gaat staan. Lijkt me duidelijk dat deze een raakpunt heeft wat meer voor je ligt dan bij een easterngreep. Kortom, als de easterngreep wat meer naast je ligt is het moeilijk om een bal (met vaart) fatsoenlijk te raken vanuit een open stand. Bij een westerngreep is dat veel makkelijker. Hoe extremer je westerngreep, hoe meer je meestal automatisch open gaat staan.

Ik denk nog steeds dat de slijtage van je zool meer ligt aan je voetenwerk dan aan je slag. Als je bijvoorbeeld veel glijdt zal je schoen veel sneller slijten.
Het type baan zal er ook mee te maken hebben. Als je op een hele harde gravelbaan speelt zal dit meer slijtage veroorzaken dan wanneer de baan zachter is.
pi_61749180
walgelijk bij de clubkampioenschappen de halve finale spelen van de gemengd dubbel 6 zaterdag ochtend om half 9

K U T

jmmr geen regen voorspelt op zaterdag ochtend

[ Bericht 35% gewijzigd door dekouwe op 19-09-2008 04:23:12 ]
sudo is powerrrr
pi_61766878
Yes hahaha net gebeld toch verplaatst 11:00 mooie tijd
sudo is powerrrr
pi_62505211
Vanavond eerste wedstrijd van de wintercompetitie!

Ik ben benieuwd. Speel met een 'invaller' want m'n vaste tennispartner heeft net een operatie ondergaan.
pi_62505281
Ohja, tennis .

Zaterdag begint mijn training weer.

Succes, Zonnestraaltje!
  zondag 19 oktober 2008 @ 16:56:29 #257
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_62506550
dinsdag eerste wintertraining
ik geef geen les deze winter. Ga immers (zoals elk jaar) naar Oostenrijk voor de winter. Maar toch nog ff tot aan december training geregeld. Doe ik toch nog iets
pi_62507362
Ik heb voor het eerst met me competitie team op een vast uur baantje binnen. Iemand misschien tips voor binnen ballen ( En nee niet die smerige treton krengen wil nog wel een arm over houden ) We spelen nu met dunlop max tp en die dingen schieten echt alle kanten weg ( heb nog nooit met zo veel effect geserveerd )

Komakie begrijp dus dat je ook ski/snowboard leraar ben ? Leuk ! waar zit je in Oostenrijk? ik ga in Feb naar saalbach
sudo is powerrrr
pi_62509197
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:01 schreef Chriz2k het volgende:
Ohja, tennis .

Zaterdag begint mijn training weer.

Succes, Zonnestraaltje!
Dat werd inderdaad weer tijd! Anders worden die Challengers in Centraal-Afrika zelfs onmogelijk om te halen
pi_62509363
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 18:52 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Dat werd inderdaad weer tijd! Anders worden die Challengers in Centraal-Afrika zelfs onmogelijk om te halen
Futures h่, ik hou het bescheiden.
pi_62509385
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 18:58 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Futures h่, ik hou het bescheiden.
Damn....hij is scherp vandaag
  maandag 20 oktober 2008 @ 00:37:59 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_62518476
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 17:36 schreef dekouwe het volgende:
Ik heb voor het eerst met me competitie team op een vast uur baantje binnen. Iemand misschien tips voor binnen ballen ( En nee niet die smerige treton krengen wil nog wel een arm over houden ) We spelen nu met dunlop max tp en die dingen schieten echt alle kanten weg ( heb nog nooit met zo veel effect geserveerd )

Komakie begrijp dus dat je ook ski/snowboard leraar ben ? Leuk ! waar zit je in Oostenrijk? ik ga in Feb naar saalbach
ehm... tretorns?
Op wat voor baan speel je?
Als je op tapijt speelt dan worden tretorns wel vaak gebruikt. Dunlop Max TP's gaan op zich ook wel prima. Op een tapijtbaan stuiteren die dingen nou eenmaal belachelijk door. Daarom vind ik het zulke fijne banen

ennuh... jep ik ben ook snowboardleraar. Gestationeerd in Gerlos, Zillertal.
Volgens mij heb ik je wel eens in het snowboardtopic gezien toch? Anders moet je eens komen kijken
pi_62519144
Ja we spelen op tapijt , doorschieten ok , maar dit is niet normaal met service springt die bal met zij effect 1 a 2M opzij nadat die gestuiterd is.

Ehm snowboardforum denk 't niet ik ski vanaf me 16e en heb wel is in de indoorhallen gesnowboard ( puur om het feit dat skieen daar geen drol aan is ) en een vrijdag middag in oostenrijk maar ik heb geen zin om een week op me kont en of buik te liggen is het me als student zijnde iets te prijzig voor
sudo is powerrrr
  maandag 20 oktober 2008 @ 09:24:56 #264
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_62521550
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 01:20 schreef dekouwe het volgende:
Ja we spelen op tapijt , doorschieten ok , maar dit is niet normaal met service springt die bal met zij effect 1 a 2M opzij nadat die gestuiterd is.
Hmm ok. Misschien moet je dan ook wat vlakker serveren
ik heb er nooit zo'n problemen mee, behalve als ik het wil. Dan kan ik ook een redelijk kloterige spinservice slaan. Op gravel niet zo heel effectief, maar in de hal is hij heerlijk
quote:
Ehm snowboardforum denk 't niet ik ski vanaf me 16e en heb wel is in de indoorhallen gesnowboard ( puur om het feit dat skieen daar geen drol aan is ) en een vrijdag middag in oostenrijk maar ik heb geen zin om een week op me kont en of buik te liggen is het me als student zijnde iets te prijzig voor
ehm... skien is geen drol aan, period
En op je kont liggen een week valt echt heel erg mee. Zeker als je het al een paar keer gedaan hebt. Dagje les en je gaat al.
Waarom zou het sowieso te duur zijn? Het gaat toch om de lol die je hebt, niet het aantal kilometers dat je binnen een week aflegd.
btw, ik zou toch maar eens kijken. "All the cool people are coming"
pi_62522650
Zo, de herstcompetitie is ook weer bijna ten einde...Ik heb mijn goede wedstrijden gespeeld, maar zo tegen het einde van het seizoen ben ik niet echt helemaal meer in vorm zoals ik met de zomer was....(7 toernooitjes gewonnen )

We staan 2e. 1 team is veels te sterk, maar daar heb ik wel mijn wedstrijdje gewonnen
Het weer valt al weer (:P) mee...3 dagen superzon gehad, lekker warm, perfect tennisweer. Veel beter dan we tijdens de voorjaarscomp hadden...Blijf het frappant vinden haha. Herfstcompetitie is cool
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_62522978
Najaarscompetitie KNLTB is bij ons al sinds vorige week afgelopen....

Wij gaan dit jaar voor het eerst buiten spelen in de winter. Ben eens benieuwd hoe dat bevalt.
U MAD?
pi_62524114
Bedankt voor het succeswensen Chris!
Bij aankomst bleek dat er twee invallers gereed stonden, dus dat was een beetje lullig. De tegenstanders vonden het gelukkig niet erg dat er iemand anders speelde, zij hadden zelf ook een invaller er bij. Uiteindelijk gewonnen in twee sets.

Wij hebben met ongeveer 12 mensen ook 2 banen op de vrijdagavond. Doe alleen om de week mee, omdat ik 's weekends ook veel bij m'n vriend ben.

Verder train ik dinsdags, in de hal, op tapijt. Vrijdags is op kunstgras en m'n wintercompetitie is ook op kunstgras. Vind het best lastig om telkens weer over te schakelen.
pi_62605819
Hebben jullie ook altijd dat je na een week veel proftennis kijken beter speelt?
pi_62605985
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:52 schreef Chriz2k het volgende:
Hebben jullie ook altijd dat je na een week veel proftennis kijken beter speelt?
Van kijken naar tennis/ denken aan tennis ga je beter spelen, is wetenschappelijk bewezen
Daarom visualiseren profspelers vaak een wedstrijd de avond van tevoren.
pi_62606073
Zondag weer tennissen! Was vorige keer ook weer mooi, 1e set van vriend A verloren met 9-7, 2e set van vriend B gewonnen met 6-2 en 3e set van vriend A gewonnen met 6-1.

Had eindelijk weer een beetje mijn echte niveau.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')