abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58800594
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:50 schreef Iblis het volgende:
Ik ben doorgaans niet heel enthousiast over grote DNA-databanken, mede omdat een DNA-match alleen m.i. vaak niet voldoende bewijs kan zijn. Ik kan me voorstellen dat justitie echter blij is met dit databank-succes; en daarom het DNA-bewijs zo sterk naar voren schuift.
Ik vind dergelijke successen dan ook zeer gevaarlijk. Gevaarlijk voor de discussie: "Nou ja, ik ben niet blij met al dat ge-DNA-databank en dergelijke dingen." -"O? Dus als het aan jou lag, dan was die Puttense zaak niet opgelost? He?" Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
pi_58800666
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:54 schreef Monidique het volgende:

Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:11:45 #78
3542 Gia
User under construction
pi_58800915
Ik vind het goed dat er een dna-bank is/komt van iedereen die door de rechter is veroordeeld voor een ernstig vergrijp. (Laten we zeggen met een mogelijke straf van 4 jaar of meer, zoals het nu is)

Waarom?

De meeste misdaden worden toch gepleegd door notoire criminelen. Dus, is er DNA en gelegenheid/mogelijk motief, dan is men meteen een eind verder.
Is er geen match in de bestaande databank, dan is het dus een 'nieuwe'. En dan kan men overgaan tot bevolkingsonderzoek, zoals ook hier is gebeurd.

Een database met dna van iedereen is denk ik gevaarlijker. Je zou met enige kwaadwilligheid kunnen vrijen met een vent, zijn sperma verzamelen, een moord (laten) plegen en het sperma achterlaten. Ook met gevonden haar uit een borstel kun je dan de verdenking al op iemand anders schuiven.

Bij alleen een database van criminelen is dat toch wat lastiger. Het kan natuurlijk nog steeds, maar voor Jan met de Pet is dat vrij onmogelijk. Je moet dan sowieso weten van wie dna is vastgelegd alvorens je kunt proberen dna van die persoon te vergaren om ergens te planten.

In het geval van Christel Ambrozius lijkt het me niet aannemelijk dat daar dna/sperma geplant is. Want met welke reden? In 1994 waren we nog niet zover dat men dat kon onderzoeken zoals dat nu kan. En wie zou dan aan dat sperma gekomen moeten zijn.

Het sperma was, volgens onderzoek nog vers, een half uur oud, en als het inderdaad het sperma is waarmee gematched is, dan heeft de verdachte dus binnen een half uur voor haar dood sex gehad met Christel.
En het lijkt meer zeer onwaarschijnlijk dat hij vertrokken is, iemand anders is gekomen, haar snel vermoord, vertrokken en oma komt binnen.

Ik denk, net als PRdV dat ze de dader hebben.

Ben wel erg nieuwsgierig naar het verhaal erachter.
pi_58801415
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:47 schreef Gia het volgende:
Sowieso vind ik het toch vreemd dat Peter R. de Vries zegt deze man niet te kennen en dus ook niet onderzocht heeft. Het was toch één van de mannen die weigerde bij het onderzoek DNA af te staan. Lijkt mij dat je dan toch verdacht bent, in elk geval een onderzoekje waard.
Toch wel kennelijk alhoewel ik dat Peter en Natasja niet zo expliciet heb horen zeggen: 'Verdachte woonde in de buurt' PUTTEN - De verdachte van de moord op Christel Ambrosius woonde in 1994 'op een steenworp' afstand van de oma van Christel. Dat heeft misdaadverslaggever Peter R. de Vries dinsdagavond in het programma Knevel & Van den Brink gezegd. De Vries zegt de identiteit van de verdachte te kennen. Ook de vriendin van Christel Natasja van der Stelt heeft gezegd meer te weten over de identiteit van de man, die dinsdag is aangehouden in Delft. Hoogstwaarschijnlijk was de man een bekende van Christel. telegraaf.nl Overigens weet ik nog steeds niet of er destijds een DNA-onderzoek is geweest van alle Puttense mannen. De mogelijke dader heeft dus volgens mij alleen in eerste instantie DNA geweigerd in 2005 af te staan in de zaak van die geweldpleging tegen z'n partner. En waarom hij eerst weigerde ligt voor de hand.
pi_58801443
quote:
'Puttense moordenaar' heet Ronald P.

De 33-jarige Ronald P. is vermoedelijk de man naar wie de politie sinds 9 januari 1994 op zoek is. De politie heeft P. gisteren gearresteerd voor de op moord op Christel Ambrosius, in de zaak die beter bekend staat als de Puttense Moordzaak.

De man heeft in het verleden in de cel gezeten met Wilco Viets en Herman Du Bois, de twee mannen die destijds ten onrechte zijn veroordeeld voor de moord. Volgens een goede bekende hebben Ronald P. en de "Twee van Putten" in de gevangenis over de zaak gesproken.

'Ik schop je dood'

De nieuwe verdachte in de moordzaak werd in 2005 veroordeeld wegens mishandeling van zijn vriendin, weet het AD. Bovendien zou hij haar hebben bedreigd met de woorden "Ik schop je dood." Daarvoor heeft de rechter P. een werkstraf opgelegd en moest hij later dna-materiaal aanstaan. Het Nederlands Forensisch Instituut ontdekte dat zijn materiaal overeenkwam met dna dat op het lichaam van de vermoorde Ambrosius werd gevonden
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:51:56 #81
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_58801643
AD:

PUTTEN - De man die is opgepakt voor de moord op Christel Ambrosius uit Putten, is de 33-jarige Ronald P. uit Delft. De man heeft in het verleden in de cel gezeten met Wilco Viets en Herman Du Bois, toen die - naar later bleek ten onrechte - vast zaten voor de moord. Volgens een goede bekende hebben Ronald P. en de ’Twee van Putten’ in de gevangenis over de zaak gesproken.

Ronald (Rodney A.G.) P. vertrok korte tijd na de moord uit zijn ouderlijk huis in Putten, om nooit meer in het dorp terug te keren. Zijn ouders, die nog steeds op hetzelfde adres in Putten wonen, zijn gisteren door de politie op de hoogte gebracht en uitvoerig gehoord op het politiebureau in Harderwijk. De tuin van het ouderlijk huis is door rechercheurs afgezocht, op zoek naar mogelijk bewijsmateriaal.

De nieuwe verdachte in de Puttense moordzaak werd in 2005 veroordeeld wegens het schoppen en slaan van zijn vriendin. Hij bedreigde haar ook met de woorden ’Ik schop je dood’. P. kreeg daarvoor een werkstraf en moest later verplicht dna-materiaal afstaan.

Het Nederlands Forensisch Instituut ontdekte dat zijn materiaal overeenkwam met dna dat ooit op het lichaam van de vermoorde Ambrosius werd gevonden.

Bekenden noemen Ronald P. een ’keiharde’. Zijn ouders zijn volgens vrienden totaal overstuur. ,,Zijn vader zei: Ik had liever dat de politie mij had verteld dat hij dood was. Dit blijft je je hele leven achtervolgen,’’ aldus een bekende van de ouders van P.

De zaak kwam gisteren in een stroomversnelling na de arrestatie van P.

De twee mannen uit Putten die jarenlang vast zaten voor de moord die ze niet gepleegd hebben, zijn inmiddels op de hoogte van de identiteit van de nieuwe verdachte. Ze reageerden gisteren geschokt op de aanhouding.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_58801649
Ah, primeur Milagro!
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:53:19 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58801690
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:54 schreef Monidique het volgende:
Ik vind dergelijke successen dan ook zeer gevaarlijk. Gevaarlijk voor de discussie: "Nou ja, ik ben niet blij met al dat ge-DNA-databank en dergelijke dingen." -"O? Dus als het aan jou lag, dan was die Puttense zaak niet opgelost? He?" Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
Ik ben blij dat deze man is opgepakt, als hij de dader blijkt te zijn. Dan is het een moordenaar die zijn gerechte straf niet ontloopt, daar heb ik geen moeite mee. En dat het dan via DNA-materiaal is, dat maakt mij in dit geval niet veel uit.

Wat ik jammer zou vinden is dat dit een argument zou zijn om de DNA gegevensbanken uit te breiden. Het idee van DNA als miraculeus middel heerst nog steeds. Het is echter te eenvoudig om van te voren wat haren te verzamelen op die op de plek van het misdrijf achter te laten om de politie op een dwaalspoor te zetten. Zoals gezegd, iemands sperma planten is lastiger, en ik denk dat dat ook niet zo'n groot probleem.

Als je echter de gehele bevolking in zo'n databank zet (en op Radio 1 werd daar al weer over gesproken) dan zul je denk ik heel vaak hebben dat mensen ten onrechte worden aangehouden. DNA wordt verzameld van haren, afgenomen, en het blijkt dat het toch van de meter opnemer was, of dat het van een vriendje van een van de kinderen was, et cetera. Dit wordt een dure grap volgens mij, en het schendt de privacy. Bovendien lijkt het me niet praktisch.

In dit geval had de man een veroordeling gekregen voor een zwaar misdrijf en had hij z'n DNA af moeten staan. Ik begrijp echter dat er 35 duizend DNA profielen in de databank zitten. Ik hoop ook wel dat die databank nog meer oplevert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58801842
Is die linkse maatregel mbt tot verjaring nou eindelijk een keer afgeschaft
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58803446
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:53 schreef Iblis het volgende:
Ik ben blij dat deze man is opgepakt, als hij de dader blijkt te zijn. Dan is het een moordenaar die zijn gerechte straf niet ontloopt, daar heb ik geen moeite mee. En dat het dan via DNA-materiaal is, dat maakt mij in dit geval niet veel uit.
Ik ben ook blij dat een dader van een misdrijf is opgepakt, op zich, hoor. Even aangenomen dat hij de dader is. Ik vind het alleen jammer dat het via DNA-materiaal is juist om wat je al zegt: "de gehele bevolking in zo'n databank zet (en op Radio 1 werd daar al weer over gesproken)".
  woensdag 21 mei 2008 @ 17:16:32 #86
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_58805440
Ik denk dat de opgepakte kerel zich gaat beroepen op iets wat lijkt op de sleeptheorie en zegt waarschijnlijk vrijwillig sex te hebben gehad. Uit angst heeft hij zich niet gemeld.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  † In Memoriam † woensdag 21 mei 2008 @ 19:16:02 #87
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_58807517
op geen stijl staat zijn naam, adres en zelfs zijn tel.nr...

fijn dat delft weer zo positief in het nieuws is
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 mei 2008 @ 19:27:55 #88
147316 crew  DJMO
#trut
pi_58807716
'Twee van Putten' willen excuses van overheid

ene Sakura (zie de posts) lijkt zoveel te weten van de zaak dat hij zelf wel een dader zou kunnen zijn ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_58807760
Er zijn wel veel met de naam *Piep* er in Putten zeg
*verwijderd door Admin*
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:30:52 #90
3542 Gia
User under construction
pi_58807765
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:39 schreef Suko het volgende:

[..]

Toch wel kennelijk alhoewel ik dat Peter en Natasja niet zo expliciet heb horen zeggen: 'Verdachte woonde in de buurt' PUTTEN - De verdachte van de moord op Christel Ambrosius woonde in 1994 'op een steenworp' afstand van de oma van Christel. Dat heeft misdaadverslaggever Peter R. de Vries dinsdagavond in het programma Knevel & Van den Brink gezegd. De Vries zegt de identiteit van de verdachte te kennen. Ook de vriendin van Christel Natasja van der Stelt heeft gezegd meer te weten over de identiteit van de man, die dinsdag is aangehouden in Delft. Hoogstwaarschijnlijk was de man een bekende van Christel. telegraaf.nl Overigens weet ik nog steeds niet of er destijds een DNA-onderzoek is geweest van alle Puttense mannen. De mogelijke dader heeft dus volgens mij alleen in eerste instantie DNA geweigerd in 2005 af te staan in de zaak van die geweldpleging tegen z'n partner. En waarom hij eerst weigerde ligt voor de hand.
Bij de eerste persconferentie zei Peter dat hij de verdachte niet kende en dus ook niet onderzocht heeft.

Verder lijkt het me behoorlijk dom als de politie een buurtonderzoek naar dna doet en de mensen die pas verhuisd zijn daarbij overslaat. Dus, ik ga ervan uit dat ook hem hierom gevraagd is. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen geweigerd, misschien hij ook. En misschien is Peter deze man ontschoten omdat hij niet meer in Putten woonde.

Dat Peter gisteren bij Knevel en Van den Brink zei de identiteit van de verdachte te kennen, wil dus niet zeggen dat hij de verdachte als persoon ook kent, of al langer kende. Hij kende de identiteit een dag langer dan Dubois en Viets, maar de persoon in kwestie niet.
pi_58807819
Die Sakura van de frontpage die spoort niet.
Als hij inside info heeft dan bewijst hij dat maar, anders is het een blaaskaak.
*verwijderd door Admin*
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:36:31 #92
3542 Gia
User under construction
pi_58807867
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 17:16 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat de opgepakte kerel zich gaat beroepen op iets wat lijkt op de sleeptheorie en zegt waarschijnlijk vrijwillig sex te hebben gehad. Uit angst heeft hij zich niet gemeld.
Dat is vrijwel onmogelijk dat hij dan niet de dader is. Meestal lig je na een vrijpartij nog wel even na te genieten. Het zou raar zijn als hij gemeenschap had met Christel en onmiddellijk weer vertrok, waarna Christel zich weer helemaal aankleedde om vervolgens door iemand anders vermoord te worden. Dan komt oma binnen, die waarschuwt de politie, die de sporen veilig stelt en op dat moment is het sperma van Ronald P. een half uur oud.

Nee, Barbetje hangt.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 mei 2008 @ 19:42:14 #93
147316 crew  DJMO
#trut
pi_58807963
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:34 schreef JanJanJan het volgende:
Die Sakura van de frontpage die spoort niet.
Als hij inside info heeft dan bewijst hij dat maar, anders is het een blaaskaak.
ja of hij probeert nu stoer te doen met echte informatie omdat hij onder een schuilnaam op FOK! zit... hoeveel mensen zijn daar al niet eens mee de fout ingegaan???
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:42:32 #94
3542 Gia
User under construction
pi_58807972
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:27 schreef DJMO het volgende:
'Twee van Putten' willen excuses van overheid

ene Sakura (zie de posts) lijkt zoveel te weten van de zaak dat hij zelf wel een dader zou kunnen zijn ...
Misschien is Sakura wel een vrouw. Misschien die Natasja van dat boek?

Tja, dat boek verkoopt nu natuurlijk voor geen meter.
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:44:18 #95
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_58808006
Ik lees overal dat meneer Pieper ooit met Viets en Dubois in de cel heeft gezeten, maar wanneer is dat gebeurd dan? Toen hij veroordeeld werd voor mishandeling van z'n vriendin (2005) waren 'de 2 van Putten' allang vrij (2002 ofzo). Blijkbaar had hij ook al eens eerder vastgezeten dan?

Ik geloof niet dat er destijds in 1994 een DNA-onderzoek geweest is onder de Puttense bevolking. Dat werd volgens mij toen nog helemaal niet gedaan en de techniek was veel minder ver dan nu.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:49:55 #96
3542 Gia
User under construction
pi_58808101
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:44 schreef Jane het volgende:
Ik geloof niet dat er destijds in 1994 een DNA-onderzoek geweest is onder de Puttense bevolking. Dat werd volgens mij toen nog helemaal niet gedaan en de techniek was veel minder ver dan nu.
Ik dacht dat dit na het heropenen, na de vrijlating van Dubois en Viets, is gedaan. Dus ergens in 2003.

Daarom zeg ik dat het, indien dat zo is, dom is om dan verhuisde Puttenaren te 'vergeten'.
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:51:00 #97
3542 Gia
User under construction
pi_58808123
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:42 schreef DJMO het volgende:

[..]

ja of hij probeert nu stoer te doen met echte informatie omdat hij onder een schuilnaam op FOK! zit... hoeveel mensen zijn daar al niet eens mee de fout ingegaan???
Schijnt toch een man te zijn. Is op het moment, volgens een ander topic en behoorlijk oud huis aan het verbouwen.

Bas, die het huis van oma verbouwt?
pi_58808256
TVPtje,

Benieuwd hoe dit verder gaat afgelopen. Morgen vast nog wel een nieuw persbericht en vrijdag dus voorgeleiding. We zullen dan vast en zeker ook wel meer informatie krijgen
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_58808611
Nou weet ik nog steeds niet of er een buurtonderzoek is gehouden, die Ronald P. is een half jaar na de moord uit Putten vertrokken dus die is nooit goed echt in beeld geweest.

Trouw: Nederland, vrijdag 25 april 2003
Nieuw onderzoek in Puttense moordzaak

ZUTPHEN - "Het OM gaat hernieuwd buurtonderzoek doen in de zogenoemde Puttense moordzaak. Alle getuigen die op die dag iets hebben gezien of gehoord, gaat justitie de komende maanden opnieuw horen. Dat geldt ook voor mensen die op een andere manier met Christel Ambrosius of de plaats van het misdrijf in verband kunnen worden gebracht. Mogelijk wordt hen ook gevraagd DNA-materiaal af te staan. Het gaat om tientallen mensen."

Niet grondig dus, vaag eigenlijk. Overigens hoorde ik via buren van de ouders van Ronald P. in Hart van Nederland, dat die zoon wel een crimineeltje is geweest, inbraakjes en zo maar verder een gewone jongen. Een ander vertelde, samengevat door de verslaggever, dat bij gewoon psychisch gestoord was en allang al vroeger geholpen had moeten worden. Ronald heeft na zijn vertrek uit Putten nooit meer contact met z'n ouders gehad, waarom dat is werd niet duidelijk.

Vanavond na de late editie van Hart van Nederland op sbs6 een overzicht van de gebeurtenissen+interview met Viets/Dubois en echtgenotes.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:00:49 #100
3542 Gia
User under construction
pi_58819550
Van de frontpage:

Verdachte Puttense moordzaak 'crimineel en oversekst'
quote:
''Het is altijd mis geweest met hem. Crimineel, oversekst. Waar andere jongetjes met autootjes speelden, zat hij met een mes in zijn handen. Toen hij tien was, betrapte ik hem met mijn vijfjarige dochtertje, met zijn hand in haar broekje. Later kwam het regelmatig voor dat hij met zijn verschillende vriendinnen voor de ogen van de hele buurt een nummertje maakte.” Bij een buurman van de familie P. brak hij tot tweemaal toe in. Later zat hij in een internaat.

Moeder
Marijke Simon, de moeder van Christel Ambrosius, en haar zoon Bas Ambrosius die altijd hebben geloofd dat Wilco Viets en Herman Du Bois schuldig zijn aan de moord, geloven niet dat de zaak met de arrestatie van P. is opgelost.

Ze zijn blij met de arrestatie omdat nu bekend is van wie het sperma afkomstig is dat op Christels lichaam werd aangetroffen. Toch is dat volgens hen geen bewijs dat P. haar ook heeft vermoord. Volgens docent Nederlands Wobke van der Lei, die de moeder en zoon lang met raad en daad bijstond, is de familie er altijd vanuit gegaan dat er een derde man was die met Christel gemeenschap heeft gehad. ''Dat is geen nieuws en pleit anderen niet vrij.’’ Christels vader Harm denkt wel dat de zaak nu is opgelost.
Het was dus inderdaad geen lieverdje. Komt op me over als gewetenloos. Is er niet een psychische stoornis waar gewetenloosheid een kenmerk van is?

Dat die moeder gelooft dat deze man alleen verantwoordelijk is voor het sperma, maar haar dochter niet vermoord heeft, is duidelijk tunnelvisie. Voor haar hebben Dubois en Viets het gedaan en daar blijft ze bij.

Wel vervelend als de meningen in een gezin zo verdeeld zijn. Denk niet dat het in huize ambrozius gezellig is op het moment. Tenzij ze niet meer getrouwd zijn, natuurlijk, dat weet ik niet, omdat er de meisjesnaam(?) van moeder staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')