abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58786252
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 18:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Is denk ik, niet echt te doen. Ik heb al zitten googlen op: 2005 30-jarige man veroordeeld tot 4 jaar mishandeling vriendin.....enz... dan krijg je zoveel mogelijkheden.....

Maar goed, het moet wel een heel ernstige mishandeling zijn geweest, natuurlijk, wil je er meer dan 4 jaar voor krijgen. Over het algemeen vind ik bij de hits over "mishandeling vriendin" straffen van 18 maanden of zo.

Daarbij, als hij in 2005, 4 jaar heeft gekregen (of langer), dan is hij dus vervroegd vrijgelaten.

Leuk hè, dat speurwerk!

Zat hij misschien nog in de gevangenis? Heeft Delft een gevangenis?
Hoe kom je op dat vervroegd vrijlaten?

Wat ik hoorde was dat er nu pas de uitslag van de DNA-test is omdat:
1. Er een enorme wachtlijst is om al die achterstallige DNA van tienduizenden gevangen af te nemen en te registreren.
2. Deze verdachte bezwaar had ingediend tegen het afnemen van DNA (goh....) en dat pas eind vorig jaar dat bezwaar ongegrond is verklaard. Toen pas kon zijn DNA verwerkt worden.
pi_58786286
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 18:57 schreef Suko het volgende:
Ik vroeg al af waarom het zoooo lang heeft geduurd alvorens de match gemaakt kon worden, er is een enorme wachttijd bij de NFI die ze nu langzamerhand aan het inhalen zijn, zo meldde editie.nl Ergerlijk eigenlijk dat iets wordt vertraagd wat eigenlijk niets met de zaak te maken heeft.
Van een andere site:
quote:
@Telegraaf.... Ik heb de persconferentie gevolgd en als de verslaggever even opgelet had dan had er nu niet gestaan dat de verdachte tijdens het eerste onderzoek naar de moord dna had geweigerd. Dit is namelijk geweigerd toen hij in 2005 zijn vriendin had mishandeld. In 2005 is pas de wet dna ingegaan. Hiertegen is hij toen in beroep gegaan en pas verleden jaar is dat afgewezen door een rechter. Niet meer sensatie van maken dan dat het is.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58786290
Peter (en SBS) ownen justitie again.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58786530
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 19:06 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Van een andere site:
[..]
Tja, ik heb dat vernomen van editie.nl, that's all. Er zal nog wel meer mis-informatie komen, maar dat het NFI een achterstand wegwerkt is wel duidelijk.
pi_58788257
Hartsvriendin en schrijfster van het net verschenen boek Nataschja van der Stelt vertelde net in Netwerk dat haar boek wel eerst is gelezen door de politie alvorens het uitkwam. Ook gaan er inderdaad wat namen door haar hoofd, mogelijk uit de vriendenkring destijds in het uitgaanscircuit.

Zoektochtje gedaan:
"Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die jarenlang onderzoek deed naar de zaak, wil hiermee doorgaan, vertelt hij desgevraagd. De spermadruppel die op het bovenbeen van Christel Ambrosius is gevonden, biedt volgens hem nog aanknopingspunten. ,,Zoals het OM al zei, heeft de donor van het sperma heel wat uit te leggen. Vind je die man, dan is de zaak opgelost.'' Hij noemde het ,,onbegrijpelijk'' dat de politie in 1994 geen moeite heeft gedaan de Spanjaard F. Lopez op te sporen. Deze ging de avond voor de moord uit met zijn vriendin, haar zuster en Christel, die bevriend was met de zus. ,,Van die man had DNA afgenomen moeten worden'', meent De Vries." http://www.nrc.nl/dossier(...)n_schuld_en_onschuld

"Volgens Knoops is er zelfs een mogelijkheid dat de Franse seriemoordenaar Guy Georges in de buurt van Ambrosius is geweest: bij haar lichaam werd een Frans muntje gevonden. Georges, die circa één keer per maand een vrouw aanviel, heeft tijdens zijn rechtszaak in Frankrijk bevestigd dat hij in januari 1994 inderdaad voor enige maanden naar Nederland is gekomen. Justitie in Nederland onderzoekt op het moment of er aanwijzingen zijn dat Georges ook in Nederland vrouwen heeft vermoord." http://www.nrc.nl/achterg(...)e_moordzaak_heropend

Nataschja van der Stelt: "Als de dag van gisteren herinnert ze zich zaterdagavond 8 januari 1994. " We hadden een leuke dag gehad met mijn zusje en haar Portugese vriend in Amsterdam en Volendam en gingen daarna 's avonds met z'n tweetjes stappen." http://vrouw.telegraaf.nl(...)nog_iedere_dag_.html

Het zou best eens die F. Lopez kunnen zijn, beetje verwarrend, is het nou een Portugees of een Spanjaard. Iemand uit Delft op FOK?
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:17:51 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_58793430
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:26 schreef Gia het volgende:
Peter R. de Vries klonk een beetje geëmotioneerd toen hij het had over de reacte van Viets en Dubois. Hij is oprecht blij voor deze twee mannen.

Ben wel benieuwd of het inderdaad de broer van Christel was. Dat zou opnieuw een harde klap zijn voor die ouders. Of misschien hebben die dat dan altijd wel geweten, maar verdrongen?......

Hm. Es effe gegoogled. Blijkbaar woont Bas gewoon nog steeds in Putten, in het huis waar zijn zus dood is gevonden. Die is het dus niet, die gearresteerd is.
Uit die quote van de site van Peter R. de Vries is al af te leiden dat hij het niet is. Het DNA-profiel van die broer was immers al bekend:
quote:
[..]

Tijdens het herzieningsproces is nieuw laboratoriumonderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat zijn DNA op de spijkerbroek van Christel zit.

[..]

Bron: de site van Peter R. de Vries
en dat is blijkbaar niet hetzelfde DNA-profiel als dat van het gevonden sperma. Anders had ie allang vastgezeten.

Peter R. de Vries was overigens vanavond bij Knevel & Van den Brink en wist daar te melden dat de naam van de gearresteerde man niet in zijn dossier terug te vinden was, en dat de man ten tijde van de moord op een paar honderd meter van Christel Ambrosius woonde.
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:18:54 #57
127004 maril
Smeetsfan
pi_58793453
Volgens Peter r heeft hij degene die nu gepakt is nooit besproken.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:22:24 #58
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_58793512
Peter R. de Vries zei net bij Knevel en vd Brink dat de verdachte zich destijds binnen 'een paar honderd meter' van Christel bevond. Klinkt als een buurjongen. Hij wist inmiddels wie het was, maar het was niemand die eerder in zijn dossier was opgedoken. Dus niet die Lopez of die Georges.
Viets en Dubois hebben nog niet gehoord om wie het gaat en weten dus ook niet of ze de man die vandaag is opgepakt kennen. Ook de hartsvriendin van Christel wist nog niet om wie het ging en of ze hem destijds kende.
Ze kon Viets en Dubois trouwens nog steeds niet aankijken. Vond het moeilijk om na 14 jaar alsnog te geloven in hun onschuld.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jane op 21-05-2008 00:30:37 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_58793529
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 19:06 schreef JohnDope het volgende:
Peter (en SBS) ownen justitie again.
pi_58793865
tvp
pi_58793908
Is het wel zeker dat hij de moordenaar is?

Ik herinner me van het onderzoek vroeger dat men er ook rekening mee hield dat ze een vriendje had, die men verder niet kende.
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:58:29 #62
1986 Jane
pi_58794038
Degene van wie het sperma afkomstig is heeft minder dan een half uur voor haar dood seks met Christel gehad. Dat is dus deze man geweest.
Als hij toen haar vriendje zou zijn geweest (wat niemand blijkbaar wist), dan had hij z'n mond toch wel eerder opengedaan en zeker niet geweigerd om z'n dna af te staan.
pi_58794317
Bij gesprek Knevel en vd Brink:

Voor Peter R is er geen twijfel dat het de nu gepakte man de dader is en dan is dat het meest waarschijnlijk. De Vries heeft een enorme dossierkennis van die zaak opgebouwd en hij staat niet bekend om half werk. De Dader die nu gepakt is was destijds een jongen van 18 die (geheime?) omgang met dat meisje had. Hij werd gepakt omdat hij een vriendin had mishandeld en sinds 2005 DNA samples van alle veroordeelden verplicht zijn. Dankzij grondig werk is dat DNA een exacte match gebleken met het DNA wat toen op dat meisje is gevonden. Het is dus meteen een bevestiging dat hij slecht met vrouwen omgaat. Ook dat past volgens Peter R bij de dader.

Er werd vanaaf gevraagd of Viets en Du Bois geen wraak voelen tov de moordenaar omdat ze zo lang hebben vastgezeten. Je bent na 6 jaar in een cel en 14 jaar scheef te zijn aangekeken toch niet boos op dader, maar op een systeem wat zoiets ongeloofwaardigs als die sleeptheorie als geldig bewijs aanvaard. Ben benieuwd of ze daar ooit een vergoeding voor krijgen.

Al met al lof voor de enorme vasthoudendheid van Peter R, knap.
Jusqu'ici tout va bien...
  woensdag 21 mei 2008 @ 06:49:03 #64
3542 Gia
User under construction
pi_58794852
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 19:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoe kom je op dat vervroegd vrijlaten?

Als je in 2005 4 jaar krijgt en in 2008 gewoon losloopt, ben je vervroegt vrijgelaten, toch?

Of hij zat nog vast. Ook die mogelijkheid opper ik in die post.

Maar goed. Later zegt iemand dat je geen 4 jaar gekregen hoeft te hebben, maar dat 4 jaar als straf mogelijk moet zijn voor het vergrijp. Beetje verwarrend.
  woensdag 21 mei 2008 @ 06:51:34 #65
3542 Gia
User under construction
pi_58794860
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:49 schreef avonne het volgende:

Ik herinner me van het onderzoek vroeger dat men er ook rekening mee hield dat ze een vriendje had, die men verder niet kende.
Dan had hij 14 jaar de tijd gehad om dit te zeggen. En een vriendje van 5 jaar jonger? Kan natuurlijk, maar lijkt me niet aannemelijk.

Kan ook zijn dat die broer er alsnog mee te maken heeft, of dat hij een maat was van de verdachte.
Wie weet heeft de verdachte een melktandje van die broer gepikt en als bewijs achtergelaten.

Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het nu allemaal zit.
  woensdag 21 mei 2008 @ 06:53:31 #66
3542 Gia
User under construction
pi_58794875
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 01:36 schreef Manono het volgende:
Ben benieuwd of ze daar ooit een vergoeding voor krijgen.

Nog meer vergoeding? 9 ton de man is nog niet genoeg?
pi_58795402
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:49 schreef avonne het volgende:

Het is nog niet honderd procent zeker. Ik vond het raar dat Peter R. de Vries daar weer zo stellig over was.

Er zijn natuurlijk nog wel wat verhalen denkbaar, ook dat de twee mannen er toch mee te maken hebben.
Maar dat lijkt allemaal niet zo waarschijnlijk en ik denk dat de kans heel aannemelijk is dat de dader nu gepakt is.
pi_58799017
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:22 schreef Jane het volgende:
Peter R. de Vries zei net bij Knevel en vd Brink dat de verdachte zich destijds binnen 'een paar honderd meter' van Christel bevond. Klinkt als een buurjongen. Hij wist inmiddels wie het was, maar het was niemand die eerder in zijn dossier was opgedoken. Dus niet die Lopez of die Georges.
<knip>
Nee, inderdad die twee namen kunnen nu wel worden uitgesloten. Maar zou best een vriendje van broer Bas Ambrosius kunnen zijn. Die zelfde Bas is trouwens ook een opvliegend tiepje: "Op zondag 4 juni kijkt Herman Dubois, een van de veroordeelden in de Puttense moordzaak, op de Ermelose hei naar een show van miniatuur vliegtuigjes. Hij zit zelf op de motorkap van zijn auto, terwijl zijn vrouw Anja en zijn zoon in de auto zitten. Honderd meter verderop staat een Hanomag-bestelbus. De bestuurder observeert Dubois en zijn gezin een poosje, die dat overigens zelf niet echt in de gaten hebben. Even later vliegt Dubois door de lucht: zijn stilstaande auto is geramd door de Hanomag-bestelbus, die er meteen met grote snelheid vandoor gaat. Als door een wonder raakt niemand gewond. De oude auto van Herman is total loss. In een flits heeft Anja Dubois nu de doorrijdende bestuurder herkend: het is Bas Ambrosius, de broer van de in 1994 vermoorde Christel Ambrosius. Getuigen verklaren dat zij de stellige indruk hebben dat Bas Ambrosius doelgericht op de auto van Dubois is afgereden. Bekend is van hem dat hij de 'Twee van Putten' zonder een spoor van twijfel als de daders van de moord op zijn zus ziet en niet kan verkroppen dat daar al jarenlang vraagtekens bij worden gezet. Eerder is hij Willibrord Frequin al eens met een bijl te lijf gegaan." Peter r. de Vries

En verder blijft dat gevonden melktandje van broer Bas naast het lichaam van Christel toch vreemd. Maar in een brief aan het Gerechtshof Leeuwarden, 11 februari 2002: "Tenslotte heb ik recentelijk opdracht gegeven het bekende tandje te laten onderzoeken. Dit naar aanleiding van verklaringen afkomstig uit het huis van bewaring te Grave, waaruit zou zijn af te leiden dat W. V. indertijd heeft medegedeeld dat hij bij de plaats delict een melktandje uit een ring heeft verloren. U vindt ook deze verklaringen inmiddels in het dossier." Bron Of zou dat ook een verklaring onder druk zijn geweest?

Goeie vraag over die mogelijke dader: "Het zou wel interessant zijn te weten wanneer hij is verhuisd. Had ook een opsporingspunt kunnen zijn: kijken welke mannelijke inwoners binnen een bepaald tijdsbestek uit Putten zijn verhuisd en waarom." Misdaadjournalist
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:47:01 #69
3542 Gia
User under construction
pi_58799272
Sowieso vind ik het toch vreemd dat Peter R. de Vries zegt deze man niet te kennen en dus ook niet onderzocht heeft. Het was toch één van de mannen die weigerde bij het onderzoek DNA af te staan. Lijkt mij dat je dan toch verdacht bent, in elk geval een onderzoekje waard.
pi_58799285
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:36 schreef Suko het volgende:

[..]
Die zelfde Bas is trouwens ook een opvliegend tiepje: "Op zondag 4 juni kijkt Herman Dubois, een van de veroordeelden in de Puttense moordzaak, op de Ermelose hei naar een show van miniatuur vliegtuigjes. Hij zit zelf op de motorkap van zijn auto, terwijl zijn vrouw Anja en zijn zoon in de auto zitten. Honderd meter verderop staat een Hanomag-bestelbus. De bestuurder observeert Dubois en zijn gezin een poosje, die dat overigens zelf niet echt in de gaten hebben. Even later vliegt Dubois door de lucht: zijn stilstaande auto is geramd door de Hanomag-bestelbus, die er meteen met grote snelheid vandoor gaat. Als door een wonder raakt niemand gewond. De oude auto van Herman is total loss. In een flits heeft Anja Dubois nu de doorrijdende bestuurder herkend: het is Bas Ambrosius, de broer van de in 1994 vermoorde Christel Ambrosius. Getuigen verklaren dat zij de stellige indruk hebben dat Bas Ambrosius doelgericht op de auto van Dubois is afgereden.
Als die broer er echt niks mee te maken heeft, vind ik het niet zo gek dat hij met zijn auto op die andere auto in rijdt, het blijft toch je zuster

Voor die Dubois, etc is het ook een afschuwelijke situatie, maar als broer van het slachtoffer wil je dat denk ik niet weten.

Ik vind het wel apart dat sommige mensen nog twijfel hebben over Dubois etc, hoe zit dat

Als die mensen 100% onschuldig zijn, dan moet die kop van die man die de sleeptheorie heeft bedacht zeker wel gaan rollen.

[ Bericht 38% gewijzigd door JohnDope op 21-05-2008 11:54:39 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58799374
Dat van die 9 ton de man had ik gemist. Lijkt me niets te veel.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_58799405
Misschien ken ik hem wel, mijn oom en tante wonen in Putten en vroeger speelden wij altijd met jongens uit hun straat als we daar op bezoek waren.
Ben zelf nu 34 dus het kan best.
*verwijderd door Admin*
pi_58800382
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:47 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als die broer er echt niks mee te maken heeft, vind ik het niet zo gek dat hij met zijn auto op die andere auto in rijdt, het blijft toch je zuster

Voor die Dubois, etc is het ook een afschuwelijke situatie, maar als broer van het slachtoffer wil je dat denk ik niet weten.

Ik vind het wel apart dat sommige mensen nog twijfel hebben over Dubois etc, hoe zit dat

Als die mensen 100% onschuldig zijn, dan moet die kop van die man die de sleeptheorie heeft bedacht zeker wel gaan rollen.
Ik geloof wel dat die twee onschuldig zijn, dat meldtandverhaal van Viets zal wel verkeerd in het dossier terecht zijn gekomen. Broer Bas mag best boos zijn maar hij heeft nooit mee willen werken, dat spreekt niet vóór hem, integendeel. En verder zei Peter r. de Vries gisteren bij KNDB dat mogelijk Christel de dader kende, ik denk in de hoek van broer Bas, een vriendje. Ik kende vroeger ook de vriendjes van mijn broer, en in zo'n kleine gemeenschap zoals Putten kent iedereen < > iedereen, kan zijn dat schrijfster en vriendin van Christel Nataschja van der Stelt hem ook kent. Blijft ook 'toevallig', vlak na het verschijnen van haar boek wordt de mogelijke dader in de kraag gevat... Er schort heel wat aan het voorgaande onderzoek, maar daar heeft Peter r. de Vries ook alle ervaring mee. beetje jammer dat ook hij niet in staat is geweest deze toen 18 jarige jongen niet in beeld heeft gehad, of misschien wel maar geen aandacht aan besteed. Of er komt nog een verrassing in de komende uitzending, met hem weet je het maar nooit. Is er toen eigenlijk wel een onderzoek geweest, ik bedoel een afname van het wangslijmvlies voor DNA-onderzoek van de Puttense mannen?

Ligt nog erg gevoelig: Politie op straat in Putten 'zolang als nodig' PUTTEN -
De politie is dinsdag in Putten 'uitdrukkelijk zichtbaar op straat aanwezig' om mogelijke emoties van inwoners in goede banen te leiden. „Het gaat hier om een kleine gemeenschap. We gaan er van uit dat de meeste mensen blij en opgelucht zullen reageren”, zei Teun Visscher, plaatsvervangend korpschef van de regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland, dinsdag. De politie zet extra mensen in „zolang als nodig is”. Inhoudelijke vragen over de zaak worden niet beantwoord. De politie zoekt nog uit of de verdachte en de vermoorde Christel Ambrosius elkaar hebben gekend. De vraag of de verdachte ten tijde van de moord een bekende van de politie was, wilde Visscher niet beantwoorden. telegraaf.nl
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:42:43 #74
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_58800394
De verdachte was 18 jaar ten tijde van de moord. Bij het slachtoffer is o.a. de keel doorgesneden.
Dit zie ik een Nederlandse jongen van 18 niet zo snel doen.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:50:37 #75
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58800518
Het DNA is natuurlijk ontzettend belangrijk ondersteunend bewijs, maar ik hoop wel dat dat niet het enige bewijs is dat ze hebben. Je moet wel een goed verhaal hebben om te verklaren hoe je spermadruppel als verdachte op het lichaam van een vrouw komt; maar dan nog.

Als het alleen de DNA-match is, dan staat justitie denk ik nog niet zo heel sterk. Ik hoop echter dat de verdachte gevonden is, en dat er voor de rest overtuigend bewijs is, zodat de zaak zo klaar als een klontje is.

Ik ben doorgaans niet heel enthousiast over grote DNA-databanken, mede omdat een DNA-match alleen m.i. vaak niet voldoende bewijs kan zijn. Ik kan me voorstellen dat justitie echter blij is met dit databank-succes; en daarom het DNA-bewijs zo sterk naar voren schuift.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58800594
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:50 schreef Iblis het volgende:
Ik ben doorgaans niet heel enthousiast over grote DNA-databanken, mede omdat een DNA-match alleen m.i. vaak niet voldoende bewijs kan zijn. Ik kan me voorstellen dat justitie echter blij is met dit databank-succes; en daarom het DNA-bewijs zo sterk naar voren schuift.
Ik vind dergelijke successen dan ook zeer gevaarlijk. Gevaarlijk voor de discussie: "Nou ja, ik ben niet blij met al dat ge-DNA-databank en dergelijke dingen." -"O? Dus als het aan jou lag, dan was die Puttense zaak niet opgelost? He?" Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
pi_58800666
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:54 schreef Monidique het volgende:

Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:11:45 #78
3542 Gia
User under construction
pi_58800915
Ik vind het goed dat er een dna-bank is/komt van iedereen die door de rechter is veroordeeld voor een ernstig vergrijp. (Laten we zeggen met een mogelijke straf van 4 jaar of meer, zoals het nu is)

Waarom?

De meeste misdaden worden toch gepleegd door notoire criminelen. Dus, is er DNA en gelegenheid/mogelijk motief, dan is men meteen een eind verder.
Is er geen match in de bestaande databank, dan is het dus een 'nieuwe'. En dan kan men overgaan tot bevolkingsonderzoek, zoals ook hier is gebeurd.

Een database met dna van iedereen is denk ik gevaarlijker. Je zou met enige kwaadwilligheid kunnen vrijen met een vent, zijn sperma verzamelen, een moord (laten) plegen en het sperma achterlaten. Ook met gevonden haar uit een borstel kun je dan de verdenking al op iemand anders schuiven.

Bij alleen een database van criminelen is dat toch wat lastiger. Het kan natuurlijk nog steeds, maar voor Jan met de Pet is dat vrij onmogelijk. Je moet dan sowieso weten van wie dna is vastgelegd alvorens je kunt proberen dna van die persoon te vergaren om ergens te planten.

In het geval van Christel Ambrozius lijkt het me niet aannemelijk dat daar dna/sperma geplant is. Want met welke reden? In 1994 waren we nog niet zover dat men dat kon onderzoeken zoals dat nu kan. En wie zou dan aan dat sperma gekomen moeten zijn.

Het sperma was, volgens onderzoek nog vers, een half uur oud, en als het inderdaad het sperma is waarmee gematched is, dan heeft de verdachte dus binnen een half uur voor haar dood sex gehad met Christel.
En het lijkt meer zeer onwaarschijnlijk dat hij vertrokken is, iemand anders is gekomen, haar snel vermoord, vertrokken en oma komt binnen.

Ik denk, net als PRdV dat ze de dader hebben.

Ben wel erg nieuwsgierig naar het verhaal erachter.
pi_58801415
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:47 schreef Gia het volgende:
Sowieso vind ik het toch vreemd dat Peter R. de Vries zegt deze man niet te kennen en dus ook niet onderzocht heeft. Het was toch één van de mannen die weigerde bij het onderzoek DNA af te staan. Lijkt mij dat je dan toch verdacht bent, in elk geval een onderzoekje waard.
Toch wel kennelijk alhoewel ik dat Peter en Natasja niet zo expliciet heb horen zeggen: 'Verdachte woonde in de buurt' PUTTEN - De verdachte van de moord op Christel Ambrosius woonde in 1994 'op een steenworp' afstand van de oma van Christel. Dat heeft misdaadverslaggever Peter R. de Vries dinsdagavond in het programma Knevel & Van den Brink gezegd. De Vries zegt de identiteit van de verdachte te kennen. Ook de vriendin van Christel Natasja van der Stelt heeft gezegd meer te weten over de identiteit van de man, die dinsdag is aangehouden in Delft. Hoogstwaarschijnlijk was de man een bekende van Christel. telegraaf.nl Overigens weet ik nog steeds niet of er destijds een DNA-onderzoek is geweest van alle Puttense mannen. De mogelijke dader heeft dus volgens mij alleen in eerste instantie DNA geweigerd in 2005 af te staan in de zaak van die geweldpleging tegen z'n partner. En waarom hij eerst weigerde ligt voor de hand.
pi_58801443
quote:
'Puttense moordenaar' heet Ronald P.

De 33-jarige Ronald P. is vermoedelijk de man naar wie de politie sinds 9 januari 1994 op zoek is. De politie heeft P. gisteren gearresteerd voor de op moord op Christel Ambrosius, in de zaak die beter bekend staat als de Puttense Moordzaak.

De man heeft in het verleden in de cel gezeten met Wilco Viets en Herman Du Bois, de twee mannen die destijds ten onrechte zijn veroordeeld voor de moord. Volgens een goede bekende hebben Ronald P. en de "Twee van Putten" in de gevangenis over de zaak gesproken.

'Ik schop je dood'

De nieuwe verdachte in de moordzaak werd in 2005 veroordeeld wegens mishandeling van zijn vriendin, weet het AD. Bovendien zou hij haar hebben bedreigd met de woorden "Ik schop je dood." Daarvoor heeft de rechter P. een werkstraf opgelegd en moest hij later dna-materiaal aanstaan. Het Nederlands Forensisch Instituut ontdekte dat zijn materiaal overeenkwam met dna dat op het lichaam van de vermoorde Ambrosius werd gevonden
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:51:56 #81
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_58801643
AD:

PUTTEN - De man die is opgepakt voor de moord op Christel Ambrosius uit Putten, is de 33-jarige Ronald P. uit Delft. De man heeft in het verleden in de cel gezeten met Wilco Viets en Herman Du Bois, toen die - naar later bleek ten onrechte - vast zaten voor de moord. Volgens een goede bekende hebben Ronald P. en de ’Twee van Putten’ in de gevangenis over de zaak gesproken.

Ronald (Rodney A.G.) P. vertrok korte tijd na de moord uit zijn ouderlijk huis in Putten, om nooit meer in het dorp terug te keren. Zijn ouders, die nog steeds op hetzelfde adres in Putten wonen, zijn gisteren door de politie op de hoogte gebracht en uitvoerig gehoord op het politiebureau in Harderwijk. De tuin van het ouderlijk huis is door rechercheurs afgezocht, op zoek naar mogelijk bewijsmateriaal.

De nieuwe verdachte in de Puttense moordzaak werd in 2005 veroordeeld wegens het schoppen en slaan van zijn vriendin. Hij bedreigde haar ook met de woorden ’Ik schop je dood’. P. kreeg daarvoor een werkstraf en moest later verplicht dna-materiaal afstaan.

Het Nederlands Forensisch Instituut ontdekte dat zijn materiaal overeenkwam met dna dat ooit op het lichaam van de vermoorde Ambrosius werd gevonden.

Bekenden noemen Ronald P. een ’keiharde’. Zijn ouders zijn volgens vrienden totaal overstuur. ,,Zijn vader zei: Ik had liever dat de politie mij had verteld dat hij dood was. Dit blijft je je hele leven achtervolgen,’’ aldus een bekende van de ouders van P.

De zaak kwam gisteren in een stroomversnelling na de arrestatie van P.

De twee mannen uit Putten die jarenlang vast zaten voor de moord die ze niet gepleegd hebben, zijn inmiddels op de hoogte van de identiteit van de nieuwe verdachte. Ze reageerden gisteren geschokt op de aanhouding.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_58801649
Ah, primeur Milagro!
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:53:19 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58801690
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:54 schreef Monidique het volgende:
Ik vind dergelijke successen dan ook zeer gevaarlijk. Gevaarlijk voor de discussie: "Nou ja, ik ben niet blij met al dat ge-DNA-databank en dergelijke dingen." -"O? Dus als het aan jou lag, dan was die Puttense zaak niet opgelost? He?" Het klinkt misschien wat radicaal, maar ik vind het heel jammer dat zo iemand is opgepakt vanwege DNA-materiaal.
Ik ben blij dat deze man is opgepakt, als hij de dader blijkt te zijn. Dan is het een moordenaar die zijn gerechte straf niet ontloopt, daar heb ik geen moeite mee. En dat het dan via DNA-materiaal is, dat maakt mij in dit geval niet veel uit.

Wat ik jammer zou vinden is dat dit een argument zou zijn om de DNA gegevensbanken uit te breiden. Het idee van DNA als miraculeus middel heerst nog steeds. Het is echter te eenvoudig om van te voren wat haren te verzamelen op die op de plek van het misdrijf achter te laten om de politie op een dwaalspoor te zetten. Zoals gezegd, iemands sperma planten is lastiger, en ik denk dat dat ook niet zo'n groot probleem.

Als je echter de gehele bevolking in zo'n databank zet (en op Radio 1 werd daar al weer over gesproken) dan zul je denk ik heel vaak hebben dat mensen ten onrechte worden aangehouden. DNA wordt verzameld van haren, afgenomen, en het blijkt dat het toch van de meter opnemer was, of dat het van een vriendje van een van de kinderen was, et cetera. Dit wordt een dure grap volgens mij, en het schendt de privacy. Bovendien lijkt het me niet praktisch.

In dit geval had de man een veroordeling gekregen voor een zwaar misdrijf en had hij z'n DNA af moeten staan. Ik begrijp echter dat er 35 duizend DNA profielen in de databank zitten. Ik hoop ook wel dat die databank nog meer oplevert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58801842
Is die linkse maatregel mbt tot verjaring nou eindelijk een keer afgeschaft
pi_58803446
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:53 schreef Iblis het volgende:
Ik ben blij dat deze man is opgepakt, als hij de dader blijkt te zijn. Dan is het een moordenaar die zijn gerechte straf niet ontloopt, daar heb ik geen moeite mee. En dat het dan via DNA-materiaal is, dat maakt mij in dit geval niet veel uit.
Ik ben ook blij dat een dader van een misdrijf is opgepakt, op zich, hoor. Even aangenomen dat hij de dader is. Ik vind het alleen jammer dat het via DNA-materiaal is juist om wat je al zegt: "de gehele bevolking in zo'n databank zet (en op Radio 1 werd daar al weer over gesproken)".
  woensdag 21 mei 2008 @ 17:16:32 #86
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_58805440
Ik denk dat de opgepakte kerel zich gaat beroepen op iets wat lijkt op de sleeptheorie en zegt waarschijnlijk vrijwillig sex te hebben gehad. Uit angst heeft hij zich niet gemeld.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  † In Memoriam † woensdag 21 mei 2008 @ 19:16:02 #87
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_58807517
op geen stijl staat zijn naam, adres en zelfs zijn tel.nr...

fijn dat delft weer zo positief in het nieuws is
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 mei 2008 @ 19:27:55 #88
147316 crew  DJMO
#trut
pi_58807716
'Twee van Putten' willen excuses van overheid

ene Sakura (zie de posts) lijkt zoveel te weten van de zaak dat hij zelf wel een dader zou kunnen zijn ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_58807760
Er zijn wel veel met de naam *Piep* er in Putten zeg
*verwijderd door Admin*
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:30:52 #90
3542 Gia
User under construction
pi_58807765
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:39 schreef Suko het volgende:

[..]

Toch wel kennelijk alhoewel ik dat Peter en Natasja niet zo expliciet heb horen zeggen: 'Verdachte woonde in de buurt' PUTTEN - De verdachte van de moord op Christel Ambrosius woonde in 1994 'op een steenworp' afstand van de oma van Christel. Dat heeft misdaadverslaggever Peter R. de Vries dinsdagavond in het programma Knevel & Van den Brink gezegd. De Vries zegt de identiteit van de verdachte te kennen. Ook de vriendin van Christel Natasja van der Stelt heeft gezegd meer te weten over de identiteit van de man, die dinsdag is aangehouden in Delft. Hoogstwaarschijnlijk was de man een bekende van Christel. telegraaf.nl Overigens weet ik nog steeds niet of er destijds een DNA-onderzoek is geweest van alle Puttense mannen. De mogelijke dader heeft dus volgens mij alleen in eerste instantie DNA geweigerd in 2005 af te staan in de zaak van die geweldpleging tegen z'n partner. En waarom hij eerst weigerde ligt voor de hand.
Bij de eerste persconferentie zei Peter dat hij de verdachte niet kende en dus ook niet onderzocht heeft.

Verder lijkt het me behoorlijk dom als de politie een buurtonderzoek naar dna doet en de mensen die pas verhuisd zijn daarbij overslaat. Dus, ik ga ervan uit dat ook hem hierom gevraagd is. Waarschijnlijk hebben meerdere mensen geweigerd, misschien hij ook. En misschien is Peter deze man ontschoten omdat hij niet meer in Putten woonde.

Dat Peter gisteren bij Knevel en Van den Brink zei de identiteit van de verdachte te kennen, wil dus niet zeggen dat hij de verdachte als persoon ook kent, of al langer kende. Hij kende de identiteit een dag langer dan Dubois en Viets, maar de persoon in kwestie niet.
pi_58807819
Die Sakura van de frontpage die spoort niet.
Als hij inside info heeft dan bewijst hij dat maar, anders is het een blaaskaak.
*verwijderd door Admin*
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:36:31 #92
3542 Gia
User under construction
pi_58807867
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 17:16 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat de opgepakte kerel zich gaat beroepen op iets wat lijkt op de sleeptheorie en zegt waarschijnlijk vrijwillig sex te hebben gehad. Uit angst heeft hij zich niet gemeld.
Dat is vrijwel onmogelijk dat hij dan niet de dader is. Meestal lig je na een vrijpartij nog wel even na te genieten. Het zou raar zijn als hij gemeenschap had met Christel en onmiddellijk weer vertrok, waarna Christel zich weer helemaal aankleedde om vervolgens door iemand anders vermoord te worden. Dan komt oma binnen, die waarschuwt de politie, die de sporen veilig stelt en op dat moment is het sperma van Ronald P. een half uur oud.

Nee, Barbetje hangt.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 21 mei 2008 @ 19:42:14 #93
147316 crew  DJMO
#trut
pi_58807963
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:34 schreef JanJanJan het volgende:
Die Sakura van de frontpage die spoort niet.
Als hij inside info heeft dan bewijst hij dat maar, anders is het een blaaskaak.
ja of hij probeert nu stoer te doen met echte informatie omdat hij onder een schuilnaam op FOK! zit... hoeveel mensen zijn daar al niet eens mee de fout ingegaan???
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:42:32 #94
3542 Gia
User under construction
pi_58807972
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:27 schreef DJMO het volgende:
'Twee van Putten' willen excuses van overheid

ene Sakura (zie de posts) lijkt zoveel te weten van de zaak dat hij zelf wel een dader zou kunnen zijn ...
Misschien is Sakura wel een vrouw. Misschien die Natasja van dat boek?

Tja, dat boek verkoopt nu natuurlijk voor geen meter.
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:44:18 #95
1986 Jane
pi_58808006
Ik lees overal dat meneer Pieper ooit met Viets en Dubois in de cel heeft gezeten, maar wanneer is dat gebeurd dan? Toen hij veroordeeld werd voor mishandeling van z'n vriendin (2005) waren 'de 2 van Putten' allang vrij (2002 ofzo). Blijkbaar had hij ook al eens eerder vastgezeten dan?

Ik geloof niet dat er destijds in 1994 een DNA-onderzoek geweest is onder de Puttense bevolking. Dat werd volgens mij toen nog helemaal niet gedaan en de techniek was veel minder ver dan nu.
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:49:55 #96
3542 Gia
User under construction
pi_58808101
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:44 schreef Jane het volgende:
Ik geloof niet dat er destijds in 1994 een DNA-onderzoek geweest is onder de Puttense bevolking. Dat werd volgens mij toen nog helemaal niet gedaan en de techniek was veel minder ver dan nu.
Ik dacht dat dit na het heropenen, na de vrijlating van Dubois en Viets, is gedaan. Dus ergens in 2003.

Daarom zeg ik dat het, indien dat zo is, dom is om dan verhuisde Puttenaren te 'vergeten'.
  woensdag 21 mei 2008 @ 19:51:00 #97
3542 Gia
User under construction
pi_58808123
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 19:42 schreef DJMO het volgende:

[..]

ja of hij probeert nu stoer te doen met echte informatie omdat hij onder een schuilnaam op FOK! zit... hoeveel mensen zijn daar al niet eens mee de fout ingegaan???
Schijnt toch een man te zijn. Is op het moment, volgens een ander topic en behoorlijk oud huis aan het verbouwen.

Bas, die het huis van oma verbouwt?
pi_58808256
TVPtje,

Benieuwd hoe dit verder gaat afgelopen. Morgen vast nog wel een nieuw persbericht en vrijdag dus voorgeleiding. We zullen dan vast en zeker ook wel meer informatie krijgen
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_58808611
Nou weet ik nog steeds niet of er een buurtonderzoek is gehouden, die Ronald P. is een half jaar na de moord uit Putten vertrokken dus die is nooit goed echt in beeld geweest.

Trouw: Nederland, vrijdag 25 april 2003
Nieuw onderzoek in Puttense moordzaak

ZUTPHEN - "Het OM gaat hernieuwd buurtonderzoek doen in de zogenoemde Puttense moordzaak. Alle getuigen die op die dag iets hebben gezien of gehoord, gaat justitie de komende maanden opnieuw horen. Dat geldt ook voor mensen die op een andere manier met Christel Ambrosius of de plaats van het misdrijf in verband kunnen worden gebracht. Mogelijk wordt hen ook gevraagd DNA-materiaal af te staan. Het gaat om tientallen mensen."

Niet grondig dus, vaag eigenlijk. Overigens hoorde ik via buren van de ouders van Ronald P. in Hart van Nederland, dat die zoon wel een crimineeltje is geweest, inbraakjes en zo maar verder een gewone jongen. Een ander vertelde, samengevat door de verslaggever, dat bij gewoon psychisch gestoord was en allang al vroeger geholpen had moeten worden. Ronald heeft na zijn vertrek uit Putten nooit meer contact met z'n ouders gehad, waarom dat is werd niet duidelijk.

Vanavond na de late editie van Hart van Nederland op sbs6 een overzicht van de gebeurtenissen+interview met Viets/Dubois en echtgenotes.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:00:49 #100
3542 Gia
User under construction
pi_58819550
Van de frontpage:

Verdachte Puttense moordzaak 'crimineel en oversekst'
quote:
''Het is altijd mis geweest met hem. Crimineel, oversekst. Waar andere jongetjes met autootjes speelden, zat hij met een mes in zijn handen. Toen hij tien was, betrapte ik hem met mijn vijfjarige dochtertje, met zijn hand in haar broekje. Later kwam het regelmatig voor dat hij met zijn verschillende vriendinnen voor de ogen van de hele buurt een nummertje maakte.” Bij een buurman van de familie P. brak hij tot tweemaal toe in. Later zat hij in een internaat.

Moeder
Marijke Simon, de moeder van Christel Ambrosius, en haar zoon Bas Ambrosius die altijd hebben geloofd dat Wilco Viets en Herman Du Bois schuldig zijn aan de moord, geloven niet dat de zaak met de arrestatie van P. is opgelost.

Ze zijn blij met de arrestatie omdat nu bekend is van wie het sperma afkomstig is dat op Christels lichaam werd aangetroffen. Toch is dat volgens hen geen bewijs dat P. haar ook heeft vermoord. Volgens docent Nederlands Wobke van der Lei, die de moeder en zoon lang met raad en daad bijstond, is de familie er altijd vanuit gegaan dat er een derde man was die met Christel gemeenschap heeft gehad. ''Dat is geen nieuws en pleit anderen niet vrij.’’ Christels vader Harm denkt wel dat de zaak nu is opgelost.
Het was dus inderdaad geen lieverdje. Komt op me over als gewetenloos. Is er niet een psychische stoornis waar gewetenloosheid een kenmerk van is?

Dat die moeder gelooft dat deze man alleen verantwoordelijk is voor het sperma, maar haar dochter niet vermoord heeft, is duidelijk tunnelvisie. Voor haar hebben Dubois en Viets het gedaan en daar blijft ze bij.

Wel vervelend als de meningen in een gezin zo verdeeld zijn. Denk niet dat het in huize ambrozius gezellig is op het moment. Tenzij ze niet meer getrouwd zijn, natuurlijk, dat weet ik niet, omdat er de meisjesnaam(?) van moeder staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')