abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58820232
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:00 schreef Gia het volgende:
Van de frontpage:

Verdachte Puttense moordzaak 'crimineel en oversekst'
[..]

Het was dus inderdaad geen lieverdje. Komt op me over als gewetenloos. Is er niet een psychische stoornis waar gewetenloosheid een kenmerk van is?

Dat die moeder gelooft dat deze man alleen verantwoordelijk is voor het sperma, maar haar dochter niet vermoord heeft, is duidelijk tunnelvisie. Voor haar hebben Dubois en Viets het gedaan en daar blijft ze bij.

Wel vervelend als de meningen in een gezin zo verdeeld zijn. Denk niet dat het in huize ambrozius gezellig is op het moment. Tenzij ze niet meer getrouwd zijn, natuurlijk, dat weet ik niet, omdat er de meisjesnaam(?) van moeder staat.
Het is gewoon niet te geloven dat justitie en politie nooit deze jongen als een verdachte hebben gezien.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58820410
Ik kan me de reactie van die moeder wel voorstellen, het zou me ook niet verbazen als de zaak uiteindelijk gecompliceerder ligt. Er was zoveel bewijs tegen die 2.
pi_58820479
Welk bewijs dan??
pi_58820528
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:34 schreef Apache4U het volgende:
Welk bewijs dan??
Lees het dossier. Behalve het DNA was de zaak eigenlijk rond. Inclusief bekentenis.
pi_58820543
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:32 schreef SCH het volgende:
Ik kan me de reactie van die moeder wel voorstellen, het zou me ook niet verbazen als de zaak uiteindelijk gecompliceerder ligt. Er was zoveel bewijs tegen die 2.
De reactie van de moeder heeft helemaal niks te maken met bewijs, maar met pure emotie.
Die vrouw heeft decennia lang geloofd dat die 2 de daders waren, dan kan je niet van de 1ne op de andere dag switchen naar een andere waarheid.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58820581
Geen idee of de ouders van Christel gescheiden zijn maar wat een drama dat de vader wel van mening is dat Ronald P. de dader is en de moeder en zoon Bas niet. Overigens komt een oude zaak weer naar boven drijven en gaat de politie onderzoeken of Ronald P. hier iets mee te maken heeft:
quote:
do 22 mei 2008, 07:32
Ronald achter verdwijning Maria?
AMSTERDAM - Zit Ronald P. ook achter de verdwijning van de 22.jarige Maria van der Zanden in 1994 in Putten?

De verdwenen Maria

Met de ontwikkeling in het onderzoek naar de moord op Christel Ambrosius komt er mogelijk ook nieuw licht op de verdwijning van Maria van der Zanden (22), ook in 1994 in Putten.

Justitie Zutphen sluit niet uit dat in het onderzoek tegen verdachte Ronald P. ook deze zaak onderzocht gaat worden. >>> telegraaf.nl
Peter R. de Vries: HOE ONTSPRONG DE PUTTENSE MOORDENAAR DE DANS?
En: TWEE VAN PUTTEN: Wij herkennen verdachte niet
Ook uit de telefraaf.nl: Vriendin Christel woont tegenover ouders verdachte

Raar hoor, bij niemand ging een lichtje branden toen? Dat gezin was al ernsitig in gevaarlijk vaarwater gezien de situatie met zoon en ook dochter Carla, ook zij belandde in een internaat, artikel in de Telegraaf.
pi_58820677
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:38 schreef Suko het volgende:
Geen idee of de ouders van Christel gescheiden zijn maar wat een drama dat de vader wel van mening is dat Ronald P. de dader is en de moeder en zoon Bas niet. Overigens komt een oude zaak weer naar boven drijven en gaat de politie onderzoeken of Ronald P. hier iets mee te maken heeft:
[..]

Peter R. de Vries: HOE ONTSPRONG DE PUTTENSE MOORDENAAR DE DANS?
En: TWEE VAN PUTTEN: Wij herkennen verdachte niet
Ook uit de telefraaf.nl: Vriendin Christel woont tegenover ouders verdachte

Raar hoor, bij niemand ging een lichtje branden toen? Dat gezin was al ernsitig in gevaarlijk vaarwater gezien de situatie met zoon en ook dochter Carla, ook zij belandde in een internaat, artikel in de Telegraaf.
Het is inderdaad heel erg merkwaardig dat die vriendin van Crystel gewoon tegenover de dna-dader woonde, terwijl ze precies wisten hoe los geslagen die overbuurjongen was, maar niemand uit die familie kwam tot de conclusie dat die jongen het misschien wel gedaan zou kunnen hebben.

pi_58820679
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:36 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De reactie van de moeder heeft helemaal niks te maken met bewijs, maar met pure emotie.
Die vrouw heeft decennia lang geloofd dat die 2 de daders waren, dan kan je niet van de 1ne op de andere dag switchen naar een andere waarheid.
Dat denk ik ook. Misschien zullen we ook wel nooit weten wat er precies is gebeurd.
pi_58820767
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Misschien zullen we ook wel nooit weten wat er precies is gebeurd.
Geloof mij nou maar, de waarheid is nu dichterbij dan ooit.
pi_58820788
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Lees het dossier. Behalve het DNA was de zaak eigenlijk rond. Inclusief bekentenis.
er was sprake van 4 man die Christel zagen lopen, 2 man hebben toegekeken hoe de andere twee, de veroordeelden, haar verkrachtten, dat was het verhaal.
en tussendoor heeft ze ook nog even met Ron P. sex gehad, al dan niet vrijwillig?

hoezo was de zaak rond, behalve DNA? doordat die heren bekend hebben? doen vermoeide , verwarde en angstige en geintimideerde verdachten wel vaker.
omdat ze Christel daadwerkelijk gezien hebben die dag?

welk direct bewijs was er dan? het enige harde bewijs was het DNA, via de beruchte spermadruppel, waarop die achterlijke theorie was gebaseerd, en dat was dus niet van de 2, de rest was 'circumstantial' (de aanwezigheid in het bos die dag) ... er is geen enkel, let wel, geen enkel spoor van de 2 in het betreffende huis aangetroffen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_58820879
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:46 schreef milagro het volgende:

[..]

er was sprake van 4 man die Christel zagen lopen, 2 man hebben toegekeken hoe de andere twee, de veroordeelden, haar verkrachtten, dat was het verhaal.
en tussendoor heeft ze ook nog even met Ron P. sex gehad, al dan niet vrijwillig?

hoezo was de zaak rond, behalve DNA? doordat die heren bekend hebben? doen vermoeide , verwarde en angstige en geintimideerde verdachten wel vaker.
omdat ze Christel daadwerkelijk gezien hebben die dag?

welk direct bewijs was er dan? het enige harde bewijs was het DNA, via de beruchte spermadruppel, waarop die achterlijke theorie was gebaseerd, en dat was dus niet van de 2, de rest was 'circumstantial' (de aanwezigheid in het bos die dag) ... er is geen enkel, let wel, geen enkel spoor van de 2 in het betreffende huis aangetroffen.
Precies, dat dacht ik ook. Ik heb in de dossiers 9lees: alles wat ik erover gelezen en gezien heb) nooit enig hard bewijs kunnen vinden aangaande duBois en Viets. Ik was dus benieuwd over welk bewijs SCH het had..
pi_58821003
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:50 schreef Apache4U het volgende:

[..]

Precies, dat dacht ik ook. Ik heb in de dossiers 9lees: alles wat ik erover gelezen en gezien heb) nooit enig hard bewijs kunnen vinden aangaande duBois en Viets. Ik was dus benieuwd over welk bewijs SCH het had..
Bekentenissen zijn vrij hard bewijs hoor.
pi_58821098
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Bekentenissen zijn vrij hard bewijs hoor.
nee, dat zijn ze dus niet.
iedere gek kan iedere moord bekennen.

los van aanvullend bewijs betekent het helemaal niets.

er is van de 2 geen enkel spoor gevonden in het huis van de oma van Christel.
het sperma EN de twee gevonden haren op het lichaam van Christel bleek van 1 en dezelfde persoon, nu bekend als Ron P.
de bekentenissen van de 2 bevatten allerlei tegenstrijdigheden en onmogelijkheden.
de beweringen dat er sporen van hen gevonden waren in het huis bleken gelogen en intimidatie, geslaagd want de heren hebben toen ook bekend in eerste instantie.

dus lees jij het dossier eens door .
pi_58821147
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:58 schreef milagro het volgende:

[..]

nee, dat zijn ze dus niet.
iedere gek kan iedere moord bekennen.

los van aanvullend bewijs, betekent het helemaal niets.

er is van de twee geen enkels spoor gevonden in het huis van de oma van Christel.
het sperma EN de twee gevonden haren op het lichaam van Christel bleek van 1 en dezelfde persoon, nu bekend als Ron P.
de bekentenissen van de 2 bevatten allerlei tegenstrijdigheden en onmogelijkheden.
de beweringen dat er sporen van hen gevonden waren in het huis bleken gelogen en intimidatie, geslaagd want de heren hebben toen ook bekend in eerste instantie.

dus lees jij het dossier eens door .
Jij stapt veel te gemakkelijk over een bekentenis heen.

Maar het is verder geen issue, ik zeg alleen dat ik die moeder wel kan begrijpen. Die mannen hebben het bekend, ze waren in de buurt, ze hebben op zijn minst de schijn tegen - en het is nu ook nog niet uitgesloten dat ze er niks mee van doen hebben. Dat weten we morgen misschien.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:01:50 #115
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58821163
Ik meen dat de bekentenis in de Puttense moordzaak wel onder enige druk tot stand was gekomen. Daarnaast zijn er altijd gekken die dingen bekennen die ze niet gedaan hebben. De verdachte moet wel dingen weten die alleen de verdachte kan weten. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij bekend is zonder dat het terecht was. In de VS is dit nog een groter probleem vanwege de Reid-methode van ondervragen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:03:04 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58821202
Bovendien zijn de bekentenissen door de oorspronkelijke twee ingetrokken bij de Puttense moordzaak.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58821246
Ben wel benieuwd óf die Ronald P. ooit hierover wel eens is ondervraagd, hij was toch echt wel bekend:
quote:
De relatie tussen Christel Ambrosius en Ronald P. is de buurman onbekend. ,,Ik heb ze nooit samen gezien.'' Ze zijn elkaar wellicht toevallig tegen het lijf gelopen, vermoedt hij. Op z'n achttiende, kort nadat Christel Ambrosius was vermoord, vertrok hij uit Putten. In 2005 werd P. veroordeeld wegens zware mishandeling van zijn vriendin.

Volgens een buurman die jaren in dezelfde straat heeft gewoond als Ronald P. stond de knaap bekend als een zonderlinge figuur, die geen vrienden had. Hij hield zich niet op in het vereningingsleven. Wel zou hij gewelddadig zijn. De politie stond er regelmatig op de stoep, om hem op te halen. P. communiceerde met anderen via een 27-mc bakkie(zender). En je zag hem ook nooit in de kroeg in Putten. Hij was altijd alleen.

Ronald P. woonde vlakbij de Driewegenweg, in een rustig buurtje. Toevallig in de buurt van het huis waar later Nataschja van der Stelt kwam wonen met haar gezin, de hartsvriendin van Christel Ambrosius.

Zij publiceerde vorige week haar verhaal over de moord, en heeft al die jaren niet geweten dat ze zó dichtbij de (mogelijke) 'oplossing' woonde. >>> stentor.nl
pi_58821291
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:01 schreef Iblis het volgende:
Ik meen dat de bekentenis in de Puttense moordzaak wel onder enige druk tot stand was gekomen. Daarnaast zijn er altijd gekken die dingen bekennen die ze niet gedaan hebben. De verdachte moet wel dingen weten die alleen de verdachte kan weten. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij bekend is zonder dat het terecht was. In de VS is dit nog een groter probleem vanwege de Reid-methode van ondervragen.
Zeker en gewis. Maar je kan ook weer niks zeggen dat bekentenissen niks waard zijn zonder aanvullend bewijs, zoals iemand hier beweert. Dat gaat te ver. Het hangt erg van de soort zaak af.
pi_58821368
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Zeker en gewis. Maar je kan ook weer niks zeggen dat bekentenissen niks waard zijn zonder aanvullend bewijs, zoals iemand hier beweert. Dat gaat te ver. Het hangt erg van de soort zaak af.
In de zaak Joran van der Sloot waar hij vrijwillig zijn bekentenis deed, zei je dat hij een fantast was en het zei om indruk te maken op Patrick.

Dus wat is het nu weer deze keer
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:13:45 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58821432
quote:
En van de druk waaronder je iemand plaatst. Naar aanleiding van de Puttense moordzaak, maar ook de Schiedammer parkmoord hebben er in de kranten wel wat stukjes gestaan over valse bekentenissen. Je hebt mensen die aandacht willen die valse bekentenissen doen, maar ook mensen die b.v. schizofreen zijn en zichzelf bewust zijn dat ze soms niet goed weten of ze iets nou echt hebben meegemaakt of niet, en uiteindelijk de politie geloven, en je hebt mensen die ‘van het gezeik af willen zijn’ en daarom maar bekennen. (Met het idee, het klopt toch niet wat ik zeg, dus dat komt wel uit, en dan kan ik nu lekker naar bed.)

Als de politie dan sporen zoekt die passen bij de bekentenis is dat laatste echt een goed uitgangspunt voor een gerechtelijke dwaling. Proeven met studenten e.d. hebben uitgewezen dat het gemakkelijker is om mensen te laten bekennen dat ze iets gedaan hebben wat ze niet gedaan hebben dan je zou denken. Het voorbeeld was toen triviaal… ik kan me voorstellen dat je in het geval van een verkrachting wat koppiger bent als verdachte (maar als politie ook natuurlijk), maar toch.
pi_58821449
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Jij stapt veel te gemakkelijk over een bekentenis heen.

jij stapt veel te makkelijk over direct bewijs heen, en noemt de zaak "rond" puur op een krakkemikkig gebleken bekentenis
quote:
Maar het is verder geen issue, ik zeg alleen dat ik die moeder wel kan begrijpen. Die mannen hebben het bekend, ze waren in de buurt, ze hebben op zijn minst de schijn tegen - en het is nu ook nog niet uitgesloten dat ze er niks mee van doen hebben. Dat weten we morgen misschien.
natuurlijk is het nu ineens geen issue, je kletste weer eens uit je nek, met je "lees het dossier" en "de zaak was rond"
pi_58824567
mobiel manneke....
quote:
Een buurman vertelt dat Ronald tweemaal bij hem had ingebroken. Ronald P. was achttien toen Christel Ambrosius werd vermoord. Na dit drama vertrok hij uit Putten om een merkwaardige omzwerving van jaren te maken. Hij streek neer in Hoogezand en in Emmen. In mei 1997 keerde hij terug naar zijn ouders in Putten.

Na nog geen vier maanden verhuisde hij naar een huurwoning in Maassluis. Ook hier bleef hij niet lang: ruim een halfjaar later stond hij ingeschreven in het studentenhuis Sub Mensam in Den Hoorn. In datzelfde jaar 1999 belandde hij in de gevangenis. Van 24 maart tot 7 juni zat hij in het huis van bewaring in Scheveningen. Daarna kreeg hij in Den Haag bijna een jaar lang onderdak bij de stichting Exodus, het opvangadres voor ex-gevangenen.

Zijn woonadres was vervolgens drie jaar lang dat van het toenmalige hotel Sunrise in Den Haag. In 2003 verhuisde hij naar bungalowpark De Ploeg in Ermelo en vervolgens weer naar Den Haag, naar de Regentesselaan. In 2005 werd hij veroordeeld voor mishandeling van zijn toenmalige vriendin. Tot zijn arrestatie woonde hij met zijn 50-jarige vriendin Wil in Delft.

dan zal hij de 2 van Putten wel in 1999 'ontmoet' hebben in het gevang
en
quote:
Ronald achter verdwijning Maria?

AMSTERDAM - Zit Ronald P. ook achter de verdwijning van de 22.jarige Maria van der Zanden in 1994 in Putten?

De verdwenen Maria

Met de ontwikkeling in het onderzoek naar de moord op Christel Ambrosius komt er mogelijk ook nieuw licht op de verdwijning van Maria van der Zanden (22), ook in 1994 in Putten.

Justitie Zutphen sluit niet uit dat in het onderzoek tegen verdachte Ronald P. ook deze zaak onderzocht gaat worden.

De zaken zijn in het verleden al vaker door de recherche doorgelicht op mogelijke verbanden, vanwege opmerkelijke overeenkomsten.

Maria, eveneens een jonge vrouw met lang donker haar, verdween spoorloos toen zij op een augustusmiddag in 1994 een fietstochtje ging maken.

Zij werd het laatst gezien op het bospad dat leidt naar het huis van Christels oma. Maria's ouders werden de afgelopen dagen door de politie bezocht en leven nu opnieuw tussen hoop en vrees.

"We kunnen en willen nergens op vooruitlopen, maar we hopen zo dat de verdwijning van ons kind eindelijk opgelost zal worden."

Geruchten dat de broer van het slachtoffer, Bas Ambrosius - van wie eerder in de spijkerbroek van Christel dna werd aangetroffen - opnieuw bij de recherche in beeld is, wilde het openbaar ministerie in Zutphen gisteren niet bevestigen. "Het onderzoek zal uitwijzen of er wel of geen andere verdachten zijn."

Ook is onduidelijk of de politie in het bosrijke Putten graafwerkzaamheden verricht naar mogelijke andere slachtoffers, onder wie de vermiste Maria van der Zanden. "Daarover doen wij geen mededelingen", aldus een justitiewoordvoerster.
  donderdag 22 mei 2008 @ 14:30:15 #123
3542 Gia
User under construction
pi_58824644
Als ik de politie was zou ik ook eens duiken in mogelijke vermissingszaken of onopgeloste moorden/verkrachtingen, in de woonplaatsen van deze verdachte sinds 1994. Hij schijnt nogal eens verhuisd te zijn. Misschien wel met goede reden....
pi_58831080
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:14 schreef milagro het volgende:

natuurlijk is het nu ineens geen issue, je kletste weer eens uit je nek, met je "lees het dossier" en "de zaak was rond"
Oh god ga je weer op die toer. Wat een zuur wijf ben je toch ook

De zaak was toch ook rond. Dat kun je niet ontkennen, dat was op basis van vrij veel gegevens en bekentenissen. Jij bent net Peter R. de Vries die voortdurend dingen zeker zegt te weten. Je weet zeker ook precies wat er met Nathalee is gebeurd en zo?
pi_58831377
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:00 schreef Gia het volgende:
Van de frontpage:

Verdachte Puttense moordzaak 'crimineel en oversekst'
[..]

Het was dus inderdaad geen lieverdje. Komt op me over als gewetenloos. Is er niet een psychische stoornis waar gewetenloosheid een kenmerk van is?

Dat die moeder gelooft dat deze man alleen verantwoordelijk is voor het sperma, maar haar dochter niet vermoord heeft, is duidelijk tunnelvisie. Voor haar hebben Dubois en Viets het gedaan en daar blijft ze bij.

Wel vervelend als de meningen in een gezin zo verdeeld zijn. Denk niet dat het in huize ambrozius gezellig is op het moment. Tenzij ze niet meer getrouwd zijn, natuurlijk, dat weet ik niet, omdat er de meisjesnaam(?) van moeder staat.
Borderliners hebben vaak last van het feit dat ze niet leren van in het verleden gemaakte fouten.

Kans is dus dik aanwezig. Psychisch gestoord is die Ronald P. sowieso
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_58846842
Broer Bas Ambrosius weer in beeld? (en vandaag wordf Ronald P. voorgeleid aan de rechter-commissaris in Zutphen)

'Justitie blunderde in Putten'
quote:
AMSTERDAM - In de eerdere onderzoeken naar de Puttense moordzaak hebben politie, justitie en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) kapitale blunders gemaakt met forensische sporen waardoor de werkelijke moordenaar van Christel Ambrosius al die jaren vrijuit kon gaan.
Dat zegt de Amsterdamse advocaat Geert-Jan Knoops, die de in 2002 vrijgesproken Herman Du Bois en Wilco Viets bijstaat. Zo blijkt een deskundige van het NFI pal na de in januari 1994 gepleegde moord in het slipje van Christel een minuscuul bloedvlekje te hebben aangetroffen met dna dat niet de toen verdachte Du Bois en Viets is.

Knoops: "Dat is pas gemeld in 2002 en nooit in het dossier gekomen. Toen ik destijds de NFI-deskundige hoorde, verklaarde zij in aantekeningen te hebben gezet het bloedspoortje te hebben gevonden. Jarenlang is dit niet verteld, dat is een grote slordigheid. Het NFI dient alle sporen te melden, belastend of ontlastend.''

Eerder deze week verklaarde Knoops al dat destijds veel meer sperma op het slachtoffer werd aangetroffen dan de druppel op het rechter bovenbeen waaraan de later met de grond gelijkgemaakte sleeptheorie werd opgehangen. Deze theorie werd gebruikt als bewijsmateriaal tegen Du Bois en Viets.

Verder blijkt nu dat een technisch rechercheur vlak na de moord in de tuin rond het huis van Christels oma in een tak aan een boom een broekriem aantrof. Knoops: "Pas na heropening van de zaak bleek dat deze rechercheur de riem vier maanden later heeft laten vernietigen.

Een patholoog-anatoom van het NFI verklaarde dat het zeer wel mogelijk is dat Christel met deze riem is gewurgd.

Door deze blunder is dus vrijwel zeker een moordwapen met dadersporen verloren gegaan." Ook met een haar die op de trui van Christel werd aangetroffen werd allesbehalve zorgvuldig omgesprongen. Knoops: "Deze haar is tussen 1994 en 1996 twee keer tussen het NFI en de politie heen en weer getransporteerd zonder deugdelijk te zijn verpakt en verzegeld. Contaminatie met andere sporen kan, zo staat in het rapport, niet worden uitgesloten. Ook dit mogelijke bewijsmateriaal is daardoor destijds vernietigd."

Pal voor de vrijspraak van Du Bois en Viets onderzocht het NFI alsnog de spijkerbroek van Christel.

Knoops: "Aan de binnenzijde aan de achterkant van de broek zijn daarbij greepsporen met dna van Christels broer Bas gevonden. Het gaat om dna dat alleen met kracht op de ruwe stof beland kan zijn en niet doordat Bas de broek bijvoorbeeld aan de waslijn heeft gehangen. Het is niet aan mij om te zeggen dat er nader onderzoek tegen hem zou moeten komen. Maar gezien getuigenverklaringen in het dossier dat Christel en haar broer mogelijk iets met elkaar hadden, lijkt mij dat alleszins op zijn plaats."

Pas recent zegt Knoops van een betrouwbare bron binnen justitie te hebben vernomen dat het NFI vlak voor de eindzitting voor het gerechtshof in Leeuwarden in 2002 aan het openbaar ministerie kenbaar heeft gemaakt dat de sleeptheorie niet kon kloppen. Knoops: " Dit heeft het OM echter nooit aan het hof gemeld. Zelfs nadat Dubois en Viets zijn vrijgelaten heeft toenmalig procureur-generaal De Wijkerslooth gezegd dat vrijspraak niet hetzelfde als onschuld is. Het geeft geen pas dat het OM nu na de aanhouding zo euforisch verkondigd het goed te hebben gedaan. " telegraaf.nl
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 11:16:41 #127
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_58851012
Jeetje wat freaky al die nieuwe feiten
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_58851363
quote:

Maar je kan ook weer niks zeggen dat bekentenissen niks waard zijn zonder aanvullend bewijs, zoals iemand hier beweert. Dat gaat te ver. Het hangt erg van de soort zaak af.
Lulkoek. De jurisprudentie is hier erg duidelijk over: een bekentenis ZONDER enig ondersteunend bewijs is onvoldoende voor een veroordeling.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58851485
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:36 schreef SCH het volgende:

Heb jij het dossier gekregen? Van wie dan?
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 11:39:44 #130
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_58851650
Ik snap de discussie over de bekentenis eerlijk gezegd niet. Zou Joran van der Sloot nu dan ook veroordeeld moeten worden op basis van zijn bekentenis? Dat is niet gebeurd omdat er verder helemaal geen bewijs is dat hij het gedaan heeft. Hetzelfde geldt voor Dubois en Viets, er is geen enkel bewijs dat naar hen leidt. Overigens vind ik een bekentenis tegen een vriend (van der sloot) overtuigender dan een bekentenis tegenover de politie na dagenlange verhoren.

SCH kijk anders naar wat Dubois en Viets hebben gezegd over deze bekentenis bij Knevel en Van der Brink. Als je dagenlang verhoord wordt en er worden je bepaalde zaken toegeschreven dan ga je op een gegeven moment gewoon aan jezelf twijfelen. Gecombineerd met het feit wat de ander zogenaamd over jou gezegd heeft. Weet jij veel hoe het eraan toe gaat tijdens die verhoren? Bovendien is die verklaring niets meer dan een handtekening onder een document dat de politie opgesteld heeft...
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 23 mei 2008 @ 11:45:47 #131
3542 Gia
User under construction
pi_58851822
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 07:46 schreef Suko het volgende:
Broer Bas Ambrosius weer in beeld? (en vandaag wordf Ronald P. voorgeleid aan de rechter-commissaris in Zutphen)

'Justitie blunderde in Putten'
[..]

Misschien wilde oma haar huisje wel aan Christel nalaten.

Nu woont Bas er.
pi_58851919
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:39 schreef MaJo het volgende:
Hetzelfde geldt voor Dubois en Viets, er is geen enkel bewijs dat naar hen leidt.
Dat is ook weer niet helemaal waar volgens mij. Ik meen mij te herinneren dat ze in de buurt waren, dus daarmee zou "gelegenheid" kunnen worden ondersteund.
pi_58852168
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is ook weer niet helemaal waar volgens mij. Ik meen mij te herinneren dat ze in de buurt waren, dus daarmee zou "gelegenheid" kunnen worden ondersteund.
Dat meende ik dus ook.....en dan verklaart Mw. Dubois (meen ik) in 1 van de uitzendingen afgelopen week STELLIG dat haar man op het moment van de moord gewoon thuis was.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 12:02:03 #134
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_58852346
quote:

[..]

Ja ze reden door het bos. Als dat al een reden is om opgepakt te worden kun je iedereen wel op gaan pakken
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 12:02:45 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_58852366
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat meende ik dus ook.....en dan verklaart Mw. Dubois (meen ik) in 1 van de uitzendingen afgelopen week STELLIG dat haar man op het moment van de moord gewoon thuis was.
Was het niet zo dat ze daar rondreden op het moment da Christel werd gevonden, de volgende dag ofzo? Dan zou het wel kunnen.

Maar ken ook niet alle feiten
pi_58852581
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:02 schreef MaJo het volgende:

Ja ze reden door het bos. Als dat al een reden is om opgepakt te worden kun je iedereen wel op gaan pakken
In combinatie met bekennen wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Waarschijnlijk is dat men iedereen die in de buurt was ttv het voorval heeft gevraagd wat die daar deed. Als je dan geen normale verklaring geeft dan wordt je verdacht. Als je dan als verdachte wordt gehoord en op zeker moment beken je...

Als het zo gegaan is (ik weet dan niet, maar het zou logisch zijn), dan is het natuurlijk niet zo vreemd dat ze zijn vastgezet. Toch?
pi_58852630
quote:

[..]

klopt, ze waren gewoon om met nog 2 vrienden rond te rijden in de omgeving (bos) op zondagen (dacht ik), alleen zijn er dus ín het huis geen sporen gevonden van hun aanwezigheid, en dus ook niet op het lichaam van Christel, die ook op een zondag vermoord is, geen haren, geen sperma, geen bloed, geen vingerafdrukken elders, niets... en dat is wel het geval met de nu opgepakte verdachte, bloed en sperma.
pi_58852697
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:39 schreef MaJo het volgende:
Ik snap de discussie over de bekentenis eerlijk gezegd niet. Zou Joran van der Sloot nu dan ook veroordeeld moeten worden op basis van zijn bekentenis? Dat is niet gebeurd omdat er verder helemaal geen bewijs is dat hij het gedaan heeft. Hetzelfde geldt voor Dubois en Viets, er is geen enkel bewijs dat naar hen leidt. Overigens vind ik een bekentenis tegen een vriend (van der sloot) overtuigender dan een bekentenis tegenover de politie na dagenlange verhoren.
Joran van der Sloot heeft nooit een bekentenis afgelegd.
quote:
SCH kijk anders naar wat Dubois en Viets hebben gezegd over deze bekentenis bij Knevel en Van der Brink. Als je dagenlang verhoord wordt en er worden je bepaalde zaken toegeschreven dan ga je op een gegeven moment gewoon aan jezelf twijfelen. Gecombineerd met het feit wat de ander zogenaamd over jou gezegd heeft. Weet jij veel hoe het eraan toe gaat tijdens die verhoren? Bovendien is die verklaring niets meer dan een handtekening onder een document dat de politie opgesteld heeft...
Zeker, ik weet dat allemaal. Maar een bekentenis is over het algemeen wel iets en niet iets loos. In heel veel gevallen is een bekentenis het belangrijkste bewijsstuk.
pi_58852725
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

In combinatie met bekennen wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Waarschijnlijk is dat men iedereen die in de buurt was ttv het voorval heeft gevraagd wat die daar deed. Als je dan geen normale verklaring geeft dan wordt je verdacht. Als je dan als verdachte wordt gehoord en op zeker moment beken je...

Als het zo gegaan is (ik weet dan niet, maar het zou logisch zijn), dan is het natuurlijk niet zo vreemd dat ze zijn vastgezet. Toch?
nou, er is hen tijdens de verhoren verteld dat er sporen zijn gevonden in het huis, van hen dus, en dat is dus niet waar.
daarnaast zijn ze , blijkbaar dus, erg onder druk gezet en als je je aanwezigheid in de omgeving niet anders kan verklaren dan "we reden gewoon wat rond, doen we altijd" kun je dusdanig verward en paniekerig raken dat je maar gaat bekennen, hoe raar dat ook lijkt, je kunt bij extreme druk zelfs aan je zelf gaan twijfelen.
pi_58852737
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:02 schreef MaJo het volgende:

[..]

Als je kan uitleggen wat je in dat bos deed en daar een eenduidig verhaal houdt wel ja. Het ging hier om 4 mannen die al vrij snel tegenstrijdige verklaringen gingen afleggen en elkaar beschuldigden.
pi_58853046
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:14 schreef milagro het volgende:

klopt, ze waren gewoon om met nog 2 vrienden rond te rijden in de omgeving (bos) op zondagen (dacht ik), alleen zijn er dus ín het huis geen sporen gevonden van hun aanwezigheid, en dus ook niet op het lichaam van Christel, die ook op een zondag vermoord is, geen haren, geen sperma, geen bloed, geen vingerafdrukken elders, niets... en dat is wel het geval met de nu opgepakte verdachte, bloed en sperma.
Voor de goede orde: ik heb over de zaak lang geleden wat gelezen, volgens mij ook een afl. PRDV over gezien, maar weet er veel te weinig van om een echt oordeel te geven. Ik kan daarom niets uitsluiten omtrent het daderschap van wie dan ook. Ook al blijkt er sperma te zijn gevonden van de nu opgepakte verdachte, dan nog zal er meer moeten zijn dan alleen dat spoor om deze man te vermoorden.
pi_58853153
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:18 schreef milagro het volgende:

nou, er is hen tijdens de verhoren verteld dat er sporen zijn gevonden in het huis, van hen dus, en dat is dus niet waar.
daarnaast zijn ze , blijkbaar dus, erg onder druk gezet en als je je aanwezigheid in de omgeving niet anders kan verklaren dan "we reden gewoon wat rond, doen we altijd" kun je dusdanig verward en paniekerig raken dat je maar gaat bekennen, hoe raar dat ook lijkt, je kunt bij extreme druk zelfs aan je zelf gaan twijfelen.
Ik doe strafrecht, dus je vertelt mij niets nieuws. Ik reageer alleen op het "zo kun je iedereen oppakken". Terwijl aanwezigheid die niet wordt verklaard, tegenstrijdige verklaringen, enz. weldegelijk een (goede) reden is om iemand te verdenken en vast te zetten voor verhoor.

Iets anders poog ik niet te zeggen.
pi_58853795
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik doe strafrecht, dus je vertelt mij niets nieuws. Ik reageer alleen op het "zo kun je iedereen oppakken". Terwijl aanwezigheid die niet wordt verklaard, tegenstrijdige verklaringen, enz. weldegelijk een (goede) reden is om iemand te verdenken en vast te zetten voor verhoor.

Iets anders poog ik niet te zeggen.
ik 'viel je ook niet aan", hoor, het is meer algemeen gericht, zeg maar, ik weet zo'n beetje wat je achtergrond is en dus ook je kennis van zake is bekend bij me
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor de goede orde: ik heb over de zaak lang geleden wat gelezen, volgens mij ook een afl. PRDV over gezien, maar weet er veel te weinig van om een echt oordeel te geven. Ik kan daarom niets uitsluiten omtrent het daderschap van wie dan ook. Ook al blijkt er sperma te zijn gevonden van de nu opgepakte verdachte, dan nog zal er meer moeten zijn dan alleen dat spoor om deze man te vermoorden.
klopt, al zou ik de man niet vermoord willen zien evt, maar veroordeeld

vooralsnog bewijst het enkel dat hij sex gehad heeft met Christel, en dat het vreemd is dat hij niet eerder naar voren gekomen is, zou dat het enige zijn waar hij zich schuldig aangemaakt heeft.
pi_58853913
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:58 schreef milagro het volgende:

klopt, al zou ik de man niet vermoord willen zien evt, maar veroordeeld
Beetje Freudiaans...
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 13:16:18 #145
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_58854232
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Joran van der Sloot heeft nooit een bekentenis afgelegd.
Niet rechtsgeldig nee, maar absoluut een bekentenis. Ik vind dat meer een bekentenis dan 2 gasten die na paar weken verhoren hun handtekening zetten onder een door de politie opgesteld document Zij hebben alleen bekend, verder helemaal niets gezegd over de toedracht. Dat heeft Joran van der Sloot wel gedaan. Los van het feit of het een stoer verhaal is of niet.
quote:
Zeker, ik weet dat allemaal. Maar een bekentenis is over het algemeen wel iets en niet iets loos. In heel veel gevallen is een bekentenis het belangrijkste bewijsstuk.
Tuurlijk is het belangrijk, maar een bekentenis zonder enig ander bewijs is niet voldoende. Zoals je ook zag bij Joran, omdat er totaal geen ander bewijs tegen hem was konden ze niets met zijn verklaring. Ok hierbij geldt ook dat die bekentenis niet gebruikt kon worden, maar je hebt naast een bekentenis altijd minstens 1 ander hard bewijs nodig. Dat was hier niet echt geval.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 15:23:51 #146
3542 Gia
User under construction
pi_58858028
Chronologisch wat er wanneer heeft afgespeeld:

http://www.peterrdevries.(...)iers3chronologie.htm

Volledige arrest:

http://www.peterrdevries.(...)vrijspraakarrest.htm
quote:
3. Op zondag 9 januari 1994 omstreeks 17.45 uur trof de bewoonster van het perceel Driewegenweg 41 te Putten bij thuiskomst in de woonkamer van haar woning het levenloze lichaam aan van haar kleindochter C.A.. Uit sectie bleek dat C.A. was overleden door inwerking van uitwendig mechanisch, samensnoerend geweld aan de hals en multiple steek-/snijverwondingen in het halsgebied, ieder apart en in combinatie gepaard gaande met tekenen van verstikking, door omsnoerend geweld èn inademing van bloed en weefselschade.

4. Gerekend vanaf de voorzijde van de woning lag het slachtoffer, toen zij werd aangetroffen, links achter in de woonkamer, met de benen in de richting van de deur van de achter de woonkamer gesitueerde slaapkamer en met het hoofd naar de linker zijwand. Haar onderlichaam was ontkleed. Van borsthoogte tot kniehoogte was haar lichaam bedekt met een spijkerbroek en een groene waxcoat. In de spijkerbroek zat een slipje. Op de grond lagen twee zwarte laarsjes.

5. Op grond van de verklaringen van de oom en de tante van het slachtoffer, die haar op de bewuste zondag vanuit hun woning [adres] rond 16.15 uur hebben zien fietsen, en van haar broer B., gelezen in onderling verband en samenhang, alsmede op grond van het aantreffen van haar fiets - een roze mountainbike - achter Driewegenweg 41, kan als vaststaand worden aangenomen dat zij rond 16.15 uur over de Bosrand te Putten is gefietst en vervolgens naar de - ongeveer een minuut fietsen verder gelegen - woning van haar oma, Driewegenweg 41, is gereden. Haar oma had blijkens haar verklaring de woning rond 16.00 uur verlaten; C.A. trof haar oma - de enige bewoonster - dus niet aan in de woning. Gezien het aantreffen van haar lichaam in die woning en de waarneming van de getuige [getuige 1] (12.0), die die middag na vieren langs de woning is gelopen en een meisje met lang haar in de woning heeft zien zitten, moet C.A. die - volgens haar oma - afgesloten woning zijn binnengegaan. Uit het onderzoek van de politie is niet duidelijk geworden of zij daarbij gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in een schuur achter de woning hing.
Enz.....
pi_58858091
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 13:16 schreef MaJo het volgende:

[..]

Niet rechtsgeldig nee, maar absoluut een bekentenis. Ik vind dat meer een bekentenis dan 2 gasten die na paar weken verhoren hun handtekening zetten onder een door de politie opgesteld document Zij hebben alleen bekend, verder helemaal niets gezegd over de toedracht. Dat heeft Joran van der Sloot wel gedaan. Los van het feit of het een stoer
Kan allemaal zijn, maar deze bekentenis heeft juridisch geen enkele waarde en dat had ie van de 2 van Putten wel.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 15:34:27 #148
3542 Gia
User under construction
pi_58858322
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Kan allemaal zijn, maar deze bekentenis heeft juridisch geen enkele waarde en dat had ie van de 2 van Putten wel.
Schijnbaar achteraf toch niet.
pi_58858669
quote:

Volgens mij hebben we het daar eerder over gehad, en het geeft eens te meer aan dat de eisen die de wet stelt aan de wettige bewijsmiddelen geen enkele bescherming biedt. Je was in de buurt en daarom wordt je opgepakt, en als je dan onder druk bekent, geldt de aanleiding voor het verhoor en dus de bekentenis als aanvullend bewijs.

Het was gewoon het gebruikelijk broddelwerk van onze rechterlijke macht. Gewoon meegaan met het verhaal van de politie, en voor het losse eindje toveren we wel een volslagen van de pot gerukt theorie te voorschijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58859946
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:46 schreef Weltschmerz het volgende:

Volgens mij hebben we het daar eerder over gehad, en het geeft eens te meer aan dat de eisen die de wet stelt aan de wettige bewijsmiddelen geen enkele bescherming biedt. Je was in de buurt en daarom wordt je opgepakt, en als je dan onder druk bekent, geldt de aanleiding voor het verhoor en dus de bekentenis als aanvullend bewijs.

Het was gewoon het gebruikelijk broddelwerk van onze rechterlijke macht. Gewoon meegaan met het verhaal van de politie, en voor het losse eindje toveren we wel een volslagen van de pot gerukt theorie te voorschijn.
Ja, dat deze zaak broddelwerk was staat vast. Maar de suggestie dat in de buurt zijn en bekennen meteen tot een veroordeling zal leiden is onjuist.

Ik weet niet eens of dat alles was wat er tegen de heren heeft gepleit (volgens mij niet).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')