True, maar dan wordt je of een gelegenheidsmoslim of je moet het op dagen doen dat het geen religieuze overeenkomsten biedt als je het voor niet-islam gerelateerde redenen vast.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 05:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Vasten heeft natuurlijk ook andere waarden dan tonen van uitvoeren van regels van een religie. Lijfelijk ondervinden wat mensen met onvoldoende voedsel dagelijks voelen, bijvoorbeeld.
Jup, aalmoes geven is dan ook niet specifiek voor de moslim natuurlijk.quote:Aalmoezen geven kan uit religieus plichtsgevoel, het kan ook uit medeleven met degene die erom vraagt.
Whehe, heb je het nu over een seculiere zingeving met religieuze rituelen? Komt bij mij een beetje over als een ontdekkingstocht in een oude straat naar nieuwe tegels zoeken.quote:Alle plichten die een religie iemand oplegt, kan een mens zichzelf evengoed opleggen uit andere overwegingen. En als je een religie verlaat, lijkt het me zinvol om de tradities die bij de religie hoorden nu eens op de wereldse merites te schatten. Best mogelijk dat ze dan juist een diepere lading krijgen.
God kan bestaan hoor, dat kan niemand met zekerheid uitsluiten, maar als Islam 100% de waarheid is en Allah per definitie er is en bestaat moet zijn aanwezigheid ook te vinden zijn via andere kanalen toch, zoals ik al eerder zei, mezelf weer in een (intellectuele / ideologische ) hokje stoppen is een beetje weer in een zelfde hoekje eindigen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:40 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Twijfel je nu aan het bestaan van de Almachtige of aan het beeld van God en Zijn voorschriften, zoals binnen de islam, het Jodendom en het christendom of twijfel je aan beide? Of heb je misschien een heel andere eigen kijk op God gekregen, dat niet altijd overeenkomt met gevestigde dogma's en de koran en andere heilige geschriften? Of weet je het (nu) niet zo goed?
Ik denk dat als je ergens vanaf stapt, afvalt of afstand van neemt, afhankelijk van hoe je het wilt noemen, om nader tot de waarheid te komen, dat kan nog steeds de Islam zijn, maar als je iets breder wilt kijken dat het dan niet doeltreffend is dat je je gaat verdiepen in een contra islamitische standpunt of anti vulmaarin discussies.quote:Op donderdag 15 mei 2008 16:00 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Dit vind ik interessant, jij bent natuurlijk door en door bekend met alle 'godsbewijzen' of in ieder geval de argumenten zoals die in de Islamitische literatuur bestaan. Jij bent zóver gekomen in je kennis van het islamtische geloof, het begrip geloof, hoe het is om een moslim te zijn, etc dat je daar overheen hebt kunnen stappen. Dit maakt jou in potentie, een excellent debater over het waarheidsgehalte of zinloosheid van al deze elementen.
Hoe zie je dat zelf?
das een goeie.. heb je al alcohol geproefd?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:23 schreef ArchEnemy het volgende:
Pf, goeie discussie hoor, en verassende wending van Trig, maar laten we hem nou even de rust gunnen om (eindelijk) een goeie fles wijn open te trekken... (Hint: Samur. Kost minder, smaakt geweldig)
je kan je ook heel erg storen aan t feit dat allah swt een man toegang tot paradijs heeft gegeven ook al heeft hij 100 mensen gedood en dan berouw toonde, de laatste dode was een geleerde.quote:
Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed, denk aan tribale loyaliteit wat Mohammed had verboden weer installeren, in opstand komen tegen de gevestigde kalief, iets waarop de doodstraf berust, verderf zaaien in de moslimwereld door de vingers zien, zo kan ik nog 4/5 voorbeelden noemen waar Moeawiyah zich aan schuldig heeft gemaakt, waar er duidelijke bewijzen van zijn dat het verboden is en wat de meeste moslims van mijn stroming door de vingers zien alleen omdat hij een compagnon is van Mohammed en het wel bekende dogmatische, 'je zegt geen slechte ding over de vrienden van Mohammed, ongeacht wat ze hebben gedaan'. Waarom niet? 'Omdat het zo geschreven staat'.
Misschien moet je het msn gesprek eens terugvinden en mailen. Ik zeg er duidelijk in dat de moefti gelijk heeft en dat het precies is wat ik bedoel zoals ook te vinden in de desbetreffende topics hiervoor.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het kon jou toch geen ene 'reet' schelen wat die moefti zei, of is het alleen relevant als je het kan gebruiken als 'punt' en weer mis je het punt compleet.
Ik wil niet voor Triggershot praten, maar ik heb het gevoel dat dit nou hetgene was wat hem tegenstond, dat je mensen moet volgen, omdat ze 'er verstand van hebben', en dat als je probeert na te denken (en op iets anders uitkomt) je per definitie op een dwaalspoor zit.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:29 schreef teletubbies het volgende:
Ik denk dat je met weinig kennis over personen oordeelt. Mensen uit zijn tijd hebben hem gerespecteerd en ook mensen uit de tijden erna en erna. [..] Zet je koran en soennah aan de kant en ga je er zonder verder met je gedachtes, dan kan je van alles en nog wat beweren maar je hebt nooit gelijk: je kan het toch nooit sterk maken vanuit koran of soennah. Je dwaalt af en laat andere mensen mee afdwalen.
Als hij nu toch op een dwaalspoor zit, neem dan een Casillero del Diablo Merlotquote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:23 schreef ArchEnemy het volgende:
Pf, goeie discussie hoor, en verassende wending van Trig, maar laten we hem nou even de rust gunnen om (eindelijk) een goeie fles wijn open te trekken... (Hint: Samur. Kost minder, smaakt geweldig)
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?quote:Op woensdag 14 mei 2008 21:58 schreef Triggershot het volgende:
Het gaat hier natuurlijk niet om de kwestie Moeawiyah, Mohammed, Kalifaat, maar hoe men met zulke dingen omgaat, geen kritiek durven te leveren op een zekere iemand, ook al weetje dat de dingen die hij gedaan heeft niet mochten.
Nee, ik zei niks over het uitvoeren van de rituelen, dat zou ik niet doen. Maar als je terugkijkt, omkijkt, naar de rituelen die uit naam van je religie worden uitgevoerd, kan het interessant zijn je af te vragen welk doel die gedragingen ook dienen, anders dan de motivatie die je tot nu toe ervoor kende.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
True, maar dan wordt je of een gelegenheidsmoslim of je moet het op dagen doen dat het geen religieuze overeenkomsten biedt als je het voor niet-islam gerelateerde redenen vast.
[..]
Jup, aalmoes geven is dan ook niet specifiek voor de moslim natuurlijk.
[..]
Whehe, heb je het nu over een seculiere zingeving met religieuze rituelen? Komt bij mij een beetje over als een ontdekkingstocht in een oude straat naar nieuwe tegels zoeken.
Denk dat Trigger het verschil tussen ictihad en zondes en fouten niet kan maken. Hoe vaak we het ook zeggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:13 schreef HarounALRashid het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?
Blijft grappig hoe je eerst zegt dat het je geen ene 'reet kan schelen' wat de beste man te melden heeft in deze kwestie en pas als je het gehoord hebt je je eerste zin terugtrekt omdat het overeenkomt met jouw vooringenomenheid om hem vervolgens als autoriteit / argument te gebruiken in een discussie met mij of Doffy.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Misschien moet je het msn gesprek eens terugvinden en mailen. Ik zeg er duidelijk in dat de moefti gelijk heeft en dat het precies is wat ik bedoel zoals ook te vinden in de desbetreffende topics hiervoor.
Om Idjtihaad te kunnen doen moet je een moehadith zijn en je conclusie mag nooit in tegenstrijd zijn met een hadith. Datgene wat jij 'ictihad' noemt is in tegenstrijd met een stuk of 7 hadith. Overigens was Moeawiyuah niet in positie om dat te doen, hij moest stappen naar de Kalief en de commissie van geleerden, zoals alle zaken werden gedaan onder Umar, Abu Bakr en Uthman. Volgens de profeet zou de persoon die 2dracht zaait om de gemeenschap te verdelen gedood moeten worden, maar cute wordt natuurlijk genegeerd, omdat het traditiegewijs niet uitkomt in een ideale historische beeld van de Islam.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 09:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Denk dat Trigger het verschil tussen ictihad en zondes en fouten niet kan maken. Hoe vaak we het ook zeggen.
Als je mijn stukje goed leest had ik het over 'mijn stroming', dus de 4 aimah.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:13 schreef HarounALRashid het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?
Vooral orienteren los van de Islam, maar of ik zingeving zoek, naar een specifiek iets, geen idee.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 07:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Ga je nog op zoek naar de zin van het leven, het heelal, en de rest?
Je geeft een hele interessante blik in de keuken van de islam. 1 woord: Drammen, drammen en nog eens drammen.quote:
lekker tegenstrijdig stukje, iemand verwijten te makkelijk te oordelen, in goed of fout te denken, om zelf die persoon weg te zetten als "fout" want nooit gelijk kunnen hebbende, afdwalende... puur omdat de man ZELF nadenkt, ZELF dingen beredeneert, ZELF conclusies trekt...en ZELF tot een (voorlopige) beslissing komt.quote:Ik denk dat je met weinig kennis over personen oordeelt. Mensen uit zijn tijd hebben hem gerespecteerd en ook mensen uit de tijden erna en erna. Het bekritiseren betekent dan dat je min of meer bepaalt wat goed en wat kwaad is, en dan ga je mensen bepaalde stempel geven; dit is goed, dit is fout, jij bent goed bezig en jij niet. De vraag is, welke maatstaaf gebruik je?Zet je koran en soennah aan de kant en ga je er zonder verder met je gedachtes, dan kan je van alles en nog wat beweren maar je hebt nooit gelijk: je kan het toch nooit sterk maken vanuit koran of soennah. Je dwaalt af en laat andere mensen mee afdwalen.
Je snapt het nog steeds niet. Zijn fouten hoeven geen zonden te zijn. Niemand zegt hier dat het geen fout is. Sahabis zijn mensen. Die maken fouten.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijft grappig hoe je eerst zegt dat het je geen ene 'reet kan schelen' wat de beste man te melden heeft in deze kwestie en pas als je het gehoord hebt je je eerste zin terugtrekt omdat het overeenkomt met jouw vooringenomenheid om hem vervolgens als autoriteit / argument te gebruiken in een discussie met mij of Doffy.
[..]
Om Idjtihaad te kunnen doen moet je een moehadith zijn en je conclusie mag nooit in tegenstrijd zijn met een hadith. Datgene wat jij 'ictihad' noemt is in tegenstrijd met een stuk of 7 hadith. Overigens was Moeawiyuah niet in positie om dat te doen, hij moest stappen naar de Kalief en de commissie van geleerden, zoals alle zaken werden gedaan onder Umar, Abu Bakr en Uthman. Volgens de profeet zou de persoon die 2dracht zaait om de gemeenschap te verdelen gedood moeten worden, maar cute wordt natuurlijk genegeerd, omdat het traditiegewijs niet uitkomt in een ideale historische beeld van de Islam.
Derhalve zie ik nog altijd dat je zijn daden probeert te verschuilen met 'ja sahabi', terwijl sahabi's in de tijd van Mohammed, Abu Bakr en Umar ook gingen zondigen en met Sharia werden bestraft. Bedankt dat je mijn punt bevestigd.
Wie heeft ooit beweerd dat de sahabi niet konden zondigen? Zijn zelfs sahabis geweest die na het alcohol verbod doorgegaan zijn met het drinken van alcohol. Herhaaldelijk heeft de profeet (vzmh) hen individueel een preek gehouden.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
Derhalve zie ik nog altijd dat je zijn daden probeert te verschuilen met 'ja sahabi', terwijl sahabi's in de tijd van Mohammed, Abu Bakr en Umar ook gingen zondigen en met Sharia werden bestraft. Bedankt dat je mijn punt bevestigd.
Dit is dus precies wat ik probeer te zeggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:48 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wie heeft ooit beweerd dat de sahabi niet konden zondigen? Zijn zelfs sahabis geweest die na het alcohol verbod doorgegaan zijn met het drinken van alcohol. Herhaaldelijk heeft de profeet (vzmh) hen individueel een preek gehouden.
Je haalt een paar dingen door elkaar zoals, fouten maken door verkeerde ictihad, zondigen, de mate van iman hebben en de islam goed genoeg kennen dat je je eigen mezheb kan stichten. Niemand na de sahabi kan enigszins in de buurt komen van hun iman en de essentie kennis van de Islam. Dat laatste beweerden de meesten hier geloof ik.
Je mag hier best anders over denken. Maar door dit soort dingen je geloof te verliezen vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Moet dus iets anders achter liggen.
Vandaar had je eigenlijk willen uitnodigen onder een hapje en drankjeom wat dingen door te nemen (niet over de mauwiye onderwerp btw) alleen kan ik me bedenken dat je nu in andere sferen zit en dat het je niet meer boeit. Heb namelijk ook wel s een soortgelijke periode gehad. Ik kan dat beter doen via de pm omdat je hier anders te veel bemoeiallen hebt die 'vrienden in nood helpen' anders interpreteren.
Wellicht heeft de TS het topic geopend om ook reactie van, en discussie met, die "bemoeiallen" te krijgen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:48 schreef kazakx het volgende:
Ik kan dat beter doen via de pm omdat je hier anders te veel bemoeiallen hebt die 'vrienden in nood helpen' anders interpreteren.
Ach, verwende ziel, dan krijg je een andere tekst voor je kiezen:quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:41 schreef mane het volgende:
Ah, die tekst hierboven doet het altijd goed. Ik weet niet wat dit zou moeten zijn: een geruststelling of een dreigement?
Nog maar een dreigement er bovenop!quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:51 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ach, verwende ziel, dan krijg je een andere tekst voor je kiezen:
Zij die geloven en de deugdelijke daden doen, aan hen zal de Erbarmer liefde doen toekomen. (19:96)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |