Heb het weleens als onderwerp aangekaart hoe ze zouden reageren, maar een enkeling 'weet' het echt.quote:
Mja, het is ook meteen eerste pilaar van de Islam, als je daarover twijfelt is het meteen einde verhaal ongeacht welk andere ritueel je doet.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Voor de religie zelf heeft het een heleboel waarde. Aan de ene kant boezemt het angst in, aan de andere kant is het een mantra waar je, als je het maar vaak genoeg herhaalt, vanzelf in gaat geloven..
Dank, de reacties zijn opzich wel enigzins grappig te noemen, ik heb een zwak voor meiden gehoord, een dwaalspoor, een fase, een test etc als speculatie wat ik nu doormaak / mee bezig ben. Wat ik apart vind aan het topic van Kazakx die voordelen van het geloven in God behandeld, niet 1 vers uit de Koran heeft gebruikt in mijn OP om een punt te maken, terwijl hij juist wel wil dat ik in God geloof kiest hij toch voor om dingen uit te leggen met zijn eigen woorden en daar klopt er iets niet denk ik, om maar te zwijgen over dat je zijn beeld van God zou aannemen in een discussie gezien er geen directe verwijzing is naar de Koran.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:33 schreef Doffy het volgende:
Trigger, ook ik had zo mijn twijfels bij de oprechtheid van je oorspronkelijke post, maar heb inmiddels het gevoel dat het authentiek en gemeend is. Daar maar even vanuit gaande: mijn respect en waardering voor het lef dat nodig is om 1) zo'n stap te zetten en 2) daarvoor uit te komen. Vele reacties uit reli-hoek spreken boekdelen.
Mee eens.quote:Ik ga je niet feliciteren, om eigenlijk dezelfde redenen die speknek ook al noemde. Een geloof achterlaten is op zich geen felicitatie waard. Het enige dat een felicitatie waard is, is dat je oprecht lijkt te zoeken naar kennis en, dare I say it, een bepaalde mate van "waarheid". Terecht kom je tot het inzicht dat de aannames van religie zo'n ontdekkingstocht ernstig belemmeren. Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat religie als cultureel en sociaal fenomeen interessant en gewaardeerd kunnen blijven.
Blijf je de tradities in ere houden, zoals het vasten?quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb het weleens als onderwerp aangekaart hoe ze zouden reageren, maar een enkeling 'weet' het echt.
Dit vind ik interessant, jij bent natuurlijk door en door bekend met alle 'godsbewijzen' of in ieder geval de argumenten zoals die in de Islamitische literatuur bestaan. Jij bent zóver gekomen in je kennis van het islamtische geloof, het begrip geloof, hoe het is om een moslim te zijn, etc dat je daar overheen hebt kunnen stappen. Dit maakt jou in potentie, een excellent debater over het waarheidsgehalte of zinloosheid van al deze elementen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb het weleens als onderwerp aangekaart hoe ze zouden reageren, maar een enkeling 'weet' het echt.
[..]
Mja, het is ook meteen eerste pilaar van de Islam, als je daarover twijfelt is het meteen einde verhaal ongeacht welk andere ritueel je doet.
Ik mag toch hopen dat je dergelijke (sowieso al nietszeggende en onnodig lompe) opmerkingen niet tegen je familie gemaakt hebt?quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:30 schreef Scaurus het volgende:
Weet wel waar je aan begint, zeg ik uit eigen ervaring. Mensen kunnen zo 'beledigd' zijn door jou keuzen dat ze je liever niet meer zien. Ook je familie kan negatief reageren. Pak het voorzichtig aan, weet vooral waar je over praat, respecteer de mening van anderen (vooral van familie). Oneliners als 'religie is een virus' maken meer kapot dan je lief is.
Dat vind ik wel apart. Als reden om van je geloof af te stappen noem je eigenlijk alleen maar de hypocrisie van de gelovigen (tav een bepaald punt). Laat dat nu een uiterst menselijke eigenschap zijn. Daarom vind ik dit een erg vreemde reden om er van af te stappen, ondanks dat ik niet in een God geloof. Jij hebt toch jouw geloof, je hoeft toch niet exact datgene te vinden wat de rest van de groep vind?quote:Op woensdag 14 mei 2008 21:58 schreef Triggershot het volgende:
...Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed,...
Die aanmatigendheid, Tevik. Take it down a noch.quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:05 schreef Tevik het volgende:
[..]
Beste DustPuppy,
Nee, het is niet raar dat je dat eng vindt. Hopelijk zul je jeZelf beter leren kennen, want dat is waar angst ontspringt.
Met vrede,
Tevik
Voor de duidelijkheid, toen ik zei: "je komt vast weer uit bij je oorspronkelijke geloof", was dat meer als voorbeeld bedoelt, omdat Haus dat aanhaalde. Ik zou dat nooit tegen hem zeggen. Maar omdat gelijk als respectloos te zien, van iemand die dat wel zegt, vindt ik een beetje raar.quote:Op donderdag 15 mei 2008 09:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
[quote]Ik zou dat geen respectvolle opmerking vinden, omdat je daarmee mijn keus niet ten volle accepteert. Je zegt daarmee eigenlijk dat degene een dwaalweg is ingeslagen. Ik weet niet waarom jij het als respect vol ziet, misschien omdat je in hem een verstandig persoon ziet, en verstandige personen de weg weer terugvinden in jouw opvatting?
Ook al ben je het niet eens met iemand keus, iemand smaak, of iemands religieuze overtuiging, je toont respect door iemand de mogelijkheid te bieden die keus uit te dragen. En dat betekent natuurlijk niet dat er geen kritiek mogelijk is, maar het is m.i. badinerend om te suggereren dat iemand dwalende is.
eensquote:Je zou ook kunnen vragen: Wat heeft je ertoe gebracht dat je bent gaan twijfelen? En erkennen dat zijn andersdenkende positie ook een legitieme positie is om erop na te houden
Om nu voor mijzelf te antwoorden: nee, veel respect voor mensen die alles behalve hun eigen overtuiging als een dwaling zien, en denken dat ‘als je er goed over nadenkt‘ wel uit zal komen op hetgeen zij zelf geloven, heb ik niet. Natuurlijk denk ik wel tot op zekere hoogte dat ik over bepaalde zaken goed heb nagedacht en dat anderen het mis hebben, maar het zou ook kunnen dat ík het mis heb.
o, dan lees je er meer uit dan ik. Dat iemand de islam gedag kan zeggen is niet meer normaal voor mij dan dat iemand moslim wordt. Waarom zou ik daar dan van wakker liggen? behalve de enkele postwissleingen hier op fok ken ik hem (trigger) totaal niet. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik het geen opmerkelijke stap van hem vindt.quote:Naar mijn mening begrijt Haushofer dat heel goed, maar begrijpt dat de Islam niet de enige godsdienst is, en zeker niet de enige levensovertuiging is, en dat het ook niet de ‘beste’ levensovertuiging is. Het is er één van velen, en het is te begrijpen dat sommige mensen moslim zijn, maar het is ook te begrijpen dat zij soms van hun geloof vallen en dan geen moslim meer zijn. En uit jouw post lees ik met name dat je niet goed begrijpt dat iemand überhaupt de Islam gedag kan zeggen.
Beste SpecialK,quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Die aanmatigendheid, Tevik. Take it down a noch.
mee eens maar, wat heeft het met beperkt denken te maken of met onzekerheid?quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[quote]Ik zit hier in WFL. Met hypercoole fysische termen smijten doe ik vooral omdat ik hoop dat ik andere mensen wat kan bijbrengen. Als hier mensen met theologische terminologie gaan smijten doe ik ook de moeite om het enigszins te begrijpen, dat is volgens mij een essentie van dit forum.
Je kan het ook zien dat iemand om hem geeft. Een gelovige die heilig in God en het hiernamaals gelooft kan dat mischien zeggen omdat hij niet wil dat hij in de hel komt. dan is dat zijn manier van respect tonen voor hem. Dus nogmaals bepaal jij wat respect tonen is voor anderen?quote:Ik zie dat vooral als onbegrip van de situatie.
laat maarquote:Euh....wat bedoel je precies ?
zie laatste opmerking van mij bij Iblis.quote:Denk het niet, want ik kan met recht zeggen dat ik me genoeg verdiept heb in andere godsdiensten. Daarbij ben ik als student wekelijks ook actief bezig met religie bij een vereniging, woon kerkdiensten bij, lees de bijbel, etc, dus aan desinteresse zal het niet liggen.
Misschien gelegenheidstradities, vasten is puur tussen jou en God.quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:08 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Blijf je de tradities in ere houden, zoals het vasten?
Als je daarmee breekt, dan is die kennis niet meer voorbehouden tot een enkeling natuurlijk.
En als je er niet mee breekt, wat zijn je beweegredenen om er mee door te gaan?
Respect voor je keuze trouwens.
Nee natuurlijk niet e reden, het is meer wat het met mensen deed, als je een bepaalde deel als voor waar aan neemt, Moeawiyah verhaal is maar een gedeelte, het ging mij meer om totaal voorbij gaan aan uitgebreider resterende en beschikbare info wat wordt negeert ten gunste van een standpunt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:28 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dat vind ik wel apart. Als reden om van je geloof af te stappen noem je eigenlijk alleen maar de hypocrisie van de gelovigen (tav een bepaald punt). Laat dat nu een uiterst menselijke eigenschap zijn. Daarom vind ik dit een erg vreemde reden om er van af te stappen, ondanks dat ik niet in een God geloof. Jij hebt toch jouw geloof, je hoeft toch niet exact datgene te vinden wat de rest van de groep vind?
Of was dit slechts één punt van het probleem dat je met de Islam hebt?
Nouja, als je geen absolute waarheid hebt zoals in een religie, is dat natuurlijk ook wel een beetje zo. Als je alleen maar afgaat op het gene dat door wetenschappers wordt uitgevogeld weet je alleen maar zeker dat niets 100% zeker is.quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:27 schreef DuracelPlus het volgende:
Voor de moslims is trigger op dit moment inderdaad een dwalende. Het grappige is dat hij dat zelf ook zo'n beetje zegt. Want wat ik uit zijn posts opmerk is dat hij op dit moment nog zoekende/dwalende is.
Als het werk van wetenschappers van tafel wordt geveegd alleen omdat het niet strookt met de absolute waarheid van een persoon, gebaseerd op de interpretatie van een boek heb ik dat ook wel eens,quote:Maar om dan gelijk zijn denkwijze suprieur te stellen aan dat van anderen
Sorry hoor, maar zelfs de Grootmoefti liet je wijzen op hoe het zat en zit met Moeawiyeh. Hij kan fouten hebben gemaakt, maar deze hoeven geen zondes te zijn. Zo klaar als een klontje lijkt me.quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet e reden, het is meer wat het met mensen deed, als je een bepaalde deel als voor waar aan neemt, Moeawiyah verhaal is maar een gedeelte, het ging mij meer om totaal voorbij gaan aan uitgebreider resterende en beschikbare info wat wordt negeert ten gunste van een standpunt.
Twijfel je nu aan het bestaan van de Almachtige of aan het beeld van God en Zijn voorschriften, zoals binnen de islam, het Jodendom en het christendom of twijfel je aan beide? Of heb je misschien een heel andere eigen kijk op God gekregen, dat niet altijd overeenkomt met gevestigde dogma's en de koran en andere heilige geschriften? Of weet je het (nu) niet zo goed?quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Misschien gelegenheidstradities, vasten is puur tussen jou en God.
Dus als je nie gelooft ook niet echt slim om het te blijven doen.
Waarom zou een Grootmoefti meer weten over de eigenschappen van het universum dan, pakweg, de bakker of de slager? Triggers twijfel lijkt er immers meer in te zitten of de initiële aanname van een god een goed idee is, niet of je bínnen die aanname argumenten kan bedenken waarom die aanname correct is.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar zelfs de Grootmoefti liet je wijzen op hoe het zat en zit met Moeawiyeh. Hij kan fouten hebben gemaakt, maar deze hoeven geen zondes te zijn. Zo klaar als een klontje lijkt me.
Vasten heeft natuurlijk ook andere waarden dan tonen van uitvoeren van regels van een religie. Lijfelijk ondervinden wat mensen met onvoldoende voedsel dagelijks voelen, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Misschien gelegenheidstradities, vasten is puur tussen jou en God.
Dus als je nie gelooft ook niet echt slim om het te blijven doen.
Je heb totaal geen idee waar ik het over heb he? Dit gaat over msn gesprekken tussen mij en hem. Sterker nog er is geen kans dat je precies begrijpt wat ik zeg. Laat staan dat je iets over Moeawiye weet zelfs.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
Waarom zou een Grootmoefti meer weten over de eigenschappen van het universum dan, pakweg, de bakker of de slager? Triggers twijfel lijkt er immers meer in te zitten of de initiële aanname van een god een goed idee is, niet of je bínnen die aanname argumenten kan bedenken waarom die aanname correct is.
Jouw opmerking gaat dus, volgens mij, geheel langs de zaken die Triggershot geschetst heeft, en biedt hem geen verdere hulp of steun.
Zouden we hier met de islamitische versie van WAARHEID te maken hebben?quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:34 schreef Tevik het volgende:
Beste SpecialK,
Zo was het niet bedoeld. Moge God mij vergeven, dat het al op 1 persoon zo is overgekomen.
Met vrede,
Wat doet het ertoe of ik alle details van jullie msn-discussies begrijp? Zoals gezegd lijkt het erop dat Trigger's twijfel zich op een ander vlak bevindt dan Islam-interne argumentatie. Het gaat hem juist om Islam-externe argumentatie. En die kan net zo goed komen van de bakker of de slager als van de Grootmoefti.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 07:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je heb totaal geen idee waar ik het over heb he? Dit gaat over msn gesprekken tussen mij en hem. Sterker nog er is geen kans dat je precies begrijpt wat ik zeg. Laat staan dat je iets over Moeawiye weet zelfs.
Het kon jou toch geen ene 'reet' schelen wat die moefti zei, of is het alleen relevant als je het kan gebruiken als 'punt' en weer mis je het punt compleet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar zelfs de Grootmoefti liet je wijzen op hoe het zat en zit met Moeawiyeh. Hij kan fouten hebben gemaakt, maar deze hoeven geen zondes te zijn. Zo klaar als een klontje lijkt me.
True, maar dan wordt je of een gelegenheidsmoslim of je moet het op dagen doen dat het geen religieuze overeenkomsten biedt als je het voor niet-islam gerelateerde redenen vast.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 05:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Vasten heeft natuurlijk ook andere waarden dan tonen van uitvoeren van regels van een religie. Lijfelijk ondervinden wat mensen met onvoldoende voedsel dagelijks voelen, bijvoorbeeld.
Jup, aalmoes geven is dan ook niet specifiek voor de moslim natuurlijk.quote:Aalmoezen geven kan uit religieus plichtsgevoel, het kan ook uit medeleven met degene die erom vraagt.
Whehe, heb je het nu over een seculiere zingeving met religieuze rituelen? Komt bij mij een beetje over als een ontdekkingstocht in een oude straat naar nieuwe tegels zoeken.quote:Alle plichten die een religie iemand oplegt, kan een mens zichzelf evengoed opleggen uit andere overwegingen. En als je een religie verlaat, lijkt het me zinvol om de tradities die bij de religie hoorden nu eens op de wereldse merites te schatten. Best mogelijk dat ze dan juist een diepere lading krijgen.
God kan bestaan hoor, dat kan niemand met zekerheid uitsluiten, maar als Islam 100% de waarheid is en Allah per definitie er is en bestaat moet zijn aanwezigheid ook te vinden zijn via andere kanalen toch, zoals ik al eerder zei, mezelf weer in een (intellectuele / ideologische ) hokje stoppen is een beetje weer in een zelfde hoekje eindigen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:40 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Twijfel je nu aan het bestaan van de Almachtige of aan het beeld van God en Zijn voorschriften, zoals binnen de islam, het Jodendom en het christendom of twijfel je aan beide? Of heb je misschien een heel andere eigen kijk op God gekregen, dat niet altijd overeenkomt met gevestigde dogma's en de koran en andere heilige geschriften? Of weet je het (nu) niet zo goed?
Ik denk dat als je ergens vanaf stapt, afvalt of afstand van neemt, afhankelijk van hoe je het wilt noemen, om nader tot de waarheid te komen, dat kan nog steeds de Islam zijn, maar als je iets breder wilt kijken dat het dan niet doeltreffend is dat je je gaat verdiepen in een contra islamitische standpunt of anti vulmaarin discussies.quote:Op donderdag 15 mei 2008 16:00 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Dit vind ik interessant, jij bent natuurlijk door en door bekend met alle 'godsbewijzen' of in ieder geval de argumenten zoals die in de Islamitische literatuur bestaan. Jij bent zóver gekomen in je kennis van het islamtische geloof, het begrip geloof, hoe het is om een moslim te zijn, etc dat je daar overheen hebt kunnen stappen. Dit maakt jou in potentie, een excellent debater over het waarheidsgehalte of zinloosheid van al deze elementen.
Hoe zie je dat zelf?
das een goeie.. heb je al alcohol geproefd?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:23 schreef ArchEnemy het volgende:
Pf, goeie discussie hoor, en verassende wending van Trig, maar laten we hem nou even de rust gunnen om (eindelijk) een goeie fles wijn open te trekken... (Hint: Samur. Kost minder, smaakt geweldig)
je kan je ook heel erg storen aan t feit dat allah swt een man toegang tot paradijs heeft gegeven ook al heeft hij 100 mensen gedood en dan berouw toonde, de laatste dode was een geleerde.quote:
Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed, denk aan tribale loyaliteit wat Mohammed had verboden weer installeren, in opstand komen tegen de gevestigde kalief, iets waarop de doodstraf berust, verderf zaaien in de moslimwereld door de vingers zien, zo kan ik nog 4/5 voorbeelden noemen waar Moeawiyah zich aan schuldig heeft gemaakt, waar er duidelijke bewijzen van zijn dat het verboden is en wat de meeste moslims van mijn stroming door de vingers zien alleen omdat hij een compagnon is van Mohammed en het wel bekende dogmatische, 'je zegt geen slechte ding over de vrienden van Mohammed, ongeacht wat ze hebben gedaan'. Waarom niet? 'Omdat het zo geschreven staat'.
Misschien moet je het msn gesprek eens terugvinden en mailen. Ik zeg er duidelijk in dat de moefti gelijk heeft en dat het precies is wat ik bedoel zoals ook te vinden in de desbetreffende topics hiervoor.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het kon jou toch geen ene 'reet' schelen wat die moefti zei, of is het alleen relevant als je het kan gebruiken als 'punt' en weer mis je het punt compleet.
Ik wil niet voor Triggershot praten, maar ik heb het gevoel dat dit nou hetgene was wat hem tegenstond, dat je mensen moet volgen, omdat ze 'er verstand van hebben', en dat als je probeert na te denken (en op iets anders uitkomt) je per definitie op een dwaalspoor zit.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:29 schreef teletubbies het volgende:
Ik denk dat je met weinig kennis over personen oordeelt. Mensen uit zijn tijd hebben hem gerespecteerd en ook mensen uit de tijden erna en erna. [..] Zet je koran en soennah aan de kant en ga je er zonder verder met je gedachtes, dan kan je van alles en nog wat beweren maar je hebt nooit gelijk: je kan het toch nooit sterk maken vanuit koran of soennah. Je dwaalt af en laat andere mensen mee afdwalen.
Als hij nu toch op een dwaalspoor zit, neem dan een Casillero del Diablo Merlotquote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:23 schreef ArchEnemy het volgende:
Pf, goeie discussie hoor, en verassende wending van Trig, maar laten we hem nou even de rust gunnen om (eindelijk) een goeie fles wijn open te trekken... (Hint: Samur. Kost minder, smaakt geweldig)
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?quote:Op woensdag 14 mei 2008 21:58 schreef Triggershot het volgende:
Het gaat hier natuurlijk niet om de kwestie Moeawiyah, Mohammed, Kalifaat, maar hoe men met zulke dingen omgaat, geen kritiek durven te leveren op een zekere iemand, ook al weetje dat de dingen die hij gedaan heeft niet mochten.
Nee, ik zei niks over het uitvoeren van de rituelen, dat zou ik niet doen. Maar als je terugkijkt, omkijkt, naar de rituelen die uit naam van je religie worden uitgevoerd, kan het interessant zijn je af te vragen welk doel die gedragingen ook dienen, anders dan de motivatie die je tot nu toe ervoor kende.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
True, maar dan wordt je of een gelegenheidsmoslim of je moet het op dagen doen dat het geen religieuze overeenkomsten biedt als je het voor niet-islam gerelateerde redenen vast.
[..]
Jup, aalmoes geven is dan ook niet specifiek voor de moslim natuurlijk.
[..]
Whehe, heb je het nu over een seculiere zingeving met religieuze rituelen? Komt bij mij een beetje over als een ontdekkingstocht in een oude straat naar nieuwe tegels zoeken.
Denk dat Trigger het verschil tussen ictihad en zondes en fouten niet kan maken. Hoe vaak we het ook zeggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:13 schreef HarounALRashid het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?
Blijft grappig hoe je eerst zegt dat het je geen ene 'reet kan schelen' wat de beste man te melden heeft in deze kwestie en pas als je het gehoord hebt je je eerste zin terugtrekt omdat het overeenkomt met jouw vooringenomenheid om hem vervolgens als autoriteit / argument te gebruiken in een discussie met mij of Doffy.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Misschien moet je het msn gesprek eens terugvinden en mailen. Ik zeg er duidelijk in dat de moefti gelijk heeft en dat het precies is wat ik bedoel zoals ook te vinden in de desbetreffende topics hiervoor.
Om Idjtihaad te kunnen doen moet je een moehadith zijn en je conclusie mag nooit in tegenstrijd zijn met een hadith. Datgene wat jij 'ictihad' noemt is in tegenstrijd met een stuk of 7 hadith. Overigens was Moeawiyuah niet in positie om dat te doen, hij moest stappen naar de Kalief en de commissie van geleerden, zoals alle zaken werden gedaan onder Umar, Abu Bakr en Uthman. Volgens de profeet zou de persoon die 2dracht zaait om de gemeenschap te verdelen gedood moeten worden, maar cute wordt natuurlijk genegeerd, omdat het traditiegewijs niet uitkomt in een ideale historische beeld van de Islam.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 09:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Denk dat Trigger het verschil tussen ictihad en zondes en fouten niet kan maken. Hoe vaak we het ook zeggen.
Als je mijn stukje goed leest had ik het over 'mijn stroming', dus de 4 aimah.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:13 schreef HarounALRashid het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar de sjiieten durven wel kritiek te geven, toch?
Vooral orienteren los van de Islam, maar of ik zingeving zoek, naar een specifiek iets, geen idee.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 07:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Ga je nog op zoek naar de zin van het leven, het heelal, en de rest?
Je geeft een hele interessante blik in de keuken van de islam. 1 woord: Drammen, drammen en nog eens drammen.quote:
lekker tegenstrijdig stukje, iemand verwijten te makkelijk te oordelen, in goed of fout te denken, om zelf die persoon weg te zetten als "fout" want nooit gelijk kunnen hebbende, afdwalende... puur omdat de man ZELF nadenkt, ZELF dingen beredeneert, ZELF conclusies trekt...en ZELF tot een (voorlopige) beslissing komt.quote:Ik denk dat je met weinig kennis over personen oordeelt. Mensen uit zijn tijd hebben hem gerespecteerd en ook mensen uit de tijden erna en erna. Het bekritiseren betekent dan dat je min of meer bepaalt wat goed en wat kwaad is, en dan ga je mensen bepaalde stempel geven; dit is goed, dit is fout, jij bent goed bezig en jij niet. De vraag is, welke maatstaaf gebruik je?Zet je koran en soennah aan de kant en ga je er zonder verder met je gedachtes, dan kan je van alles en nog wat beweren maar je hebt nooit gelijk: je kan het toch nooit sterk maken vanuit koran of soennah. Je dwaalt af en laat andere mensen mee afdwalen.
Je snapt het nog steeds niet. Zijn fouten hoeven geen zonden te zijn. Niemand zegt hier dat het geen fout is. Sahabis zijn mensen. Die maken fouten.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijft grappig hoe je eerst zegt dat het je geen ene 'reet kan schelen' wat de beste man te melden heeft in deze kwestie en pas als je het gehoord hebt je je eerste zin terugtrekt omdat het overeenkomt met jouw vooringenomenheid om hem vervolgens als autoriteit / argument te gebruiken in een discussie met mij of Doffy.
[..]
Om Idjtihaad te kunnen doen moet je een moehadith zijn en je conclusie mag nooit in tegenstrijd zijn met een hadith. Datgene wat jij 'ictihad' noemt is in tegenstrijd met een stuk of 7 hadith. Overigens was Moeawiyuah niet in positie om dat te doen, hij moest stappen naar de Kalief en de commissie van geleerden, zoals alle zaken werden gedaan onder Umar, Abu Bakr en Uthman. Volgens de profeet zou de persoon die 2dracht zaait om de gemeenschap te verdelen gedood moeten worden, maar cute wordt natuurlijk genegeerd, omdat het traditiegewijs niet uitkomt in een ideale historische beeld van de Islam.
Derhalve zie ik nog altijd dat je zijn daden probeert te verschuilen met 'ja sahabi', terwijl sahabi's in de tijd van Mohammed, Abu Bakr en Umar ook gingen zondigen en met Sharia werden bestraft. Bedankt dat je mijn punt bevestigd.
Wie heeft ooit beweerd dat de sahabi niet konden zondigen? Zijn zelfs sahabis geweest die na het alcohol verbod doorgegaan zijn met het drinken van alcohol. Herhaaldelijk heeft de profeet (vzmh) hen individueel een preek gehouden.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
Derhalve zie ik nog altijd dat je zijn daden probeert te verschuilen met 'ja sahabi', terwijl sahabi's in de tijd van Mohammed, Abu Bakr en Umar ook gingen zondigen en met Sharia werden bestraft. Bedankt dat je mijn punt bevestigd.
Dit is dus precies wat ik probeer te zeggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:48 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wie heeft ooit beweerd dat de sahabi niet konden zondigen? Zijn zelfs sahabis geweest die na het alcohol verbod doorgegaan zijn met het drinken van alcohol. Herhaaldelijk heeft de profeet (vzmh) hen individueel een preek gehouden.
Je haalt een paar dingen door elkaar zoals, fouten maken door verkeerde ictihad, zondigen, de mate van iman hebben en de islam goed genoeg kennen dat je je eigen mezheb kan stichten. Niemand na de sahabi kan enigszins in de buurt komen van hun iman en de essentie kennis van de Islam. Dat laatste beweerden de meesten hier geloof ik.
Je mag hier best anders over denken. Maar door dit soort dingen je geloof te verliezen vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Moet dus iets anders achter liggen.
Vandaar had je eigenlijk willen uitnodigen onder een hapje en drankjeom wat dingen door te nemen (niet over de mauwiye onderwerp btw) alleen kan ik me bedenken dat je nu in andere sferen zit en dat het je niet meer boeit. Heb namelijk ook wel s een soortgelijke periode gehad. Ik kan dat beter doen via de pm omdat je hier anders te veel bemoeiallen hebt die 'vrienden in nood helpen' anders interpreteren.
Wellicht heeft de TS het topic geopend om ook reactie van, en discussie met, die "bemoeiallen" te krijgen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:48 schreef kazakx het volgende:
Ik kan dat beter doen via de pm omdat je hier anders te veel bemoeiallen hebt die 'vrienden in nood helpen' anders interpreteren.
Ach, verwende ziel, dan krijg je een andere tekst voor je kiezen:quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:41 schreef mane het volgende:
Ah, die tekst hierboven doet het altijd goed. Ik weet niet wat dit zou moeten zijn: een geruststelling of een dreigement?
Nog maar een dreigement er bovenop!quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:51 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ach, verwende ziel, dan krijg je een andere tekst voor je kiezen:
Zij die geloven en de deugdelijke daden doen, aan hen zal de Erbarmer liefde doen toekomen. (19:96)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |