abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58684328
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:31 schreef Double-Helix het volgende:
een vraagje,weet je omgeving ervan?
Heb het weleens als onderwerp aangekaart hoe ze zouden reageren, maar een enkeling 'weet' het echt.
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Voor de religie zelf heeft het een heleboel waarde. Aan de ene kant boezemt het angst in, aan de andere kant is het een mantra waar je, als je het maar vaak genoeg herhaalt, vanzelf in gaat geloven. .
Mja, het is ook meteen eerste pilaar van de Islam, als je daarover twijfelt is het meteen einde verhaal ongeacht welk andere ritueel je doet.

edit - ben nu half met werk bezig, antwoorden komen, al dan wel iets later.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2008 14:17:07 ]
pi_58684441
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 12:33 schreef Doffy het volgende:
Trigger, ook ik had zo mijn twijfels bij de oprechtheid van je oorspronkelijke post, maar heb inmiddels het gevoel dat het authentiek en gemeend is. Daar maar even vanuit gaande: mijn respect en waardering voor het lef dat nodig is om 1) zo'n stap te zetten en 2) daarvoor uit te komen. Vele reacties uit reli-hoek spreken boekdelen.
Dank, de reacties zijn opzich wel enigzins grappig te noemen, ik heb een zwak voor meiden gehoord, een dwaalspoor, een fase, een test etc als speculatie wat ik nu doormaak / mee bezig ben. Wat ik apart vind aan het topic van Kazakx die voordelen van het geloven in God behandeld, niet 1 vers uit de Koran heeft gebruikt in mijn OP om een punt te maken, terwijl hij juist wel wil dat ik in God geloof kiest hij toch voor om dingen uit te leggen met zijn eigen woorden en daar klopt er iets niet denk ik, om maar te zwijgen over dat je zijn beeld van God zou aannemen in een discussie gezien er geen directe verwijzing is naar de Koran.
quote:
Ik ga je niet feliciteren, om eigenlijk dezelfde redenen die speknek ook al noemde. Een geloof achterlaten is op zich geen felicitatie waard. Het enige dat een felicitatie waard is, is dat je oprecht lijkt te zoeken naar kennis en, dare I say it, een bepaalde mate van "waarheid". Terecht kom je tot het inzicht dat de aannames van religie zo'n ontdekkingstocht ernstig belemmeren. Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat religie als cultureel en sociaal fenomeen interessant en gewaardeerd kunnen blijven.
Mee eens.
pi_58685278
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Heb het weleens als onderwerp aangekaart hoe ze zouden reageren, maar een enkeling 'weet' het echt.

Blijf je de tradities in ere houden, zoals het vasten?
Als je daarmee breekt, dan is die kennis niet meer voorbehouden tot een enkeling natuurlijk.
En als je er niet mee breekt, wat zijn je beweegredenen om er mee door te gaan?

Respect voor je keuze trouwens.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 15 mei 2008 @ 15:30:59 #54
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58685691
Weet wel waar je aan begint, zeg ik uit eigen ervaring. Mensen kunnen zo 'beledigd' zijn door jou keuzen dat ze je liever niet meer zien. Ook je familie kan negatief reageren. Pak het voorzichtig aan, weet vooral waar je over praat, respecteer de mening van anderen (vooral van familie). Oneliners als 'religie is een virus' maken meer kapot dan je lief is.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58686179
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Mja, het is ook meteen eerste pilaar van de Islam, als je daarover twijfelt is het meteen einde verhaal ongeacht welk andere ritueel je doet.
Dit vind ik interessant, jij bent natuurlijk door en door bekend met alle 'godsbewijzen' of in ieder geval de argumenten zoals die in de Islamitische literatuur bestaan. Jij bent zóver gekomen in je kennis van het islamtische geloof, het begrip geloof, hoe het is om een moslim te zijn, etc dat je daar overheen hebt kunnen stappen. Dit maakt jou in potentie, een excellent debater over het waarheidsgehalte of zinloosheid van al deze elementen.
Hoe zie je dat zelf?
pi_58687973
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 15:30 schreef Scaurus het volgende:
Weet wel waar je aan begint, zeg ik uit eigen ervaring. Mensen kunnen zo 'beledigd' zijn door jou keuzen dat ze je liever niet meer zien. Ook je familie kan negatief reageren. Pak het voorzichtig aan, weet vooral waar je over praat, respecteer de mening van anderen (vooral van familie). Oneliners als 'religie is een virus' maken meer kapot dan je lief is.
Ik mag toch hopen dat je dergelijke (sowieso al nietszeggende en onnodig lompe) opmerkingen niet tegen je familie gemaakt hebt?

Voor de rest ben ik het eens met wat je zegt. Blijf genuanceerd, ook al krijg je zo af en toe zin om even overal tegenaan de schoppen. Toon respect en hoop dat je het ook terugkrijgt
  donderdag 15 mei 2008 @ 19:28:18 #57
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_58690004
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:58 schreef Triggershot het volgende:
...Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed,...
Dat vind ik wel apart. Als reden om van je geloof af te stappen noem je eigenlijk alleen maar de hypocrisie van de gelovigen (tav een bepaald punt). Laat dat nu een uiterst menselijke eigenschap zijn. Daarom vind ik dit een erg vreemde reden om er van af te stappen, ondanks dat ik niet in een God geloof. Jij hebt toch jouw geloof, je hoeft toch niet exact datgene te vinden wat de rest van de groep vind?

Of was dit slechts één punt van het probleem dat je met de Islam hebt?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_58691947
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Tevik op 15-05-2008 21:40:22 ]
  donderdag 15 mei 2008 @ 21:10:38 #59
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58692025
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:05 schreef Tevik het volgende:

[..]

Beste DustPuppy,

Nee, het is niet raar dat je dat eng vindt. Hopelijk zul je jeZelf beter leren kennen, want dat is waar angst ontspringt.

Met vrede,
Tevik
Die aanmatigendheid, Tevik. Take it down a noch.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58692367
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 09:01 schreef Iblis het volgende:

[..]

[quote]Ik zou dat geen respectvolle opmerking vinden, omdat je daarmee mijn keus niet ten volle accepteert. Je zegt daarmee eigenlijk dat degene een dwaalweg is ingeslagen. Ik weet niet waarom jij het als respect vol ziet, misschien omdat je in hem een verstandig persoon ziet, en verstandige personen de weg weer terugvinden in jouw opvatting?

Ook al ben je het niet eens met iemand keus, iemand smaak, of iemands religieuze overtuiging, je toont respect door iemand de mogelijkheid te bieden die keus uit te dragen. En dat betekent natuurlijk niet dat er geen kritiek mogelijk is, maar het is m.i. badinerend om te suggereren dat iemand dwalende is.
Voor de duidelijkheid, toen ik zei: "je komt vast weer uit bij je oorspronkelijke geloof", was dat meer als voorbeeld bedoelt, omdat Haus dat aanhaalde. Ik zou dat nooit tegen hem zeggen. Maar omdat gelijk als respectloos te zien, van iemand die dat wel zegt, vindt ik een beetje raar.

Voor de moslims is trigger op dit moment inderdaad een dwalende. Het grappige is dat hij dat zelf ook zo'n beetje zegt. Want wat ik uit zijn posts opmerk is dat hij op dit moment nog zoekende/dwalende is.

Ik vind zelf ook tig dingen die jullie (lees: modale niet gelovige nederlanders) doen respectloos. Maar als dat soort dingen jullie normen en waarden zijn, wie ben ik dan om voor jullie te bepalen wat respect inhoud.
quote:
Je zou ook kunnen vragen: Wat heeft je ertoe gebracht dat je bent gaan twijfelen? En erkennen dat zijn andersdenkende positie ook een legitieme positie is om erop na te houden
Om nu voor mijzelf te antwoorden: nee, veel respect voor mensen die alles behalve hun eigen overtuiging als een dwaling zien, en denken dat ‘als je er goed over nadenkt‘ wel uit zal komen op hetgeen zij zelf geloven, heb ik niet. Natuurlijk denk ik wel tot op zekere hoogte dat ik over bepaalde zaken goed heb nagedacht en dat anderen het mis hebben, maar het zou ook kunnen dat ík het mis heb.
eens
quote:
Naar mijn mening begrijt Haushofer dat heel goed, maar begrijpt dat de Islam niet de enige godsdienst is, en zeker niet de enige levensovertuiging is, en dat het ook niet de ‘beste’ levensovertuiging is. Het is er één van velen, en het is te begrijpen dat sommige mensen moslim zijn, maar het is ook te begrijpen dat zij soms van hun geloof vallen en dan geen moslim meer zijn. En uit jouw post lees ik met name dat je niet goed begrijpt dat iemand überhaupt de Islam gedag kan zeggen.
o, dan lees je er meer uit dan ik. Dat iemand de islam gedag kan zeggen is niet meer normaal voor mij dan dat iemand moslim wordt. Waarom zou ik daar dan van wakker liggen? behalve de enkele postwissleingen hier op fok ken ik hem (trigger) totaal niet. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik het geen opmerkelijke stap van hem vindt.

Enige wat ik bedoelde te zeggen is dat als Haus inderdaad het nodige begrijpt van de islam of moslims of gelovigen in het algemeen, dat hij dan ook moet begrijpen dat dat ze mischien welleens anders denken dan hoe hij denkt. Maar om dan gelijk zijn denkwijze suprieur te stellen aan dat van anderen
pi_58692419
zo zeg ik heb wat gemist zeg

Oo
pi_58692512
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Die aanmatigendheid, Tevik. Take it down a noch.
Beste SpecialK,

Zo was het niet bedoeld. Moge God mij vergeven, dat het al op 1 persoon zo is overgekomen.

Met vrede,
pi_58692624
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[quote]Ik zit hier in WFL. Met hypercoole fysische termen smijten doe ik vooral omdat ik hoop dat ik andere mensen wat kan bijbrengen. Als hier mensen met theologische terminologie gaan smijten doe ik ook de moeite om het enigszins te begrijpen, dat is volgens mij een essentie van dit forum.
mee eens maar, wat heeft het met beperkt denken te maken of met onzekerheid?
Moet ik nu ook meteen voor jouw gaan concluderen dat je in onzekerheid leeft en een beperkte denkvermogen hebt puur om het feit dat je niet buiten je fysische achtergrond om kan denken?
[..]
quote:
Ik zie dat vooral als onbegrip van de situatie.
Je kan het ook zien dat iemand om hem geeft. Een gelovige die heilig in God en het hiernamaals gelooft kan dat mischien zeggen omdat hij niet wil dat hij in de hel komt. dan is dat zijn manier van respect tonen voor hem. Dus nogmaals bepaal jij wat respect tonen is voor anderen?
quote:
Euh....wat bedoel je precies ?
laat maar
quote:
Denk het niet, want ik kan met recht zeggen dat ik me genoeg verdiept heb in andere godsdiensten. Daarbij ben ik als student wekelijks ook actief bezig met religie bij een vereniging, woon kerkdiensten bij, lees de bijbel, etc, dus aan desinteresse zal het niet liggen.
zie laatste opmerking van mij bij Iblis.

ps verder geen kwade bedoelingen hoor , maar ik erger me soms hier ook aan mensen die denken dat hun eigen denkwijze de juiste is en dat de anderen helemaal geen stront van snappen.
pi_58692768
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 15:08 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Blijf je de tradities in ere houden, zoals het vasten?
Als je daarmee breekt, dan is die kennis niet meer voorbehouden tot een enkeling natuurlijk.
En als je er niet mee breekt, wat zijn je beweegredenen om er mee door te gaan?

Respect voor je keuze trouwens.
Misschien gelegenheidstradities, vasten is puur tussen jou en God.
Dus als je nie gelooft ook niet echt slim om het te blijven doen.
pi_58692833
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 19:28 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat vind ik wel apart. Als reden om van je geloof af te stappen noem je eigenlijk alleen maar de hypocrisie van de gelovigen (tav een bepaald punt). Laat dat nu een uiterst menselijke eigenschap zijn. Daarom vind ik dit een erg vreemde reden om er van af te stappen, ondanks dat ik niet in een God geloof. Jij hebt toch jouw geloof, je hoeft toch niet exact datgene te vinden wat de rest van de groep vind?

Of was dit slechts één punt van het probleem dat je met de Islam hebt?
Nee natuurlijk niet e reden, het is meer wat het met mensen deed, als je een bepaalde deel als voor waar aan neemt, Moeawiyah verhaal is maar een gedeelte, het ging mij meer om totaal voorbij gaan aan uitgebreider resterende en beschikbare info wat wordt negeert ten gunste van een standpunt.
  donderdag 15 mei 2008 @ 22:26:21 #66
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_58693780
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:27 schreef DuracelPlus het volgende:
Voor de moslims is trigger op dit moment inderdaad een dwalende. Het grappige is dat hij dat zelf ook zo'n beetje zegt. Want wat ik uit zijn posts opmerk is dat hij op dit moment nog zoekende/dwalende is.
Nouja, als je geen absolute waarheid hebt zoals in een religie, is dat natuurlijk ook wel een beetje zo. Als je alleen maar afgaat op het gene dat door wetenschappers wordt uitgevogeld weet je alleen maar zeker dat niets 100% zeker is.
quote:
Maar om dan gelijk zijn denkwijze suprieur te stellen aan dat van anderen
Als het werk van wetenschappers van tafel wordt geveegd alleen omdat het niet strookt met de absolute waarheid van een persoon, gebaseerd op de interpretatie van een boek heb ik dat ook wel eens, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_58695081
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet e reden, het is meer wat het met mensen deed, als je een bepaalde deel als voor waar aan neemt, Moeawiyah verhaal is maar een gedeelte, het ging mij meer om totaal voorbij gaan aan uitgebreider resterende en beschikbare info wat wordt negeert ten gunste van een standpunt.
Sorry hoor, maar zelfs de Grootmoefti liet je wijzen op hoe het zat en zit met Moeawiyeh. Hij kan fouten hebben gemaakt, maar deze hoeven geen zondes te zijn. Zo klaar als een klontje lijkt me.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58695644
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Twijfel je nu aan het bestaan van de Almachtige of aan het beeld van God en Zijn voorschriften, zoals binnen de islam, het Jodendom en het christendom of twijfel je aan beide? Of heb je misschien een heel andere eigen kijk op God gekregen, dat niet altijd overeenkomt met gevestigde dogma's en de koran en andere heilige geschriften? Of weet je het (nu) niet zo goed?

Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  donderdag 15 mei 2008 @ 23:56:24 #69
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_58696042
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Burakius het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar zelfs de Grootmoefti liet je wijzen op hoe het zat en zit met Moeawiyeh. Hij kan fouten hebben gemaakt, maar deze hoeven geen zondes te zijn. Zo klaar als een klontje lijkt me.
Waarom zou een Grootmoefti meer weten over de eigenschappen van het universum dan, pakweg, de bakker of de slager? Triggers twijfel lijkt er immers meer in te zitten of de initiële aanname van een god een goed idee is, niet of je bínnen die aanname argumenten kan bedenken waarom die aanname correct is.

Jouw opmerking gaat dus, volgens mij, geheel langs de zaken die Triggershot geschetst heeft, en biedt hem geen verdere hulp of steun.
'Nuff said
pi_58698367
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vasten heeft natuurlijk ook andere waarden dan tonen van uitvoeren van regels van een religie. Lijfelijk ondervinden wat mensen met onvoldoende voedsel dagelijks voelen, bijvoorbeeld.

Aalmoezen geven kan uit religieus plichtsgevoel, het kan ook uit medeleven met degene die erom vraagt.

Alle plichten die een religie iemand oplegt, kan een mens zichzelf evengoed opleggen uit andere overwegingen. En als je een religie verlaat, lijkt het me zinvol om de tradities die bij de religie hoorden nu eens op de wereldse merites te schatten. Best mogelijk dat ze dan juist een diepere lading krijgen .

In mijn ogen is het de motivatie "ik doe het omdat het geschreven staat" die sommig an sich prijzenswaardig gedrag naar beneden haalt.
En dan is het de religie die prijzenswaardig gedrag vraagt en er meestal ook wel de bedoelde motivatie bij levert, maar de uitvoerende gelovige mens die er een dorre regel van maakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58698630
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:56 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waarom zou een Grootmoefti meer weten over de eigenschappen van het universum dan, pakweg, de bakker of de slager? Triggers twijfel lijkt er immers meer in te zitten of de initiële aanname van een god een goed idee is, niet of je bínnen die aanname argumenten kan bedenken waarom die aanname correct is.

Jouw opmerking gaat dus, volgens mij, geheel langs de zaken die Triggershot geschetst heeft, en biedt hem geen verdere hulp of steun.
Je heb totaal geen idee waar ik het over heb he? Dit gaat over msn gesprekken tussen mij en hem. Sterker nog er is geen kans dat je precies begrijpt wat ik zeg. Laat staan dat je iets over Moeawiye weet zelfs.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 07:40:26 #72
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58698796
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:34 schreef Tevik het volgende:
Beste SpecialK,

Zo was het niet bedoeld. Moge God mij vergeven, dat het al op 1 persoon zo is overgekomen.

Met vrede,
Zouden we hier met de islamitische versie van WAARHEID te maken hebben?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 16 mei 2008 @ 07:58:07 #73
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_58698879
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 07:00 schreef Burakius het volgende:

[..]

Je heb totaal geen idee waar ik het over heb he? Dit gaat over msn gesprekken tussen mij en hem. Sterker nog er is geen kans dat je precies begrijpt wat ik zeg. Laat staan dat je iets over Moeawiye weet zelfs.
Wat doet het ertoe of ik alle details van jullie msn-discussies begrijp? Zoals gezegd lijkt het erop dat Trigger's twijfel zich op een ander vlak bevindt dan Islam-interne argumentatie. Het gaat hem juist om Islam-externe argumentatie. En die kan net zo goed komen van de bakker of de slager als van de Grootmoefti.
'Nuff said
pi_58714644
Pf, goeie discussie hoor, en verassende wending van Trig, maar laten we hem nou even de rust gunnen om (eindelijk) een goeie fles wijn open te trekken... (Hint: Samur. Kost minder, smaakt geweldig)
pi_58714838
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:18 schreef Burakius het volgende:

[..]

Het kon jou toch geen ene 'reet' schelen wat die moefti zei, of is het alleen relevant als je het kan gebruiken als 'punt' en weer mis je het punt compleet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')