abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:58:19 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_58668559
Een vervolg op het toch wel opvallendste WFL topic van het afgelopen jaar. Geen idee of er behoefte was aan een nieuw topic, maar ik had nog beloofd te reageren, dus zodoende. Als je een betere titel weet Trigger, be my guest.

Eerst de originele OP:
quote:
Op maandag 12 mei 2008 22:35 schreef Triggershot het volgende:
Ooit geloofde ik, oprecht en heilig, net zoals vele gelovigen na mij en met mij geloofde ik heilig in God. Ik had mijn leven aan God toegewijd, ik bad tot hem en bedankt hem. Ik leefde de wat we de Islamitische leven noemen. Ik ging bidden om antwoorden te krijgen, ik voelde een rust in me, voelde me vredig en andere fijne gevoelens.

Jarenlang heb ik me leven toegewijd aan God, geloofd en verkondigd dat hij een, uniek, machtig, eeuwig, rechtvaardig en barmhartig is. Ik weet hoe het voelt om te geloven, het is een geweldige ervaring. Door te bidden denken dat je in contact staat met je schepper, ik genoot er van, het voelde geweldig aan en als de waarheid, maar langzamerhand, zonder dat ik het merkte kwam ik aan in een punt in mijn leven met een dilemma, met wat wou ik doorgaan, met wat ik geloof of met wat ik weet wat waar is.

Ik ga hier niet het hele verhaal neerzetten, maar ik voelde wel alsof me god uit velen had gekozen en mijn leven had veranderd, maar in ieder geval, ik had een vooringenomenheid dat ik een zondaar was die Gods leiding nodig had. Om het niet te veel op mezelf te spelen, na vele discussies, contradicties, filosofische uiteenzettingen en commentaren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik fout zat.

Er is geen bewijs, geen goed argument of reden om een God aan te nemen. Ik realiseerde me dat ik als gelovige nooit objectief kan zijn als ik oprecht naar de waarheid zoek. Mensen die in God geloven nemen godsbestaan als absolute feit aan, terwijl, hoe kan iets wat absoluut is niet te bewijzen zijn? Als er een god is waarom dan debatteren, eeuwenlang, had het al niet eeuwen geleden bewezen moeten zijn? We moeten toegeven dat er sprake is van onzerkerheid, als we echt wisten dat God bestond hadden we vandaag de dag geen atheisten of zoveel verschillende geloven.

Elke weekend zien ik een massale onzekerheid, in de moskee, kerk, synagoge dat mensen bij elkaar komen om godsbestaan onderling door elkaar te bevestigen, het enige waar in dit gebeurt met zeker weten is wetenschap. Door empirisch onderzoek, ipv massale onzekerheid. Dingen waar wetenschap nog niet over uit is, is dingen die wetenschap nog niet weten te schuiven op een God, terwijl de vragen steeds vaker en sneller worden ingevuld met theorieën en feiten.

We hebben geen Zeus of Thor meer nodig om Donder en bliksem te verklaren, we hebben geen Hera meer nodig om vruchtbaarheid of Aphrodite om liefde te verklaren meer nodig, ze zijn dood en nog weinig mensen geloven er uberhaupt nog in. Het is een leuke sprookje, maar meer ook niet, waarom zouden de huidige monotheisten dan anders zijn?

Een persoon heeft een limiet, beperkingen, we gaan uit dat God een persoon is, hoe kan hij dan geen beperkingen hebben, Gods almacht, alwetendheid zijn allemaal tegenstrijdige factoren die een argument tegen hem zijn, zou zijn bestaan dan ook misschien tegenstrijdig kunnen zijn? Als je geen beperkingen hebt heb je geen identiteit en als je geen identiteit hebt besta je niet.

Een andere punt is dat God altijd wordt beschreven als een immateriele wezen, hoe kan iets immaterieel zijn, onze ervaringen leren dat iets om te kunnen communiceren altijd wel een vorm van materiele belichaming moet hebben. Om te praten over immateriele wezens is praten over niets.

Hoe dan ook zelfs zou je God kunnen verzoenen met logica, ben je wrs in de minderheid, want miljarden gelovigen strijden met elkaar, wat god wel en niet is, dus wie is god, wat is god? Is waar jij in gelooft wel god? Zelfde naam toch? Teveel argumenten tegen geloof.

Korte samenvatting: Zie TT.
Islam, Bye.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:59:06 #2
8369 speknek
Another day another slay
pi_58668573
(dit is misschien een wat warrig verhaal met gedachtelijnen die concurrent op elkaar ingrijpen, maar ik heb er al meer tijd aan besteed dan ik zou willen, dus hopelijk begrijpt men het)

Ik weet nog steeds niet helemaal of ik je plotselinge bekering moet geloven. Aan de ene kant verbaast het me niet direct. We hebben je leren kennen als iemand die een zekere hunkering naar kennis (filosofie) heeft, bereid is oprecht te reflecteren op de vragen die je gesteld worden. Ik zou mezelf niet zijn als ik er niet van overtuigd was dat de combinatie van een open vizier en een doorlopende wens om de onderste steen boven te keren onherroepelijk tot een vorm van metafysisch noncognitivisme leidt, of ten minste een apathisch schouderophalen. Aan de andere kant zou je best een neptopic kunnen openen om wat filosofische reacties los te krijgen. Na jaren van gepassioneerde islam apologetiek is je simpele “Islam, bye” op z’n minst vreemd te noemen. De argumenten die je noemt zijn ook niet bepaald nieuw, en eerder aangedragen; aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het een tijdje duurt voordat alles op z’n plaats klikt. Maar verder pleit je recente postgeschiedenis ook niet voor je.

Althans, ik kom al een tijdje niet meer in de reli-hosanna-en-bash-topics, dus zeker weten doe ik het niet. Want als je op WFL wil zijn om je geest te verheffen, moet je in ieder geval niet in die topics zijn (alhoewel ik mezelf er regelmatig toe laat verleiden natuurlijk). Sowieso schiet je met die discussie weinig op, metafysische gedachtegangen zijn vaak nogal kinderlijk. Veel ruimte voor verheffing is er dan ook niet, want beide partijen hebben zodra het ook maar enigszins moeilijk wordt de ultieme cop-out, namelijk dat god buiten de rationele, empirische wereld staat. Daardoor kun je niets zinnigs meer over het wel of niet bewijzen van zijn bestaan zeggen (of zijn handelingen zinnig uitleggen), en is de discussie ten einde. Zoals ik al eerder zei, ik zou mezelf geen atheist (of preciezer: metafysisch noncognitivist) noemen, als ik dan niet vind dat de vraag zich met name voor de gelovige moet opdringen hoe intellectueel zuiver op de graat je nog bent als je dat zegt en tegelijkertijd gods woord verkondigd, volgens de wetten leeft, etc. Waar doe je het voor, als zijn bestaan onzeker is en de gevolgtrekkingen onlogisch? Ik vermoed dat je iets soortgelijks bent gaan beseffen.

Dat zou dus kunnen, ware het niet dat ik gemerkt heb dat je de laatste maanden steeds meer in de Islamitische schulp aan het kruipen was. Waar je voorheen nog wel eens uiting gaf naar de juiste informatie te zoeken om een probleem op te lossen, of lastige vragen op een bepaalde manier probeerde te beantwoorden, leek je nu steeds vaker simpelweg de dogmatische kant te zoeken. Dit is de Islam, zo staat het geschreven, en dat geloven wij. Punt. Die indruk kan verkeerd zijn geweest. Het kan zijn dat het juist een uiting van frustratie met de dogmatische regels van de Islam was –zo staat het geschreven, en ik weet zelf ook niet wat ik ermee aan moet. Maar iemand die bezig is te volharden in het geloof en dan als een blad omslaat, dat is vreemd. Zou je daar uitleg op kunnen geven?

Ik ga er vanaf hier maar vanuit dat je oprecht bent geweest en wel echt ongelovig bent geworden. Als dat niet zo is, nouja misschien dat een andere twijfelaar wat aan deze woorden heeft. Ik ga m’n nek uitsteken en je feliciteren met je keuze. Dat klinkt pedant of laatdunkend; zoals Iblis al gezegd heeft creeert het een wij-zij gevoel en tegelijkertijd zeg je dat de zij ook nog eens dom zijn. Zo bedoel ik het niet. Alhoewel ik als welbewuste ongelovige denk dat de wereld beter af zou zijn als de mensheid ongelovig, of anders een niet dogmatische vorm van spiritualiteit (zoiets als het shintoisme c.q. boeddhisme) zou aanhangen, is dat voor het individuele geval zeker niet zo. Voor sommige mensen is van het geloof afvallen een regelrechte ramp, een traumatische gebeurtenis. Anderen zien het als een onvermijdbaar kwaad waar je mee moet leven; op het forum lopen genoeg bekende users rond die veel liever nog gelovig waren, maar het niet konden consolideren met hun intellectuele overtuiging. Maar je hebt ook mensen, en nou gok ik erop gezien de eerdere karakteromschrijving die ik van je gaf, dat jij daarbij hoort/gaat horen waar het goed voor kan uitpakken. Vandaar mijn felicitaties. Na de eerste melancholie over het verlies van je spirituele nest, heb je nu namelijk een vrijheid om de wereld opnieuw te gaan ontdekken. Om zelf waarheden uit te vinden, de nieuwe werkelijkheid te construeren. Wat vind je bijvoorbeeld van het logisch-positivisme? Is alles empirie, of worden we geboren met bepaalde kennis. Is de perceptie de werkelijkheid, of slechts een vervormer daarvan. Zijn we existentieel vrij, of gedetermineerd door ons wezen.
Is er überhaupt wel kennis mogelijk. Als god niet bestaat, waar komt de moraal vandaan, waar komen wij vandaan, heb ik nut? Wat is nut eigenlijk? Er komt een heel keur aan nieuwe intellectuele uitdagingen op je pad die eerder afgesloten waren, de voorbeelden die ik noemde zijn nog niet eens de sterkste. Je zult dus op zoek moeten gaan en de wereld opnieuw in elkaar zetten zoals jij denkt dat ze in elkaar steekt. En als je werkelijk de filosofische geest hebt, hoop ik van harte dat het je nooit zal lukken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:34:02 #3
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58669229
triggershot ongelovig geworden? ik vermoed een experiment aka hoax. als dat niet zo is wil ik het volgende zeggen tegen triggershot: je religieuse ervaringen waren geen begoocheling van je geest denk ik. Er is waarschijnlijk wel 'iets', maar waarschijnlijk niet in de vorm van één van de huidige godsdiensten.
je oogst wat je zaait
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:59:18 #4
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58669763
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:34 schreef Amokzaaier het volgende:
Er is waarschijnlijk wel 'iets', maar waarschijnlijk niet in de vorm van één van de huidige godsdiensten.
Ietsisme
Dat is een geloof voor mensen die te lui zijn om naar de kerk te gaan en te lui zijn om zich serieus in het onderwerp te verdiepen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:04:55 #5
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58669889
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:59 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ietsisme
Dat is een geloof voor mensen die te lui zijn om naar de kerk te gaan en te lui zijn om zich serieus in het onderwerp te verdiepen.
sterk-atheisme dat is voor mensen die genoeg nadenken dat ze niet in een god geloven van 1 van de religies, maar verder te lui zijn om zich serieus in het onderwerp te verdiepen.
je oogst wat je zaait
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:10:25 #6
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58670015
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:04 schreef Amokzaaier het volgende:
sterk-atheisme dat is voor mensen die genoeg nadenken dat ze niet in een god geloven van 1 van de religies, maar verder te lui zijn om zich serieus in het onderwerp te verdiepen.
Buiten om het feit dat je zin grammaticaal incorrect is, weet je ook nog niet eens wat atheïsme is. Atheïsten weten dat er geen goden zijn. Dus ook geen Krishna of Amon-Ra.

Atheïsten lui
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58670096
Ik zie dit topic nu pas

Komt vanavond een uitgebreide update, verduidelijking, concreter wat er nu allemaal aan de hand is etc en antwoorden op reacties, hangt er een beetje vanaf wanneer de bel gaat en ik weer terug ben.
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:38:13 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58670686
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:04 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Atheisten geloven over het algemeen in geen enkele god hoor.

Dus je zou kunnen zeggen dat atheisten in minstens 1 god minder geloven dan een religieus persoon. Als je het zo zegt, valt de "schade" toch wel mee?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58671037
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:59 schreef speknek het volgende:
Na de eerste melancholie over het verlies van je spirituele nest, heb je nu namelijk een vrijheid om de wereld opnieuw te gaan ontdekken. Om zelf waarheden uit te vinden, de nieuwe werkelijkheid te construeren. Wat vind je bijvoorbeeld van het logisch-positivisme? Is alles empirie, of worden we geboren met bepaalde kennis. Is de perceptie de werkelijkheid, of slechts een vervormer daarvan. Zijn we existentieel vrij, of gedetermineerd door ons wezen.
Is er überhaupt wel kennis mogelijk. Als god niet bestaat, waar komt de moraal vandaan, waar komen wij vandaan, heb ik nut? Wat is nut eigenlijk? Er komt een heel keur aan nieuwe intellectuele uitdagingen op je pad die eerder afgesloten waren, de voorbeelden die ik noemde zijn nog niet eens de sterkste. Je zult dus op zoek moeten gaan en de wereld opnieuw in elkaar zetten zoals jij denkt dat ze in elkaar steekt. En als je werkelijk de filosofische geest hebt, hoop ik van harte dat het je nooit zal lukken.
Ik zie eigenlijk niet in waarom die vragen eerder gesloten waren? Ik, als gelovige, kan toch ook prima over die vragen nadenken? Ik wordt bijvoorbeeld juist vanuit het geloof geconfronteerd met vragen over vrije wil. Dat maakt juist dat ik er over na ga denken. Heb ik een vrije wil, of had alleen de eerste mens die? Kan ik een vrije wil hebben terwijl God de toekomst kent? Daar wordt ik juist vanuit mijn geloof door gestimuleerd om over na te denken. En dat geldt eigenlijk voor alle vragen die je noemt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_58671279
Congrats .
pi_58671736
Ik geloof het ook niet echt, eerlijk gezegd.
pi_58672004
Prachtige post, speknek!

En voor Trigger, opnieuw . Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen en ideeen die hiertoe geleid hebben, en naar je bevindingen van de wereld, het leven het heelal en de rest door een andere bril. Al blijft het voor jou, van je geboorte tot je dood, jouw bril, en is het dus eigenlijk voor jou geen nieuwe bril. Maar voor wie met je meekijkt wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 14 mei 2008 @ 20:50:47 #13
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58672145
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:45 schreef sigme het volgende:
Prachtige post, speknek!

En voor Trigger, opnieuw . Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen en ideeen die hiertoe geleid hebben, en naar je bevindingen van de wereld, het leven het heelal en de rest door een andere bril. Al blijft het voor jou, van je geboorte tot je dood, jouw bril, en is het dus eigenlijk voor jou geen nieuwe bril. Maar voor wie met je meekijkt wel.
hmm, als je het in discussies steeds vanuit het punt 'hoe verdedig ik het islamitisch standpunt' bekijkt en van daaruit denkt, is wel een groot verschil met 'wat is zo objectief mogelijk gezien de waarheid' ?

ps: kan het haast niet geloven.. alle discussies met triggershot, het fanatisme daarbij... al zijn kennis van de islam..
je oogst wat je zaait
pi_58672208
TS, ik weet niet of ik je kan geloven. Ik geloofde je eerst gelijk, maar door het geuite ongeloof van mensen die vast meer posts van je hebben gelezen dan ik, lijkt me een experiment niet eens zo ongeloofwaardig. Maar tenzij anders bewezen ga ik af op mijn eerste ingeving. Ik zat inwendig te juichen toen ik je OP las. Je feliciteren is daarentegen een beetje dubbel, niet alleen vanwege het wij-zij effect, maar ook omdat je niet weet wat er komt. Mijn overgang van het christelijk geloof naar atheïsme/agnosticisme was inderdaad die traumatische overgang met veel boosheid die een user in het vorige topic zo doeltreffend beschreef. Ik hoop voor je dat jouw overgang een stuk soepeler verloopt en gelukkig lijkt het erop dat dat ook gaat gebeuren omdat je geen wrok lijkt te koesteren tegenover de islam. Ik wens je veel sterkte als het toch een heftig emotioneel proces wordt. Verder, wat een interessant topic en ik ga weer in lurker-mode.
  woensdag 14 mei 2008 @ 20:55:30 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_58672227
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:54 schreef Dwerfion het volgende:
Ik zie eigenlijk niet in waarom die vragen eerder gesloten waren? Ik, als gelovige, kan toch ook prima over die vragen nadenken? Ik wordt bijvoorbeeld juist vanuit het geloof geconfronteerd met vragen over vrije wil. Dat maakt juist dat ik er over na ga denken. Heb ik een vrije wil, of had alleen de eerste mens die? Kan ik een vrije wil hebben terwijl God de toekomst kent? Daar wordt ik juist vanuit mijn geloof door gestimuleerd om over na te denken. En dat geldt eigenlijk voor alle vragen die je noemt.
Je zou inderdaad in theorie erover na kunnen denken zonder er naar te leven, maar zinloze hersenexercities gaan maar zo ver. De eerste stap denk je over na, eer je bij stap 23 bent heb je het alweer opgegeven, aangezien je de antwoorden toch al hebt.
pi_58672251
Beste Triggershot, Ik ken jou niet zo goed, maar toch zal ik jou missen. Ik zal dat deel in jou missen die zijn Bron erkende, op God vertrouwde, die altijd tot God bad en Hem bedankte. Je wilt nu een andere deel van jezelf gaan ervaren die deze deel verbergt en onderdrukt. Ook al bedroeft dit mij zeer, God geeft mij aan op "Hem" te vertrouwen en alleen een diepe respect te tonen voor de keuze van een Ziel en jou mijn zegen te geven voor de weg die jij wilt inslaan. Waarlijk God is Groot.

allahumma ya muqallib al quluubi, thabbit qalbi 'alaa deenik.
O Allah, O Omdraaier van de harten, maak mijn hart standvastig op Uw geloof.

Aghie, als je oprecht afscheid genomen hebt om op zoek te gaan naar de Waarheid, dan twijfel ik er niet aan dat je op een dag je Heer weer zal mogen terugvinden, en dat je jezelf meer verbonden zult voelen met "Hem" dan in de eerste keer. Alle lof zij Allah, de Koning van de Waarheid, de Bezitter van de Geweldige Troon, Majesteit en Eer.

Met vrede,
Tevik
pi_58672348
Het meest interessant vind ik nog wel de posts van moslims.
pi_58673122
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:45 schreef sigme het volgende:
Prachtige post, speknek!

En voor Trigger, opnieuw
Hoi
  woensdag 14 mei 2008 @ 21:42:41 #19
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_58673237
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:13 schreef Triggershot het volgende:
Ik zie dit topic nu pas

Komt vanavond een uitgebreide update, verduidelijking, concreter wat er nu allemaal aan de hand is etc en antwoorden op reacties, hangt er een beetje vanaf wanneer de bel gaat en ik weer terug ben.
Vette tvp dan maar voor de zekerheid
Interessant om te volgen enzo.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_58673547
Trigger wordt een agnost? .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_58673580
Oke even een korte toevoeging, wat is er nu precies aan de hand, wat is er nu gebeurd de afgelopen dagen, waardoor heb ik met (niet) laten beïnvloeden etc. Zoals ik al eerder zei, sceptisch zijn over mijn verhaal is prima, gezien mijn posthistory, zou ik het zelf ook zijn mocht het een ander betreffen. Voor alle duidelijkheid, de mensen die het afdoen als hoax of experiment, daar zal ik niet op reageren als er geen inhoudelijkheid bij is.

Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed, denk aan tribale loyaliteit wat Mohammed had verboden weer installeren, in opstand komen tegen de gevestigde kalief, iets waarop de doodstraf berust, verderf zaaien in de moslimwereld door de vingers zien, zo kan ik nog 4/5 voorbeelden noemen waar Moeawiyah zich aan schuldig heeft gemaakt, waar er duidelijke bewijzen van zijn dat het verboden is en wat de meeste moslims van mijn stroming door de vingers zien alleen omdat hij een compagnon is van Mohammed en het wel bekende dogmatische, 'je zegt geen slechte ding over de vrienden van Mohammed, ongeacht wat ze hebben gedaan'. Waarom niet? 'Omdat het zo geschreven staat'.

Aan zulke voorbeelden waar men compleet voorbijgaat aan wat een individu heeft gedaan alleen omdat hij een vriend is van de profeet vind ik een beetje krom, gezien hij niet volgens de Islamitische theologie als een of andere zondeloze persoon word gezien. Deze discussie heb ik verlaten omdat men mij tracht te weerleggen met de dingen die ik noem wat Moeawiyah heeft gedaan na Mohammed, terwijl anderen de discussie treden over wat Mohammed heeft gezegd over zijn vrienden toen ze bij hem waren.

Het gaat hier natuurlijk niet om de kwestie Moeawiyah, Mohammed, Kalifaat, maar hoe men met zulke dingen omgaat, geen kritiek durven te leveren op een zekere iemand, ook al weetje dat de dingen die hij gedaan heeft niet mochten.

Om terug op mij te komen en de mensen die roepen dat het een experiment is, true.. In zekere zin is dat ook het geval, een innovatieve kijk, een onbekende terrein, iets nieuws proberen is in mijn interpretatie per definitie een experiment. Hoax noemen mag altijd, maar verwacht dan geen serieuze reply van mijn kant aan betreffende, noch dat ik zal proberen je te overtuigen want daar is dit topic niet voor.

Mensen hebben me gevraagd hoe ik nu in het leven sta, als wat en hoe, ik denk dat het te snel is om een antwoord op te geven, gezien het inderdaad een experiment is waar je nieuwe dingen probeert dat het nog alle kanten op kan gaan qua ethiek en levensbeschouwing en qua mijn huidige moment, houdt ik me maar momenteel aan 'dont fix if it aint broken', als ik geen betere keuze kan vinden om iets te beslissen dan de Islam dan kies ik natuurlijk voor datgene wat ik ken, heb ervaren en weet hoe het is ipv iets wat totaal onbekend voor me is en waarvan ik twijfel of het wel beter is, maar dat zal dan meer uit gewoonte en gemak zijn dan als referentie voor welke soort van levensbeschouwing ik sta.

Ik ben niet anti islam, anti Mohammed, anti Qoran anti noem maar op en waarschijnlijk in sommige delen ook wel meer pro dan neutraal omdat het meer dan een halve decennium mijn halve identiteit is geweest in het doen en laten en als er wel iets niet makkelijk is om van je af te schudden is het wel gewoonte en traditie. Islamitische cultuur, kennis, theologie en filosofie is nog steeds erg intressant voor me, absoluut, maar dat heb ik ook met Judea-Christelijke traditie of Zeus en Wodan.

Ik zie mijzelf niet als iemand die per definitie afvallig is, want ik blijf loyaal aan de waarheid en opzoeken naar feitelijke kennis. Zal de Islam daar in terug komen, wellicht, maar niet vanzelfsprekend (meer)
pi_58673700
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 11:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat je het ongeloofwaardig acht, had je in je vorige reactie al geuit ja.
Altho je op beide vragen van me geen antwoord hebt gegeven zal ik toch maar wel inhoudelijk reageren op wat jij zegt.
[..]

Ik heb niets zo zeer met een werkwoord als afvallen, in welke context dan ook, wel heb ik zoals eerder gezegd in mijn vorige reacties iets tegen de associatie van en met de genoemde gasten. Ik spuw namelijk geen haat op iets van me jarenlang heeft meegeholpen en mee beïnvloed te vormen. Qua ethiek ben ik namelijk niet veranderd, zal ik ook niet snel veranderen, maar godsbeeld en geloof is wat anders, dat is even iets wat je moet kunnen onderscheiden.
je hoeft me niet te overtuigen, infidel, je opent een topic, ik reageer sec op wat ik lees, wat ik 'proef' , ik vraag geen opheldering, het boeit feitelijk niet, je bent maar een internetentiteit, een bestaande, maar op dit moment net zo ongeloofwaardig als Degene aan wiens bestaan jij nu zo ogenschijnlijk plots twijfelt.
quote:
[..]

Geweldig, 4 a 5 zinnen in een reactie gebaseerd op pure speculatie waarvan ik totaal geen idee heb waar je ze vandaar haalt en wat voor ontgroeningsprocesse jij denkt dat er in de Islam zijn die ik nooit tegengekomen ben, maar uuuummm, het zal wel dan maar? Eerder heeft ook iemand mijn motivatie proberen te associëren met me lul achterna lopen, ik dacht dat toppunt van absurd was, maar kennelijk lust jij er ook wel pap van. Zoals eerder gezegd, voel ik me absoluut niet geroepen jou te overuigen.
[..]
nou nou zeg, wat een woede voor een verlichte ziel
jij had nogal het aura om je heen gecreërd hier op Fok van goeroe, wijze jongeman, imam in de leer (beetje chargerend, niet té letterlijk nemen dus), tot vrij recentelijk nog, dus tja, pardon me for deze ommezwaai merkwaardig en dus ongeloofwaardig vinden... wie zaait oogst, Trigger, zie het als een compliment, je was een overtuigend moslim, ondanks je twijfels... misschien was je vooral bezig jezelf te overtuigen, wie zal het zeggen, God in ieder geval niet meer voor jou
quote:
Joh
Lees mijn OP nog eens, goed.
Heb ik gedaan, hoor, ik heb het over het verlies van de Islam, de catch 22 die dit topic vormt in al, zijn afvalligheid, zou het gebazel zijn, of zou het dat juist níet zijn.
De open deur die jij ziet, de Islam heeft niet alle antwoorden, is dus niet zo bedoeld naar jou persoonlijk toe.

Prettige dag, mijn favo infidel

[ Bericht 7% gewijzigd door milagro op 14-05-2008 22:25:24 ]
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_58673958
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:56 schreef Tevik het volgende:
Beste Triggershot, Ik ken jou niet zo goed, maar toch zal ik jou missen. Ik zal dat deel in jou missen die zijn Bron erkende, op God vertrouwde, die altijd tot God bad en Hem bedankte. Je wilt nu een andere deel van jezelf gaan ervaren die deze deel verbergt en onderdrukt. Ook al bedroeft dit mij zeer, God geeft mij aan op "Hem" te vertrouwen en alleen een diepe respect te tonen voor de keuze van een Ziel en jou mijn zegen te geven voor de weg die jij wilt inslaan. Waarlijk God is Groot.

allahumma ya muqallib al quluubi, thabbit qalbi 'alaa deenik.
O Allah, O Omdraaier van de harten, maak mijn hart standvastig op Uw geloof.

Aghie, als je oprecht afscheid genomen hebt om op zoek te gaan naar de Waarheid, dan twijfel ik er niet aan dat je op een dag je Heer weer zal mogen terugvinden, en dat je jezelf meer verbonden zult voelen met "Hem" dan in de eerste keer. Alle lof zij Allah, de Koning van de Waarheid, de Bezitter van de Geweldige Troon, Majesteit en Eer.

Met vrede,
Tevik
Hey Tevik,

Ik weet niet of je kan ontkomen aan het onderdrukken van sommige delen, neem nou geloof, geloof gaat bijna altijd gepaard met twijfels, in weinig gevallen zal dit niet gaan, zelfs Mohammed twijfelde in zijn 1 en 2e openbaring of hij het zich niet had verbeeld, of hij niet gek was geworden, in feite als gelovige onderdruk je dan toch ook je twijfels en dus onderdrukking?

Wat afscheid nemen betreft, ik heb vele moslimvrienden, meerderheid van me vrienden is moslim dus wat versta je onder afscheid nemen, ik met me eigen ik die afscheid neemt van de Islam en de islamitische kringen of een totalitaire afscheid van alles wat met Islam te maken heeft?

Peace.
pi_58674036
De mensen die altijd het hardst schreeuwen en hun standpunt verdedigen, zijn vaak het onzekerst. Vandaar dat ik Triggershot wel geloof. Misschien dat hij als laatste "redding" de islam keihard heeft verdedigd puur om zichzelf te overtuigen. Dit heeft hem misschien uitgeput en vandaar dat hij tot inkeer is gekomen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_58674041
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat afscheid nemen betreft, ik heb vele moslimvrienden, meerderheid van me vrienden is moslim dus wat versta je onder afscheid nemen, ik met me eigen ik die afscheid neemt van de Islam en de islamitische kringen of een totalitaire afscheid van alles wat met Islam te maken heeft?
Afstand nemen van "Ashadou an La-ilaha Ila Allah wa ashadou ana Muhammadan Rasoulallah"?

[ Bericht 7% gewijzigd door TheMagnificent op 14-05-2008 22:25:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')