De Gouden Kooi - 14 mei 10:00
-De confrontatie!
De confrontatie!Langer dan een jaar zitten de meeste Miljonairs al gevangen in luxe. Wel 24 uur per dag staan er camera’s op ze gericht, elke beweging, elke zucht én elke uitspraak wordt geregistreerd. En dat Brian, Amanda, Jaap en Huub veel uitspraken hebben gedaan is onnodig te zeggen. Maar ook Claire heeft in haar relatief korte periode al wat spraakmakende woorden uitgesproken. Weten de Miljonairs zelf nog wat ze gezegd hebben en in welke situatie dat was?
Huub
We hebben moeilijke momenten maar ook heel veel mooie momenten gekend. Momenten waarop wij elkaar aankeken en wisten; wij weten hoe het echt zit. Wil je met me trouwen?
“Ja, hè hè, dat was tegen Claire…”
Oeps... Dit was tegen Amanda op 7 februari 2007 toen hij haar in de woonkamer op zijn knieën ten huwelijk vroeg.
“Ja! Dat weet ik nog. Dat was echt grappig, ik was zo dronken! Zij had een gestreept jurkje aan en ik dacht echt: wat een lekker wijf, die moet gewoon met mij trouwen! Toen was ik echt gewoon elke dag dronken…”
Het is één grote kermis hier, als je dit serieus gaat nemen heb je echt een probleem!
“Dit kan wel tegen Bart zijn geweest, toen hij het helemaal niet meer zag zitten.”
Tegen Eric op zijn eerste dag op 14 februari 2007.
“De eerste drie maanden was dat echt mijn motto wat ik meerdere keren geroepen heb.
Ik sta er nog steeds voor 100% achter. Dit is een van mijn lijfspreuken die mij er anderhalf jaar doorheen gesleept hebben. Je moet nooit vergeten wie je echt bent.”
Ik ben hier nog nooit verliefd geweest en Brian ook niet…
“Jezus! Wanneer heb ik dat in godsnaam gezegd?”
Tegen Samantha (vriendin van Amanda) op 18 april 2008.
“Vijf dagen voordat ik met Claire trouwde heb ik dat gezegd? Dat was eigenlijk meer om Samantha uitspraken over de relatie van Brian en Amanda te ontlokken. Ik zei erbij dat ik nooit verliefd was om zo de drempel voor haar lager te maken om iets negatiefs over Amanda’s relatie te zeggen. Manipulatie heet dat.”
Je mag alles van me hebben, maar mijn pik blijft van mij!
“Haha, dit heeft echt met Lieke te maken! Dat kan niet anders!”
Het was op 30 maart 2007 als Gaby een videoboodschap voor hem heeft ingesproken en de andere Miljonairs hem confronteren met zijn relatie met schoonmaakster Lieke.
“Ik sta er nog steeds achter hoor! Vrouwen hebben de vervelende neiging om als je een emotionele band met ze aangaat jou als bezit te zien. In die zin is in die quote de pik overdrachtelijk voor alles wat ik ben.”
Brian
Ik mag je wel, omdat je zo cool blijft.
Brian heeft geen idee en schrikt dan ook overduidelijk als hij te horen krijgt dat hij dit tegen zijn aartsrivaal Huub heeft gezegd op 10 februari 2007 als de Oldenzaler luchtig reageert als Brian zijn koffers heeft ontvreemd.
“Nou Huub blijft helemaal niet cool! Hij is de Miljonair die zichzelf het minst onder controle heeft als het heftig wordt. Hij kan heel smerig en geniepig zijn en zo is hij hier geworden. In het begin was het een coole gast, maar nu is hij verdorven.”
Ik ben gewoon menselijk, niet zakelijk.
Brian heeft geen idee meer wanneer hij dit gezegd zou kunnen hebben. Het was tegen Nicolaas, die wilde Jaap eruit stemmen maar Brian weigerde hieraan mee te werken. Jaap zou gaan trouwen in De Gouden Kooi en dat gunde de Antilliaan hem nog.
“Ik ben ook echt menselijk. Dat meende ik oprecht en als ik eraan terugdenk snap ik waarom ik dat gezegd heb. Nu zou ik het niet meer zo doen, ik zou nu keihard voor het spel kiezen en één iemand minder is beter voor mij”
Ik heb me nog nooit eerder zo onprettig in een relatie gevoeld.
“Dit was tegen Amanda toen we weken terug zoveel ruzies hadden. Er was toen echt een afstand tussen ons en ik voelde me er niet lekker bij. Uiteindelijk heeft het er wel voor gezorgd dat we elkaar beter begrijpen en nu ik er op terugkijk was dat helemaal niet vervelendste moment in al mijn relaties ooit. Ik zei dat in hoge emotie”, legt hij uit.
En het klopt! Het was 29 maart nadat Lieke en Nadia Amanda er beiden op wezen dat Brian haar slecht behandelde waardoor het stelletje dagenlang strubbelingen had.
Amanda
Ik heb een hekel aan lelijke mensen!
“Oh, dit bedoel ik echt niet zo. Daar bedoel ik lelijk van binnen mee.”
Het was tegen Huub in een ruzie op 26 februari 2007
“Als iemand zo’n verrotte persoonlijkheid als Huub heeft dan vind ik degene een lelijk persoon. Hij weet dat hij mensen kwetst en daar gaat hij toch gewoon mee door.”
Waarom loop ik niet de poort uit om naar mijn mammie toe te gaan?
“Ik voelde me zo beroerd toen! Alles werd me even teveel, ik mis mijn moeder natuurlijk heel erg en toen wist ik nog niet wanneer De Gouden Kooi ging stoppen. Ik zou nooit de poort uitlopen ervoor, dat zei ik uit emotie. Mijn vriend zit hier ook en ik zou hem nooit in de steek laten.”
Amanda kreeg na lange stilte eindelijk een kaart van haar moeder op 4 april 2008. Ze werd erg emotioneel en huilde uit bij Brian.
Als ik hem zie word ik helemaal vrolijk!
“Was dit tegen Ricardo?”
Het ging over Mitch op 12 mei 2007 als Lieke net bij de butler gepeild heeft of hij interesse voor Amanda heeft en dat doorspeelt naar de Amsterdamse zelf.
“Mitch! Ja, ik was ook wel gek op hem. Het klikte echt heel goed tussen ons maar hij haalde het gewoon niet bij wat ik voor Brian voelde. Toen ik Mitch laatst weer zag werd ik daar echt niet meer zo vrolijk van hoor!”
Claire
Een echte man hoort af en toe achter zijn vrouw aan te lopen.
“Dit heb ik tegen Huub gezegd tijdens het drama na zijn vrijgezellenfeestje. Ik was heel erg boos en dat wist hij, toch vertikte hij het achter me aan te komen”.
En helemaal goed! Het was op 23 april 2008 als Claire denkt zeker te weten dat Huub met een andere vrouw zoent in de jacuzzi.
“Ik vind dit echt hoor! Het is gewoon nog dat Huub en ik elkaar nog moeten leren kennen op dat gebied. Hij moet weten dat ik emotioneel ben en dan wegloop, op dat soort momenten moet hij me echt achterna komen. Ik zou hetzelfde bij hem doen.”
Ik heb wel het gevoel dat ik mijn familie in de steek laat.
“Dit was toen mijn oom Twan belde. Hij vertelde dat iedereen wilde dat ik thuis kwam maar ik koos ervoor in De Gouden Kooi te blijven.”
Het was op 13 april 2008 als ze praat met Huub nadat ze haar oom Twam aan de telefoon heeft gesproken.
“Dat moest ook wel toen zijn. Ik voel het nu niet meer als in de steek laten hoor. Ik ben een volwassen vrouw en mijn familie heeft gewoon heel erg de neiging mij als klein meisje te zien, ze zijn heel beschermend.”
Ik ben van een grote roze wolk gedonderd.
“Was dit ook met het vrijgezellenfeest?”
Dit was op 9 februari 2008, anderhalve dag nadat Claire heeft moeten toezien hoe Huub seks had met Gaby.
“Dat was echt een eyeopener voor mij. Maar het is niet waar, ik ben niet van mijn roze wolk afgedonderd. Ik had meteen daarna nog steeds gevoelens voor Huub. Ik heb hierdoor alleen wel een beter besef gekregen van hoe ver hij voor het spel gaat. Het was wel een pijnlijke manier om daarachter te komen.”
Jaap
Bij jou zijn is een euforisch vuurwerk.
“Dit zei ik tegen Cora vlak voor ik haar ten huwelijk vroeg.”
Op 25 april 2007, inderdaad, vlak voor het huwelijksaanzoek.
“Ik sta niet meer achter die uitspraak. Er is teveel gebeurd. Na de Gouden Kooi gaan we wel samenwonen maar een huwelijk ziet er voorlopig niet in. We gaan rustig aankijken hoe het gaat en of onze relatie gaat werken.”
Ik maak er grapjes over en doe alsof ik psychisch gestoord ben terwijl ik dat helemaal niet ben.
“Dat klopt. Weet niet meer wanneer ik het zei, maar het klopt wel. Of toch niet?”
Op 13 april 2008 toen je spijt had dat je Claires moeder beledigd had.
“Ach, ik wilde gewoon dat dat huwelijk doorging zodat ik terror kon plegen. Ik ben niet psychisch gestoord, ik heb gewoon meerdere persoonlijkheden.”
Ik ben niet gewoon Jaap, er zijn heel veel Japen…
“Juist. Meerdere persoonlijkheden”
Op 30 april 2008 als Jaap in een fictief gesprek is met het huwelijksportret van Huub en Claire.
“Ik gebruik dat meerdere persoonlijkheden gewoon als excuus zodat ik mezelf niet hoef te verantwoorden. Lekker makkelijk.”
Dit is de ergste dag uit mijn leven.
“Op de dag dat we te horen kregen dat De Gouden Kooi op 22 mei ten einde zou zijn, dat was drie maart!”
Tot op de datum correct! Het was 3 maart 2008 vlak na het plasmabericht waar het einde aangekondigd werd.
“Het was niet de ergste dag uit mijn leven. Nu besef ik me dat ik na De Gouden Kooi gewoon gavere dingen ga doen. Als ik er 15 mei uit moet dan wordt dat wel een van de donkerste dagen uit mijn leven. Dat zou erger zijn dan 22 mei verliezen…”
"Imagination is more important than knowledge.
Knowledge is limited. Imagination encircles the world."
--Einstein