Goed, je hebt de keuze om te kiezen...maar die keuze stond al vast. Dus hoe is dit dan een keuze?quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:57 schreef InTheDarkness het volgende:
[..]
God weet wat er gaat gebeuren want Hij is alwetend ja. Daar bij hebben wij een vrije wil om keuzes maken voor of tegen God. Je kunt dus stellen dat wij een vrije wil hebben maar dat God wel weet wat jij gaat doen. Wat naar mijn idee geen excuus is om dan te zeggen dat je dan ook geen moeite hoeft te doen omdat je uiteindelijk wel voor God staat. En je een vrije wil had om te kiezen.
Dit is mijn mening en na het zien van de posts hier boven hoop ik niet dat ik iemand tegen zijn schenen trap hier mee
Waarom niet bij God? Hij heeft de mensheid in zijn evenbeeld geschapen en het verneukt. Lost Jezus nu onze schuld bij God in, of lost God eigenlijk zijn schuld bij ons in? Volgens mij heb je je aardig laten ringeloren.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik leg de verantwoordelijkheid voor alle ellende bij de mensheid als geheel ja.
Het gaat er om wat de waarheid is, niet wat wij geloven dat de waarheid is. Áls God de schepper is, is Hij ook jouw schepper en dus ook jouw God.quote:Op donderdag 15 mei 2008 07:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En meteen bij het dikgedrukte gaat het al verkeerd. In jouw geloof is god de schepper van het universum, dus is dat jouw waarheid. Voor veel mensen is god helemaal de schepper niet, dus gaat de rest van je waarheid ook niet op.
Je hoeft niet te begrijpen dat mensen er anders over denken, niet geloven. Ik vind echter wel dat je je minder aanmatigend mag opstellen en meer respect mag tonen voor andersdenkenden.
Niet alleen dat, hij had de mensheid geschapen en wist onmiddelijk wat er ging gebeuren, want dat had hij namelijk ook zo geplanned.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom niet bij God? Hij heeft de mensheid in zijn evenbeeld geschapen en het verneukt. Lost Jezus nu onze schuld bij God in, of lost God eigenlijk zijn schuld bij ons in? Volgens mij heb je je aardig laten ringeloren.
Goed, dit is misschien wel wat sterk aangezet, maar toch.
Beschouw jij jezelf als voorgeprogrammeerde robot of denk je dat je zelf kan nadenken en keuzes maken? Ik geloof dat ik zelf kan nadenken en keuzes kan maken. Ik bestuur mijn lichaam, mijn woorden komen uit mijn mond. Ik heb dus de verantwoordelijkheid voor mijn acties.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom niet bij God? Hij heeft de mensheid in zijn evenbeeld geschapen en het verneukt. Lost Jezus nu onze schuld bij God in, of lost God eigenlijk zijn schuld bij ons in? Volgens mij heb je je aardig laten ringeloren.
Goed, dit is misschien wel wat sterk aangezet, maar toch.
Kan je hier je bronnen laten zien? Liefst bronnen uit de cognitieve neurowetenschappen en filosofie van de geest. Extraordinary claims require extraordinary evidence.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Beschouw jij jezelf als voorgeprogrammeerde robot of denk je dat je zelf kan nadenken en keuzes maken? Ik geloof dat ik zelf kan nadenken en keuzes kan maken. Ik heb dus de verantwoordelijkheid voor mijn acties.
Nee, Hij had het niet gepland, dan neem je die vrijheid van keuze weer weg en maak je God tot een tiran, een dictator. Hij wist al wat de mens zou kiezen, maar Hij wist dat het het waard zou zijn, Hij was bereid alles op zichzelf te nemen en er zelf voor te sterven, daarmee de veiligheid van het universum voor altijd verzekerende. Zonder deze schepping zou het leven uberhaupt nooit meer kunnen bestaan in rechtvaardigheid. Dan hadden we niets. Ik hou van het leven, ik besef dat het niet anders had gekund, dus ik ben God er dankbaar voor.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:16 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet alleen dat, hij had de mensheid geschapen en wist onmiddelijk wat er ging gebeuren, want dat had hij namelijk ook zo geplanned.
De planner heeft dus op z'n minst gedeelde verantwoordelijkheid, zoniet, dan is hij of een slecht planner of helemaal geen planner, maar dan ook niet alwetend.
Dit alles mag kloppen in jouw wereldbeeld Ali, maar het komt vreselijk krom over...
Dus ook voor je goede akties...dat is het enige logische gevolg van jouw uitspraak.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Beschouw jij jezelf als voorgeprogrammeerde robot of denk je dat je zelf kan nadenken en keuzes maken? Ik geloof dat ik zelf kan nadenken en keuzes kan maken. Ik bestuur mijn lichaam, mijn woorden komen uit mijn mond. Ik heb dus de verantwoordelijkheid voor mijn acties.
Dat mag je zelf opzoeken als het je boeit. Ik ben hier niet om me te bewijzen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kan je hier je bronnen laten zien? Liefst bronnen uit de cognitieve neurowetenschappen en filosofie van de geest. Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Hij had het niet geplanned, maar wist wel dat het ging gebeuren...wie planned het dan? Want als iets van te voren bekent is, dan is er een planning geweest.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, Hij had het niet gepland, dan neem je die vrijheid van keuze weer weg en maak je God tot een tiran, een dictator. Hij wist al wat de mens zou kiezen, maar Hij wist dat het het waard zou zijn, Hij was bereid alles op zichzelf te nemen en er zelf voor te sterven, daarmee de veiligheid van het universum voor altijd verzekerende. Zonder deze schepping zou het leven uberhaupt nooit meer kunnen bestaan in rechtvaardigheid. Dan hadden we niets. Ik hou van het leven, ik besef dat het niet anders had gekund, dus ik ben God er dankbaar voor.
Je hebt gelijk ja, foutje. Wij zijn verantwoordelijk voor alle ellende, God is verantwoordelijk voor al het goede.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:21 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dus ook voor je goede akties...dat is het enige logische gevolg van jouw uitspraak.
Of jij bent volledig verantwoordelijk voor je akties, goed en kwaad of er is een god die voor deze akties verantwoordelijk is en jij kan je achter hem verschuilen of je hebt een gedeelde verantwoordelijk over al je akties, dat kan ook.
Wat niet kan is dat jij enkel maar voor een deel verantwoordelijk is en dat iets anders enkel maar verantwoordelijk is voor een ander deel van je daden....dat is onlogisch.
Maar dit is dus een onlogische conclussie, dat probeer ik duidelijk te maken.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt gelijk ja, foutje. Wij zijn verantwoordelijk voor alle ellende, God is verantwoordelijk voor al het goede.
Als ik weet dat iets gaat gebeuren, is dat toch niet hetzelfde als dat iets geplanned is? Denk aan een beurs ofzo, daar kan je soms redelijk van voorspellen hoe dingen gaan en daar op inspelen. God hoeft het niet te voorspellen, die weet het al en kan daar dus ook op inspelen. Maar hij heeft niet alles veroorzaakt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:24 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hij had het niet geplanned, maar wist wel dat het ging gebeuren...wie planned het dan? Want als iets van te voren bekent is, dan is er een planning geweest.
Ik heb dus zelf keuzes, het is niet God die mijn leven vanaf de geboorte geplant heeft, ik heb ten alle tijde keuzevrijheid. Wat ik wel heb gedaan is God de planning van mijn leven in handen gegeven, aangezien ik besef dat ik daardoor op de plaatsen kom en de dingen kan doen die beter zijn, dan wanneer ik het zelf allemaal zou proberen te regelen.quote:Ik vind het allemaal prima dat je dankbaar ben voor het leven, maar _of_ je leven is geplanned door je god en hij heeft volledige wetenschap en controle over die planning _of_ hij wist enkel wat er ging gebeuren, maar plande het niet zelf...maar wie deed dat dan?
Misschien is Freedom Evolves van Daniel Dennett dan wel aardig voor je. Daarin beargumenteert hij niet alleen dat vrije wil mogelijk is in een deterministisch universum, maar dat determinisme zelfs een noodzakelijke voorwaarde is. Maar dat is verder wel een beetje off-topic hier.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:09 schreef Haushofer het volgende:
Een deterministisch universum met vrije wil lijkt mij zoiets als een rond vierkant.
Oke ik snap je, klopt inderdaad. Misschien moeten we t anders zien dan werkelijk elke single actie die je doet gaan verhalen op wie er verantwoordelijk voor is. Als je er keer op keer voor kiest om de waarheid te verwerpen of te negeren, zul je steeds meer van God afdwalen, aangezien God waarheid ís, zijn geest zal steeds minder in je zijn, waardoor je steeds minder goede dingen kán doen: Als je keer op keer het licht verwerpt, kom je in de duisternis te zitten. Als je er voor kiest de waarheid te aanvaarden, zul je steeds meer richting God komen, zijn geest zal steeds meer in je zijn, waardoor je in staat bent het goede te doen aangezien je als het ware een kanaal van God wordt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:29 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar dit is dus een onlogische conclussie, dat probeer ik duidelijk te maken.
Wij zijn verantwoordelijk voor onze slechte daden, want we hebben een vrije wil en vrije keuze, maar we zijn niet verantwoordelijk voor onze goede daden, want we hebben een vrije wil en vrije keuze.![]()
Hoe jij het ook wend of keert, dat klopt niet.
Maar in jouw beleving zijn wij het niet zelf die houden van mensen, zorgen voor elkaar, goed zijn voor elkaar, elkaar niet bestelen, vermoorden, mooie dingen scheppen, 'kinderen op de wereld zetten en opvoeden, ontdekken en uitvinden, etc?quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik leg de verantwoordelijkheid voor alle ellende bij de mensheid als geheel ja. Wij zijn het toch immers zelf die moorden, liegen, stelen, verkrachten, geweld gebruiken etc? De mens kan niet goed doen zonder God, aangezien God de bron is van alle liefde, alle goedheid, etc. De dingen die mensen dus wél echt goed doen, volgens Gods standaarden dus, komen dan ook automatisch van God. Dat kan niet anders. Jezus vergelijkt zichzelf met een wijnstok, wij zijn de ranken. Zonder wijnstok kunnen er geen ranken zijn en kunnen ze ook geen vruchten dragen.
De kern van de zaak, inderdaad. Alleen is daar geen eensluidend antwoord op. Jij denkt het juiste antwoord gevonden te hebben, een ander heeft een hele andere waarheid. Er IS geen universele waarheid, jij VINDT dat die er is.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat er om wat de waarheid is, niet wat wij geloven dat de waarheid is.
Maar je hebt alleen de verantwoordleijkheid voor jouw acties als het slechte acties, zonden zijn. Als het goede acties zijn, dan heeft god het gedaan?quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Beschouw jij jezelf als voorgeprogrammeerde robot of denk je dat je zelf kan nadenken en keuzes maken? Ik geloof dat ik zelf kan nadenken en keuzes kan maken. Ik bestuur mijn lichaam, mijn woorden komen uit mijn mond. Ik heb dus de verantwoordelijkheid voor mijn acties.
Ja wij zijn het zelf die dat doen, het is ons lichaam immers, maar het is God die via ons werkt, Hij verdient alle eer. Zonder God zouden wij niet in staat zijn die dingen te doen. Dat maakt het er niet minder mooi op. Mijn ervaring is dat hoe meer je God in je leven ervaart, hoe mooier het wordt. Maar ik zeg inderdaad dat je dat niet op jezelf kan verhalen, je kan jezelf niet op de borst kloppen voor de goede dingen die je doet. In plaats daarvan beschouw ik dankbaarheid en nederigheid voor het feit dat je het kán doen terechter.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar in jouw beleving zijn wij het niet zelf die houden van mensen, zorgen voor elkaar, goed zijn voor elkaar, elkaar niet bestelen, vermoorden, mooie dingen scheppen, 'kinderen op de wereld zetten en opvoeden, ontdekken en uitvinden, etc?
Als je een humanist bent wel ja.quote:Ik vind dat echt een hele rare manier van denken en vooral: heel erg negatief.
Deze begrijp ik niet.quote:Ow, echt goed is in jouw beleving volgens gods standaarden, maar in die van veel mensen heeft god er bitter weinig mee te maken.
Wat is de waarheid dan wel volgens jou? Een sociaal construct? Dat wat wij bedenken wordt absoluut? Een alternatief is er volgens mij niet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De kern van de zaak, inderdaad. Alleen is daar geen eensluidend antwoord op. Jij denkt het juiste antwoord gevonden te hebben, een ander heeft een hele andere waarheid. Er IS geen universele waarheid, jij VINDT dat die er is.
Er is in mijn ogen geen "de waarheid". Dat is ook veel te eenvoudig voor zoiets complex als 'het leven' zoals we dat hier in allerlei vormen op deze planeet hebben.quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is de waarheid dan wel volgens jou? Een sociaal construct? Dat wat wij bedenken wordt absoluut? Een alternatief is er volgens mij niet.
We hebben het niet over het voorspellen van beurskoerzen, waarzelfs de beste voorspellingen er gewoon naast zitten, geen enkele voorspelling is 100%, maar we hebben het over weten! Sterker nog, we hebben het over alwetend.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik weet dat iets gaat gebeuren, is dat toch niet hetzelfde als dat iets geplanned is? Denk aan een beurs ofzo, daar kan je soms redelijk van voorspellen hoe dingen gaan en daar op inspelen. God hoeft het niet te voorspellen, die weet het al en kan daar dus ook op inspelen.
Ik dacht dat hij de creator van alles was? Nu weer niet? (Wat is er gebeurt met almacht?)quote:...Maar hij heeft niet alles veroorzaakt.
quote:Ik heb dus zelf keuzes, het is niet God die mijn leven vanaf de geboorte geplant heeft, ik heb ten alle tijde keuzevrijheid. Wat ik wel heb gedaan is God de planning van mijn leven in handen gegeven, aangezien ik besef dat ik daardoor op de plaatsen kom en de dingen kan doen die beter zijn, dan wanneer ik het zelf allemaal zou proberen te regelen.
Maar nu is opeens dus niet alles meer vastbesloten, wat is het nou? Je draait echt met alle winden mee om maar aan jouw levensovertuiging vast te houden.quote:Als je er veel over nadenkt gaat je hoofd er trouwens aardig van spinnen, aangezien je dan beseft dat eigenlijk álles al vastbesloten zit. Dit hele leven is 1 grote, complexe, briljante situatie ter grotere glorie van God, om Zichzelf aan Zijn eigen schepping te openbaren, om te bewijzen dat Hij liefde is, zodat verzekerd wordt dat zijn eigen schepping zich nooit meer tegen Hem zal keren
Begrippen als 'verantwoordelijkheid' spelen op een veel abstracter niveau een rol dan op het neurofysisch niveau. Het is natuurlijk de vraag wat precies de "ik" is die deze "verantwoordelijkheid" draagt. De ideeën die Douglas Hofstadter aandraagt in I am a strange loop zijn wel interessant. In het kort is dit een beetje he idee van 'ik' dat hij probeert uit te werken:quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kan je hier je bronnen laten zien? Liefst bronnen uit de cognitieve neurowetenschappen en filosofie van de geest. Extraordinary claims require extraordinary evidence.
quote:And yet when I say "strange loop", I have something else in mind — a less concrete, more elusive notion. What I mean by "strange loop" is — here goes a first stab, anyway — not a physical circuit but an abstract loop in which, in the series of stages that constitute the cycling-around, there is a shift from one level of abstraction (or structure) to another, which feels like an upwards movement in a hierarchy, and yet somehow the successive "upward" shifts turn out to give rise to a closed cycle. That is, despite one's sense of departing ever further from one's origin, one winds up, to one's shock, exactly where one had started out. In short, a strange loop is a paradoxical level-crossing feedback loop.
Als die 'de waarheid' een sluitende beschrijving is die alles van 'het leven' correct beschrijft, hoeft die toch niet te eenvoudig te zijn, maar net zo complex als dat leven wat het beschrijft?quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is in mijn ogen geen "de waarheid". Dat is ook veel te eenvoudig voor zoiets complex als 'het leven' zoals we dat hier in allerlei vormen op deze planeet hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |